Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 495
Offentligt
707831_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1/ Kontoret for Europapolitik og internationale relationer
Sagsnr.: 16271
Den 14. juli 2009
FVM 679
EU-sager 2. halvår 2009 – orientering fra Fødevareministeriet
1. Indledning
Denne orientering har til formål at præsentere det svenske formandskabsprogram for det 2. halvår af
2009 for så vidt angår de sager, der hører under Fødevareministeriets ressort. Orienteringen vil fo-
kusere på de sager, som Sverige har annonceret, at de vil behandle i løbet af deres formandskabspe-
riode.
Sverige er det tredje og dermed sidste formandskabsland i den trojka, der sammen med Frankrig og
Tjekkiet er formand for EU i perioden 1. juli 2008 til 31. december 2009. Sverige har udarbejdet et
formandskabsprogram for perioden 1. juli 2009 til 31. december 2009 og har i fællesskab med de
øvrige lande i formandskabstrojkaen udarbejdet et 18-måneders formandskabsprogram. Det svenske
formandskab har 3 overordnede prioriteter i Rådet (landbrug og fiskeri): ”bæredygtigt fiskeri”, ”fø-
devarer og klima – globale udfordringer” og ”husdyrproduktion og dyresundhed”. Af de 3 priorite-
ter rangerer arbejdet med de utilsigtede konsekvenser af klimaændringerne højest. Det er dog sær-
ligt på fiskeriområdet, at der lægges op til vedtagelse af egentlige lovforslag med den nye fiskeri-
kontrolforordning og TAC/kvoter for 2010.
Der er planlagt rådsmøder (landbrug og fiskeri) på følgende datoer:
13. juli i Bruxelles
7. september i Bruxelles
19. – 20. oktober i Luxembourg
19. – 20. november i Bruxelles
14. – 15. december i Bruxelles
2. Generelle forventninger til det svenske formandskabsprogram
2.1. Fødevare- og plantesundhedssager
Drøftelserne om forslaget til revision af forordningen om nye fødevarer (novel food) vil fortsætte
under det svenske formandskab med henblik på at finde en løsning i andenbehandlingen af forsla-
get. Novel food-reglerne omfatter godkendelse af nye fødevarer inden markedsføring heraf i EU.
Ved nye produkter forstås i den nuværende forordning fødevarer og fødevareingredienser, der ikke
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
707831_0002.png
har været anvendt til konsum i nævneværdigt omfang i EU før maj 1997. Det svenske formandskab
vil forsøge at få forslaget vedtaget i anden behandlingen i efteråret 2009.
Forhandlingerne om en ny forordning om de generelle mærkningsregler vil ligeledes fortsætte under
svensk formandskab. Forordningen vil erstatte en række direktiver, herunder det horisontale (gene-
relle) mærkningsdirektiv samt næringsdeklarationsdirektivet. Det lægges op til en større revision af
de gældende regler om næringsdeklaration, herunder at næringsdeklaration bliver obligatorisk, og
der åbnes for angivelsen af næringsdeklarationsoplysninger på forsiden af fødevarerne. Det svenske
formandskab håber at kunne afslutte første behandlingen af forslaget i december 2009 med vedta-
gelse af en generel indstilling, da Europa-Parlamentets udtalelse først forventes at foreligge i januar
2010. Det forventes ikke, at forslaget vil kunne vedtages i første behandling med Europa-
Parlamentet, så også det spanske og belgiske formandskab vil skulle prioritere forslaget under deres
formandskaber i 2010.
Kommissionen igangsætter hen over sommeren arbejdet med at gennemgå lovgivningen på hele
plantesundhedsområdet som opfølgning på de rådskonklusioner om emnet, der blev vedtaget i for-
året. Dette arbejde forventes ikke afsluttet under svensk formandskab, men tidligst i foråret 2010.
På plantesundhedsområdet har det svenske formandskab i øvrigt ikke planer om nye initiativer.
2.2. Landbrugssager
Det svenske formandskab vil fortsætte arbejdet med forenkling af den fælles landbrugspolitik. På
rådsmødet i november vil der blive gjort status på arbejdet med de konkrete 39 forenklingsforslag,
der er henvist til i rådskonklusionerne fra maj 2009. Det er formandskabets ambition, at der for
hvert enkelt forslag angives status for gennemførelse, videre proces og Kommissionens bemærk-
ninger. Kommissionen forventes endvidere i november 2009 at præsentere et forenklingsforslag om
tilpasning af landdistriktsforordningen for så vidt angår harmonisering af betalingsfrister.
Klimaændringer og landbrug vil være et af hovedtemaerne under det svenske formandskab, og der
vil være drøftelser på flere rådsmøder. Formandskabet lægger ikke op til vedtagelse af rådskonklu-
sioner. Foruden det allerede offentliggjorte ledsagedokument om landbrug til hvidbogen om klima
vil Kommissionen udarbejde et arbejdspapir om, hvordan de uhensigtsmæssige konsekvenser af
klimaforandringerne bedst kan imødegås. Formandskabet vil på baggrund heraf udarbejde et doku-
ment som grundlag for drøftelserne.
Drøftelserne om den fremtidige landbrugspolitik efter 2013 vil fortsætte under det svenske for-
mandskab i form af en drøftelse af den fremtidige landdistriktspolitik i oktober 2009. Formandska-
bet lægger ikke op til en vedtagelse af rådskonklusioner.
Det er uklart, hvorvidt forslaget om fødevarehjælp til socialt dårligt stillede personer kan afsluttes
under svensk formandskab, da der fortsat må forventes at være et blokerende mindretal i Rådet
imod forslaget.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
707831_0003.png
Der forventes ikke debat om meddelelsen om støtte til landbrug i områder med naturbetingede
ulemper under svensk formandskab, da fristen for medlemsstaters indsendelse af kort og simulerin-
ger på baggrund af de foreslåede kriterier er sat til januar 2010. Muligvis vil Kommissionen præsen-
tere en statusrapport om processen i slutningen af 2009.
2.3. Fiskerisager
Grønbogen om reform af den fælles fiskeripolitik blev fremlagt i april 2009, og der har været en
første drøftelse i Rådet i maj 2009. Reformen skal senest være vedtaget med udgangen af 2012.
Ifølge Kommissionens tidsplan vil der være en konsultationsperiode med interessenter og offentlig-
heden indtil udgangen af 2009. Kommissionen og Europa-Parlamentet forventes at afholde en kon-
ference i efteråret 2009. Det svenske formandskab forventes ikke at foretage sig noget videre som
følge af den igangværende konsultationsproces. Det kan bemærkes, at Danmark har fremlagt en re-
geringsrapport om den fremtidige fiskeripolitik i december 2008 med udgangspunkt i det seneste
regeringsgrundlag.
Forslaget om en ny fiskerikontrolforordning, der afløser den nuværende kontrolforordning, blev
drøftet på rådsmødet i juni 2009. Det svenske formandskab lægger op til at opnå politisk enighed på
rådsmødet i oktober 2009. Formålet med forslaget er at konsolidere og forenkle den gældende lov-
givning, men også at udvikle en ny harmoniseret tilgang til inspektion og kontrol, der dækker alle
aspekter fra ”redskab til bord”, at udvikle en fælles kultur for efterlevelse af reglerne og at sikre en
effektiv anvendelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik.
Forslaget om de generelle TAC/kvoter 2010 vil sandsynligvis blive fremsat i begyndelsen af no-
vember 2009 med henblik på vedtagelse på rådsmødet i december 2009. Det svenske formandskab
arbejder dels for, at forslaget skal fremsættes tidligere og dels for, at forslaget skal være udformet,
så det i givet fald kan vedtages under Lissabon-traktaten. Kommissionen vil generelt tage udgangs-
punkt i principperne i politikerklæringen om TAC/kvoter for 2010. Forslaget om TAC/kvoter for
Østersøen 2010 vil sandsynligvis blive fremsat i september med henblik på vedtagelse på rådsmødet
i oktober 2009. Der vil være en orientering om forhandlingerne med Norge på rådsmøderne i okto-
ber og november 2009.
3