Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
630154_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 15. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
onsdag den 10. december 2008
kl. 16.00
vær. 2-133
Svend Auken (S) formand, Erling Bonnesen (V), Henrik
Høegh (V) næstformand, Pia Adelsteen (DF), Helle Sjelle
(KF), Kim Mortensen (S), Jeppe Kofod (S), Pia Olsen
Dyhr (SF), Margrethe Vestager (RV), Per Clausen (EL)
statsminister Anders Fogh Rasmussen og udenrigsmini-
ster Per Stig Møller
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 11.-12.
december 2008
Det Europæiske Råd 11-12/12-08 – bilag 2 (revideret udkast til
kommenteret dagsorden)
Det Europæiske Råd 11-12/12-08 – bilag 4 (revideret udkast til
konklusioner)
Formanden
bød velkommen til Europaudvalgets møde, som fandt sted, efter at
regeringen havde haft møde med det rådgivende organ, Det Udenrigspolitiske
Nævn. Han bad statsministeren redegøre for situationen forud for et af der vigtig-
ste og tungeste møder i Det Europæiske Råd.
Statsministeren:
Der er topmøde i morgen og på fredag i Bruxelles, og det bliver
– som formanden sagde – indholdsmæssigt et endda meget tungt møde. Den
absolutte hovedopgave vil være at nå til enighed om EU’s klima- og energipakke.
Et andet vigtigt emne vil være den økonomiske og finansielle krise. Endelig skal vi
drøfte, hvad vi i løbet af 2009 kan finde af løsninger vedrørende Lissabontrakta-
ten.
Men først om klima og energi. Det er snart nogle år siden, at Kommissionen frem-
lagde sit forslag til en klimapakke, som skal sikre, at EU kan gennemføre sin am-
bitiøse målsætning på klima- og energiområdet – det man kalder de tre gange 20.
I 2020 skal den vedvarende energiandel være på 20 pct. Energieffektiviteten skal
øges med 20 pct. Reduktionen af udledningen af CO
2
skal være på 20 pct. – dog
30 pct. hvis der opnås en international klimaaftale. Det er de ambitiøse mål.
Siden Kommissionen fremlagde sit forslag, har der været forhandlet intenst om
pakken i både Rådet og Europa-Parlamentet, og nu er vi endelig fremme ved
målet. Der er flere gode grunde til, at vi skal se at blive færdige nu. Den første er,
at det er tvingende nødvendigt, at EU omlægger sin energipolitik, fordi det vil bi-
draget til at øge vor energisikkerhed. Vi er nødt til at reducere afhængigheden af
importeret olie og gas. Det er til syvende og sidst også et sikkerhedspolitisk
spørgsmål. Det er første grund til, at det haster. Den anden grund er, at ved at
544
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
bryde afhængigheden af olie og gas og satse mere på vedvarende energi og øge
energieffektiviteten kan vi også forbedre klimaet og skåne miljøet. Så den samme
politik, der skal forbedre energisikkerheden, kan også bidrage til at bedre miljø.
Endelig for det tredje er det helt afgørende, at vi bliver færdige netop nu, for at EU
kan sende et rigtig stærkt signal til de internationale klimaforhandlinger.
Hvis EU ikke bliver færdige nu, risikerer vi, at det vil blive brugt og misbrugt ver-
den over til at skabe – i hvert fald – besværligheder for en klimaaftale i Køben-
havn til december næste år. Derfor haster det med at få en aftale. Derfor tager vi
til Bruxelles med henblik på at skabe en aftale. Men jeg vil ikke lægge skjul på, at
der tegner sig overordentlig vanskelige og meget hårde forhandlinger, for der er
store interesser på spil.
Jeg synes, det franske formandskab har udført et fremragende arbejde for at ryd-
de knaster af vejen. Det betyder, at vi på topmødet kan koncentrere os om nogle
af de store udeståender. De er til gengæld også temmelig vigtige.
For det første er en række lande bekymrede for den europæiske industris konkur-
renceevne. De lande ønsker, at virksomheder skal have uddelt en større del af
CO
2
-kvoterne gratis. Det er det første punkt.
Det andet punkt er, at flere lande må forventes at rejse kravet om nationale und-
tagelser eller overgangsordninger fra pakkens generelle princip om 100 pct. kvo-
tesalg i elsektoren.
For det tredje må vi forvente en betydelig fokus på den overordnede byrdeforde-
ling mellem landene. Da der altså er tale om – sådan er pakken bygget op – at
der er en fast ramme, så betyder det, at hvis nogle skal slippe billigere eller lette-
re, er der andre, der kommer til at betale og skal yde noget mere. Derfor står
temmelig stærke interesser på spil.
Vi lægger som sagt stor vægt på, at der bliver opnået en aftale på topmødet, og vi
ønsker, at de overordnede principper og ambitioner bliver fastholdt, så vidt det
overhovedet er muligt. Derfor forudser jeg også, at Danmarks hovedopgave på
topmødet bliver at støtte formandskabet i at få pakken igennem og at agere mod-
vægt mod forsøg på at udvande pakken.
Derfor er jeg også nødt til at sige ligeud, at vi må forberede os på, at den endelige
aftale på en række punkter vil afvige fra, hvad vi ideelt set kunne ønske os. Ellers
får vi ingen aftale. Alternativet er så ingen aftale.
Det, jeg tror der vil være enighed om, er at fastholde de overordnede ambitiøse
mål om de tre gange 20 – og 30 pct. reduktion som led i en global aftale. Det er
inden for den ramme, der vil blive en forhandling om, hvordan opgaven og byrden
skal fordeles.
Et andet vigtigt emne for topmødet er den økonomiske og finansielle krise. Kom-
missionen har jo forud for topmødet fremlagt et forslag til en økonomisk stimu-
lanspakke. Et vigtigt element er forslaget om at koordinere finanspolitisk ekspan-
sion. Overordnet hilser vi forslaget fra Kommissionen velkomment. Det er vigtigt,
at vi inden for EU koordinerer de initiativer, der tages over for den økonomiske
afmatning, for det er den måde, hvorpå vi opnår den største effekt. Så vi støtter
545
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
det helt overordnet. Men vi lægger også vægt på, at de initiativer, der skal tages i
de enkelte lande, afspejler landenes forskellige udgangspunkter og forskellige
behov. Man kan ikke bare lave en fælles retningslinje for alle. Man må tage ud-
gangspunkt i landenes forskellige udgangspunkter og behov.
Det er også vigtigt at sikre, at stabilitets- og vækstpagten bliver overholdt, så vi
ikke underminerer de offentlige finansers langsigtede holdbarhed. Her minder jeg
om, at vækst- og stabilitetspagten indeholder en fleksibilitet, som kan bringes i
anvendelse i en økonomisk nedgangsperiode.
Regeringen er også grundlæggende positiv over for de initiativer, der er foretaget
på EU-niveau hen imod, at der bliver afsat yderligere midler på EU-budgettet. Vi
vil i den forbindelse arbejde for, at eventuelt yderligere midler i videst muligt om-
fang bliver afsat til initiativer, der fremmer strukturelle reformer og investeringer i
innovation, miljø, forskning og energi, herunder vedvarende energi, og energi-
effektivisering. Med andre ord: Vi ønsker at kombinere den grønne linje med en
vækstorienteret politik.
Samtidig vil vi fra dansk side lægge vægt på mulige fremskridt i arbejdet med at
styrke reguleringen af de finansielle markeder. Det er jo et arbejde, der finder sted
både i EU og i G20-regi. Derfor vil jeg også godt her sige, at jeg er ganske tilfreds
med det danske udspil til at styrke kontrollen af de finansielle markeder, som
økonomi- og erhvervsministeren er nået til enighed med Folketingets Europaud-
valg om.
Det tredje hovedemne bliver Lissabontraktaten, hvor den irske premierminister,
Cowen, vil give en orientering om status for overvejelserne i Irland om Lissabon-
traktaten og muligheden for at nå frem til en aftale, der vil gøre det muligt for Ir-
land at ratificere Lissabontraktaten. Vi ved ikke på forhånd nøjagtigt, hvad Irland
vil bede om, men vi har en fornemmelse af, hvad der er blandt de vigtigste
spørgsmål. Vi har læst rapporten fra det særlige udvalg i det irske parlament, som
har set på Irlands forhold til EU. Rapporten konkluderer, at den irske befolkning
fortsat ønsker, at Irland skal være med i EU-samarbejdet, og så identificerer rap-
porten en række emner, som de irske vælgere tillægger stor betydning, og som
kan indgå i en løsning for Irland. Men selvfølgelig er det op til den irske regering at
drage de politiske konklusioner af rapporten.
Jeg mener ikke, vi på mødet i morgen og i overmorgen kan nå til en endelig afta-
le, men håber, at vi kan blive enige om en køreplan, der for det første fastsætter
et mål for, hvornår Lissabontraktaten skal træde i kraft, og for det andet beskriver
hovedelementer i den løsning, som den irske regering vurderer er nødvendig for,
at Irland vil kunne godkende Lissabontraktaten.
Jeg vil understrege, at vi fra dansk side forholder os konstruktivt og positivt til det-
te spørgsmål. Vi vil lytte til premierminister Cowens ønsker, og vi vil gøre, hvad vi
kan, for at bidrage til en løsning. For Danmark er det vigtigt, at vi finder en løs-
ning, der gør det muligt, at Lissabontraktaten kan træde i kraft snarest. Derfor er
det også afgørende, at en løsning på de irske ønsker ikke indebærer, at vi skal
ratificere igen i alle de lande, der har ratificeret Lissabontraktaten.
546
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
Kim Mortensen
havde lagt mærke til, at hver gang statsministeren eller for den
sags skyld andre ministre havde været på besøg i Europaudvalget, kom man
længere og længere tilbage på banen i forhold til klimapakken med hensyn til,
hvad vi kunne opnå af resultater. Han syntes, det lød til, at det resultat, der kom-
mer ud af forhandlingerne, ligger meget langt fra det, vi optimistisk er gået ind i
forhandlingerne for at opnå. Derfor spurgte han, hvor statsministerens grænse
går. For et eller andet sted er der vel en grænse for, hvor ringe en aftale der kan
komme ud af topmødet.
Han havde lyttet sig til, at den tyske industri ønskede, at op imod 95 pct. af kvo-
terne skulle være gratis og tildeles den tungeste del af den tyske industri. Det be-
tegnede han som helt uacceptabelt. Samtidig er det et ønske fra Polen, at Polen
skal have særbehandling af hensyn til de dårligt fungerende polske kulkraftvær-
ker. Det vil give en skævvridning af konkurrenceforholdene i elsektoren. På den
baggrund ville Kim Mortensen gerne have et tilsagn fra statsministeren om, at
Danmark ikke vil acceptere noget sådant.
Kim Mortensen var også imod en generel uddeling af gratiskvoter til kraftværker-
ne og elselskaberne i EU, idet det underminerer hele klimaindsatsen. Der må vel
være en bundlinje, som den danske regering står fast på. Hvis der bliver tale om
tal i den størrelsesorden, mente Kim Mortensen, det var bedre ikke at få nogen
aftale.
Til sidst spurgte Kim Mortensen, på hvilket topmøde statsministeren ville rejse
spørgsmålet om Lavaldommen og konfliktretten for at få en enig erklæring fra
regeringslederne, der understøtter det danske synspunkt vedrørende konfliktret-
ten.
Per Clausen
var glad for, at statsministeren i forhold til klimadelen ville fastholde
de ambitiøse mål, EU havde opstillet – idet han dog gjorde opmærksom på, at 20
pct. målet for så vidt angår CO
2
-udsplip ikke var så ambitiøst endda, idet vi godt
ved, at vi skal op på 25-40 pct. i 2020 i den udviklede del af verden for at leve op
til 2 graderes målsætningen – men spurgte, om EU ikke løber ind i et troværdig-
hedsproblem, når omverdenen ved, at vi i EU ikke kan blive enige om, hvordan
de 30 pct. skal fordeles, hvis vi som led i en international aftale skal op på 30 pct.
reduktion.
Det andet spørgsmål er, i hvor stor udstrækning CO
2
-reduktionen skal ske internt
i EU, og i hvor stor udstrækning man kan købe sig til det i tredjeverdenslande. I
forbindelse med en global aftale skal vi både sikre os en markant reduktion i de
lande, vi bor i, og sikre os, at den økonomiske vækst, der er brug for i tredjever-
denslande, kan ske uden en eksplosiv vækst i CO
2
-udledningen.
Per Clausen delte Kim Mortensens synspunkt vedrørende gratiskvoter.
Per Clausen spurgte, om statsministeren ikke er enig i, at et er meget vigtigt, at
EU er i stand til at komme til klimaforhandlingerne med et klart bud på, hvordan
man kan overføre midler til tredjeverdenlande for at støtte deres udvikling. Her
pegede han på, at indtægter fra salg af kvoter kunne bruges, så man ikke var
nødt til at få fat i statskasserne.
547
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
Per Clausen var enig med statsministeren i, at det ville være dejligt, hvis man
kunne kombinere løsninger på klimaproblemer med løsninger på den økonomi-
ske krise, men savnede konkrete initiativer hertil i Danmark. I Danmark mener
regeringen, at finanskrisen primært skal løses ved skattelettelser. Per Clausen
tilføjede, at statsministeren ikke skulle høre et ondt ord, hvis man i den forbindel-
se fortolkede vækst- og stabilitetspagten lidt fleksibelt.
Med hensyn til Lavaldommen og konfliktretten erklærede Per Clausen sig enig
med Kim Mortensen. Han ville også gerne have et klart tilsagn fra statsministeren
om, at vi på et eller andet tidspunkt inden for en overskuelig fremtid må have en
udtalelse fra regeringslederne om konfliktretten.
Pia Olsen Dyhr
pegede på, at udenrigsministeren havde sagt, at vi ville arbejde
for at få bemærkningen om landbrugspolitikken efter 2013 ud af konklusionstek-
sten, hvilket hun støttede, og hun pegede ligeledes på, at på rådsmødet den 24.
november støttede den danske fødevareminister dette synspunkt. Derfor undrede
hun sig over, at de eneste lande, som stemte imod, var Sverige, Storbritannien og
Letland.
Pia Olsen Dyhr gik ind for, at vi kombinerer klimaindsatsen med den finansielle
krisepakke i en slags New Green Deal.
Hun pegede på, at forhandlingerne i Poznan er sat på stand by, idet man venter
på et signal fra Det Europæiske Råd. Vi skriver ikke noget om, hvordan vi auto-
matisk kommer fra de 20 til de 30 pct., hvis der indgås en global aftale. Hun
spurgte, om Danmark her har en eller anden plan i baglommen.
Kommissionen har foreslået 100 pct. auktionering i energisektoren, men Polen og
Tyskland arbejder kraftigt imod. Statsministeren siger, at vi ikke kan få det ideelle.
Derfor spurgte Pia Olsen Dyhr, hvor langt statsministeren vil gå.
Polen har foreslået, at der skal laves et loft og et gulv for kvoteprisen, hvilket Pia
Olsen Dyhr mente grundlæggende ville ødelægge hele ideen. Hvordan stillede
regeringen sig til den idé?
Vi er imod gratiskvoter til Tyskland, men hvor er forhandlingsgrænsen?
Vil har arbejdet for, at vi kan få en større procentdel i den ikke kvotebelagte sek-
tor. I den forbindelse pegede Pia Olsen Dyhr på, at 3 pct. svarer til, at vi kan købe
65 pct. af vor samlede forpligtelse.
Danmark har jo arbejdet for, at vi får særligt høje kreditmuligheder. Vil statsmini-
steren fortsat arbejde for det, eller er det noget, vi har droppet?
Pia Olsen Dyhr ville gerne have føjet 2 graders målsætningen ind i konklusioner-
ne.
Hvad mener statsministeren om Kinas idé om, at der på sigt skal der være en
udledningskvote pr. person.
Margrethe Vestager
spurgte, hvad statsministeren vil gå med til, altså hvor ringe
det kan blive. Som hun så positionerne, kan det blive virkeligt ringe.
548
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
Hun opfordrede statsministeren til at forpligte sig i relation til gratiskvoter til nogle
af de store lande, idet hun mente, det var et meget stort problem, når vi nu har
opnået konsensus om kvotesystemets velsignelser.
Det overraskede hende ikke, at byrdefordelingen kommer op igen. Også her
spurgte hun, hvad forhandlingsrummet er. Hvad er statsministeren bagkant?
Hun var enig i, at vi skal søge at koble klima og finansiel krise sammen, men pe-
gede på, at risikoen er, at man vil sige: ”Nu er der en finansiel krise; så har vi ikke
råd til en ambitiøs klimaindsats.”
Svend Auken
pegede på, at Europaudvalget ikke giver mandat i dag til statsmi-
nisteren, men har givet mandat til klima- og energiministeren, økonomi- og er-
hvervsministeren og finansministeren. Der opstår et problem, hvis forhandlingssi-
tuationen på mødet ikke kan rummes inden for de givne mandater. I den forbin-
delse gav han tilsagn om, at Europaudvalget kan indkaldes til et ekstraordinært
møde, hvis regeringen ikke kan holde sig inden for mandatet. Svend Auken men-
te ikke, man kunne forlange, at statsministeren i et åbent møde kunne give svar
på, hvor langt vi vil gå. Svend Auken pointerede, at Dansk Folkeparti var imod
mandatet, så regeringen har sit mandat fra oppositionen.
Det med at få en særlig fleksibilitet for Danmark er pillet ud af mandatet.
Svend Auken spurgte, om det er rigtigt opfattet, at f.eks. Italien har vetoret, når
man skal udmønte, hvordan vi kommer fra de 20 til de 30 pct. i tilfælde af en glo-
bal aftale.
Er det ikke rigtigt, at de gratiskvoter, man har givet de tyske elselskaber, har givet
nogle gigantiske profitter, samtidig med at udslippet er steget dramatisk. Svend
Auken betegnede det som sørgeligt, at Angela Merkel nu indtog denne holdning.
Svend Auken var enig i meget af det, der stod om den økonomiske finansielle
krise, og i det, statsministeren havde sagt herom. Han pegede på, at da man gav
mandat til udenrigsministeren, lovede denne at slås for, at der kom nogle små
ændringer i konklusionerne, nemlig at der kom til at stå noget om gennemsigtig-
hed, og at pakken skulle omfatte alle institutioner i den finansielle sektor, sådan
som der står i det danske indspil. Det er der ikke kommet.
Svend Auken nævnte, at Europaudvalget har aflagt vidnesbyrd i Irland, hvilket har
ført til, at der nu er konsensus om, at man i hvert fald ikke vil have et Europaud-
valg i det irske parlament. Han spurgte, hvor stor mulighed der er for, at Irland kan
nøjes med nogle protokoller, sådan at man ikke skal genåbne traktatforhandlin-
gerne.
Statsministeren
kom med den generelle bemærkning, at vi selvfølgelig under
mødet vil forhandle inden for det mandat, regeringen har fået. Men man måtte
forstå, at han ikke kunne sidde her og sige, nøjagtigt hvor langt vi vil give os på de
enkelte punkter. Det ville i høj grad svække vores forhandlingsposition. Han men-
te ikke, nogen kan være i tvivl om, i hvilken retning Danmark arbejder, nemlig at
det endelige resultat skal ligge så tæt som muligt på Kommissionens oprindelige
forslag. Vi får ikke en aftale, uden at der bliver givet indrømmelser.
549
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
Statsministeren mente ikke, Kim Mortensen havde ret, når han sagde, at Dan-
mark rykker længere og længere tilbage. Tværtimod har vi kunnet forsvare og
fastholde de overordnede mål, selv om de har været under angreb. Det er klart, at
der i Rådet er nogle slagsmål om, hvordan byrdefordelingen skal være, men det
er noget helt andet. Det, omverdenen er interesseret i, er, hvilke mål EU vil sætte
sig. Diskussionen om, hvor mange gratiskvoter der skal gives, og hvor mange der
skal bortauktioneres, ændrer ikke på den samlede sum af kvoter og dermed på
reduktionsmålet. Det betyder noget for fordelingen mellem landene og for konkur-
rencevilkårene mellem dansk og tysk industri osv., men det er vigtigt at slå fast, at
det ikke ændrer på målsætningen.
Statsministeren mente, det var en farlig misforståelse at sige, at det kan blive så
ringe, at det er bedre slet ikke at få nogen aftale. Under alle omstændigheder vil
der blive tale om et fremskridt i forhold til den nuværende situation. Statsministe-
ren havde ikke fantasi til at forestille sig, at det hele ville blive givet væk. Statsmi-
nisteren var en meget stor tilhænger af kvotesystemet og af markedsmekanis-
men, som ligger i, at man skal betale for sine kvoter. Dermed gives der et prissig-
nal til virksomhederne. Men det er fuldstændig umuligt at komme igennem med
det, Kommissionen har lagt op til. Vi går ihærdigt ind i kampen, men vi skulle og-
så gerne komme hjem med en aftale. Ellers vil det sende et meget negativt resul-
tat til de globale klimaforhandlinger næste år.
Statsministeren svarede Per Clausen, at der ikke bliver nogen automatik, når vi
som led i en global aftale skal gå fra 20 pct. til 30 pct. nedskæring. Vi står faktisk
ret ene med det synspunkt. Der kommer en forhandling, men det afgørende er, at
vi politisk vil fastholde et krav om en 30 pct. reduktion. Fleksibilitet troede statsmi-
nisteren ikke ville blive et tema på topmødet. Vi vil fra dansk side holde fast i, at
indsatsen skal ske dér, hvor vi får mest klima og miljø for pengene, men samtidig
skal hovedparten af indsatsen gøres i EU-landene, herunder i Danmark.
Statsministeren bekræftede over for Per Clausen, at vi skal overføre midler til
ulandene. Det skal diskuteres som led i en global aftale. Vi kommer til at diskutere
det på ny på topmødet til marts.
Statsministeren sagde til Pia Olsen Dyhr, at han ikke her kunne redegøre for
bundlinjen, men han havde givet en generel redegørelse for, i hvilken retning vi vil
arbejde.
Man kan altid diskutere, om der skal være en henvisning til 2 graders målsætnin-
gen. Vi arbejder for at få enighed om en halvering af udledningerne inden 2050.
Statsministeren havde ikke noget imod, at 2 graders målsætningen kom til at stå i
konklusionerne. Men han bad udvalget have forståelse for, at når vi har nogle
vitale interesser, vi skal kæmpe for, så skal vi rationere, hvilke slagsmål vi vil tage.
Han fandt det mindre væsentligt, om der kommer til at stå noget om 2 graders
målsætningen, og ville hellere have lidt mere auktionering.
Grundlæggende er der noget rigtigt i den kinesiske idé om på lang sigt at have en
målsætning for udledningen, som regnes pr. person. Men vi befinder os ikke i den
ideelle verden, og det er ikke en realistisk målsætning, da der i dag er så store
forskelle på udledningsniveauerne.
550
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
Statsministeren sagde i anledning af Margrethe Vestergaards indlæg, at vi slås
for at støtte formandskabet i at få en ambitiøs aftale på plads. Han gav hende ret
i, at der er en risiko for, at den økonomiske uro vil blive brugt som et argument
mod at gøre så meget på klimaområdet. Det ser vi allerede. Ideen om flere gratis-
kvoter bygger på, at man er bange for, at konkurrenceevnen skal blive forringet.
Statsministeren sagde i anledning af Svend Aukens spørgsmål om vetoret, at så
vidt han var orienteret, er der tale om fælles beslutningstagning, når man skal gå
fra 20 til 30 pct. som led i en global aftale. Italienerne har ret i, at på det kommen-
de møde i Det Europæiske Råd skal man beslutte pakken med enstemmighed,
og så har hvert land vetoret.
Derefter vendte statsministeren til de sidetemaer, der havde været taget op i de-
batten.
Med hensyn til Lavaldommen henviste statsministeren til, at vi jo i forståelse med
arbejdsmarkedets parter har fundet en ganske glimrende national løsning, som
der nu bliver lovgivet om. Vi har ikke tænkt os at rejse sagen på topmødet.
Med hensyn til landbrug pointerede statsministeren, at der er tale om formand-
skabskonklusioner og netop ikke rådskonklusioner.
Så vidt statsministeren var orienteret, er den tekst, man sidder med nu, den gam-
le tekst, så vi ved endnu ikke, om udenrigsministerens bestræbelser på at få gen-
nemsigtighed og kapitalfonde ind har båret frugt, sagde statsministeren til Svend
Auken.
Per Clausen
forstod, at statsministeren ikke ville være afvisende, hvis arbejds-
markedets parter på et tidspunkt siger, at selv om de er glade for den lovgivning,
der er kommet om konfliktretten, mener de, vi skal gøre noget over for EU i den
sag.
Per Clausen forstod, at statsministeren mente, alt ville være godt, hvis blot vi
holdt fast i de overordnede målsætninger, og pegede i den anledning på, at vi her
i Danmark har set gode overordnede målsætninger, som ikke blev til noget, fordi
man ikke ville tage de midler i anvendelse, der var nødvendige. Det handler ikke
kun om byrdefordelingen, men også om, at man har de midler, der skal bruges i
forhold til konferencen i København til næste år.
Per Clausen troede, det ville blive svært at overbevise befolkningerne i tredjever-
denslandene om, at de også på den lange bane skal have et CO
2
-udslip, som er
lavere end industrilandenes.
Pia Olsen Dyhr
sagde, at når man skal betale for kvoterne, presser det virksom-
hederne til at udvikle teknologien, selv om statsministeren nærmest sagde, at det
var lige meget, hvor store gratiskvoterne blev.
Hun mente, 2 graders målsætningen var væsentlig for at holde os på sporet i for-
hold til målsætningen om 25-40 pct. udledning fra industrilandene.
Margrethe Vestager
syntes, det var sjovt, at det var statsministeren, som ned-
gjorde betydningen af gratiskvoter, mens oppositionen taler for sunde markeds-
principper. Hun håbede, statsministeren havde noteret sig den alvor, hvormed
ordførerne i Europaudvalgt så på dette spørgsmål.
551
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 141: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10. december 2008
15. Europaudvalgsmøde 10/12-08
Kim Mortensen
tilsluttede sig dette. Det er ikke ligegyldigt, at Kommissionen har
foreslået, at 20 pct. af provenuet skal anvendes til klimaformål. Han havde forstå-
et, at der ikke er tvivl om, at vi skal gå fra de 20 til de 30 pct., men spørgsmålet er
hvordan. Han forstod også, at regeringen forhandler inden for de givne mandater.
Svend Auken
understregede det sidste, Kim Mortensen sagde, og gav den tek-
niske oplysning, at Europaudvalget faktisk sidder i møde, mens der er de afgø-
rende forhandlinger på topmødet.
Statsministeren
fastholdt, at han ikke ville tage sagen om konfliktret op på noget
møde i Det Europæiske Råd, da han mente, vi havde fundet en god national løs-
ning.
Statsministeren bekræftede over for Per Clausen, at de globale forhandlinger dre-
jer sig om, hvordan man skal udmønte den målsætning, alle er enige om.
Statsministeren ville ikke have, at nogen skulle gå fra mødet i Europaudvalget
med det indtryk, at han mente, det var ligegyldigt, hvor mange gratiskvoter der
blev tale om. Han var en stor tilhænger af, at man betalte for kvoterne og får mest
mulig auktionering. Men han ville holde fast i, at det ikke påvirker reduktionsmåle-
ne. Hvis man får gratiskvoter, bliver det målt i forhold til de 10 pct. mest effektive
virksomheder, så selv om man får en gratiskvote, bliver man nødt til at foretage
sig noget. Hvis vi skal nå et resultat, er vi nødt til at give noget.
Han var godt klar over, hvad det var for et mandat, han blev sendt af sted med.
552