Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 16. december 2008

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering svar på spørgsmål nr. 4 (ad KOM (2007) 0523) fra Folketingets Europaudvalg som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jesper Wulff Pedersen


 

 

Folketingets Europaudvalg

 

København, den 15. december 2008

Sagsnr.: 14387

FVM 617

 

 

 

 

Folketingets Europaudvalg har i brev af 21. november stillet følgende spørgsmål nr. 4 (ad KOM (2007) 0523 - Forslag til Rådets forordning om fravigelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere for så vidt angår udtagning for året 2008), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).

 

 

Spørgsmål 4:

 

”Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde den 14. november 2008 – bekræfte, at de negative miljømæssige konsekvenser ved ophævelsen af braklægningsordningen er større i Danmark end i andre EU-lande, fordi man i Danmark har indført mulighed for fjernbraklægning.”

 

Svar:

 

Der er i EU-bestemmelserne om enkeltbetaling ikke fastsat afstandskrav for så vidt angår beliggenheden af en landbrugers støtteberettigede landbrugsarealer, herunder braklagte arealer, i forhold til driftsbygningerne. Det betyder, at ansøgerne om enkeltbetaling i EU i overensstemmelse med EU-reglerne kan have braklagte arealer beliggende spredt i forhold til den øvrige bedrift.

 

Forud for 1999 medførte afstandskravet i den danske landbrugslov, at danske landbrugeres forpagtede landbrugsarealer, herunder braklagte arealer i Danmark, højst kunne være beliggende 15 km fra bygningerne på den ejendom, hvor driftslederen bor. I forbindelse med ændring af landbrugsloven i 1999 blev der åbnet mulighed for at fravige afstandsgrænsen ved forpagtning til braklægning.  Ændringen betød, at landbrugere fra ansøgningsåret 2000 kunne forpagte arealer, som lå længere væk end 15 km, uden at der skulle søges om dispensation fra Jordbrugskommissionen, hvis de forpagtede arealer i deres helhed blev anvendt til braklægning efter ordningen for hektarstøtte eller efter reglerne om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (MVJ-tilskud). Det kan oplyses, at det generelle afstandskrav ved forpagtning blev helt ophævet i forbindelse med ændringen af landbrugsloven i 2004.

 

Miljøeffekten af ophævelsen af braklægningen i andre EU-lande kendes ikke. Som nævnt ovenfor skal det imidlertid bemærkes, at der i henhold til EU-reglerne om enkeltbetaling også i andre EU-lande har været mulighed for at anvende fjerntliggende arealer til braklægning. Fødevareministeriet har ikke viden om, hvorvidt der i andre EU-lande er eller har været national lovgivning, der har begrænset denne mulighed. Det kan derfor ikke vurderes, hvorvidt de evt. negative miljømæssige konsekvenser ved ophævelsen af braklægningsordningen som følge af fjernbrak er større i Danmark end i andre EU-lande.