Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 385
Offentligt
688200_0001.png
688200_0002.png
Beretning nr.00
Folketinget 2008-09Beretning afgivet af Europaudvalget den 24. december 2009
Udkast
Beretningom
decharge til Kommissionen for gennemførelsen af EU’s budgetGennem mange år har Europa-Parlamentets meddelelse om decharge for gennemførelsen af EU’sbudget tiltrukket sig stor opmærksomhed.Dette års dechargeprocedure var ingen undtagelse, da Europa-Parlamentet den 23. april 2009 ud-satte sin decharge til Rådets regnskab for 2007 med henvisning til, at Rådet nægtede at mødes offi-cielt med Europa-Parlamentet og give de oplysninger, der efter Europa-Parlamentets opfattelse varnødvendige for, at man kunne kontrollere Rådets gennemførelse af sin del af budgettet.Europa-Parlamentet kritiserede bl.a. Rådets regnskab for mangel på gennemskuelighed og åben-hed i forbindelse med udgifterne til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og bad i den forbin-delse Rådet om at møde op i Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg til officielle bilaterale de-chargemøder.Rådet har afvist at imødekomme Europa-Parlamentets ønske om at give møde i Budgetkontrolud-valget med henvisning til en »gentlemanaftale« fra 1970, hvorefter de to institutioner afholder sigfra at blande sig i hinandens budgetter. I konsekvens heraf har den hidtidige dechargeproceduremellem Europa-Parlamentet og Rådet været af uformel karakter. Rådet henviser desuden til, at EF-traktaten alene bemyndiger Europa-Parlamentet til at give Kommissionen decharge.Ifølge EF-traktaten ligger ansvaret for gennemførelsen af EU’s budget hos Kommissionen. Kom-missionen skal derfor hvert år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet regnskabet vedrørende gen-nemførelsen af det forløbne regnskabsårs budget. Det er Europa-Parlamentet, som giver decharge tilKommissionen for gennemførelsen af budgettet. Det sker på baggrund af en henstilling fra Rådet.Forud for dechargen gennemgår både Europa-Parlamentet og Rådet regnskabet fra Kommissionen.Gennemgangen sker på baggrund af Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen medtilhørende svar fra de kontrollerede institutioner.Europa-Parlamentet har desuden i en årrække haft en praksis, hvorefter man også giver separatdecharge til samtlige øvrige EU-institutioner og organer for deres regnskaber – herunder Rådet.Behov for ny ordningFra dansk side har man gennem årene arbejdet aktivt for at styrke Rådets og medlemsstaternes an-svarsfølelse i forhold til kontrollen med EU-budgettet og Danmark har bidraget med konkrete for-slag til Rådets dechargehenstilling, der har medvirket til at forbedre forvaltningen og kontrollen afEU’s budget. Som led heri har man fra dansk side lagt vægt på størst mulig åbenhed – og dermedbedre information – om anvendelsen af EU’s bevillinger.
2
Europaudvalget finder dog, i lyset af ovenstående, at der er behov for at forbedre kontrollen medgennemførelsen af EU’s budget yderligere – og at medlemsstaterne har et særligt ansvar for, at dersker fortsatte fremskridt.Europaudvalget finder navnlig, at der er behov for øget gennemsigtighed i både Rådets og Euro-pa-Parlamentets gennemførelse af deres respektive budgetter. Gentlemanaftalen fra 1970 mellem deto institutioner er ikke længere tidssvarende, når det gælder samarbejdet mellem Rådet og Europa-Parlamentet om dechargen. Det er imidlertid vigtigt, at der afsættes den tid, der skal til for at findeen løsning, som i videst mulig omfang fører til større gennemskuelighed i såvel Rådets som Europa-Parlamentets gennemførelse af deres budgetter.Europaudvalget skal på den baggrund anmode regeringen om i Rådet at arbejde aktivt for en afta-le mellem Rådet og Europa-Parlamentet om en formalisering af dechargeproceduren, som kan føretil større gennemskuelighed og øget parlamentarisk kontrol med forvaltningen af EU’s budget, in-den Europa-Parlamentet i 2010 skal træffe sin afgørelse om decharge for 2008-budgettet.P.u.v.SVENDAUKENFormand