Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 34
Offentligt
632779_0001.png
Europaudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
15. januar 2009
Pesticider – Vedtagelse i Europa-Parlamentet ved 2. behandling
Forslag til forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
KOM(2006)0388 - 2. behandlingsaftale
Ordfører Hiltrud Breyer, Grønne/ALE, DE
Forslag til direktiv om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig
anvendelse af pesticider
KOM(2006)0373 – 2.behandlingsaftale
Ordfører Christa Klass, PPE, DE
Der henvises til EU-note (07) – E 8, der gennemgår forslagene og
1.behandlingen i Europa-Parlamentet under oktober-samlingen 2007.
Status
På baggrund af en 2.behandlingsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet
vedtog sidstnævnte de to forslag med stort flertal. Forordningen om markeds-
føring blev vedtaget med 577 stemmer for, 61 imod og 11 hverken for eller
imod, mens rammedirektivet om anvendelse af pesticider blev vedtaget med
624 stemmer for, 13 imod, ingen hverken for eller imod.
De ungarske MEP’er stemte imod forordningsforslaget. De kunne ikke accep-
tere den foreslåede zoneopdeling, som de fandt i modstrid med subsidiari-
tetsprincippet.
Forslagene går nu videre til endelig beslutning i Rådet, men - grundet aftalen -
betragtes dette som en formalitet. UK er imod forslagene, men det vides ikke,
om de vil stemme imod. Dette vil imidlertid ikke have indflydelse på Rådets
vedtagelse.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Hovedpunkterne
i forslaget til forordning om markedsføring,
der omhand-
ler produktion og godkendelse af pesticider, er følgende:
-
Der udarbejdes en positivliste over aktivstoffer (pesticidernes kemiske
ingredienser) på EU-niveau. Pesticiderne godkendes på nationalt ni-
veau på basis af den nævnte positivliste.
Visse meget giftige kemikalier forbydes, medmindre de i praksis er
uden betydning, ligesom der fastsættes højere sikkerhedskrav for far-
lige stoffer.
Hvis et stof er nødvendigt for at bekæmpe alvorlige plantesygdomme,
kan det tillades i op til 5 år, selv om det ikke opfylder sikkerhedskra-
vene.
Produkter, der indeholder farlige stoffer, skal erstattes af mindre farli-
ge stoffer, hvis sådanne findes. Dette skal ske inden 3 år. (Rådet øn-
skede 5 år).
Stoffer, der har en uacceptabel akut eller kronisk effekt på honning-
biers overlevelse, forbydes.
EU inddeles i tre zoner, hvor alle medlemsstaterne i samme zone kan
anvende et stof, når blot der foreligger en godkendelse fra i ét land i
zonen. Dette gør det lettere for producenterne at markedsføre deres
produkter. Dog kan et land efter visse betingelser (jfr. nedenfor) for-
byde et stof.
Det må forventes, at tiden til myndighedernes godkendelse forkortes,
idet medlemsstaterne skal træffe beslutning om fælles godkendelse
inden 120 dage. I dag er der ingen frist.
-
-
-
-
-
-
De nye regler vil træde i kraft løbende, da eksisterende licenser kan anven-
des, indtil de udløber. Der vil således ikke ske en pludselig ændring i gælden-
de praksis.
Et skøn fra et svensk institut angiver, at ca. 22 farlige stoffer
vil blive fjernet fra markedet som følge af de nye regler.
De væsentlige elementer i
direktivforslaget om bæredygtig anvendelse er:
-
Medlemsstaterne skal vedtage Nationale Handlingsplaner med kvan-
titative mål og tidsangivelser for reduktion af risici ved brug af pestici-
der.
Der er et generelt forbud mod spredning af pesticider fra luften, dog
med mulighed for undtagelser.
Medlemsstaterne skal sikre vandområder og forsyning af drikkevand.
Det bliver obligatorisk at anlægge ”randzoner” for at beskytte vandfo-
rekomster.
Pesticider skal begrænses eller forbydes i særlige områder, der bru-
ges af offentligheden eller udsatte grupper (skoler, legepladser, par-
ker etc.)
Mennesker, der bruger, sælger eller opbevarer pesticider, skal infor-
meres og undervises i korrekt brug heraf.
-
-
-
-
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivet skal implementeres i medlemsstaterne i 2011.
Særlige emner af interesse for Danmark
Zonerne og den tvungne gensidige godkendelse/Markedsførings-
forordningen
Danmark placeres i Nordzonen sammen med Sverige, Finland, Estland, Let-
land og Litauen.
Inden for zonen gælder et princip for gensidig anerkendelse, men efter pres
fra Europa-Parlamentet blev medlemsstaternes mulighed for at afvise god-
kendelse af et pesticid udvidet.
Ifølge forordningen (art. 36, stk. 3) kan medlemsstaterne afvise godkendelse
af et produkt. Denne undtagelse til hovedreglen om gensidig anerkendelse er
blevet gjort mere anvendelig gennem Parlamentets ændringsforslag, idet
muligheden for at forbyde et stof nu ikke længere skal være ”allersidste mu-
lighed” ved ”meget specielle forhold”, og hvor der er tale om ”serious risk”.
De første af disse formuleringer er slettet i den endelige tekst og ”serious risk”
er erstattet af ”uacceptabel risiko”, der indeholder en politisk vurdering.
Dertil kommer, at det nu eksplicit er nævnt i betragtning 27, at ”specifikke”
forhold ikke behøver at være begrænset til én medlemsstat, hvilket har været
tilfældet ved fortolkning af indre markeds regler, nemlig at man kun kunne
påberåbe sig ”specifik”, hvis forholdet ikke var gældende i andre medlemssta-
ter i EU. Da der er områder i Slovenien, hvor grundvandet, ligesom i Dan-
mark, drikkes urenset, var det vigtigt, at fortolkningen af ”specifik” ikke bliver
indskrænket.
Hvis man ser specielt på grundvandsbeskyttelsen er der nu (i forhold til Rå-
dets tekst) mulighed for at begrænse brugen og ændre tilladelsen for at til-
passe den til nationale forhold. I art. 31, stk.3 er det tilføjet, at ”overholdelsen
af andre EU-regler” kan være en grund til indskrænkelse af distribution og
brug af pesticider i en medlemsstat. Med henvisning til grundvands- og vand-
rammedirektivet vil man derfor kunne begrænse brugen af stoffer, der går i
grundvandet
Endelig er der i art. 42 om gensidig anvendelse tilføjet, at landene skal ”un-
dersøge og vurdere ansøgningen, som det er passende i henhold til forholde-
ne i deres territorium”.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rammedirektivet om bæredygtig anvendelse
Det mest omstridte punkt var, hvorvidt der – som Europa-Parlamentet havde
krævet – skulle indføres krav om reduktioner i brugen af pesticider. I Rådet
ville man udelukkende fokusere på risikoreduktion.
I den endelige tekst hedder det nu, at de nationale handlingsplaner skal ”også
inkludere indikatorer til at overvåge brugen af pesticidprodukter, der indehol-
der aktivstoffer, der giver anledning til speciel bekymring”, samt at der på
denne baggrund ”skal fastlægges tidsfrister og målsætninger for reduktion af
pesticidforbruget”.
Forhandlingen
Langt den overvejende del af Europa-Parlamentets medlemmer fandt, at den
indgåede aftale var positiv, og at Europa-Parlamentet havde forbedret Kom-
missionens oprindelige forslag. Enkelte medlemmer fandt dog, at forslagene
var overdrevne og ville betyde prisstigninger og lukning af landbrug i EU.
Dan Jørgensen,
der var ordfører for PSE-gruppen, var også tilfreds med
resultatet. Da forslagene blev fremsat, blev det anset som muligt, at de ville
medføre en fordobling af pesticider på det danske marked til skade for grund-
vandet, sagde han. Behandlingen i Europa-Parlamentet har bevirket, at de
farligste stoffer forbydes. Desuden vil det enkelte land have mulighed for at
påberåbe sig ”særlige hensyn” og undgå stoffer, der har en skadelig virkning i
området. Endelig hæftede han sig ved, at der nu indføres reduktionsmål i de
enkelte lande.
Dan Jørgensen havde dog gerne set en udfasning af neurotoksiske stoffer,
ligesom han fandt, at der var for mange undtagelser i forslagene, men alt i alt
var det et godt resultat.
Med venlig hilsen
Peter Juul Larsen
Tlf. (fra Ft.) 11169
4/4