NOTAT
29. juni 2009
Forventninger til det svenske EU-formandskab 2.
halvår 2009 på beskæftigelses, social og ligestil-
lingsområdet
J.nr. 2009-0004826
JAIC/SHE
Det nytiltrådte svenske EU-formandskab har præsenteret sin arbejdsplan for 2.
halvår 2009 på beskæftigelses, social og ligestillingsområdet. Programmet er ambi-
tiøst, idet der satses på politisk enighed om syv retsakter, herunder vanskelige for-
slag som barselsdirektivet og antidiskriminationsdirektivet, og fire sæt rådskonklu-
sioner.
En topprioritet for hele det svenske formandskab er
håndtering af krisen samt at
bekæmpe arbejdsløshed/øge beskæftigelsen,
bl.a. ved at kombinere en aktiv ar-
bejdsmarkeds- og en aktiv social sikringspolitik. Konkret er dette sat på dagsorde-
nen ved det uformelle rådsmøde i Jönköping d. 8.-10. juli og i form af konkrete
forslag, der skal forhandles under svensk formandskab:
Kommissionen har med sin nye beskæftigelsesmeddelelse ”Shared commitment for
Employment” stillet forslag om, at 100 mio. euro fra PROGRESS-programmet skal
overføres til fremme af
mikrokreditter
til gavn for iværksætteri, blandt særligt ud-
satte grupper m.fl. Dertil kommer udspillet om
justering af kriterierne af ESF
midler
og en midlertidig suspension af landenes medfinansiering. Forslaget deler
vandene, og Kommissionen arbejder aktuelt på at finde en model, der kan finde
mere støtte.
Som led i formandskabets tema om
”udenforskabet”/inklusive labour markets
skal der forhandles rådskonklusioner om vigtigheden af at give de mere marginali-
serede grupper fodfæste på arbejdsmarkedet, også i en krisetid. Med de fremtidige
demografiske udfordringer for øje skal rådskonklusionerne også ses som svensker-
nes bud på et vigtigt tema i forårets forhandlinger – under spansk ledelse – om re-
visionen af Lissabon-strategien.
Forslaget til en revision af
graviditetsdirektivet
blev fremsat af Kommissionen i
2008 som en del af den sociale agenda i en pakke om bedre balance mellem ar-
bejdsliv og familieliv. Det tjekkiske formandskabs ambition om en vedtagelse af
forslaget kunne ikke indfris, idet en lang række forhold krævede yderligere afkla-
ring. Europa-Parlamentet måtte desuden på plenaren sende forslaget retur til
FEMM-komitéen, fordi der ikke kunne opnås enighed om ændringsforslagene. Det
svenske formandskab har således nu mere tid til at få de to institutioner til at nær-
me sig hinanden samt til at tage højde for de europæiske parters nyligt indgåede af-
tale om en revision af forældreorlovsdirektivet. Det forventes, at det svenske for-
mandskab vil arbejde videre ud fra tjekkernes forslag med fokus på at bygge bro
mellem ønsker om bedre minimumsbeskyttelse og en vis fleksibilitet i forhold til
den konkrete udmøntning.