Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 10. oktober 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til forordning om et fælles overvågningsprogram for analyser af pesticidrester i diverse fødevarer 2009 (Komitésag).

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Jesper Wulff Pedersen


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri                   

Fødevarestyrelsen

Dato.: 09.10.2008

J.nr.: 2008-20-221-02970/JANT/GUH

Dep. Sags. nr. 13597

FVM 591

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om kommissionens forslag til forordning om et fælles overvågningsprogram for analyser af pesticidrester i diverse fødevarer 2009

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Kommissionen har fremsat forslag til forordning om et fælles overvågningsprogram for analyser af pesticidrester i 2009. Forslaget beskriver, hvilke pesticider og fødevarer, de enkelte medlemslande som minimum skal have med i deres overvågningsprogrammer i 2009. Samtidig er der fremsat en foreløbig plan for 2010 og 2011.

 

Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler, den 16.-17. oktober 2008 med henblik på vedtagelse.

 

Der lægges med forslaget op til et harmoniseret analyseprogram for hele EU, hvor flere EU-grænseværdier vil blive kontrolleret. Forslaget vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.

 

Regeringens overordnede målsætning på pesticidrestområdet er at minimere antallet af fund og overskridelser mest muligt. I arbejdet med denne målsætning er et vigtigt virkemiddel kontinuerligt at optimere antallet af pesticider, der analyseres for. For at opfylde denne overordnede målsætning er regeringen af den opfattelse, at fødevarekontrollen skal være risikobaseret.

 

Det er ikke siden 2002 registreret rester af pesticider i nogen af de undersøgte animalske produkter, og det synes derfor ikke hensigtsmæssigt at anvende resurser på at analysere for pesticider i æg, smør og skinke. Det synes derimod hensigtsmæssigt at lægge større vægt på analyser af vegetabilske produkter i forhold til animalske, og programmet bør tilpasses i denne retning.

 

Forslaget forventes under alle omstændigheder at kræve en omfattende metodeindkøring, hvor der er begrænset udviklingskapacitet.

 

Regeringen agter på den baggrund at forholde sig generelt positivt til forslaget, idet man lægger vægt på, at programmet i større udstrækning tilpasses princippet om risikobaseret kontrol, og man af hensyn til indkøring af nye analysemetoder vil prioritere frugt og grønt før de animalske produkter.


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri                   

Fødevarestyrelsen

Dato.: 09.10.2008

J.nr.: 2008-20-221-02970/JANT/GUH

Dep. Sags. nr. 13597

FVM 591

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om kommissionens forslag til forordning om et fælles overvågningsprogram for analyser af pesticidrester i diverse fødevarer 2009

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Resumé

Kommissionens forslag til forordning om et fælles overvågningsprogram for analyser af pesticidrester i 2009 beskriver, hvilke pesticider og fødevarer, de enkelte medlemslande som minimum skal have med i deres overvågningsprogrammer i 2009. Samtidig er der en foreløbig plan for 2010 og 2011. Forslaget vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.

 

Baggrund     

Forslaget er fremlagt med hjemmel i artikel 29 i forordning (EF) 396/2008[1], efter hvilken bestemmelse Kommissionen udarbejder et koordineret flerårigt EF-kontrolprogram. 

 

Forslaget behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. 

 

Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, sektionen for plantebeskyttelsesmidler, den 16.-17. oktober 2008 med henblik på vedtagelse.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

 


Formål og indhold

Kommissionen har fremsat forslag til forordning om et fælles overvågningsprogram for analyser af pesticidrester i 2009. Det beskrives, hvilke typer af fødevarer, der skal analyseres for givne pesticider. I et bilag til forordningen beskrives hvilke undersøgelser, der som minimum skal foretages af de enkelte medlemslande. Samtidig er der foreslået en foreløbig plan for 2010 og 2011.

 

Tidligere års fælles EU-moniteringsprogrammer har været angivet i henstillinger, men med forordningsforslaget lægges der op til, at analyseprogrammet fra 2009 og frem vil være bindende for medlemslandene.

 

Hidtil har EU-overvågningsprogrammet udelukkende indeholdt fødevarer af vegetabilsk oprindelse, men med dette forordningsforslag skal medlemslandene desuden medtage visse produkter af animalsk oprindelse. Det drejer sig bl.a. om prøver af smør, mælk, skinke, fjerkræ-kød og lever samt æg. For Danmark stilles krav om årlige analyser af 120 vegetabilske prøver fordelt på otte afgrøder samt 30 animalske prøver fordelt på to prøvetyper.

 

Samtidig er der ved direktiv 96/23[2] krav om analyse af en række animalske råvarer for pesticider. Antallet af disse prøver afhænger af den animalske produktion og udgør årligt for Danmark omkring 300 prøver til analyse for pesticider. I disse prøver af kød, mælk og honning, er der siden 2002 ikke registreret rester af pesticider.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 

 

Gældende dansk ret

Forslaget angår vedtagelse af en forordning, og bliver forslaget vedtaget, vil forordningen dermed være gældende i Danmark i sin helhed.

 

Konsekvenser

Forslaget vurderes at forøge forbrugerbeskyttelsesniveauet, da der lægges op til et harmoniseret analyseprogram for hele EU, hvor flere EU-grænseværdier vil blive kontrolleret.

 

Forslaget foreskriver undersøgelser for en række pesticider og prøvetyper, som ikke i øjeblikket er indarbejdet i det danske analyseprogram. Derfor kræves der udvikling af nye metoder samt metodearbejde til inkludering af flere stoffer i de eksisterende metoder. Dette metodearbejde anslås at ville andrage en ekstraudgift på 4 mio. kr. samlet for årene 2009-2011.

 

Forslaget har derudover ingen statsfinansielle eller øvrige samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Fødevareforordningen. Forslaget har endvidere været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).

 

Fødevarestyrelsen har modtaget svar fra Landbrugsraadet, der som udgangspunkt bakker op om forslaget. Rådet giver imidlertid udtryk for at savne en forklaring for, hvorfor man har valgt at tage udgangspunkt i de animalske fødevarer. Samtidig udtrykker Rådet et ønske om, at prøveudtagningen sker i overensstemmelse med eksisterende prøveudtagninger samt at den økonomiske omkostning for erhvervet ved prøveudtagningen holdes på et absolut minimum.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side, at de fastsatte grænseværdier for pesticidrester overholdes. Derfor er regeringen positiv over for et fælles overvågningsprogram.

 

Det er ligeledes regeringens holdning, at fødevarekontrollen skal være risikobaseret, og regeringen arbejder således for, at programmet udformes i overensstemmelse med dette princip, således at kontrollen rettes mod produkter, hvor risikoen for fund af pesticidrester er størst, dvs. frugt og grønt.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

 



[1] Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller pÃ¥ vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af RÃ¥dets direktiv 91/414/EØF senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 839/2008 af 31. juli 2008 om ændring af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 396/2005 for sÃ¥ vidt angÃ¥r bilag II, III og IV vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller pÃ¥ visse produkter.

 

[2] Rådets direktiv 96/23/EF af 29. april 1996 om de kontrolforanstaltninger, der skal iværksættes for visse stoffer og restkoncentrationer heraf i levende dyr og produkter heraf og om ophævelse af direktiv 85/358/EØF og 86/469/EØF og beslutning 89/187/EØF og 91/664/EØF, senest ændret ved Rådets direktiv 2006/104/EF af 20. november 2006 om tilpasning af visse direktiver vedrørende landbrug (lovgivning på veterinær- og plantesundhedsområdet) på grund af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse.