19. november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samlet aktuelt notat vedrørende Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi – søtransport) den 8. – 9. december 2008

 

Udkast til rådsresolution om det europæiske datacenter for modtagelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT Datacenter)..............2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udkast til rådsresolution om det europæiske datacenter for modtagelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT Datacenter)

 

Nyt notat.

 

Resumé

Ifølge SOLAS konventionen skal konventionslande være i stand til at modtage LRIT-informationer grundet sikrings- og andre overvågningsformål. På rådsmøde for søtransport den 1.-2. oktober 2007 vedtog Rådet en erklæring om oprettelse af et regionalt europæisk datacenter (EU LRIT Datacenter), der kan modtage signaler fra skibene. Med den nu foreslåede resolution afklares en række udeståender omkring etableringen af EU LRIT Datacenter, f.eks.  fastsættelse af kriterier for tredjelandes tilslutning og betaling for data til eftersøgnings- og redningsformål.

 

Forslaget er sat på dagsorden for rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 9. december 2008 med henblik på vedtagelse.

 

1.                  Baggrund og indhold

FN’s internationale søfartsorganisation (IMO) vedtog den 19. maj 2006 ændringer til SOLAS-konventionen med henblik på at indføre krav om ’Long Range Identification and Tracking of ships’ (LRIT). LRIT baserer sig på, at skibe sender informationer om identitet og positioner med fastlagte intervaller til land. Hermed kan myndighederne følge skibene på lang afstand.

 

På rådsmødet (Søtransport) den 1.-2. oktober 2007 vedtog Rådet en principbeslutning om at oprette et regionalt europæisk datacenter for modtagelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT Datacenter). En række forhold omkring centret var dog fortsat uafklaret.

 

I udkastet til den nye rådsresolution fastsættes derfor nærmere kriterier for tredjelandes tilslutning til datacentret samt betaling for data. Det drejer sig om lande, der har tilknytning til EU-lande, eksempelvis Færøerne, der får mulighed for at benytte EU LRIT Datacenter. Det foreslås endvidere, at data til eftersøgnings- og redningsformål i medlemslande og oversøiske territorier skal betales over fællesskabets budget, mens tredjelande selv skal betale herfor. Grønland er i øvrigt tilsluttet EU LRIT Datacenter som ”oversøisk territorium”.

 

Endvidere opfordrer resolutionen medlemsstaterne til at fastsætte kriterier for udveksling af information mellem medlemslandene og tredjelande, mens Kommissionen inviteres til sammen med medlemsstaterne og med bistand fra EMSA, der skal drive LRIT centret, at definere de finansielle betingelser for at være tilsluttet og modtage data.

 

EU LRIT Datacenter er desværre forsinket og forventes først at kunne operere til august 2009. Ifølge IMO-kravene skulle centret være klar den 31. december 2008. Etablering af centret med tilslutning af EU-landene samt Norge og Island og i alt ca. 10.000 skibe har vist sig at være mere kompliceret end først antaget. Datacentret har været i EU-udbud, og valg af leverandør er først sket primo november 2008. IMO har i maj 2008 vedtaget retningslinier, der indebærer, at forsinkelsen ikke skulle medføre, at skibe bliver mødt med sanktioner ved anløb af havne uden for EU.

 

2.                  Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om resolutionsudkastet.

 

Europa-Parlamentet tilkendegav i en udtalelse af 25. april 2007, at det støttede oprettelsen af et EU LRIT Datacenter.

 

3.                  Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke udtalt sig om forholdet til nærhedsprincippet. Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt. Skibsfarten er i vid udstrækning international, og en sikring af en effektiv overvågning af skibsfarten og udveksling af informationer mellem medlemsstaterne vil med fordel kunne foretages på fællesskabsniveau.

 

4.                  Gældende dansk ret

Der findes følgende dansk regulering på området, hvor krav til skibenes udstyr til udsendelse af data bliver fastlagt:

·        Lov om sikkerhed til søs (lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002).

 

5.                  Høring

Udkastet til rådsresolution blev 12. november 2008 sendt i høring hos Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af mindre skibe, Bilfærgernes Rederiforening og Rederiforeningen af 1895. Ingen har haft bemærkninger.

 

6.                  Andre landes holdninger

Der er opnået enighed blandt medlemslandene om kriterierne for tredjelandes deltagelse i datacentret.  Kriterierne er udformet således, at Færøerne, hvis det senere ønskes, kan tilsluttes EU LRIT Datacentret som tredjeland. Færøerne har ønsket at etablere egen database med en mulighed for senere tilslutning til EU LRIT Datacenter. Indtil videre har et andet tredjeland, Kroatien, søgt om tilslutning til EU LRIT Datacenter.

 

Der er enighed om, at Kommissionen i samarbejde med medlemslandene efterfølgende skal definere de finansielle betingelser for deltagelsen samt udarbejde en plan for deling af information mellem medlemslandene og tredjelande.

 

Der er endvidere enighed om, at betaling for information til eftersøgnings- og redningsformål i medlemslandene og de oversøiske territorier dækkes af fællesskabets budget, mens tredjelande selv må betale.

 

7.                  Foreløbig dansk holdning

Danmark kan tilslutte sig udkastet til rådsresolution.

 

8.                  Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Etablering af et EU LRIT Datacenter og opstilling af kriterier for tredjelande giver ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen giver heller ikke anledning til nye statsfinansielle konsekvenser, da kravene om at afsende LRIT meddelelser allerede følger af vedtagne internationale IMO-regler.

 

9.                  Samfundsøkonomiske konsekvenser

Da krav om oprettelse af et LRIT-system, herunder det tilhørende EU LRIT Datacenter, allerede følger af vedtagne internationale IMO-regler, indebærer etableringen af et EU LRIT-center ikke i sig selv nye samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Omkring 340 danske og 4 grønlandske skibe vil blive omfattet af ordningen. Modtagelsen af data fra danske og grønlandske skibe (4 daglige) samt informationer til eftersøgnings- og redningsformål dækkes af fællesskabets budget. Bestilte informationer udover de 4 daglige fra danske og grønlandske skibe samt bestilte informationer fra udenlandske skibe betales af modtagerlandet.

 

10.              Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Da LRIT-meddelelser udsendes automatisk fra skibet og uden medvirken fra dets besætning, indebærer LRIT og etableringen af et EU LRIT-center ikke administrative konsekvenser for erhvervet.

 

11.           Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om oprettelse af et EU LRIT Datacenter blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 21. september 2007. Notat herom blev fremsendt til Europaudvalget den 13. september 2007.