Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilÂladelse for lægemidlet MEPACT - mifamurtid til sjældne sygdomme
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet MEPACT- mifamurtid.
Lægemidlet anvendes til børn, unge under 18 Ã¥r og unge voksne til behandÂling af resektabel ikke-metastatisk osteosarkom[1] med høj malignitetsgrad efÂter makroskopisk komplet kirurgisk resektion. Midlet anvendes i kombiÂnaÂtion med post-operativ kemoterapi. Produktets sikkerhed og effekt er blevet vurderet i undersøgelser af patienter, der var 2 til 30 Ã¥r ved den indledende diagnose.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/502/001 (EMEA/H/C/00802)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 28. januar 2009.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 19. februar 2009.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved anÂÂsøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee for Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pÃ¥gælÂdende produkt kan fÃ¥ status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. SÃ¥Âfremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet MEPACT, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medÂlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
MEPACT er indiceret til børn, unge under 18 Ã¥r og unge voksne til behandÂling af resektabel ikke-metastatisk osteosarkom med høj malignitetsgrad efter makroskopisk komplet kirurgisk resektion. Midlet anvendes i kombiÂnaÂtion med post-operativ kemoterapi. Produktets sikkerhed og effekt er bleÂvet vurderet i undersøgelser af patienter, der var 2 til 30 Ã¥r ved den indÂledende diagnose.
Lægemidlet gives som infusion som supplerende behandling efter resektion to gange om ugen i 12 uger, efterfulgt af behandlinger én gang om ugen i yderligere 24 uger.
Sarkomer er en sjælden gruppe af kræftsygdomme, der blandt andet udgÃ¥r fra knogler. De plejer overordnet at opdeles i knoglesarkomer og bløddelsÂsarkomer. Knoglesarkomerne kan inddeles afhængigt af, hvor aggressive cellerne er. Osteosarkom er den hyppigste form for knoglesarkom og findes oftest hos børn og unge. Sygdommen opstÃ¥r som regel i en af de lange rørÂknogler, men kan forekomme i alle knogler.
MEPACT indeholder det aktive stof mifamurtid, der ligner en komponent i cellevæggen hos visse bakterier. Mifamurtid stimulerer immunsystemet og hjælper dermed kroppen med at dræbe svulstceller.
Lægemidlet mÃ¥ ikke bruges ved samtidig anvendelse af medicin, der indeÂholder ciclosporin eller tacrolimus (bruges efter transplantationer) eller høje doser af NSAID (= non-steroidal-anti-inflammatory drugs; bruges ved feber, smerte, gigt). Forsigtighed med behandling skal udvises ved kardiovaskuÂlære sygdomme, ved astma eller andre Ã¥ndedrætssygdomme, eller hvis man har haft en betændelsesagtig eller autoimmun sygdom eller er blevet beÂhandÂlet med kortikosteroider eller anden medicin, som kan pÃ¥virke immunÂsystemet.
Meget almindelige bivirkninger er feber, rysten/kulderystelser, svaghed, træthed eller almindeligt ubehag, kvalme og/eller opkastning, diarré eller forÂstoppelse, hovedpine eller svimmelhed, hurtig puls, højt eller lavt blodÂtryk, ingen appetit, svedafsondring, smerter, herunder smerter i muskler og/eller led og smerter i ryg, bryst, mave, arme eller ben, hoste, Ã¥ndedrætsÂbesvær og blodmangel.
Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Osteosarkom er den hyppigste form for knoglekræft hos unge mennesker. I Danmark diagnosticeres hvert år ca. 5 tilfælde hos teenagere og unge, dvs. i forbindelse med vækstspurten.
Behandlingen af osteosarkom sker i Danmark som led i et internationalt samÂÂarbejde, hvorved patienten sikres en tidssvarende behandling, samÂtidig med at de erfaringer som høstes, kan blive brugt til at forbedre den fremtidige behandling. Princippet i behandlingen er at formindske størrelsen af kræftsvulsten med kemoterapi, før den fjernes ved operation. PÃ¥ den mÃ¥de kan operationens omfang begrænses. Efter operationen fortsætter kemoterapien for at udrydde de kræftceller, som kan have spredt sig i blodkarrene før eller under operationen. Kemoterapien efter operationen afhænger af, hvordan osteosarkomet havde svaret pÃ¥ behandlingen før opeÂraÂtionen.
Med MEPACT får man en supplerende behandlingsmulighed.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥ÂgælÂdende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalgene COMP og CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.