Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 28
Offentligt
630356_0001.png
Europaudvalget, Sundhedsudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
8. januar 2009
Grønbog om sundhedspersonalet i EU
Kommissionen fremlagde den 10. december 2008 en grønbog om
sundhedspersonale i EU
1
.
Formålet med grønbogen er at synliggøre nogle af de vigtige udfordringer,
som EU-landenes sundhedspersonale står overfor i de kommende år samt
finde ud af, hvad EU kan gøre for at bidrage til en løsning af disse.
Kommissionen peger i grønbogen især på problemet med en aldrende
befolkning og et aldrende sundhedspersonale i Europa, hvilket bl.a. kommer
til udtryk ved at antallet af unge, som tager arbejde i sundhedssektoren, ikke
er tilstrækkeligt til at erstatte de medarbejdere, som forlader
sundhedsvæsenet.
Men også det offentlige sundhedsvæsens ringe tiltrækningskraft hos de yngre
samt det forhold, at sundhedspersonale flytter fra fattige til rige lande inden for
EU, er blandt de spørgsmål, som rejses i grønbogen.
Endelig sigter grønbogen på at bidrage til at identificere områder, hvor der er
behov for yderligere tiltag fra EU’s og medlemsstaternes side.
Kommissionen opfordrer alle interesserede organisationer til at indsende
deres høringssvar om de emner, som behandles i grønbogen,
senest den 31.
marts 2009
til Kommissionen.
Det aldrende sundhedspersonale
Kommissionen vurderer i grønbogen, at der med den stadig aldrende
befolkning i EU-landene vil komme et stigende antal personer i EU med
alvorlige handicap og kroniske sygdomme, som får behov for langvarig pleje.
1
Grønbog om sundhedspersonale i Europa, Kom(2008)0725
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
630356_0002.png
Samtidig bliver der stadig færre ansatte i sundhedssektoren til at tage sig af
dem.
Ifølge Kommissionen er nøglen til at opretholde en tilstrækkelig arbejdsstyrke
på sundhedsområdet at
uddanne, rekruttere
og
sikre langvarig ansættelse af
et ungt personale,
samtidig med at der geninvesteres i de ældres arbejdskraft.
Kommissionen nævner bl.a. følgende forslag, som kan bidrage til at disse mål
nås:
- bedre arbejdsvilkår for sundhedspersonale
- rekrutterings- og uddannelseskampagner
- fastsættelse af praksis for forvaltning af kronisk sygdom og af
langvarig pleje tættere på hjemmet eller i en form for nærmiljø
- mere effektiv udnyttelse af det sundhedspersonale, der er til rådighed
- etnisk og social mangfoldighed i forbindelse med rekruttering af
sundhedspersonale
EU’s beføjelser på sundhedsområdet
EU’s beføjelser på sundhedsområdet er, ifølge TEF artikel 152, stk. 5 at supplere
medlemsstaterne, som har hovedansvaret for tilrettelæggelsen og leveringen af
sundhedstjenesteydelser.
EU kan fremme samarbejdet mellem staterne på sundhedsområdet, ligesom EU
kan fremme en samordning af landenes politikker og programmer - eksempelvis
gennem netværkssamarbejde eller udveksling af bedste praksis.
Hertil kommer dog, at EU kan fastsætte regler med hjemmel i andre af traktatens
bestemmelser, som skal overholdes af medlemsstaterne i forbindelse med
tilrettelæggelsen af deres sundhedstjenesteydelser.
Det gælder eksempelvis arbejdstidsdirektivet, som fastsætter regler for den
maksimale arbejdstid og minimumskrav til daglige og ugentlige hvileperioder.
Indsats på folkesundhedsområdet
Kommissionen betragter desuden sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse
som helt afgørende, hvis EU-landene skal mindske den fremtidige
efterspørgsel efter behandling og sundhedspleje.
Ligeledes er sundhed på
arbejdspladsen,
ifølge Kommissionen, af stor
betydning for den generelle folkesundhed.
Dette kræver, ifølge Kommissionen, sundhedspersonale med de nødvendige
specialkvalifikationer, herunder læger og sygeplejersker, som er
specialiserede i arbejdsmedicin. Kommissionen foreslår på den baggrund:
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
øget kapacitet inden for screening, sundhedsfremme og
sygdomsforebyggelse
indsamling af oplysninger om befolkningens faktiske og potentielle
behov på sundhedsområdet, så man bedre kan planlægge den
fremtidige udvikling i sundhedspersonalet i den offentlige sektor
mere PR for videnskabelige fag, Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur
samt for arbejdet som læge med speciale i arbejdsmedicin.
Uddannelse
Kommissionen understreger ligeledes i grønbogen, at planlægning og
investeringer i uddannelse er afgørende, hvis der skal skaffes flere læger og
sygeplejersker. Der vil i så fald skulle oprettes flere uddannelsespladser på
universiteter og andre uddannelsesinstitutioner.
Kommissionen mener ligeledes, at der er behov for:
-
øget fokus på løbende videreuddannelse af sundhedspersonalet, så
de faglige kvalifikationer højnes, samtidig med at patientsikkerheden
sikres
kurser som skal tilskynde ældre til at vende tilbage til arbejdsstyrken
ledelseskurser for sundhedspersonale
sprogkurser for at øge mobiliteten for sundhedspersonale
oprettelse af et EU-organ for sundhedspersonale, som kan bistå
medlemsstaterne med planlægningen af den fremtidige
arbejdsstyrkes kapacitet, uddannelsesbehov samt indførelse af
teknologiske nyskabelser.
-
-
-
-
Sundhedspersonalets mobilitet
En helt central problemstilling for sundhedspersonalet er, ifølge
Kommissionen, den frie bevægelighed for arbejdstagere og studerende.
Den frie bevægelighed inden for EU er med til at sikre, at sundhedspersonalet
kan bevæge sig derhen, hvor der er brug for det.
Denne mobilitet får dog nogle EU-lande til at holde igen med at uddanne
sundhedspersonale, hvis ikke de kan holde på de færdige kandidater, og
afkastet af investeringen dermed tabes.
Kommissionen fraråder dog i grønbogen, at medlemsstaterne indfører
juridiske begrænsninger for den frie bevægelighed for at stoppe denne
”hjerneflugt”. I stedet foreslår Kommissionen, at problemerne løses gennem
bedre koordination mellem myndighederne i EU og i de andre medlemsstater.
Kommissionen foreslår i den forbindelse bl.a. følgende tiltag:
-
investering i uddannelse og rekruttering af sundhedspersonale, så EU
bliver selvforsynende
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
fremme af bilaterale aftaler mellem medlemsstaterne for at udnytte
overskud af læger og sygeplejersker
fremme af grænseoverskridende aftaler om uddannelse og
udveksling af personale, som kan bidrage til et regulere
frastrømningen af sundhedspersonale på en måde, som ikke strider
mod fællesskabslovgivningen
fremme af rotationsordninger, der sikrer, at personale der flytter til et
andet EU-land for at få uddannelse eller erfaring, vender tilbage til
hjemlandet
oprettelse af et EU-forum for udveksling af erfaringer mellem de
ansvarlige myndigheder
Migrationsmønstre for sundhedspersonale
En anden vigtig problemstilling er, ifølge Kommissionen, udvandringen af
sundhedspersonale fra verdens fattige lande til den industrialiserede verden.
Manglen på sundhedspersonale gælder især i Afrika syd for Sahara, hvor der
er tale om en regulær krise, som kun forværres af den øgede efterspørgsel
efter læger og sygeplejersker fra den industrialiserede verdens side.
Kommissionen fremsatte derfor i 2007 et forslag til direktiv om højtuddannede
indvandreres mulighed for indrejse i EU, som stiller krav om såkaldt
”etisk
rekruttering”
af sundhedspersonale fra lande uden for EU. EU har i den
forbindelse forpligtet sig til at træffe foranstaltninger, som kan minimere de
negative og maksimere de positive virkninger for u-landene, når deres
sundhedspersonale emigrer til EU.
Kommissionen foreslår i den forbindelse, at man bl.a.:
-
-
-
fastsætter principper for rekruttering af sundhedspersonale fra u-
landene
støtter WHO’s indsats for at udvikle en global adfærdskodeks for en
etisk ansættelsespolitik
fremmer bilaterale og plurilaterale aftaler med kildelande om udvikling
af mekanismer til støtte for såkaldt ”rotationsmigration”, hvor
sundhedspersonale vender tilbage til hjemlandet med forbedrede
kvalifikationer.
Ajourførte data til beslutningstagere
Kommissionen finder også, at der er mangel på ajourførte sammenlignelige
data i EU om bl.a. antallet af sundhedsmedarbejdere under henholdsvis
uddannelse og beskæftigelse samt deres specialer, geografiske fordeling,
alder, køn, oprindelsesland, mv.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen foreslår på den baggrund, at man:
- harmoniserer eller standardiserer indikatorer for sundhedspersonale
- etablerer systemer til overvågning af strømmene af
sundhedspersonale
- sikrer adgangen til sammenlignelige data om sundhedspersonale
med henblik på at kunne fastlægge den nøjagtige udvikling inden for
de forskellige sundhedspersonalegrupper.
Virkningerne af ny teknologi i sundhedsplejen
Endelig mener Kommissionen, at brugen af ny teknologi kan få stor betydning
i fremtiden for organiseringen og leveringen af sundhedspleje.
Allerede i dag giver den nye teknologi sundhedspersonalet mulighed for at
udveksle oplysninger og arbejde tættere sammen.
Kommissionen vurderer desuden, at for visse sygdomme kan teknologien
give mulighed for at flytte størstedelen af plejen fra hospitalerne til nærmiljøet
og institutioner, der leverer primære sundhedsydelser, eller endog til
patienternes hjem.
Kommissionen understreger dog, at indførelsen af ny teknologi forudsætter, at
sundhedspersonalet har den rette uddannelse og om nødvendigt bliver
efteruddannet, så de kan udnytte teknologiens muligheder optimalt.
Med venlig hilsen,
Morten Knudsen (Tlf. 3695)
5/5