MILJØstyrelsen                                                                           16. oktober 2008   

Pesticider og genteknologi

Departementet

Sekretariat for EU og International Politik                                                   J. nr. DEP-243-00012

                                                                                                                  NSH/BXJ

 

GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne triadimenol, tebuconazol, metamitron, aluminium phosphid, magnesium phosphid, calcium phosphid, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat og dichlorbenzoesyre methylester på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebe­skyt­tel­sesmidler.

 

Resumé

Kommissionen forventes at foreslå, at aktivstofferne triadimenol, tebuconazol, metamitron, aluminium phosphid, magnesium phosphid, calcium phosphid, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat og dichlorbenzoesyre methylester optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.

 

Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser for borgerne og kun marginale konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveauet.

1.      Status

Foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver “Draft Commission Directive amending Council Directive 91/414/EEC to include triadimenol, tebuconazole, metamitron, aluminium phosphide, magnesium phosphide, calcium phosphide, sodium 5-nitroguaiacolate, sodium o-nitrophenolate, sodium p-nitrophenolate and dichlorobenzoic acid methylester as active substance” forventes fremsendt til medlemsstaterne.

 

Forslagene har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.

 

Forslagene forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 27. - 28. oktober 2008. De skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).

 

Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.

Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktiverne.

 

Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagene direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.

 

2.      FormÃ¥l og indhold

De foreløbige forslag forventes at dreje sig om optagelse af aktivstofferne triadimenol, tebuconazol, metamitron, aluminium phosphid, magnesium phosphid, calcium phosphid, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat og dichlorbenzoesyre methylester på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.

 

Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.

 

EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport[1] over risikovurderingen af stofferne.

I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslagene, har vurderingerne af stofferne ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.

 

De angivne anvendelsesområder er:

Aktivstof

Anvendelsesområde

Triadimenol

Svampebekæmpelse i korn

Tebuconazol

Svampebekæmpelse i korn og vin

Metamitron

Ukrudtsbekæmpelse i roer

Aluminium phosphid

Bekæmpelse af kornskadedyr samt muldvarpe og mosegrise

Magnesium phosphid

Bekæmpelse af kornskadedyr samt muldvarpe og mosegrise

Calcium phosphid

Bekæmpelse af kornskadedyr samt muldvarpe og mosegrise

Natrium 5-nitroguaiacolat

Vækstregulering i sukkerroer, raps og tomater

Natrium o-nitrophenolat

Vækstregulering i sukkerroer, raps og tomater

Natrium p-nitrophenolat

Vækstregulering i sukkerroer, raps og tomater

Dichlorbenzoesyre methylester

SÃ¥rheling ved podning af vin

 

Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det efterfølgende en national opgave at tage stilling til,

om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.

 

Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.

 

­­­­­­­­­­­­­­I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.

 

Triadimenol, tebuconazol, metamitron, aluminium phosphid, magnesium phosphid, calcium phosphid, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat og dichlorbenzoesyre methylester har ikke været til høring i Panelet for Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer heraf, da EFSA eller Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stofferne og vurderingerne.

 

Optagelse af stoffet på bilag I til direktiv 91/414 betyder, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stoffet på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.

3.      Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om bekæmpelsesmidler.

 

Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler midler med tebuconazol, metamitron og aluminium phosphid i Danmark. Midler med tebuconazol er godkendt til svampebekæmpelse i korn, raps og frøgræs, midler med metamitron er godkendt til ukrudtsbekæmpelse i bederoer, og midler med aluminiumphosphid er godkendt til bekæmpelse af kornskadedyr samt muldvarpe og mosegrise.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Hvis stofferne optages på bilag I, forventes direktiverne at træde i kraft 1. januar 2009 og at skulle være implementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. Fire år efter ikrafttrædelsen skal eventuelle danske godkendelser med tebuconazol, metamitron og alumniumphosphid være vurderet på ny og eventuelt være ændret i overensstemmelse med direktivet.

 

Denne revurdering får marginale administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet.

 

Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.

 

Beskyttelsesniveau: 

Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en optagelse af aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, idet effekten på beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.

5.      Høring

Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget den 14. – 16. oktober 2008. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste (FBE) og Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering har ingen bemærkninger. Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) nævner, at det er et problem, at der ikke findes tilgængelige PRAPeR-konklussioner for nogen af stofferne. DANVA anbefaler, at Danmark stemmer mod optagelsen på positivlisten af de ni ud af ti stoffer. For så vidt angår dichlorbenzosyre methylester har DANVA på grund af dets meget begrænsede anvendelsesområde ingen bemærkninger.

 

PRAPeR-konklusionerne (EFSA-konklusionerne) er tilgængelige for myndighederne forud for afstemningerne. Miljøstyrelsen har på baggrund af DANVA’s bemærkninger rettet henvendelse til EFSA med en anmodning om, at PRAPeR-konklusionerne offentliggøres til en bredere kreds samtidig med, at forslagene sættes til afstemning. EFSA har svaret, at konklusionerne først offentliggøres, når firmaerne har haft mulighed for at anmode om fjernelse af fortrolige oplysninger.    

.

6.      Forhandlingssituation

Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

7.      Dansk holdning

Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stofferne triadimenol, tebuconazol, metamitron, aluminium phosphid, magnesium phosphid, calcium phosphid, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat og dichlorbenzoesyre methylester til de foreslåede formål.

 

Danmark er enig i denne vurdering. For tebuconazol kan det forventes, at der vil blive stillet vilkår om indsendelse af yderligere data til belysning af risiko for fugle og pattedyr. Danmark har dog for nylig foretaget en national revurdering af tebuconazol og har i den forbindelse fundet, at de danske anvendelser var sikre. Danmark støtter derfor optagelsen af tebuconazol på bilag 1.

 

Der er på EU-plan endnu ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere eller arbejdere udsættes for under sprøjtningen eller ved arbejde med behandlede planter. I vurderingsrapporterne for henholdsvis triadimenol, tebuconazol, metamitron, aluminium phosphid, magnesium phosphid, calcium phosphid, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat og dichlorbenzoesyre methylester er der imidlertid angivet AOEL-værdier i listen om bindende sundhedsmæssige værdier.

 

I lighed med den danske linie i tidligere forslag om optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF, arbejder Danmark for, at Kommissionen afgiver en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, såfremt der ikke er fastsat harmoniserede regler for fastsættelse af denne.



[1] Rapporterne vil blive offentliggjort på EFSA’s hjemmeside http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html