Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
1. juli 2009
EU’s strategi for Østersøregionen
Kommissionen fremlagde den 10. juni 2009 sit forslag til EU’s nye strategi for
Østersøregionen. Strategien samler en lang række initiativer inden for miljø,
trafik, energi, økonomi og sikkerhed i den første makroregionsstrategi i EU.
Det svenske formandskab ventes at prioritere strategien højt og stiler efter
vedtagelse på Det Europæisk Råds møde til den 29.-30. oktober 2009.
Ansvaret for at koordinere implementeringen af strategiens konkrete tiltag vil
blive fordelt mellem de berørte medlemslande. Danmark ventes at blive koor-
dinator for tiltagene om ren skibsfart, tilpasning til klimaforandringer, fremme
af entreprenørskab, beskyttelse mod større katastrofer til havs og på land,
større energieffektivitet (med Letland) og maritim sikkerhed (med Finland).
I.
EU’s første strategi for en makro-region
Østersøområdet står over for en lang række udfordringer, som er grænse-
overskridende i deres karakter og kræver tæt koordination mellem de om-
kransende lande (hvoraf otte af de ni lande er EU-medlemsstater). Dette gæl-
der især miljøbelastningen af Østersøen, som stadigt forværres.
På denne baggrund efterspurgte Europa-Parlamentet (2006) og Det Europæi-
ske Råd (2007) en samlet strategi for regionen, der både omfattede de fælles
miljøudfordringer, men også adresserede de store udviklingsforskelle mellem
de berørte lande. Derfor fremlægger Kommissionen nu denne strategi, som er
den første EU-strategi, der samler indsatsen rettet mod en geografisk af-
grænset makro-region. Hvis det viser sig at være en frugtbar tilgang, forventer
Kommissionen at præsentere lignende strategier for eksempelvis Donau- og
Middelhavsregionerne.
Østersøstrategien er opdelt i fire temaer (miljø, økonomi, trafik og energi,
samt sikkerhed), der tilsammen dækker over 15 prioritetsområder. Hertil
kommer en række horisontale tiltag. I alt oplister Kommissionen 88 initiativer
1/8