Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 588
Offentligt
735550_0001.png
Patent- og Varemærkestyrelsen
NOTAT
23. september 2009
/LHO
Sags. nr:
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg
Afgivelse af skriftligt indlæg vedrørende EF-Domstolens udtalelse 1/09 om den
påtænkte aftale om oprettelse af en Patentdomstols forenelighed med EF-
traktaten.
Baggrund
Rådet for Den Europæiske Union har den 9. juli 2009, i medfør af EF-traktatens arti-
kel 300, stk. 6, anmodet EF-Domstolen om en udtalelse om spørgsmålet: ”Er
den
påtænkte aftale om indførelse af en fælles patentdomstolsordning (for øjeblikket be-
nævnt Domstolen for Europæiske Patenter og EF-Patenter) forenelig med bestem-
melserne i traktaten om oprettelsen af Det Europæiske Fællesskab?”.
Domstolen har
herefter i henhold til artikel 107, stk. 1, i sit procesreglement givet Kommissionen,
Europa-Parlamentet og medlemsstaterne lejlighed til at fremsende skriftlige be-
mærkninger inden den 30. september 2009.
Drøftelserne om etablering af et fælles europæisk patentdomstolssystem har sam-
menhæng med Kommissionens forslag til forordning om oprettelse af et fælles-
skabspatent (EF-patent), KOM(2000)412, og Kommissionens forslag til rådsafgørel-
se om tildeling af kompetence til EF-Domstolen om at kunne afgøre tvister om EF-
patentet, KOM(2003)827 og KOM(2003)828. Forhandlingerne vedrørende EF-
patentet brød imidlertid sammen i foråret 2004, hvilket bevirkede, at der aldrig kom
gang i drøftelserne af forslaget til rådsafgørelsen.
Parallelt har der fra 1999 i regi af den Europæiske Patent Organisation (EPO), hvor
bl.a. alle EU-landene også er medlemmer, været ført forhandlinger om en aftale om
etablering af en europæisk patentdomstol benævnt European Patent Litigation Agre-
ement (EPLA), som skulle afgøre tvister om patenter udstedt af EPO (europæiske
patenter). Disse forhandlinger strandede imidlertid i december 2005.
Med det formål at få genstartet drøftelserne fremsatte Kommissionen i april 2007 sin
meddelelse ”forbedring af patentsystemet i Europa”, der bl.a. skitserede en kompro-
misløsning mellem de to hidtil drøftede domstolsmodeller i form af en fælles europæ-
isk patentdomstol, der skal kunne afgøre tvister vedrørende såvel europæiske paten-
ter som eventuelle fremtidige EF-patenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
735550_0002.png
2
Rådet har siden, på baggrund af arbejdsdokumenter fra de skiftende formandskaber,
ført drøftelser om et patentdomstolssystem med udgangspunkt i denne kompromis-
løsning. Kommissionen har deltaget i Rådets drøftelser og indikeret, at når der er
opnået tilstrækkelige fremskridt, vil man trække sine oprindelige forslag fra 2003 og
fremsætte et forslag, der er i overensstemmelse med de foreløbige resultater af Rå-
dets drøftelser.
Efterhånden som drøftelserne har konkretiseret sig, er der opstået behov for at få
klarhed over nogle mere principielle aspekter angående domstolssystemets set-up.
Det drejer sig navnlig om, hvorvidt aftalegrundlaget for etableringen af domstolssy-
stemet er foreneligt med EF-traktaten, herunder navnlig med det domstolsskabte
princip om fællesskabsretsordenens autonomi.
I det arbejdsdokument fra april 2009, som er vedlagt anmodningen til EF-Domstolen,
er det tanken, at patentdomstolssystemet etableres ved en blandet aftale. Parterne i
en sådan aftale forventes at være på den ene side EU's medlemslande og Fælles-
skabet og på den anden side de p.t. 9 europæiske lande, der er medlemmer af EPO,
men ikke af EU. Det følger endvidere af arbejdsdokumentet, at EF-Domstolens rolle i
denne ordning vil bestå i at skulle besvare præjudicielle spørgsmål forelagt af Dom-
stolen for Europæiske Patenter og EF-Patenter.
Det bemærkes, at regeringen under forhandlingerne i Rådet har gjort det klart, at
Danmark – uanset hvilket retsgrundlag, der anvendes for Fællesskabets indgåelse af
aftalen – vil skulle overholde proceduren i grundlovens § 20 i forbindelse med aftale-
indgåelsen. EF-Domstolen skal ikke i sin udtalelse forholde sig til dette spørgsmål.
Regeringens interesse i sagen
Spørgsmål om gyldigheden af europæiske patenter kan i dag kun afgøres af de natio-
nale domstole i de enkelte lande, hvor patent er udstedt. Det betyder, at det fx er nød-
vendigt at anlægge retssag i alle de lande, hvor spørgsmålet om gyldigheden af et eu-
ropæisk patent skal afgøres. Det kan derfor være særdeles dyrt og vanskeligt, både for
patenthaver og dennes modparter at få klarhed over retsstillingen. Samtidig er der risiko
for, at sagerne kan få forskelligt udfald i de enkelte lande.
Regeringen er af den opfattelse, at etableringen af et selvstændigt patentdomstols-
system, vil skabe en smidigere, mere ensartet og mindre omkostningstung behand-
ling af patenttvister. Samtidig vil etableringen af en fælles europæisk domstolsmyn-
dighed med kompetence både vedrørende Europæiske patenter og eventuelt kom-
mende EF-patenter eliminere de risici, som vil være til stede hvis man benytter sig af
flere forskellige domstolssystemer.
Efter regeringens opfattelse bidrager den foreliggende tilgang til opfyldelsen af de
opsatte formål. Endvidere er det regeringens opfattelse, at den tilgang, der er be-
skrevet i arbejdsdokumentet fra april 2009, er forenelig med EF-traktaten, og at med-
lemslandene og Fællesskabet derfor kan etablere domstolssystemet ved indgåelse
af en blandet aftale.
Regeringen har derfor i overensstemmelse med den politiske aftale af 21. februar
2008 mellem regeringen og ”ja-partierne” om dansk europapolitik i en globaliseret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
verden besluttet at afgive bemærkninger i sagen og vil gøre ovenstående synspunk-
ter gældende, idet der således argumenteres for, at den påtænkte aftale om indførel-
se af en fælles patentdomstolsordning er forenelig med EF-traktaten.