|
|
1. Forberedelse af DER den 11.-12. december 2008
a) Europæisk strategi vedr. økonomisk aktivitet
- RÃ¥dskonklusioner/bidrag til DER
b) Olie
- Rapport til RÃ¥det
c) International finansiel arkitektur og reaktion på den finansielle krise
- RÃ¥dskonklusioner/bidrag til DER
2. Finansielle tjenesteydelser
FF   a)     Kapitalkravsdirektivet                                Â
- Generel orientering
KOM(2008)602
b)Â Â Â Â Solvens II
- Generel orientering
KOM(2007)361 + KOM(2008)119
FFÂ Â Â Â Â c)Â Â Â Â Direktivet om investeringsinstitutter (UCITS)
- Generel orientering
KOM(2008)458
FF   d)     Direktivet om indskydergarantiordninger                         Â
- Generel orientering
KOM(2008)661
3. Skat
a) Nedsat moms
- Generel orientering
KOM(2008)428
b) Moms på finansielle tjenesteydelser og forsikringstjenesteydelser
- Fremskridtsrapport
c) Rentebeskatningsdirektivet
- RÃ¥dskonklusioner/Orienterende debat
KOM(2008)552
d) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
- RÃ¥dskonklusioner/Fremskridtsrapport
e) (evt.) Koordination af systemer for direkte beskatning - exitbeskatning
- RÃ¥dsbeslutning
KOM(2006) 825
4. Revisionsrettens årsberetning for 2007
5. Makrofinansiel assistance til Georgien
6. Eventuelt
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skønnes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde:
1. Forberedelse af DER den 11.-12. december 2008
b) Olie
- Rapport til RÃ¥det
c) International finansiel arkitektur og reaktion på den finansielle krise
- RÃ¥dskonklusioner/bidrag til DER
2. Finansielle tjenesteydelser
FF   a)     Kapitalkravsdirektivet                                Â
- Generel orientering
KOM(2008)602
b)Â Â Â Â Solvens II
- Generel orientering
KOM(2007)361 + KOM(2008)119
FFÂ Â Â Â c)Â Â Â Â Direktivet om investeringsinstitutter (UCITS)
- Generel orientering
KOM(2008)458
FF   d)     Direktivet om indskydergarantiordninger                         Â
- Generel orientering
KOM(2008)661
Resumé
På ECOFIN ventes en drøftelse af forberedelsen af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008 vedrørende international finansiel arkitektur og reaktionen på den finansielle krise. Der vil muligvis blive vedtaget rådskonklusioner herom.
Baggrund
Den 7. november 2008 afholdtes et uformelt møde i Det Europæiske Råd (DER), hvor EU’s stats- og regeringschefer blev enige om en række principper vedrørende reform af den internationale finansielle struktur. Retningslinjerne præciserer bl.a. at der skal føres tilsyn med alle finansielle institutioner og sektorer, og at det internationale finansielle system skal baseres på principper om ansvarlighed, transparens og forbedret risikostyring.
Den 15. november 2008 mødtes G20 landene og drøftede den finansielle krise og behovet for reform af det internationale finansielle system. Der blev opnået enighed om en handlingsplan, som ligger på linje med EU's prioriteringer.
ECOFIN vil muligvis drage rådskonklusioner vedrørende finansiel stabilitet og reaktionen på den finansielle krise som et bidrag til DER den 11.-12. december 2008. Rådskonklusionerne ventes at omfatte både initiativer vedrørende de kortsigtede konsekvenser af den finansielle krise, samt fortsættelsen af det igangværende arbejde med at forbedre rammerne i EU for finansiel stabilitet, tilsyn og regulering. Kommissionen ventes at fremlægge en meddelelse om reform af strukturen for EU’s finansielle markeder den 26. november 2008.
ECOFIN har under krisen fremmet koordinering af nationale initiativer vedrørende finansiel stabilitet med henblik på at opnå størst mulig effekt i forhold til den finansielle stabilitet og at minimere potentielt skadelige effekter af konkrete initiativer. Kommissionen og ECB har udstedt retningslinjer i den forbindelse. Af fælles EU-initiativer, der ventes at have effekt på kort sigt, kan bl.a. nævnes Kommissionens forslag om ændring af direktivet vedrørende indskydergarantiordninger, der forbedrer dækningen af indskydernes tilgodehavender ved konkurs og harmoniserer nationale ordninger. På regnskabsområdet er der vedtaget et forslag vedrørende omklassificering af aktiver, således at der i exceptionelle situationer er forbedret mulighed for, at aktiver, der bibeholdes indtil aktivets udløbsdato, ikke værdifastsættes til markedsværdi.
Rådskonklusionerne ventes at understrege den fortsatte implementering af allerede iværksatte initiativer vedrørende EU’s langsigtede målsætninger for det indre marked for finansielle tjenesteydelser. Rådskonklusionerne ventes at fremhæve vigtigheden af fuld implementering af ECOFIN’s roadmap. Herunder ventes fremhævet konkrete resultater og fremskridt inden for bl.a. øget transparens i banksektoren, revidering af kapitalkravsdirektiverne, Solvens II, forbedrede standarder for værdifastsættelse af aktiver samt tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
Endvidere ventes rådskonklusionerne at lægge vægt på at sikre effektiv konvergens og samarbejde mellem EU-landenes nationale tilsynsmyndigheder. Herunder ventes fremhævet stærkere involvering af EU-tilsynskomitéer, forbedrede rammer for at træffe beslutninger i disse komitéer og tilføjelsen af en EU-dimension i de nationale tilsynsmandater.
Herudover ventes konklusionerne at fremhæve indsatsen vedrørende generelle rammer for håndtering af internationale finansielle kriser. Der ventes en hvidbog om mulighederne for tidlig indgriben. Her fokuseres bl.a. på spørgsmål vedrørende overførsel af aktiver i banker med en datterselskabsstruktur, samt på hvordan nationale redskaber for sikring af finansiel stabilitet kan anvendes i forhold til grænseoverskridende finansielle institutioner.
Rådskonklusionerne ventes endvidere at se på integrering af det indre marked for finansielle tjenesteydelser og forbrugerrettigheder. Herunder kan fremhæves pågående arbejde med ændring af direktivet vedrørende investeringsinstitutter (UCITS), forbrugermobilitet, beskyttelse af euroen mod falskneri samt revidering af reguleringen vedrørende grænseoverskridende betalinger.
ECOFIN ventes at lægge vægt på, at EU’s indsats for at fremme den finansielle stabilitet skal gennemføres i overensstemmelse med internationale initiativer vedrørende reform af den finansielle arkitektur. I den forbindelse har ECOFIN og Kommissionen identificeret nye fokusområder vedrørende den finansielle arkitektur, der skal undersøges nærmere. Der skal bl.a. ses på rammer for aflønning af topledere og harmonisering af standarder inden for clearing og afvikling. Med henblik på at bidrage til den internationale handlingsplan, der blev opnået enighed om ved G20-landenes møde den 15. november, har ECOFIN opfordret EFC, FSC og tilsynskomitéerne om at se nærmere på spørgsmål vedrørende:
· procykliske effekter;
· de internationale finansielle institutioners mandater, styring og finansiering;
· regulering og tilsyn med systemiske finansielle institutioner på globalt niveau.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelse af globale initiativer, der reducerer muligheden for at en systemisk finansiel krise opstår, har positive statsfinansielle og samfundsøkonomiske effekter.
Høring
Sagen har ikke været i høring
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter generelt, at erfaringer anvendes til relevante ændringer i de eksisterende rammer for de finansielle markeder med henblik på at styrke den finansielle stabilitet fremover. Det støttes at rammerne for de finansielle markeder så vidt muligt er globale.
Andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.