Note: Euro-Mediterranean Human Rights Network (EMHRN)
anbefalinger vedrørende den nye EU-Israel handlingsplan
–
Den nye EU-Israel handlingsplan bør inkludere stærke gensidige menneskerettigheds-
forpligtelser
Siden vedtagelsen af den første EU-Israel handlingsplan i 2005 er menneskerettigheds-
situationen i Israel og de besatte palæstinensiske områder (BPO) blevet alvorligt forværret. En
humanitær krise og indespærringen af 1.5 million palæstinensere gør sig gældende i Gaza
striben; begrænsninger af bevægelsesfriheden overalt i BPO hindrer daglig adgang til
uddannelse, sundhedspleje og beskæftigelse; israelske bosættelser forbliver hvor de er og
fortsætter deres ekspansion overalt på Vestbredden, herunder Jerusalem, trods gentagne
opfordringer fra det internationale samfund til at sætte en stopper for udvidelsen af
bosættelserne; omkring 9.000 palæstinensere sidder i israelske fængsler under barske vilkår,
herunder tortur og mishandling; og de palæstinensiske statsborgere i Israel udsættes fortsat
institutionaliseret diskrimination.
Disse kendsgerninger udfordrer effektiviteten af bestemmelserne om de ”fælles værdier”, der
er indeholdt i den nuværende EU-Israel handlingsplan.
Den nuværende EU-Israel handlingsplan indeholder kun en kort og generel reference til
menneskerettighedsspørgsmål i sektionen om fælles værdier - uden at omtale et eneste
specifikt handlingspunkt. Denne udeladelse står i skarp kontrast til handlingsplaner mellem EU
og andre middelhavslande, så som handlingsplanen for EU og Marokko. Omtalen af
menneskerettighederne i den nuværende EU-Israel handlingsplan er meget vag og generelt
formuleret. Skønt respekten for menneskerettighederne og international lov har fundet vej til
handlingsplanens tekst, er det således kun i form af uhåndgribelige formuleringer så som at
”samarbejde”, ”fremme” eller ”undersøge”.
Handlingsplanens svaghed og dens generelle karakter i relation til menneskerettigheder gør
det særdeles vanskeligt for EU såvel som for menneskerettighedsorganisationer at monitorere
Israels menneskerettighedsadfærd.
Desuden bør EU sikre en ensartet tilgang til alle EU’s partnerlande indenfor den europæiske
naboskabspolitik og sikre at EU-Israel handlingsplanen ikke forbliver en undtagelse hvad angår
menneskerettighedsbestemmelserne.
På baggrund af den nuværende EU-Israel handlingsplans mangler hvad angår
beskyttelsen af menneskerettighederne, fraværet af fremgang indenfor de
menneskerettighedsemner, der er opregnet i denne handlingsplan samt forværringen
af menneskerettighedssituationen i Israel og i BPO siden vedtagelsen af
handlingsplanen i 2005, opfordrer EMHRN EU til at sætte den substantielle
forbedring af menneskerettighederne i centrum af EU’s relation til Israel.
I den henseende
ønsker EMHRN at fremsætte følgende generelle anbefalinger
til den
nye EU-Israel handlingsplan:
1. Den nye handlingsplan bør inkludere stærkere forpligtelser til at respektere
internationale menneskerettigheder og humanitær lov. De aftalte samarbejdspunkter,
der nu fremstår som en række emner, bør oversættes til konkrete, detaljerede og
sekventielle handlinger for hermed at udtrykke eksplicit rettighedsbeskyttelse for
israelere og palæstinensere (se detaljerede anbefalinger nedenfor).
1