Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 55
Offentligt
704425_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
1. juli 2009
EU’s strategi for Østersøregionen
Kommissionen fremlagde den 10. juni 2009 sit forslag til EU’s nye strategi for
Østersøregionen. Strategien samler en lang række initiativer inden for miljø,
trafik, energi, økonomi og sikkerhed i den første makroregionsstrategi i EU.
Det svenske formandskab ventes at prioritere strategien højt og stiler efter
vedtagelse på Det Europæisk Råds møde til den 29.-30. oktober 2009.
Ansvaret for at koordinere implementeringen af strategiens konkrete tiltag vil
blive fordelt mellem de berørte medlemslande. Danmark ventes at blive koor-
dinator for tiltagene om ren skibsfart, tilpasning til klimaforandringer, fremme
af entreprenørskab, beskyttelse mod større katastrofer til havs og på land,
større energieffektivitet (med Letland) og maritim sikkerhed (med Finland).
I.
EU’s første strategi for en makro-region
Østersøområdet står over for en lang række udfordringer, som er grænse-
overskridende i deres karakter og kræver tæt koordination mellem de om-
kransende lande (hvoraf otte af de ni lande er EU-medlemsstater). Dette gæl-
der især miljøbelastningen af Østersøen, som stadigt forværres.
På denne baggrund efterspurgte Europa-Parlamentet (2006) og Det Europæi-
ske Råd (2007) en samlet strategi for regionen, der både omfattede de fælles
miljøudfordringer, men også adresserede de store udviklingsforskelle mellem
de berørte lande. Derfor fremlægger Kommissionen nu denne strategi, som er
den første EU-strategi, der samler indsatsen rettet mod en geografisk af-
grænset makro-region. Hvis det viser sig at være en frugtbar tilgang, forventer
Kommissionen at præsentere lignende strategier for eksempelvis Donau- og
Middelhavsregionerne.
Østersøstrategien er opdelt i fire temaer (miljø, økonomi, trafik og energi,
samt sikkerhed), der tilsammen dækker over 15 prioritetsområder. Hertil
kommer en række horisontale tiltag. I alt oplister Kommissionen 88 initiativer
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som eksempler på konkrete tiltag. Hvert af prioritetsområderne koordineres af
en eller to medlemsstater. For de konkrete initiativer bliver der ligeledes ud-
peget en ansvarlig medlemsstat og/eller organisation. En samlet oversigt er
vedlagt som bilag.
Strategien lægger ikke op til oprettelse af nye institutioner eller tilførsel af nye
midler. Den forventes implementeret gennem EU og de relevante regionale
fora og finansieres af medlemsstaterne og med mulighed for ansøgning om
eksisterende regional- og strukturfondsmidler i EU.
1. En miljømæssig bæredygtig region
Østersøen er et særligt udsat havområde. Det er næsten fuldt omkranset af
land og kun ca. 3 procent af vandet udskiftes hvert år i det lave og fersk-
vandsholdige hav. Derfor er der særlig stor risiko for alvorlige konsekvenser
fra miljøkatastrofer og udledning af farlige stoffer og næringsstoffer i Østersø-
en.
Kommissionen foreslår, at strategien prioriterer:
En begrænsning i udledningen af næringsstoffer og brugen af kemikalier
Sikring af bæredygtigt fiskeri og biodiversitet i naturområder
En indsats for renere skibsfart (udledning og affald)
Begrænsning af og tilpasning til klimaforandringer
På de to sidste områder er Danmark koordinator for indsatsen.
2. En velstående region
Østersøområdet er præget af store forskelle i velstand og udvikling landene
imellem. Det skaber dels en udfordring i at udligne forskellene og et potentiale
for frugtbart samarbejde og videndeling. Strategien fremhæver at dette blandt
andet kræver lettere samhandel og fremme af forskning og innovation
Kommissionen foreslår, at strategien prioriterer:
At fjerne barrierer på det indre marked
At optimere regionens forskning og innovation
At lette vilkårene for små og mellemstore virksomheder
At fremme et bæredygtigt landbrug, skovbrug og fiskeri
Danmark skal koordinere indsatsen for entreprenørskab blandt små og mel-
lemstore virksomheder.
3. En tilgængelig og attraktiv region
De baltiske lande og de nordlige dele af Finland og Sverige har den laveste
tilgængelighed i EU, hvilket gør transport langsom, dyr og besværlig. For ek-
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704425_0003.png
sempel tager det i dag ca. 40 timer at komme fra Warszawa til Tallinn med
tog. Lignende problemer findes også på energiområdet, hvor de baltiske lan-
de i praksis er isoleret fra det europæiske energinet (eneste forbindelse er
Estlink mellem Estland og Finland). Blandt andet denne problematik blev de 8
EU-lande omkring Østersøen og Kommissionen enige om at løse da de indgik
en aftale den 17. juni 2009,
1
som også adresserer en forbedret integration af
energimarkederne i de nordiske lande og mellem Tyskland og Polen.
Kommissionen foreslår, at strategien prioriterer:
Energieffektivitet og forsyningssikkerhed
Forbedring af regionens transportforbindelser
Forøgelse af regionens tiltrækningskraft gennem initiativer inden for
sundhed, turisme og uddannelse
Danmark er koordinator for indsatsen på energiområdet.
4. En sikker region
Der er mere end 2000 skibe på Østersøen på et hvilket som helst tidspunkt.
Skibstrafikken forventes at stige op i mod 80-100 pct. over de næste ti år.
Dermed stiger behovet for en koordineret og effektiv indsats mod ulykker og
forureningskatastrofer, ligesom krav til bedre navigation og skibssikkerhed
stiger.
Kommissionen foreslår, at strategien prioriterer:
Maritim sikkerhed
Styrket ulykkes- og forureningsberedskab
Bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet
Danmark er koordinator for de to første områder.
1
Aftalememorandum af den 17. juni 2009 om planen for sammenkoblingen af det
baltiske energimarked (BEMIP). Pressemeddelelse kan læses her:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/945&format=HTML
&aged=0&language=DA&guiLanguage=en
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
II. Særligt om Danmarks rolle og ansvarsområder
Hvert af de 15 prioritetsområder skal koordineres af en eller to medlemsstater.
Rollen indebærer ansvaret for at koordinere og fremme implementeringen af
strategien i tæt samarbejde med Kommissionen og med inddragelse af rele-
vante aktører, lokale myndigheder, andre lande og internationale organisatio-
ner.
I Kommissionens strategi og handleplan udpeges Danmark til at blive koordi-
nator for tiltagene om ren skibsfart, tilpasning til klimaforandringer, fremme af
entreprenørskab, beskyttelse mod større katastrofer til havs og på land, større
energieffektivitet (med Letland) og maritim sikkerhed (med Finland). Dette er i
overensstemmelse med Udenrigsministerens tilkendegivelser i sit svar på
Samrådsspørgsmål R i Europaudvalget den 15. maj 2009.
III. Forholdet til Rusland, Norge og andre ikke-EU stater
Kommissionen lægger op til at inddrage de relevante lande uden for EU gen-
nem EU’s Nordlige Dimension samt øvrige samarbejdsfora i Østersøområdet
(f.eks. HELCOM). Inddragelsen foreslås dog alene at ske i konkrete projekter,
da strategien skal betragtes som en intern EU-strategi. Effektiviteten på især
miljøområdet er dog meget afhængig af tæt og forpligtende samarbejde med
især Rusland. At samarbejdet primært skal ske gennem EU’s Nordlige Di-
mension er blevet hilst velkomment af Rusland.
Det er ligeledes afgørende at få et tæt samarbejde med regionens øvrige
lande, der ikke er medlem af EU, bl.a. Norge og Hviderusland. Dette gælder
især de landbaserede dele af strategien og de områder, hvor miljøpåvirkning
eller andet, påvirkes af oplandsområderne. Eksempelvis fra udledning gen-
nem floder og luft. Disse lande skal inddrages i konkrete projekter i rammen af
de relevante regionale fora.
IV. Den videre proces med strategien
Det svenske formandskab har fremhævet Østersøstrategien som en af sine
højeste prioriteter. Strategien forventes at blive vedtaget ved Det Europæiske
Råds møde den 29.-30. oktober 2009. Herefter vil de ansvarlige koordinatorer
skulle drive processen inden for prioritetsområderne. Kommissionen forventes
at ville gennemføre løbende evaluering og udgive fremskridtsrapporter, som
årligt kan diskuteres i Rådet for almindelige anliggender og eksterne forbin-
delser (GAERC), hvor Østersøstrategien forventes at blive forankret i Rådet.
Med venlig hilsen
Anders Nymark
(Tlf. 3638)
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704425_0005.png
Bilag: Oversigt over prioritetsområder og initiativer i Kommissionens Østersøstrategi
Temasøjler
En miljømæssig
bæredygtig region
Prioritetsområder
Udledning af acceptable mænger næ-
ringsstoffer i havet
Koordinator: PL og FI
Flagskibsprojekter, eksempler (Ansvarligt land)
Fjerne fosfater i vaskemidler (SE, EE - Fast track)
Renere spildevand (SE)
Analysere resultater i pilotprojekter om eutrofiering [overgødning] (TBA – Fast track)
Udbrede bedste praksisser for næringsstof-balanceret landbrug (Dansk Landbrugsrådgivning
m.fl.)
Fuld implementering af vandrammedirektivet (alle)
Samarbejde med Rusland og Hviderusland om risikovurdering af regional forurening (TBA)
Oprette beskyttede havområder (TBA – Fast track)
Begrænse indførslen af nye invasive arter (HELCOM, SE)
Fremme af vandring og reproduktion af vandrende fiskearter (HELCOM)
Reduktion af og forbud mod brug af de mest skadelige stoffer (HELCOM medlemslande)
Vurdering af behovet for oprydning af forurenede skibsvrag og kemiske våben (PL – Fast track)
Bevarelse af naturområder og biodiversi-
tet, inklusiv fiskeri
Koordinator: DE
Reduktion i brug af og belastning fra farli-
ge og skadelige stoffer
Koordinator: SE
Ren skibsfart
Koordinator: DK
Fremme foranstaltninger til at indsamle skibsgenereret affald (TBA – Fast track)
Fremme foranstaltninger til reduktion af skibsemissioner (FI, SE – Fast track)
Introduktion af differentierede havneafgifter afhængig af skibes miljøbelastning (TBA – Fast track)
Stoppe udledning af kloakspildevand fra skibe (TBA)
Forbedre affaldshåndteringen på skibe og i havne (TBA – Fast track)
Tage højde for regionale og lokale påvirkninger af klimaforandringer (DK, SE)
Implementering af EU-Ruslands initiativet om energieffektivitet (Kommissionen og Ruslands
energiministerium)
Etablér netværk af bæredygtige byer (SE eller DK – Fast track)
Begrænsning af og tilpasning til klima-
forandringer
Koordinator: DK
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704425_0006.png
En velstående re-
gion
Fjernelse af hindringer til det indre mar-
ked
Koordinator: EE
Fjerne barrierer for det fælles marked (PL – Fast track)
Implementering af et europæisk område for maritim transport uden grænser i Østersøen (TBA)
Udbredelse af brugen af digital signatur og identifikation (EE)
Bedre folke- og virksomhedsoplysning om Varepakken og Servicedirektivet (SE)
Udveksling af bedste praksisser om ”Product Contact Points” og ”Points of Single Contact” (SE)
Deling af kompetencer mellem akkrediteringsmyndigheder (SE)
Overvågning af implementeringen af EU-Rusland-strategiens prioriteter (Kommissionen)
Overvågning af grænsesituationen mellem EU og Rusland (CBSS Arbejdsgruppe om toldsamar-
bejde og grænseovergangsaspekter – Fast track)
Udvikling af et program for innovation, klynger og netværk mellem små og mellemstore virksom-
heder i Østersøregionen (SE, LT – Fast track)
Oprettelse af en Østersø-fond for forskning og innovation (Nordisk Ministerråd)
Udvikling af en samlet Østersø-strategi til fremme for innovation blandt serviceydelser (LT, FI)
Oprettelse af tværsektorielle projekter for innovation i sundhed og biovidenskaber
Oprettelse af et stærkt videnskabeligt netværk [Baltic Science Link] (SE)
Udvikling af et regionalt fremsynsprogram for samarbejde i forskning og udvikling (PL – Fast
track)
Fremme af unge entreprenører (DK)
Forstærkning af samarbejde om miljøteknologi som grundlag for virksomhedsudvikling (PL)
Implementering af projektet ”Bæredygtig produktion gennem innovation i små og mellemstore
virksomheder” (PL – Fast track)
Gør Østersøen til en miljøeffektiv region (TBA)
Fuld udnyttelse af det europæiske kodeks for bedste praksisser til at lette små og mellemstore
virksomheders adgang til offentlige indkøb (DE)
Implementering af projektet ”Baltic Sea Labour Network” (TBA – Fast track)
Forbedret arbejdsformidling gennem EURES (TBA)
Bæredygtig landdistriktsudvikling (PL, SE)
Sikre bæredygtigt fiskeri (TBA)
Fremme af bæredygtig akvakultur (TBA)
Oprettelse af netværk om implementering af EU's lovgivning om fødevarer og foder (TBA – Fast
track)
Etablering af et forum for nyskabende og bæredygtig gødningsforarbejdning (Center for Bioenergi
og Miljøteknologisk Innovation m.fl. – Fast track)
Fuld udnyttelse af regionens forskning og
udvikling
Koordinator: SE og PL
Fremme af entreprenørskab
Koordinator: DK
Styrke bæredygtigt landbrug, skovbrug og
fiskeri
Koordinator: FI
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704425_0007.png
En tilgængelig og
attraktiv region
Styrke energieffektivitet og -sikkerhed
Koordinator: DK, LV
Forbedring af trafikforbindelser
Koordinator: LT og SE
Prioritering af projekter i BEMIP [Baltic Energy Market Interconnection Plan] (LT – Fast track)
Demonstration af fælles forbindelsesløsninger til havvindmølleparker (DK, SE – Fast track)
Udvid den nordiske el-markedsmodel til de baltiske lande (LV)
Færdiggør de aftalte forbedringer af trafikforbindelser [se liste i handlingsplan, side 51] (alle)
Implementering af den Nordiske Dimensions partnerskab om transport og logistik (Partnere i den
Nordiske Dimension)
Udvikling af et netværk af ”havmotorveje” i Østersøen (LT)
Forkortelse af flyveruter (PL, LT – Fast track)
Samarbejde for klogere transport (DK, LT – Fast track)
Turisme: Tiltrækning af turister til landdistrikter i kystområder (alle relevante landdistriktsnetværk)
Turisme: Fremme miljømæssigt bæredygtige færger i Østersøen (TBA)
Turisme: Fremme af kulturarven og unikke landskaber (TBA – Fast track)
Turisme: Udvikling af strategier for bæredygtig turisme (TBA – Fast track)
Sundhed: Forebyggelse af alkohol- og stofproblemer blandt unge (Northern Dimension Partner-
ship in Public Health and Social Well-being og dets medlemsstater)
Uddannelse: Fremme frivilligt samarbejde mellem regionale universiteter i Østersøområdet (LT –
Fast track)
Uddannelse: Udvikling af fælles pensa og undervisningsressourcer på frivillig basis (TBA – fast
track)
Uddannelse: Identifikation og fjernelse af barrierer for mobilitet blandt forskere og studerende
(TBA)
Koordination af udnyttelsen af digitale fordele [Tv-frekvenser og bredbånd] (SE)
Styrke netværk blandt frivillige unge (TBA)
Støtte til en bæredygtig udvikling af fiskeriområder (relevante fiskeriområdenetværk)
Gennemfør en teknisk gennemførlighedsvurdering af et Østersønetværk for kystvagter (TBA)
Blive en pilotregion for integration af havovervågningssystemer (i udbud af Kommissionen)
Hurtigere genopmåling af store skibsruter og havner (HELCOM)
Blive en pilotregion for e-navigation (DK: Farvandsvæsenet – Fast track)
Etablér netværk af ’centres of excelence’ i maritim uddannelse (PL)
Udvikling af plan for reduktion af fiskeriulykker (TBA)
Bevarelse af regionens tiltrækningskraft
gennem styrket uddannelse, turisme og
sundhed
Koordinatorer:
Turisme: Mecklenburg-Vorpommeren
(DE)
Sundhed: Northern Dimension Part-
nership in Public Health and Social
Well-being
Uddannelse og andet: DE
En sikker region
Førende region inden for maritim sik-
kerhed
Koordinator: DK, FI
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
704425_0008.png
Styrket beredskab ved større katastro-
fer til vands og på land
Koordinator: DK
Etablér frivillige hold til akut forureningsbekæmpelse og eftersøgnings- og redningsoperationer
(TBA)
Kortlæg eksisterende udrykningskapaciteter til havforurening og lav sub-regionalt samar-
bejde på tværs af grænser (DK: Søværnets Operative Kommando – Fast track)
Optegn scenarier for store katastrofer og identificér mangler i beredskabet (TBA)
Forbedring af samarbejdspotentialet i nationale sundhedsberedskaber (TBA)
Gennemfør en risikovurdering om organiseret kriminalitet, grænsesikkerhed og kritisk infrastruktur
for Østersøområdet (Europol – Fast track)
Etablér et fælles nationalt koordinationscenter og overvågningssystem for grænsekontrol (alle –
Fast track)
Etabler fælles politi- og toldcentre (udvalgte medlemsstater og Europol)
Pulje ressourcer til udsendelse af forbindelsesofficerer i tredjelande og internationale organisatio-
ner til bekæmpelse af international kriminalitet (Alle)
Indrette midler og politikker efter EU’s Strategi for Østersøområdet
Samarbejde om implementering af EU-direktiver
Udvikling af integrerede styringsstrukturer for Østersøområdet
Blive pilotprojekt i implementeringen af havstrategi-rammedirektivet
Fremme brugen af fysisk havplanlægning og en fælles tilgang hertil i Østersøområdet
Udvikling og gennemførsel af fysisk landplanlægning
Udrulning af resultater fra pilotprojekter til hele regionen
Brug af (fælles) forskning som grundlag for politikbeslutninger
Implementering af Østersødelen af Det Europæiske Havobservations- og datanetværk (EMOD-
NET)
Udvikling af en regional identitet
Bekæmpelse af grænseoverskridende
kriminalitet
Koordinator: FI
Horisontale tiltag
Anvendte forkortelser:
TBA = Afventer enighed (”To be agreed”)
DE = Tyskland
DK = Danmark
EE = Estland
FI = Finland
LT = Litauen
LV = Letland
PL = Polen
SE = Sverige
HELCOM = Helsinki Commission
Fast track = Projekter, som Kommissio-
nen vurderer, kan iværksættes og im-
plementeres relativt hurtigt
8/8