Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 492
Offentligt
707755_0001.png
NOTAT
29. juni 2009
Forventninger til det svenske EU-formandskab 2.
halvår 2009 på beskæftigelses, social og ligestil-
lingsområdet
J.nr. 2009-0004826
JAIC/SHE
Det nytiltrådte svenske EU-formandskab har præsenteret sin arbejdsplan for 2.
halvår 2009 på beskæftigelses, social og ligestillingsområdet. Programmet er ambi-
tiøst, idet der satses på politisk enighed om syv retsakter, herunder vanskelige for-
slag som barselsdirektivet og antidiskriminationsdirektivet, og fire sæt rådskonklu-
sioner.
En topprioritet for hele det svenske formandskab er
håndtering af krisen samt at
bekæmpe arbejdsløshed/øge beskæftigelsen,
bl.a. ved at kombinere en aktiv ar-
bejdsmarkeds- og en aktiv social sikringspolitik. Konkret er dette sat på dagsorde-
nen ved det uformelle rådsmøde i Jönköping d. 8.-10. juli og i form af konkrete
forslag, der skal forhandles under svensk formandskab:
Kommissionen har med sin nye beskæftigelsesmeddelelse ”Shared commitment for
Employment” stillet forslag om, at 100 mio. euro fra PROGRESS-programmet skal
overføres til fremme af
mikrokreditter
til gavn for iværksætteri, blandt særligt ud-
satte grupper m.fl. Dertil kommer udspillet om
justering af kriterierne af ESF
midler
og en midlertidig suspension af landenes medfinansiering. Forslaget deler
vandene, og Kommissionen arbejder aktuelt på at finde en model, der kan finde
mere støtte.
Som led i formandskabets tema om
”udenforskabet”/inklusive labour markets
skal der forhandles rådskonklusioner om vigtigheden af at give de mere marginali-
serede grupper fodfæste på arbejdsmarkedet, også i en krisetid. Med de fremtidige
demografiske udfordringer for øje skal rådskonklusionerne også ses som svensker-
nes bud på et vigtigt tema i forårets forhandlinger – under spansk ledelse – om re-
visionen af Lissabon-strategien.
Forslaget til en revision af
graviditetsdirektivet
blev fremsat af Kommissionen i
2008 som en del af den sociale agenda i en pakke om bedre balance mellem ar-
bejdsliv og familieliv. Det tjekkiske formandskabs ambition om en vedtagelse af
forslaget kunne ikke indfris, idet en lang række forhold krævede yderligere afkla-
ring. Europa-Parlamentet måtte desuden på plenaren sende forslaget retur til
FEMM-komitéen, fordi der ikke kunne opnås enighed om ændringsforslagene. Det
svenske formandskab har således nu mere tid til at få de to institutioner til at nær-
me sig hinanden samt til at tage højde for de europæiske parters nyligt indgåede af-
tale om en revision af forældreorlovsdirektivet. Det forventes, at det svenske for-
mandskab vil arbejde videre ud fra tjekkernes forslag med fokus på at bygge bro
mellem ønsker om bedre minimumsbeskyttelse og en vis fleksibilitet i forhold til
den konkrete udmøntning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
707755_0002.png
Som led i ovennævnte pakke om sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv
fremsatte Kommissionen også et forslag om revision af direktivet om
selvstændi-
ge/medarbejdende ægtefællers ret til social sikring og barsel.
Forslaget fik un-
der det tjekkiske formandskab en forholdsvis hård medfart i arbejdsgruppen, idet
flere medlemslande fandt, at forslaget griber ind i national kompetence hvad angår
udformningen af sociale sikringssystemer. Udsigten til en løsning under svensk
formandskab er usikker.
På det arbejdsretlige område kommer endelig et forslag til
formalisering af par-
ternes aftale om at revidere forældreorlovsdirektivet.
Forslaget ventes ikke at
give overraskelser i forhold til det, parterne har aftalt, og det ventes dermed heller
ikke at give videre debat i Rådet.
Under det tjekkiske formandskab lykkedes det trods en ihærdig indsats ikke at opnå
politisk enighed på rådsmødet i Luxemburg den 8. juni 2009 om moderniseringen
af forordningen om
social sikring til tredjelandsstatsborgere.
To lande ønskede
at undtage deres nationale familieydelser fra forordningen, hvilket de ikke kunne få
støtte til blandt de øvrige medlemsstater eller fra Kommissionen. Danmark står
uden for forordningen pga. det retlige forbehold.
Med udgangen af året ventes et oplæg til
Lissabon post 2010,
der følgelig primært
bliver en spansk formandskabssag.
Arbejdstidssagen
skal drøftes under det uformelle møde for beskæftigelses- og
socialministre i Jönköbing den 8.-9. juli. Efter sammenbruddet i forligsforhandlin-
gerne har øjnene været rettet mod Kommissionen. Trods signaler fra kommissær
Spidla’s kabinet om gerne at ville gøre et snarligt nyt forsøg på at finde en løsning,
afventer sagens videre færd en stillingtagen fra Barroso’s side. Indtil videre syntes
det eneste sikre at være, at Kommissionen vil igangsætte konsultationer af de euro-
pæiske parter.
Trods gentagne ønsker fra den europæiske fagbevægelse og dele af EP om en soci-
al protokol samt en revision af
udstationeringsdirektivet
ventes ikke noget udspil
på dette område fra Kommissionen under svensk formandskab.
På socialområdet er svenskernes højest prioriterede forslag direktivet om ligebe-
handling uden for arbejdsmarkedet –
antidiskriminationsdirektivet.
Det svenske
formandskab har som ambition at opnå enighed over det næste halve år, selv om
man dog er opmærksom på, at det kan blive vanskeligt. Det svenske formandskab
har forståelse for de danske bekymringer vedrørende alderskriteriet, handicapbe-
stemmelsen og den juridiske uklarhed i forslaget, og det vurderes, at konkrete dan-
ske forslag kan vinde gehør under svensk formandskab.
På socialområdet vil svenskerne endelig sætte fokus på aldring, bl.a. i form af et
sæt
rådskonklusioner om sund og værdig aldring.
Hensigten er blandt andet at
sætte fokus på overgange mellem social- og sundhedssystemerne.
På ligestillingsområdet agter svenskerne at føre en høj profil med en række konfe-
rencer, ekspertmøder, rådskonklusioner, m.v. Som et symbol på ligestillingens høje
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prioritet agter formandskabet for første gang nogensinde at have en reel policy-
debat om ligestilling på et EPSCO-rådsmøde. På rådsmødet den 30. november for-
udses således rådskonklusioner og en politisk debat om ”økonomisk
vækst og li-
gestilling”.
Dette skal give konkret input til Lissabon-strategien post 2010.
Det svenske formandskab vil desuden udarbejde en statusrapport om EU’s arbejde
med
Beijing-platformen.
Hvert femte år udarbejdes en formandskabsrapport om,
hvor langt EU og medlemsstaterne er kommet i forhold til de vedtagne ligestil-
lingsindikatorer m.v. Rapporten skal ledsages af et sæt rådskonklusioner, og det
kan forventes, at sådanne bliver genstand for debat om spørgsmålet om kvinders
seksuelle og reproduktive rettigheder, hvor Malta, Polen og Irland vil arbejde for
en mindre forpligtende tekst end alle andre lande. Danmark spiller sædvanligvis en
meget aktiv rolle ift. at sikre så forpligtende tekster om kvinders rettigheder som
muligt, bl.a. sammen med Sverige.
Der er angivet to datoer for rådsmøder – hhv. den 1.-2. oktober og 30. november –
men alene november mødet ventes afholdt.
3