Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 32
Offentligt
631270_0001.png
Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
12. januar 2009
Grønbog om kollektive søgsmål for forbrugere
Kommissionen fremlagde den 27. november 2008 en grønbog om kollektivt
søgsmål for forbrugere
1
, og opfordrer alle interesserede til at deltage i
debatten om, hvordan man kan styrke forbrugernes retsstilling gennem
indføring eller udbygning af nationale ordninger for kollektive søgsmål på
tværs af medlemsstaterne.
Fristen for bemærkninger til grønbogen er den
1. marts 2009.
Baggrunden for grønbogen
I 2007 fremlagde Kommissionen en strategi, der havde som mål, at
forbrugerne og detailhandlere i 2013 skulle være lige så trygge ved
at handle på tværs af EU’s grænser som de er i deres egne
hjemlande. Grønbogen om kollektive søgsmål er en del af denne
strategi.
Grønbogen efterfølger også en anden grønbog, som Kommissionen
fremlagde i 2008, om kollektive søgsmål i konkurrencesager
2
.
Hvad forstås ved kollektive søgsmål?
Kollektive forbrugersøgsmål er ordninger, som gør det muligt for
flere forbrugere at slå sig sammen om at anlægge retssag mod en
enkelt erhvervsdrivende. Det vil typisk være tale om situationer,
hvor et stort antal forbrugere samlet set har lidt større tab på grund
af en enkelt erhvervsdrivendes lovstridige praksis. Som eksempler
1
KOM (2008) 794.
KOM((2008) 128 - Se EU-note E 31.
2
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på overtrædelser nævner Kommissionen sager om skjulte gebyrer,
overfakturering, vildledende reklame på internettet, eller at den
erhvervsdrivende ikke har givet den obligatoriske
forbrugeroplysning.
Forbrugerne kan selvfølgelig altid søge erstatning ved hver især at
anlægge søgsmål mod den erhvervsdrivende. Men Kommissionen
peger på, at det ikke altid vil kunne betale sig for en forbruger at
betale retsafgifter, advokatsalærer og vederlag til sagkyndige, og at
de samlede udgifter muligvis vil overstige erstatningen.
Procedurerne er desuden så indviklede og langvarige, at
forbrugerne kan blive rodet ind i noget uden at have en klar
fornemmelse af, hvornår (og om) deres sag vil være løst på
tilfredsstillende måde.
Og selv om forbrugerne i nogle tilfælde har adgang til alternative
individuelle tvistbilæggelsesordninger (forbrugerombudsmands-
institution, offentlige eller private klageinstanser, mv.), er det ikke
altid tilfældet. Situationen med hensyn til disse ordninger er
forskellig i EU-landene imellem. Og i nogle lande er der kun adgang
til alternative tvistbilæggelsesordninger inden for bestemte sektorer.
Derfor søger Kommissionen med sin grønbog at komme nærmere
på, hvordan det kan gøres lettere at samle ensartede krav fra
forbrugere i hele EU i fælles sagsanlæg.
Problemer med de eksisterende ordninger for kollektive søgsmål
Kommissionen har gennemført en undersøgelse af retstilstanden i
EU-landene for så vidt angår kollektive søgsmålsordninger.
Undersøgelsen tegner et broget billede af de nationale regler, som
giver forbrugerne mulighed for at klage over handler i EU.
Den danske ordning for kollektive søgsmål
Danmark er ifølge Kommissionens undersøgelse blandt de 13 lande i EU, der
allerede har en ordning med kollektive søgsmål (i Danmark kaldet
gruppesøgsmål). Den danske ordning blev indført i 2008, og ifølge
Kommissionens rapport har der ved undersøgelsens færdiggørelse kun været
gennemført et enkelt kollektivt søgsmål i Danmark, hvorfor et er vanskeligt at
vurdere den danske ordnings succes.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
631270_0003.png
Ifølge den danske ordning skal ethvert gruppesøgsmål godkendes af retten,
der afgør, om sagerne er ens og kan behandles under et. Der findes to
modeller inden for gruppesøgsmål:
-
Dem, hvor man automatisk er med i gruppe af ansøgere, med mindre
man selv melder fra. Sådanne sager kan kun føres af offentlige
myndigheder i Danmark – typisk forbrugerombudsmanden
Dem, hvor man som virksomhed eller privatperson selv melder sig til
søgsmålet (den såkaldte opt-in-model).
-
Hvad foreslår Kommissionen?
Kommissionens foreslår fire forskellige løsningsmodeller, som indebærer
kombinationer af tiltag på nationalt plan og på EU-plan. De 4 foreslåede
løsninger er:
Løsning 1 – Ingen tiltag fra EU’s side
Kommissionens mindst indgribende forslag går ud på at afvente resultaterne
af de seneste EU- og nationale foranstaltninger, der er truffet på området. Det
gælder navnlig det såkaldte mæglingsdirektiv fra 2008
3
, som skal
gennemføres inden 2011 og evalueres i 2016, samt forordningen om
indførelse af en europæisk småkravsprocedure
4
, som vedrører tvister om
højst 2.000 Euro (ca. 15.000 kr.), og som skulle være gennemført den 1.
januar 2009.
Kommissionen peger dog på, at denne løsning har den ulempe, at
forbrugerne fortsat vil have forskellige klagemuligheder alt efter, hvilken
bopæl og medlemsstat transaktionen er foregået i.
Løsning 2 – Øget samarbejde mellem EU-landene
Denne løsning lægger op til, at de EU-lande, der allerede har ordninger med
kollektive søgsmål, samarbejder om at give forbrugere i andre EU-lande
adgang til deres ordninger, og at de øvrige EU-lande indfører lignende
ordninger med kollektive søgsmål.
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/52/EF af 21. maj 2008 om visse aspekter af
mægling på det civil- og handelsretlige område (EUT L 136 af 24.5.2008, s. 3).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 861/2007, af 11. juli 2007 om indførelse af
en europæisk småkravsprocedure (EUT L 199 af 31.7.2007, s. 1).
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
631270_0004.png
Kommissionen foreslår bl.a., at medlemsstaterne opretter samarbejdsnetværk
mellem de organer, der har beføjelse til at anlægge kollektive søgsmål.
Medlemmerne i netværket skal således bistå skadelidte forbrugere med at
anlægge sager, fx ved at arrangere oplysningskampagner om forestående
kollektive søgsmål, indsamle krav, hjælpe med oversættelse af dokumenter,
finde advokater, m.v. Kommissionen foreslår også at lette netværkets arbejde
gennem det europæiske netværk af europæiske forbrugercentre (ECC-Net).
Løsning 3 - Blanding af instrumenter
Kommissionen foreslår som den tredje løsning en blanding af vejledende og
bindende redskaber, som tilsammen kan give forbrugerne bedre muligheder
for at opnå erstatning.
Kommissionen foreslår nærmere bestemt:
-
at forbedre alternative tvistbilæggelsesordninger,
-
at udvide nationale småkravsprocedurer (dvs. forenklede retlige
procedurer med lave sagsomkostninger) til at omfatte større krav, såvel
nationale som tværnationale,
-
at udvide anvendelsesområdet for forordningen om forbruger-
beskyttelsessamarbejde
5
til handlinger, der skader mange forbrugeres
individuelle interesser eller kollektive interesser
-
at tilskynde erhvervslivet til at forbedre deres ordninger til behandling af
klager
-
at øge forbrugernes kendskab til eksisterende klagemuligheder.
Løsning 4 - Retlig kollektiv søgsmålsprocedure
Denne fjerde – og mest indgribende - løsning er en EU-foranstaltning, som
skal sikre, at alle EU-lande har en retlig kollektiv søgsmålsordning. Med
denne løsning vil alle forbrugere i hele EU kunne opnå passende erstatning i
forbindelse med massekrav ved et repræsentativt søgsmål, et gruppesøgsmål
eller en prøvesag. Kommissionen lægger sig dog ikke fast på, om EU-
foranstaltningen skal være bindende (evt. i form af et direktiv) eller ikke-
bindende (i form af en henstilling).
Kommissionen anfører, at der i den forbindelse skal tages stilling til
procedurens finansiering, forebyggelse af urimelige krav, kompetence, om der
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse (»forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde«) EUT L 364 af
9.12.2004, s. 1
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
631270_0005.png
skal være tale om en opt-in- eller opt-out-procedure og til erstatningens
fordeling blandt de skadelidte.
Kommissionen understreger også vigtigheden af at undgå elementer, som
fremmer den retssagskultur, der benyttes i visse ikke-europæiske lande
(herunder USA), dvs. erstatning, der har karakter af straf (de såkaldte
punitive
damages),
advokatsalærer, der fastsættes i forhold til sagens udfald (såkaldte
contingency fees),
og lign.
Kommissionen opfordrer interesserede parter til at give deres mening til
kende ved at besvare følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1: Hvilken rolle bør EU påtage sig i forbindelse med
kollektive søgsmål for forbrugere?
Spørgsmål 2: Hvilken af de nævnte 4 løsninger er bedst? Bør nogen
af løsningerne forkastes?
Spørgsmål 3: Bør bestemte aspekter ved løsningerne forkastes eller
støttes?
Spørgsmål 4: Bør den bedste af de nævnte 4 løsninger kombineres
med andre aspekter?
Spørgsmål 5: Hvilke løsninger bør i gives fald kombinere, og hvordan
skal kombinationen se ud?
Spørgsmål 6: Kan de skitserede problemer løses på anden måde?
./. Grønbogen vedlægges.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(Tlf. 3611)
5/5