Europaudvalget

Folketingets repræsentant ved EU

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

19. marts 2009

Europa-Parlamentet: Decharge for 2007 – EU´s almindelige budget - Rådet og Det Europæiske Politiakademi (Cepol)

 

 

Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg behandlede dechargen til EU´s budget for 2007 og besluttede her at indstille til Parlamentet, at der på april-samlingen gives decharge til det meste af regnskabet, dvs. til Kommissionen (der indeholder langt den vigtigste del) samt til forskellige institutioner og agenturer, herunder Domstolen, ØSU, Regionsudvalget, Ombudsmanden m. fl..

 

Denne generelle decharge vil blive beskrevet i en EU-note i forbindelse med Parlamentets vedtagelse i april-samlingen.

 

Budgetkontroludvalget besluttede imidlertid at anbefale en udsættelse af decharge til Rådet og Politiakademiet (Cepol).

 

Vedr. : RÃ¥det

Ordfører: Søren Søndergaard (GUE/NGL,DK)

I udkastet til betænkning gav ordføreren udvalget to valgmuligheder: At godkende decharge til Rådet eller at udsætte afgørelsen og således give Rådet mulighed for at udlevere den information, som udvalget har krævet.

 

Med stort flertal (27 for, 2 imod, ingen der undlod) vedtog udvalget at udsætte beslutningen om decharge.

 

Budgetkontroludvalget beklager i sin betænkning, at Rådet nægter at udlevere den fuldstændige oversigt over Rådets budget og den fuldstændige årlige aktivitetsrapport til Parlamentet og kun har udleveret den interne revisors årlige rapport.

 

Ligeledes har udvalget bedt om et bilateralt møde til drøftelse af dechargespørgsmålet, hvilket Rådet ikke har svaret officielt på eller fulgt op. Rådet har tilbudt et uformelt frokostmøde, som det har været praksis, men i et brev til Rådets vicegeneralsekretær har udvalget oplyst, at denne form ikke længere er tilstrækkelig til, at Parlamentet kan udføre den kontrol, som traktaten kræver. Derfor beder udvalget om at blive informeret om brugen af Rådets budget og alle udgifter på det udenrigs- og sikkerhedspolitiske område.

 

Ifølge udvalget skyldes Rådets nægtelse af at udlevere det ønskede materiale en såkaldt ”gentleman-aftale” fra 1970, der ifølge Rådet går ud på, at Rådet og Parlamentet ikke blander sig i hinandens administrative budgetter.

 

 

Søren Søndergaard, der har modtaget kopi af ”gentleman-aftalen” gennem spørgsmål i Europaudvalget (svar på spm. 32 af 11.3.2009), konstaterede på mødet i Budgetkontroludvalget, at denne aftale ikke indeholdt noget, der udelukker, at Europa-Parlamentet får indsigt i Rådets regnskaber. Henvisningerne til aftalen blev derfor taget ud af udvalgets betænkning.

 

Allerede i 2002 ved decharge for budgettet for 2000 gav Europa-Parlamentet udtryk for utilfredshed med, at Rådet og Parlamentet ikke foretager en kritisk gennemgang af gennemførelsen af deres respektive sektioner i budgettet. Parlamentet fandt, at de udgifter, der finansieres over Rådets driftsbudget på den udenrigs-, sikkerheds og forsvarspolitiske område og på området retlige og indre anliggender, i stadig stigende grad antager form af aktionsudgifter. Derfor opfordrede Parlamentet i 2002 til, at de pågældende bestemmelser afklares med henblik på at skelne mellem traditionelle driftsudgifter og udgifter til aktioner på nye politikområder.

 

Ifølge udvalget er denne udvikling accelereret og nævner som eksempel, at en væsentlig del (op til 66%) af bevillingerne til tolkning er blevet overført til rejser i forbindelse med FUSP/ESFP. Dette beløb var i 2006 på 12.672.984 EUR, og udvalget beder om information om beløbets størrelse i 2007. Ligeledes ønsker udvalget, at der oprettes en særlig budgetpost til disse årlige overførsler.

 

Budgetkontroludvalget kræver således en større åbenhed og gennemsigtighed i Rådets regnskaber. Konkret kræves det, at Rådet angiver udgifternes præcise karakter, artikel for artikel og konto for konto i afsnit 3 (Udgifter ved institutionens udførelse af særlige opgaver) for at give Parlamentet mulighed for at kontrollere, om ikke nogle af udgifterne er aktionsudgifter og derfor skal offentliggøres i henhold til den inter-institutionelle aftale af 17. maj 2006 om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning.

 

Tillige kræver Budgetkontroludvalget, at Rådet øjeblikkelig afskaffer konti uden for budgettet, som det er anbefalet af Rådets interne revisor.

 

Politiakademiet (Cepol)

Ordfører: Barbara Dührkop (PSE, Spa)

Budgetkontroludvalget henviser til Revisionsrettens bemærkninger i rapporterne for 2006 og 2007, hvor det anføres, at selv om regnskaberne for Cepol i det væsentligste skønnes rigtige, er der dog problemer med indkøbssystemets overensstemmelse med bestemmelserne i finansforordningen, samt med tilfælde hvor budgetbevillingerne blev brugt til at finansiere private udgifter til Cepols personale.

 

Da der endvidere er mangler ved Cepols regnskabsaflæggelse, vedtog Budgetkontroludvalget at udsætte afgørelsen om decharge.

 

Behandling i Europaudvalget

På mødet i Europaudvalget den 6. februar 2009 forelagde Finansministeren forhandlingsoplæg om, at Rådet vedtager en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for 2007.

 

Der var ikke flertal imod forhandlingsoplægget, idet dog Dansk Folkeparti og Enhedslisten ytrede sig imod.

 

Konklusion

Ifølge Budgetkontroludvalget er det nu op til Rådet at reagere og gøre det muligt at give decharge på Europa-Parlamentets samling 20. – 23. april 2009. Hvis ikke dette sker, vil udvalget indstille til Parlamentet, at der gives decharge til Kommissionen (og de øvrige institutioner og agenturer), men at dechargen for Rådet og Politiakademiet bliver udsat til oktober måned.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Peter Juul Larsen

Tlf. (fra Ft.) 11169