Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
629849_0001.png
6. januar 2009
Åbent brev til Per Stig Møller og Europaudvalget
Israels omfattende militære aktion i Gaza indebærer alvorlige brud på den humanitære folkeret og
menneskerettighederne.
De israelske angreb - efter raketbeskydning fra Gaza - har ramt politistationer og offentlige
bygninger i hele Gaza. Mange af disse bygninger ligger i tætbefolkede civile områder og mange
hundrede er blevet dræbt og såret. Også dansk-støttede projekter er blevet angrebet, herunder er
bygninger og mobile sundhedsklinikker blevet ødelagt.
De israelske angreb udgør et alvorligt brud på den humanitære folkeret ifølge fælles artikel 3 i I. -
IV. Geneve konvention, og de har karakter af krigsforbrydelser. Angrebene rammer den civile
palæstinensiske befolkning og udgør - sammen med blokaden af Gaza, der er en kollektiv
afstraffelse i strid med artikel 33 i IV. Geneve konvention - en humanitær krise af katastrofale
dimensioner.
Den tragiske udvikling i Gaza kommer ikke som nogen overraskelse. I vedlagte breve til
Udenrigsministeren af 29. nov. 2007 og 3. nov. 2008 har undertegnede danske NGO´er gjort
Udenrigsministeren opmærksom på vores bekymring over den israelske blokade af Gaza og de
deraf mulige konsekvenser - herunder øget voldsanvendelse fra begge parters side.
Som danske humanitære, udviklings- og menneskerettighedsorganisationer, der arbejder i de
besatte palæstinensiske områder og Israel, opfordrer vi hermed Udenrigsministeren til nu at søge
en mere handlekraftig, europæisk rolle i konflikten.
Set i lyset af den uproportionale magtanvendelse, som Israel udøver, og som har store
omkostninger for civilbefolkningen i Gaza, opfordrer vi regeringen til, i EU regi, at arbejde for at de
igangværende forhandlinger med Israel om opgradering af aftaler mellem EU og Israel øjeblikkelig
suspenderes.
Vi opfordrer til, at EU betinger sig både tilbagetrækning, en bæredygtig våbenhvile i Gaza, og fuld,
uhindret adgang for al humanitær bistand til Gaza, før videre forhandlinger genoptages. En
lignende tilgang blev benyttet fra EUs side, da Rusland invaderede Georgien i august 2008, hvor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forhandlingerne om ”Parhership and Cooperation Agreement” (PCA) blev indstillet indtil Rusland
havde trukket sine tropper tilbage.
Det er endvidere vores håb, at den danske regering og EU – hvis forhandlingerne genoptages – vil
overveje muligheden af at bruge EU-Israel aftalen under naboskabsprogrammet langt mere aktivt
til fremme af menneskerettighederne i området og overholdelse af krigens love. Til dette vil det
være afgørende, at EU-Israel aftalerne – på lige fod med EU's øvrige aftaler med lande i
Mellemøsten under naboskabsprogrammet - indeholder klare krav og mål, som der kan følges op
på.
Det er et fremskridt, at EU og Israel efter flere års forhandlinger nu er enige om oprettelsen af en
formel sub-komite vedr. menneskerettigheder. Det er imidlertid erfaringen fra andre aftaler i
naboskabsprogrammet, hvor lignende komiteer har fungeret, at en sådan komite ikke vil få
betydning, hvis der ikke i aftalerne stilles præcise krav og mål, som der kan følges op på dels i
komiteen og dels i dialog med civilsamfunds- og menneskerettighedsorganisationer både i
regionen og i Europa (se vedlagte anbefalinger fra Euro-Mediterranean Human Rights Network
(EMHRN)). Regeringen bør derfor i EU arbejde for, at de nye aftaler med Israel indeholder en
række klare krav og mål som f.eks. anført i anbefalingerne fra EMHRN.
Sidst, men ikke mindst, opfordrer vi regeringen til at arbejde for at alle danske og europæiske
tiltag, aktiviteter, og aftaler overholder principperne indenfor folkeretten, herunder
menneskerettighederne. Det må sikres at danske og europæiske midler ikke bruges til at støtte
terrorhandlinger, eller etablering af og støtte til bosættelser og bosætter-infrastruktur, tortur,
nedrivning af huse, opførelse af separationshegnet eller nogen anden overtrædelse af den
humanitære folkeret og menneskerettighederne.
Forslaget fra Udenrigsministermødet før nytår 30. december 2008 ang. genindsættelse af EUs
særlige indsats - EU-Border Assistance Mission (EU-BAM) - ved Rafah grænseovergangen til
Egypten mener vi f.eks. bør overvejes nøje og genvurderes. Så længe EU-BAM mandatet reelt
giver Israel ret til at nedlægge veto mod åbning af grænsen risikerer EU i praksis at være
medvirkende til den kollektive afstraffelse, som den israelske blokade af Gaza udgør, og som er
forbudt ifølge folkeretten
Med venlig hilsen
Euro-Mediterranean Human Rights Network
Folkekirkens Nødhjælp
FN-forbundet
KFUM og KFUK i Danmark
Mellemfolkeligt Samvirke
Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre