Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 60
Offentligt
Europaudvalget og Fødevareudvalget
EU-konsulenten
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere9. juli 2009
Grønbog om reform af EU’s fiskeripolitik
Kommissionen har den 22. april 2009 fremlagt en grønbog, som lægger op tilen debat om en lang række problemstillinger, som bør overvejes i forbindelse1med en reform af EU's fælles fiskeripolitik efter 2012 .Fristen for
bemærkninger til grønbogen er den 31. december 2009.
Krisetegn i EU’s fiskeripolitik
Kommissionen indleder grønbogen med at tegne et dystert billede aftilstanden i europæisk fiskeri. På trods af EU's mangeårige indsats for atbegrænse overfiskeriet og bevare fiskeressourcerne, vurderer Kommissionen,at målet om at skabe et bæredygtigt fiskeri generelt ikke er nået. De flestebestande er nedfiskede, og 88 pct. af fiskebestandene i EU befiskes over2MSY (Maximal Sustainable Yield= det maksimalt bæredygtige udbytte ). Dettehar bl.a. ført til, at europæisk fiskeri i dag er afhængigt af unge, små fisk, somfor det meste fanges, inden de kan formere sig. Som eksempel anførerKommissionen, at 93 % af torsken i Nordsøen fanges før den kan formere sig.Dertil kommer, at de fleste af Europas fiskerflåder drives med tab eller lavfortjeneste, hvilket Kommissionen tilskriver en kronisk overkapacitet medoverfiskning som både årsag og konsekvens. På trods af ophugningsstøtte ogandre tiltag fra EU’s side med henblik på reduktion af fiskerflåderne erflåderne kun blevet reduceret med 2 pct. om året i gennemsnit.
12
KOM (2009) 163.Dvs. det maksimumudbytte, der årligt kan fiskes af en bestand uden at svække bestandensreproduktionskapacitet.
1/7
En del af ansvaret for den aktuelle situation tillægges også medlemsstaterne.Således har et vedvarende politisk og økonomisk pres fået fiskerierhvervet ogmedlemsstaterne til at kræve utallige undtagelser og særforanstaltninger tilspecifikke områder, hvilket har bidraget til en udvanding af den samledeindsats.Ifølge Kommissionen kan den dårlige situation i fiskeriet sammenfattendetilskrives fem store strukturmangler:1. en dybt forankretflådeoverkapacitet
2.upræcise politikmål,
der resulterer i utilstrækkelige retningslinjer forbeslutninger3. ettopstyret beslutningssystem,
der tilgodeser kortsigtede løsninger4. et regelsæt, derikke
læggernok ansvar over på fiskerierhvervet
5.manglende politisk vilje
til at sørge for, atregelsættet overholdes,
ogdårlig overholdelse af regelsættet fra fiskerierhvervets
side.
Hvordan løser vi de strukturelle problemer?
Kommissionens udspil til, hvordan en reform af EU’s fiskeripolitik kan lede vejud af krisen tager afsæt i disse strukturelle mangler.
Ad 1. Afhjælpning af flådekapacitetenIfølge Kommissionen bør der i den fremtidige fælles fiskeripolitik indbyggesmekanismer, der sikrer, at fiskerflådernes størrelse altid svarer til dedisponible fiskebestande. Som mulige løsningsforslag peger Kommissionenpå anvendelsen af markedsinstrumenter såsom overdrageligefiskerirettigheder, som flere EU-lande har haft gode erfaringer med for atreducere overkapaciteten.I den forbindelse stiller Kommissionens følgende spørgsmål mhp. løsning afkapacitetsproblemerne:--Bør kapaciteten reduceres ved lovgivning? I bekræftende fald
hvordan?
Er en éngangsophugningsfond løsningen?
2/7
-
Kan overdragelige rettigheder (individuelle eller kollektive)
anvendes til at støtte en kapacitetsreduktion for
industrialiserede flåder?
oooI bekræftende fald, hvordan kan overgangen
arrangeres?
Hvilke sikkerhedsklausuler bør der indføres, hvis der
skal gennemføres et sådant system?
Kan der træffes andre foranstaltninger med samme
virkning?
Ad 2. Præcisering af de politiske målKommissionen anfører, at de gældende forordninger ikke indeholder nogenklar prioritering af de overordnede mål om hhv. en økonomisk, socialt ogmiljømæssigt bæredygtig udnyttelse af fiskeriressourcerne. Det vilKommissionen gøre op med. For at fiskeri kan blive økonomisk og socialtlevedygtigt er det ifølge Kommissionen en klar forudsætning, atfiskebestandenes produktivitet genoprettes. Der er derfor ingen konfliktmellem de miljømæssige, økonomiske og sociale mål på langt sigt.På den baggrund efterlyser Kommissionens svar på følgende spørgsmål:-Hvordan kan målene for miljømæssig, økonomisk og social
bæredygtighed opstilles på en tydelig måde og i prioriteret
rækkefølge, så man får en rettesnor på kort sigt og sikrer, at
fiskeriet bliver bære- og levedygtigt på langt sigt?
Bør det med den fremtidige fælles fiskeripolitik tilstræbes at
bevare arbejdspladser i fiskerierhvervet, eller bør målet være
at skabe alternative arbejdspladser i kystsamfund ved hjælp af
den integrerede havpolitik og andre EU-politikker?
Hvordan kan der fastsættes indikatorer og gennemførelsesmål,
så man får en værdifuld rettesnor for beslutningstagning og
ansvarliggørelse? Hvordan kan man fastsætte en tidsplan for
realisering af målene?
-
-
Ad 3. Fokusering af beslutningsprocessen om langsigtede grundprincipperKommissionen kritiserer, at alle beslutninger om EU’s fiskeripolitik træffes afRådet, hvilket ofte medfører, at der fokuseres på kortsigtede løsninger påbekostning af fiskeriets miljømæssige, økonomiske og sociale bæredygtighed
3/7
på langt sigt. Dertil kommer, at den omfattende detailregulering af den fællesfiskeripolitik ikke åbner mulighed for megen fleksibilitet med hensyn tilgennemførelsen.Ved en evt. ikrafttræden af Lissabontraktaten vil den fællesbeslutningsprocedure – som gør Europa-Parlamentet til medlovgiver –endvidere finde anvendelse på en lang række fiskeribeslutninger. Derfor erdet, ifølge Kommissionen, så meget desto vigtigere at opgivedetailreguleringen på topniveau til fordel for et tydeligt hierarki mellemgrundprincipper og teknisk gennemførelse. Kommissionen foreslår bl.a. atuddelegere detailforvaltningen til Kommissionen i samarbejde medmedlemsstaterne og Europa-Parlamentet, samt at gøre brug af specifikkeregionale forvaltningsløsninger.I den forbindelse ønsker Kommissionen en debat om følgende spørgsmål:Hvordan kan vi tydeliggøre den nuværende ansvarsfordeling
mellem beslutningstagning og gennemførelse for at sætte
mere fokus på langsigtede foranstaltninger og på at nå målene
på en mere effektiv måde?
oHvad bør uddelegeres til Kommissionen (i samråd med
medlemsstaterne), medlemsstaterne og
fiskerierhvervet?
-
-
Vil det være en god idé at decentralisere vedtagelsen af
beslutninger om tekniske anliggender?
oHvordan vil vedtagelsen af tekniske beslutninger eller
gennemførelsesbeslutninger bedst kunne
decentraliseres?
Kan man inden for EU-lovgivningen om principper
overlade gennemførelsesbeslutninger til nationale eller
regionale myndigheder?
Hvilke risici indebærer det for kontrol og håndhævelse
af politikken, og hvordan kan de afbødes?
o
o-
Hvordan kan de berørte aktører komme til at spille en større
rådgivende rolle i beslutningstagningen?
oHvordan kan Den Rådgivende Komité for Fiskeri og
Akvakultur og de regionale rådgivende råd indgå en
sådan regional tilgang?
4/7
Ad 4. Tilskyndelse af fiskerierhvervet til at tage større ansvar forgennemførelsen af EU’s fiskeripolitikKommissionen bemærker, at EU’s fælles fiskeripolitik ikke hidtil har givetfiskerierhvervet noget stort incitament til at optræde som ansvarlig aktør. Påden baggrund lufter Kommissionen muligheden for at give fiskeriet et størreansvar via selvforvaltning. I stedet for at nedfælde regler for, hvordan der måfiskes, kunne reglerne målrettes resultatet og den nærmere gennemførelseoverlades til fiskerierhvervet. Til gengæld for denne adgang til selvforvaltningfor fiskeriet bør det være op til erhvervet selv at dokumentere, at det optræderansvarligt.Kommissionen påpeger i den forbindelse, at indrømmelsen af større ansvar tilfiskeriet vil kræve, at der indføres en række sikkerhedsmekanismer.Rettigheder og ansvar bør således gå hånd i hånd. Og adgangen tilfiskebestandene bør gives til de fiskere, som varetager ansvaret på en redeligog effektiv måde.Kommissionen lægger i den forbindelse op til en drøftelse af følgendespørgsmål:-Hvordan kan fiskerierhvervet gives et større ansvar, således at
fleksibiliteten øges, samtidig med at det fortsat bidrager til at
nå den fælles fiskeripolitiks mål?
Hvordan kan fangstsektoren struktureres, så den bedst muligt
kan påtage sig ansvaret for selvforvaltning?
oBør producentorganisationerne (PO'erne) omdannes til
organer, hvori fiskerierhvervet påtager sig et
forvaltningsansvar?
Hvordan kan det sikres, at PO'erne er repræsentative?
-
o-
Hvilke sikkerheds- og tilsynsmekanismer er nødvendige for at
sikre, at fangstsektorens selvforvaltning ikke slår fejl, og at
man gennem selvforvaltningen får gennemført den fælles
fiskeripolitiks principper og mål?
Bør fangstsektoren påtage sig et større finansielt ansvar ved at
betale for rettigheder eller bidrage til forvaltningsomkostninger
ved eksempelvis kontrol?
oBør dette alene gælde for industrialiseret fiskeri?
Når et større ansvar overdrages til erhvervet, hvorledes kan vi
så gennemføre principperne om bedre forvaltning og
-
-
5/7
proportionalitet og samtidig bidrage til sektorens
konkurrenceevne?
-Findes der eksempler på god praksis inden for bestemte
fiskerier, som bør udbredes?
ooBør der tilskyndes til at anvende god praksis?
I bekræftende fald, på hvilken måde?
Ad 5 - Udvikling af en kultur, hvor reglerne overholdesEU’s revisionsret konstaterede i 2007, at EU’s fiskerikontrol generelt harværet svag, sanktionerne ikke afskrækkende og inspektionerne ikke værettilstrækkeligt hyppige. Desuden har der ikke været mekanismer ifiskeripolitikken, der har gjort det muligt at tilbageholde EU-midler, hvisreglerne ikke blev overholdt. Dette har bl.a. givet fiskerne det indtryk, athåndhævelsen ikke foregår ensartet i hele EU.Kommissionen finder, at det haster med en gennemgribende reform afkontrol- og håndhævelsesordningen og har derfor i november 2008 fremsat etambitiøst forslag til en ny fiskerikontrolforordning, som nu behandles i Rådet.Sideløbende med behandlingen af dette forslag ønsker Kommissionen endrøftelse af, hvilke andre mekanismer, der kan medvirke til at sikreoverholdelsen af reglerne. I den forbindelse stilles følgende spørgsmål:-Hvordan kan dataindsamlingssystemer forbedres på kort og
mellemlang sigt, så der sikres sammenhængende oplysninger
til håndhævelsesformål?
Hvilke håndhævelsesmekanismer vil efter Deres mening bedst
kunne sikre en høj grad af overholdelse: centraliserede
mekanismer (fx direkte handling fra Kommissionens side eller
national eller tværnational kontrol) eller decentraliserede
mekanismer?
Ville De tilslutte Dem, at adgangen til EF-midler knyttes
sammen med en effektiv opfyldelse af kontrolopgaverne?
oooKan fiskerierhvervet bidrage til dette mål med større
selvforvaltning?
Kan forvaltning inden for de enkelte geografiske
områder bidrage til det samme endemål?
Med hvilke mekanismer kan der sikres en høj grad af
overholdelse?
-
-
6/7
Andre elementer som Kommissionen gerne vil have tilbagemeldinger omKommissionens grønbog gennemgår en række andre væsentligeproblemstillinger, som den fremtidige fælles fiskeripolitik også bør tage håndom. Det gælder navnlig:---------sikringen af fremtiden forkystfiskeri, fiskeri af mindre omfang og
rekreativt fiskeri
en større indsats forbekæmpelse af discard
(udsmid af fisk)en styrkelse af12-sømileregimet
(dvs. adgangen til at reservere fiskeri ifarvand inden for 12 sømil af kysten fortrinsvis til egen national flåde)en ny fællesmarkedsordning uden direkte prisstøtte
og med bedreorganisation af producenterneintegration af fiskeripolitikken ien bredere havpolitisk sammenhæng
integration afklimaændringer, forureningspolitik og energieffektivitet
et tættere bånd mellem den økonomiske støtte fra navnligEU’s
fiskerifond og fiskeripolitikkens mål
EU’s rolle iinternationale fora
akvakulturens rolle
i den fremtidige fiskeripolitik.
Kommissionen opfordrer alle interesserede høringsparter til at kommenterespørgsmålene i grønbogen og sende deres kommentarer til Kommissionensenest den 31. december 2009../.Kommissionens grønbog vedlægges.
Med venlig hilsenThomas Fich(Tlf. 3611)
7/7