31. oktober 2008 Vores reference: |
SØFARTSSTYRELSEN 2100 København Ø  Tlf.          39 17 44 00 Fax         39 17 44 01 CVR-nr.  29 83 16 10 EAN-nr.  5798000023000 www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET |
|
Sammensætningen af den danske handelsflåde
I oktober 2008 var der registreret 537 skibe i DIS, jf. nedenstående tabel 1. Det er en stigning på 87 skibe, eller 19,3 %, i løbet af de sidste 10 år. I samme periode er tonnagen steget med knapt 4,5 mio. tons, fra ca. 5,5 mio. tons i 1998 til cirka 10 mio. tons i oktober 2008, eller en stigning på ca. 90 %. Samlet set går den overordnede tendens set over en årrække mod større skibe. Tallene i tabel 1 viser i øvrigt, at stigningstakten er konstant.
Der har været en tilgang på 52 skibe registreret i DIS i løbet af 2008. I 2007 var tilgangen på 6 skibe. Den store tilgang i 2008 skyldes både indflagninger af brugte skibe og en begyndende materialisering af et stort nybygningsprogram.
Tabel 1: Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)
|
Antal skibe |
Bruttotonnage (1.000 BT) |
1998 |
450 |
5.527 |
1999 |
461 |
5.646 |
2000 |
494 |
6.209 |
2001 |
446 |
6.570 |
2002 |
500 |
7.041 |
2003 |
491 |
7.302 |
2004 |
469 |
7.405 |
2005 |
474 |
7.914 |
2006 |
479 |
8.589 |
2007 |
485 |
9.079 |
2008 |
537 |
10.002 |
Kilde: Søfartsstyrelsen
Note: Alle tal er fra december måned de pågældende år, bortset fra år 2008 hvor tallene er de senest tilgængelige (oktober 2008).
Omfanget og stigningen i tonnage, registreret i dansk register, sammenlignet med tonnage ejet af danske rederier og registreret i udenlandsk register, fremgår af tabel 2. Stigningen i danske rederiers tonnage i udenlandske registre er betragtelig, samtidig med at tonnagen under dansk flag er steget.
Tabel 2: Tonnage registreret i dansk register, og danskejet tonnage
|
Registreret i dansk register (Bruttotonnage) |
Ejet af danske rederier (Bruttotonnage) |
1996 |
5.200.332 |
9.108.715 |
1997 |
5.075.438 |
9.025.942 |
1998 |
5.091.330 |
9.865.352 |
1999 |
5.353.607 |
11.399.473 |
2000 |
6.357.827 |
13.570.399 |
2001 |
6.603.437 |
13.010.375 |
2002 |
7.095.429 |
12.900.719 |
2003 |
7.246.602 |
12.797.094 |
2004 |
7.284.769 |
13.204.716 |
2005 |
7.790.149 |
15.185.789 |
2006 |
8.178.751 |
17.087.709 |
2007 |
8.967.155 |
21.151.607 |
Kilde: Lloyd's Register Fairplay - World Fleet Statistics
Note: Alle data er pr. 31. december de pÃ¥gældende Ã¥r. Registreringerne i â€dansk register†omfatter bÃ¥de danske og udenlandsk ejede skibe. Kolonnen for tonnagen â€ejet af danske rederier†omfatter registreringer bÃ¥de i Danmark og i udlandet. Der er ikke sammenfald mellem tabel 1 og 2, for sÃ¥ vidt angÃ¥r den angivne bruttotonnage, registeret i dansk register de respektive Ã¥r. Dette mÃ¥ tilskrives forskelle i opgørelsesmetode.
Beskæftigelsen i den danske handelsflåde
Der er sket en lille fremgang i den samlede beskæftigelse i den danske handelsflåde i 2007, noget som må tilskrives den øgede tonnage. Antallet af danske søfarende viser en svagt faldende tendens siden sidste år, mens antallet af udenlandske søfarende tilsvarende er svagt stigende (se tabel 3). Set over en tiårig periode er der dog fortsat tale om, at beskæftigelsen af danskere er holdt på samme niveau.
Tabel 3: Beskæftigelsen i den danske handelsflåde pr. 30. september i årene 1989-2007
|
Danske |
I procent |
Øvrige |
I procent |
I alt |
1989 |
8.779 |
89 |
1.108 |
11 |
9.887 |
1990 |
9.000 |
87 |
1.370 |
13 |
10.370 |
1991 |
10.012 |
85 |
1.831 |
15 |
11.843 |
1992 |
10.064 |
85 |
1.782 |
15 |
11.846 |
1993 |
9.684 |
83 |
1.966 |
17 |
11.650 |
1994 |
9.296 |
82 |
2.095 |
18 |
11.391 |
1995 |
9.006 |
77 |
2.639 |
23 |
11.645 |
1996 |
8.565 |
75 |
2.825 |
25 |
11.390 |
1997 |
9.968 |
77 |
2.944 |
23 |
12.912 |
1998 |
9.332 |
75 |
3.165 |
25 |
12.497 |
1999 |
8.768 |
73 |
3.285 |
27 |
12.053 |
2000 |
9.302 |
72 |
3.554 |
28 |
12.856 |
2001 |
8.689 |
71 |
3.593 |
29 |
12.282 |
2002 |
9.054 |
73 |
3.302 |
27 |
12.356 |
2003 |
8.528 |
71 |
3.506 |
29 |
12.034 |
2004 |
8.360 |
68 |
3.998 |
32 |
12.358 |
2005 |
8.648 |
67 |
4.343 |
33 |
12.991 |
2006 |
9.414 |
65 |
5.024 |
35 |
14.438 |
2007 |
9.344 |
64 |
5.324 |
36 |
14.668 |
Kilde: Danmarks Rederiforening
Note: Det er Søfartsstyrelsens mønstringsstatistik, der danner grundlag for beregningen af antal beskæftigede i handelsflåden. Mønstringstallene omregnes således via nogle faktorer, der er blevet til efter drøftelse mellem erhvervets parter, og som tager højde for ferie og andre hjemmeperioder mv.
Samme tendens som i tabel 3 fremgår af tabel 4, der viser antallet af mønstrede under DIS (antallet af personer, der er om bord på DIS-skibe på et givent tidspunkt). Som supplement til tabellen kan det i øvrigt oplyses, at set over en 10-årig periode er antallet af påmønstrede danske officerer steget med lidt over 600 personer.
Tabel 4: Mønstrede i DIS pr. 30. september i årene 1988-2007
|
Officerer |
Anden besætning |
Samlet besætning |
|
||||
I alt |
I alt |
I alt |
Danskere |
Udlændinge |
|
|||
1988 |
596 |
1.052 |
1.648 |
1.392 |
256 |
|||
1989 |
1.445 |
1.845 |
3.290 |
2.577 |
713 |
|||
1990 |
1.584 |
2.193 |
3.777 |
2.826 |
951 |
|||
1991 |
2.017 |
2.861 |
4.878 |
3.522 |
1.356 |
|||
1992 |
2.079 |
2.887 |
4.966 |
3.647 |
1.319 |
|||
1993 |
2.159 |
3.126 |
5.285 |
3.770 |
1.515 |
|||
1994 |
2.191 |
3.281 |
5.472 |
3.826 |
1.646 |
|||
1995 |
2.164 |
3.464 |
5.628 |
3.622 |
2.006 |
|||
1996 |
2.162 |
3.281 |
5.443 |
3.297 |
2.146 |
|||
1997 |
2.276 |
3.531 |
5.807 |
3.518 |
2.289 |
|||
1998 |
2.333 |
3.503 |
5.836 |
3.391 |
2.445 |
|||
1999 |
2.400 |
3.673 |
6.073 |
3.456 |
2.617 |
|||
2000 |
2.612 |
4.348 |
6.960 |
4.100 |
2.860 |
|||
2001 |
2.435 |
4.403 |
6.838 |
3.927 |
2.911 |
|||
2002 |
2.464 |
4.250 |
6.714 |
4.043 |
2.671 |
|||
2003 |
2.458 |
4.282 |
6.740 |
3.890 |
2.850 |
|||
2004 |
2.412 |
4.503 |
6.915 |
3.862 |
3.053 |
|||
2005 |
2.531 |
4.655 |
7.186 |
3.886 |
3.300 |
|||
2006 |
2.925 |
5.275 |
8.200 |
4.301 |
3.899 |
|||
2007 |
3.596 |
5.037 |
8.633 |
4.147 |
4.486 |
|||
Kilde: Søfartsstyrelsen
Note: Søfartsstyrelsens mønstringsstatistik medtager alene personer, som på et bestemt tidspunkt er påmønstret et skib i DIS. Den medtager derfor ikke samtlige personer i job, idet der ikke indgår personer, som afspadserer, har ferie eller er sygemeldt.
Dansk skibsfarts betydning for betalingsbalancen
Skibsfartens valutaindsejling stiger fortsat markant. I 2007 kunne bruttovalutaindtjeningen opgøres til 172 mia. kr., hvilket var en stigning på 14 mia. kr. i forhold til året før og en stigning på 153 mia. kr., siden DIS blev indført i 1988 (se tabel 5). Således er der siden 1988 sket mere end en ni-dobling af rederierhvervets absolutte bidrag til de danske valutaindtægter.
Den store bruttovalutaindtjening skal dog ses i sammenhæng med, at der også er store valutaudgifter knyttet til skibsfartsområdet. Dels er der en betydelig import af skibsfartstjenester, og der er også udgifter til bunkring mv. i fremmed havn. I tabel 6 er der taget højde for disse forhold. Tabellen viser en nettoeksport på 13 mia. kr. i 1999 stigende til 24 mia. kr. i 2007. Tallene i tabel 6 er behæftet med stor usikkerhed, men det kan dog udledes, at skibsfarten giver et betydeligt bidrag til betalingsbalancen.
Et forhold af betydning for den stigende valutaindsejling er skibenes størrelse forstået som lasteevne. Ifølge oplysninger fra Danmarks Rederiforening er danske skibes lasteevne, målt i dødvægtstonnage (TDW), steget fra ca. 6,6 mio. TDW i 1989 til ca. 11,8 mio. TDW pr. 1. august 2008, altså en stigning på ca. 90 %.
Tabel 5: Skibsfartens brutto valutaindtjening og andel af vare- og tjenesteeksporten, løbende priser
|
Skibsfartens brutto valutaindtjening (mia. kr.) |
Pct. af den samlede vare- og tjenesteeksport |
1988 |
19 |
7 |
1989 |
23 |
8 |
1990 |
22 |
7 |
1991 |
29 |
9 |
1992 |
26 |
8 |
1993 |
33 |
10 |
1994 |
36 |
10 |
1995 |
35 |
10 |
1996 |
39 |
10 |
1997 |
47 |
11 |
1998 |
49 |
11 |
1999 |
53 |
11 |
2000 |
88 |
15 |
2001 |
94 |
15 |
2002 |
87 |
13 |
2003 |
90 |
14 |
2004 |
101 |
15 |
2005 |
129 |
17 |
2006 |
158 |
19 |
2007 |
172 |
19 |
Kilde: Danmarks Statistiks tal for betalingsbalancen.
Tabel 6: Skibsfartens nettoeksport, løbende priser
|
Mia. kr. |
1999 |
13 |
2000 |
18 |
2001 |
18 |
2002 |
18 |
2003 |
19 |
2004 |
26 |
2005 |
37 |
2006 |
27 |
2007 |
24 |
Kilde: Søfartsstyrelsen, på basis af Danmarks Statistiks data vedrørende betalingsbalancen
Sammenholdes skibsfartens bruttoeksport med andre eksporterhverv, ud fra Danmarks Statistiks standard–brancheinddeling (se tabel 7), kan man se, at skibsfart er det største danske eksporterhverv. Tabel 7 viser bruttoeksporten over en 6-årsperiode, som nationalstatistikken dækker.
Tabel 7: Bruttoeksport, løbende priser
Mia. kr. |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Engros- og agenturhandel |
66 |
70 |
81 |
87 |
87 |
87 |
Skibsfart |
53 |
89 |
94 |
86 |
90 |
100 |
Kemisk industri |
38 |
43 |
48 |
49 |
51 |
52 |
Landbrug |
34 |
38 |
42 |
38 |
36 |
37 |
Kilde: Danmarks Statistik Input-Output tabeller