Europaudvalget, Trafikudvalget |
|
EU-konsulenten |
|
Til: Dato: |
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere 5. januar 2009 |
EF-Domstolen styrker flypassagerers ret til kompensation ved aflysninger
EF-Domstolen har den 22. december 2008 afsagt dom i en sag om flypassagerers ret til kompensation i tilfælde af aflysning af flyafgange[1]. Domstolen fastslår, at et flyselskab som hovedregel ikke kan afvise at betale EU-godtgørelse til flypassagererne ved aflysning med henvisning til, at flyet havde tekniske problemer.
Sagens baggrund
Sagen drejede sig om en østriger, Friederike Wallentin-Hermann, der skulle flyve fra Wien til Brindisi over Rom sammen med sin familie. Flyet fra Wien blev aflyst kort før afgangen pÃ¥ grund af nogle tekniske problemer, som var blevet opdaget dagen før under et eftersyn. Hun blev derfor sat pÃ¥ et andet, senere fly til Rom. PÃ¥ grund af forsinkelsen nÃ¥ede hun ikke sit fly fra Rom til Brindisi, og ankom først til Brindisi ca. 3½ timer senere end planlagt. Flyselskabet Alitalia nægtede dog at betale hende kompensation pÃ¥ 250€ ifølge EU-reglerne, idet selskabet henviste til, at de tekniske problemer udgjorde â€usædvanlige omstændighederâ€.
Ifølge EU-forordningen om kompensation og bistand til flypassagerer[2], har passagerer, hvis deres flyafgang aflyses og de bliver mere end to timer forsinket, som hovedregel krav på en fast kompensation på enten 250 € (ca. 1.900 kr.), 400 € (ca. 3.000 kr.) eller 600 € (ca. 4.500 kr.), alt efter afstanden til destinationen. Flyselskabet skal dog ikke betale kompensation, hvis selskabet kan godtgøre, at:
â€[…] aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgÃ¥et, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet.â€[3]
Domstolens præmisser
Domstolen indleder med fastslÃ¥, at reglen om â€usædvanlige omstændigheder†- som ikke defineres nærmere i forordningen - udgør en undtagelse til forordningens hovedregel om kompensation ved aflysninger, og at undtagelser skal fortolkes strengt[4].
Derefter udtaler Domstolen, at flyselskabets løsning af et teknisk problem, som skyldes manglende vedligeholdelse af et fly, er et led i flyselskabets sædvanlige aktivitetsudøvelse. Derfor kan de tekniske fejl, som opdages i forbindelse med vedligeholdelse af flyet, eller som skyldes manglende vedligeholdelse, ikke i sig selv udgøre â€usædvanlige omstændighederâ€.
Domstolen anerkender dog, at tekniske fejl i visse tilfælde godt kan udgøre â€usædvanlige omstændighederâ€, hvis de ligger uden for selskabets faktiske kontrol. Som eksempler herpÃ¥ nævner Domstolen skjulte fabrikationsfejl, der pÃ¥virker flysikkerheden, og sabotage- eller terrorhandlinger[5].
Under alle omstændigheder er det dog ifølge Domstolen flyselskabet, der skal bevise, at der var tale om â€usædvanlige omstændighederâ€, og godtgøre, at selv om der er anvendt alt det personale og materiel og alle de økonomiske midler, der var til rÃ¥dighed, kunne aflysningen ikke være undgÃ¥et pÃ¥ det pÃ¥gældende tidspunkt, uden at det ville være urimeligt belastende for virksomheden.
Endvidere konkluderer Domstolen, at selv om et flyselskab har overholdt minimumsreglerne for vedligeholdelse af luftfartøjer, er det ikke i sig selv nok til at godtgøre, at selskabet har truffet â€alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffesâ€. Overholdelse af disse minimumsregler er dermed ikke tilstrækkeligt til at fritage luftfartsselskabet for at udbetale kompensation[6].
./.     Dommen vedlægges.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
[1] Â Sag C-549/07, Friederike Wallentin-Hermann mod Alitalia.
[2]  Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11.2.2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91 (EUT L 46, s. 1).
[3] Â Forordningens artikel 5, stk. 3.
[4]  Præmis 16 og 20.
[5]  Dommens præmis 26.
[6] Dommens præmis 43.