Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:           8. april 2009 Sagsnr.:       0903609 Sagsbeh.:    SUMTSP / Lægemiddelkontoret Dok nr:        28002 |
Grundnotat til EU-udvalget og Regeringens UdenrigsÂÂpoliÂtiske Udvalg om forslag til kommissionsbeslutning om ænÂdring af markedsføringstilladelser for veterinærÂlægemidler, som indeholder det virksomme stof "alfa2-adreÂÂnoÂrepÂÂtor agonister (romifidin, xylazin, detomidin eller medetomidin)"
Resumé
En vedtagelse af forslaget kan medføre øget viden om lægemidlerne og derÂmed nedsat risiko for den behandlende person, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EMEA/V/A/20) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 27. marts 2009.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 17. april 2009.
I henhold til artikel 78, stk 1, i direktiv 2001/82/EF, senere ændret ved direktiv 2004/28/EF underrettede den kompetente myndighed i Nederlandene Det Europæiske Lægemiddelagentur, om at man havde til hensigt at ændre marÂkedsÂføringstilladelser for lægemidler med indhold af alpha-2 adrenoreÂcepÂtor agonister. Herefter skal Lægemiddelagenturet afgive en udtalelse i henÂhold til artikel 78, stk 3, af direktiv 2001/82/EF.
Lægemiddelagenturets udtalelser afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP (ComÂmittee for Medicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for VeteÂriÂnærlægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om proceduren efter forvaltningsÂproÂceÂduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtaÂger de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag indebærer, at der af Kommissionen fastlægges retningslinjer for, hvilke advarsler der skal indgÃ¥ i produktinforÂmationen for veterinære lægemidler med indhold af de virksomme stoffer alÂfa2-adrenoreptor agonister (romifidin, xylazin, detomidin eller medetoÂmiÂdin). Lægemidlerne anvendes som injektion til beroligelse eller som smerteÂdæmpende middel til forskellige dyrearter.
De oplysninger, som den nederlandske myndighed evaluerede, og som resulÂterede i, at denne myndighed ønskede at ændre tilladelserne, drejer sig om en formodet bivirkning hos en person, der meldte om effekter i hjerte-/karÂsystemet og centralnervesystemet over en periode pÃ¥ tre dage efter ved et uheld at have injiceret sig selv.
Formålet med ændringerne i produktinformationen var at føje et sæt nye forebyggende foranstaltninger vedrørende brugersikkerhed og oplysninger om bivirkninger hos mennesker til produktdokumentationen. I forhold til brugeren drejer det sig om virkninger såsom systemisk sedation (døsighed, bedøvelse) og blodtryksfald, hudkontakt, øjenkontakt samt risikoen for gravide. Rådene til læger opremser mulige kliniske virkninger og foreslået behandling.
Kort beskrivelse af forslagets konklusion
Disse forebyggende foranstaltninger skal derfor afspejles i produktdokuÂmentationen for de pÃ¥gældende veterinærlægemidler indeholdende alfa2-adrenoreceptor antagonister.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
I denne procedure er der to produkter med dansk markedsføringstilladelse, som skal have ændret produktinformationen.
Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at ændringen af produktinformaÂtionen for de pÃ¥gældende lægemidler medfører øget viden om lægemidlerne og dermed nedsat risiko for den behandlende person, og i den sammenhæng udgør beslutningen en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i DanÂmark.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Procedurer om ændring af markedsføringstilladelser for lægemidler foreÂlægger Lægemiddelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisaÂtioner, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale konklusionerne for de pÃ¥gældende lægeÂmidler.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.