Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 336
Offentligt
672096_0001.png
672096_0002.png
672096_0003.png
MILJØstyrelsenKemikalieenheden
2. oktober 2009LFO(mst)/JAPED(dep)MST-69-00244
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier(EØS-relevant tekst)1. StatusKommissionen har den 6. april 2009 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning. Denrelevante forvaltningskomite skal behandle forslaget på et møde den 29. april 2009. Forslagetforeligger kun på engelsk.Beslutningerne træffes efter reglerne om forskriftprocedure, jf. artikel 5 i Rådets afgørelse af1999/468/EF. Forskriftprocedure indebærer bl.a. at Kommissionen forelægger et udkast til depåtænkte foranstaltninger for et forskriftudvalg med repræsentanter fra alle medlemsstater,hvorefter udvalget udtaler sig (stemmer) om forslaget med kvalificeret flertal.2. Forslagets formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer, hvor der før eksport er en forpligtelse til at orientereimportlandet.Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgående samtyk-ke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC).Konventionen indebærer, at stoffer, der er optaget som såkaldt PIC stof på konventionens bi-lag, kun må eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikaliersom et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at importlandets myn-digheder orienteres inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappere regler, såder også skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som vurderes at opfylde betingel-serne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof.Forslaget afspejler således de justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU. En stordel af de nye stoffer er pesticider, hvor der i henhold til direktivet om plantebeskyttelses-midler 91/414 er truffet beslutninger, som indebærer, at stofferne ikke må anvendes i EU. De
2optages dog kun på listen, hvis stofferne i EU er klassificeret som enten meget giftige ellersom farlige for miljøet.Konkret indebærer forslaget:at eksport af følgende fire stoffer forudsætter at importlandet forinden er orienteret:1,3-dichlorpropen, benfuracarb, methomyl, trifluralinat eksport af følgende ti stoffer forudsætter at importlandet forinden har givet samtyk-ke hertil: azinphos-methyl, diazinon, dichlorvos, fenarimol, fenitrothion, methami-dophos, paraquat, procymidone og tolylfluanidat det ikke længere er nødvendigt at orientere importlandet ved eksport af stoffet diu-ron, da stoffet nu er optaget som godkendt aktivstof på plantemiddelbeskyttelsesdirek-tivet 91/414/EØFat det for følgende fire stoffer ikke længere er nødvendigt at få samtykke fra import-landet ved eksport, men at importlandet stadig skal orienteres inden eksport: cadusa-fos, carbofuran, carbosulfan og haloxyfop-R. De fire stoffer er søgt godkendt som ak-tivstof under direktiv 91/414/EØF og omfattet af en særlig procedure for plantebeskyt-telsesmidler, der er fastsat i Kommissionens forordning 33/2008.
3. Nærheds- og proportionalitets princippetVurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant, da der er tale omeksportregulering.4. Forslagets konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Økonomiske og administrative konsekvenserDer er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller erhvervslivet, da eksport af stof-ferne stadig er tilladt hvis det importerende land giver samtykke til import.BeskyttelsesniveauBeskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget, som retter sig mod at sik-re miljø og sundhed i tredjelande.
5. HøringForslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet har oplyst, at de afressourcemæssige årsager ikke har stilling til forslaget. Der har ikke været bemærkninger iøvrigt.6. ForhandlingssituationenDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Det forventes, at de øvrige medlemssta-ter vil støtte ændringsforslaget.
37. Dansk holdningDanmark er generelt positiv over for principperne om det forudgående samtykke vedr. pesti-cider og industrikemikalier, der er underlagt forbud eller strenge restriktioner.