Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
12. januar 2009
Grønbog om kollektive søgsmål for forbrugere
Kommissionen fremlagde den 27. november 2008 en grønbog om kollektivt
søgsmål for forbrugere
1
, og opfordrer alle interesserede til at deltage i
debatten om, hvordan man kan styrke forbrugernes retsstilling gennem
indføring eller udbygning af nationale ordninger for kollektive søgsmål på
tværs af medlemsstaterne.
Fristen for bemærkninger til grønbogen er den
1. marts 2009.
Baggrunden for grønbogen
I 2007 fremlagde Kommissionen en strategi, der havde som mål, at
forbrugerne og detailhandlere i 2013 skulle være lige så trygge ved
at handle på tværs af EU’s grænser som de er i deres egne
hjemlande. Grønbogen om kollektive søgsmål er en del af denne
strategi.
Grønbogen efterfølger også en anden grønbog, som Kommissionen
fremlagde i 2008, om kollektive søgsmål i konkurrencesager
2
.
Hvad forstås ved kollektive søgsmål?
Kollektive forbrugersøgsmål er ordninger, som gør det muligt for
flere forbrugere at slå sig sammen om at anlægge retssag mod en
enkelt erhvervsdrivende. Det vil typisk være tale om situationer,
hvor et stort antal forbrugere samlet set har lidt større tab på grund
af en enkelt erhvervsdrivendes lovstridige praksis. Som eksempler
1
KOM (2008) 794.
KOM((2008) 128 - Se EU-note E 31.
2
1/5