Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 340
Offentligt
733493_0001.png
733493_0002.png
733493_0003.png
733493_0004.png
733493_0005.png
733493_0006.png
733493_0007.png
733493_0008.png
733493_0009.png
733493_0010.png
733493_0011.png
733493_0012.png
733493_0013.png
733493_0014.png
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
17. september 2009

Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi – søtransport)

den 9. oktober 2009

1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om passagerersrettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje og om ændring afforordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale myndig-heder med ansvar for håndhævelse af lovgivningen om forbrugerbeskyt-telse – KOM(2008) 816..............................................................................22. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeformalite-ter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-lemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF – KOM(2009)11....10
2/14

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om passage-

rers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje og om æn-

dring af forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nati-

onale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivningen om

forbrugerbeskyttelse – KOM(2008) 816

Revideret notat – ændringer i forhold til samlenotat af 17. marts 2009 erfremhævet medkursiv.

Resumé

Forslaget har til formål at sikre, at skibspassagerer, herunder handicap-pede og bevægelseshæmmede, har samme rettigheder overalt i EU. Hen-sigten er at fastsætte mindstekrav til information af alle skibspassagererfør og under rejsen, tage stilling til håndtering af afbrydelse af en rejse,fastsætte regler, der skal følges ved forsinkelse og regler for behandlingaf klager og ydelse af assistance til bevægelseshæmmede.Der vil være behov for lovændringer bl.a. for at fastsætte bestemmelserom sanktioner for overtrædelse af forordningens bestemmelser samt forklageprocessen.Forslaget ventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekom-munikation og energi) den 9. oktober 2009.

1. Baggrund og indhold

Kommissionen har den 4. december 2008 fremlagt forslag til forordningom passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje og omændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem natio-nale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivningen om for-brugerbeskyttelse. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 8. de-cember 2008.Forslaget er fremsat i henhold til traktatens artikel 71, stk. 1 og artikel 80,stk. 2. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren forfælles beslutningstagen i artikel 251.Kommissionen henviserbl.a.til, at derskal sikres en mere systematiskinddragelse af forbrugerbeskyttelseshensyn. Der erallerede gjort frem-skridt med at inddrage forbrugerbeskyttelseshensyn inden forbl.a.luft-fart. Det er grunden til, at Kommissionenønskerat udvidepassagerret-tighederne til de andre transportområder.Der ersåledessamtidigtmedsøtransportforslagetfremlagt et tilsvarende forslag vedrørende bustrans-port.Handicappedes og bevægelseshæmmedes rettighederMed forslaget fastslås, at der ikke må ske diskriminationaf handicappe-de.Der fastsættes et generelt princip om, at befordring af handicappedeog bevægelseshæmmede ikke kan afslås. Der kan dog gøres undtagelserherfra af sikkerheds- eller konstruktionsmæssige grunde.
3/14
Transportørerne skal med inddragelse af handicaporganisationer og nati-onale myndigheder fastsætte ikke-diskriminerende regler for handicappe-des og bevægelseshæmmedes adgang til befordring og eventuelle be-grænsninger heri. Endvidere er transportøren ansvarlig for, at der ydesgratis assistance til handicappede og bevægelseshæmmede i havne og ombord på skibe.I samarbejde med handicaporganisationer skal transportøren fastsættekvalitetsstandarder for assistancen og fastlægge de ressourcer, der ernødvendige til opfyldelse af disse standarder. Forslaget fastsætter videre,at transportøren skal sørge for relevant uddannelse af personale.Transportørens forpligtelser ved afbrydelse af en rejseDer fastsættes regler om transportørens forpligtelser over for alle passa-gerer, når rejsen afbrydes som følge af forsinkelse eller aflysning. Dettekan, alt afhængig af situationen, omfatte information om forventede af-gangs- og ankomsttidspunkter, måltider, overnatning og omlægning afrejsen, alternativ transport ellerrefusionaf billetprisen. I tilfælde af bety-delige forsinkelser kan passageren forlange kompensationfor billetprisenuden at fortabe retten til transport.Information af passagererne og behandling af klagerMed forslaget fastsættes mindstekrav til information af alle skibspassage-rer om deres rettigheder. Transportøren skal indføre en klageordning ved-rørende de rettigheder og pligter, der er omfattet af forordningen, og pas-sagererne kan indgive klage til transportøren.Håndhævelse og nationale håndhævelsesorganerMedlemsstaterne skal udpege et organ, der har ansvar for håndhævelse afforordningen. Dette organ skal træffe de nødvendige foranstaltninger forat sikre, at passagerernes rettigheder overholdes. Passagerer kan indgiveklager til organet om overtrædelser af forordningen. Det nationale hånd-hævelsesorgan skal årligt udarbejde og offentliggøre en rapport om detsvirksomhed det foregående år.Endvidere er der en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal fastsættesanktioner vedrørende overtrædelse af forordningen.Endelig stilles der krav om, at de nationale håndhævelsesorganer skalsamarbejde gennemudveksling oplysninger om deres arbejde og praksis.

2. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet har den 23. april 2009 afgivet udtalelse om forslaget i1. læsning.Europa-Parlamentet støtter Kommissionens forslag. Parlamentet kommermed visse ændringsforslag, primært af mere teknisk karakter, der særligthar til formål yderligere at sikre bevægelseshæmmedes rettigheder og styr-
4/14
ke og præcisere det nationale håndhævelsesorgans rolle. Parlamentetkommer dog også med nogle ændringsforslag, der begrænser transportø-rens forpligtelser, f.eks. at transportøren skal kunne påberåbe sig force ma-jeure ikke blot i de situationer, der medfører kompensation, men også i si-tuationer, hvor der skal gives information, forplejning og refusion af billet-ten.

3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet

Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at beskyttelse afpassagerer er et problem af europæiske dimensioner, som må løses påEU-plan. Endvidere anføres, at markedsliberalisering og varetagelse afforbrugerinteresser, særligt handicappedes og bevægelseshæmmedes inte-resser, er en del af det indre marked. Kommissionen vurderer, at det pågrund af transportformens internationale dimension ikke er muligt for enmedlemsstat eller en gruppe af medlemsstater at løse problemet på en til-fredsstillende måde, og at EU-tiltag derfor er påkrævet.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt, idet skibsfarten i vid udstrækning er international.

4. Gældende dansk ret

Der findes ingen specifikke danske regler på søfartsområdet vedrørende as-sistance mv. til handicappede og bevægelseshæmmede.Skibes bygning, udstyr mv. og indretning af passagerskibe, for så vidt an-går handicappede og bevægelseshæmmede, er reguleret i en række tekni-ske forskrifter, som i vid udtrækning er en implementering af EU-regler ogIMO-regler. Disse forhold er imidlertid ikke omfattet af forordningsforsla-get.Herudover indeholder søloven visse generelle regler om transportkon-trakter mv.

5. Høring

Forslaget har været sendt i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalgetfor skibsfartspolitiske spørgsmål, samt Forbrugerrådet, Velfærdsministeri-et,Dansk Handicap Forbund,Danske Handicaporganisationer, Ældre Sa-gen,Foreningen af Rejsearrangører i Danmark og Danmarks Rejsebureau-forening.Bilfærgernes Rederiforening og Danmarks Rederiforening har anført, atforslaget er udformet således, at alle typer af skibsbaseret passagertrans-port er omfattet, såvel transport med store passagerskibe med kahyttersom med mindre færger og små turistbåde. Det er imidlertid ikke muligtat regulere alle skibe til passagertransport efter ens regler, for så vidt an-går de forhold, som forordningsforslaget omfatter. Forslaget kan derforikke anvendes på f.eks. ganske små færger eller på en række ruter, f.eks.meget korte ruter m.v. Det fremhæves samtidigt, at forslaget vil havekonsekvenser for såvel store som små rederier.
5/14
Vedrørende transportørens forpligtelser ved afbrydelse af en rejse anfø-res, at disse ikke er rimelige, idet forsinkelser inden for dette område eruundgåelige som følge af vejrforhold og andre udefrakommende om-stændigheder, som transportøren ikke har kontrol over. Afrejse- og an-komsttidspunkter er altid estimerede tidspunkter på grund af vejrforhold,forsinkelse i forbindelse med skibets lastning etc. I praksis vil der ofte iforbindelse med ankomsttidspunkter for længere passagerruter med over-natning skulle lægges 1-2 timer til eller trækkes tilsvarende fra.Danske Havne anfører, at man er helt enige i, at det er transportørens op-gave at sikre adgangen til skibet. Af denne grund bør passagerne meldederes ankomst til transportøren med henblik på assistance i stedet for tilhavnen.Danske Handicaporganisationer (DH) finder, at personer med handicapbør sikres de samme rettigheder ved sørejser, som ved rejse med fly ellertog. Derfor støtter deforslaget.DH ønsker, at alle former for nødvendigpersonlig assistance ved og under sørejser skal stilles til rådighed, uden atdette skal finansieres af den enkelte person med handicap. Tilsvarendeved forsinkelse af en rejse, hvor det kan være nødvendigt at yde en gan-ske særlig service til personer med handicap.DH finder det helt utilstedeligt at give adgang til at nægte personer medhandicap at rejse under henvisning til sikkerhedsbestemmelser. Hvis be-stemmelsen mod forventning fastholdes, skal rejsearrangøren forpligtestil at sikre en rejse for den afviste person til samme pris med en andenoperatør. DH finder det ligeledes helt ude af trit med moderne rejsemøn-stre at forlange, at personer med handicap skal meddele deres rejse 48 ti-mer, før den skal foregå.DH anfører, at det i betydelig grad vil styrke retssikkerheden, hvis deretableres et fælles klageorgan, der kan behandle alle spørgsmål vedrøren-de diskrimination på baggrund af handicap. Det anføres endvidere, at alleinformationer og kommunikation skal foreligge i formater, der lever op tilde forskellige krav, som personer med handicap har. Forpligtelsen til atmedtage hjælpemidler skal omfatte alle nødvendige hjælpemidler, og derkan i visse situationer være behov for at medtage mere end to hjælpemid-ler.I dag er der flere nationale regler om, hvornår der skal sikres tilgængelig-hed til f.eks. et egnet toilet. Det skal være således, at hvis der er et toiletom bord, skal det være muligt for alle personer at kunne benytte dette –uanset sørejsens længde. Det anføres endvidere, at der bør udvikles bin-dende fælles europæiske standarder vedrørende tilgængelighed. Ligeledessynes der behov for at udvikle en europæisk standard for uddannelse afpersonale, der på de forskellige områder med tjenesteydelser skal service-re personer med handicap.
6/14
Kommunernes Landsforening (KL) og Sammenslutningen af DanskeSmåøer har anført, at man er enig i, at handicappede og bevægelses-hæmmede skal have adgang til færgerne på lige fod med andre passage-rer. Der tages hensyn til dette ved nybyggeri af færger. Det påpeges sam-tidigt, at der stadig på flere ruter sejles med ældre færger, hvor der - indtilde er udfaset – skal være muligt at fravige forordningen, idet ombygningaf de gamle færger vil være meget omkostningstungt.Vedrørende transportørens forpligtelser ved afbrydelse af rejse anføres, atdet i praksis er sjældent, at færgeafgangene til de små øer aflyses. Aflys-ning sker som oftest i tilfælde af force majeure, hvorfor det er vigtigt atfastholde denne mulighed i forordningen. Det vurderes ikke realistisk atpålægge transportøren at anvise alternative transportformer i et vejrlig,hvor færgen ikke kan sejle, idet alle andre transportformer er mere vejr-følsomme end færger. I tilfælde af maskinnedbrud er det ikke realistisk,at transportøren skal kunne anvise en anden transportform med kort var-sel.Idet passagerer til ø-færgerne i praksis betaler deres billet, når de går ombord, og således ikke på forhånd har en billet, bliver refusion af billetpri-sen ikke relevant. I de situationer, hvor der er udstedt billet på forhånd,anses det som en selvfølge, at billetten tilbagebetales i tilfælde af aflys-ninger. For at begrænse de administrative byder, bør der indføres en peti-tesse-ordning vedrørende månedskort.Herudover anfører KL, at et krav om økonomisk kompensation ved for-sinkelser bør afvises, for så vidt angår de færgeoverfarter, som kommu-nerne står for. Hvis dette ikke kan fastholdes, må der ske kompensationvia DUT. Dette begrundes med, at forsinkelser af små færger ikke er såindgribende af natur som eksempelvis af flyafgange.Endeligt afviser KL forslaget om et særligt udpeget organ til at håndhæveforordningen samt en forpligtelse for dette organ for afrapportering. Dettesker med henvisning til de administrative byrder.De øvrige, der er blevet hørt, er ikke kommet med bemærkninger.

6. Andre landes holdninger

Medlemsstaterne har generelt udtrykt støtte til at regulere området.Et flertal af medlemsstater finder dog, atder i højere grad skaltages høj-de for de særlige forhold, der gælderforsøfart. Dereri den forbindelsebl.a.pegetpå den store betydning, som vejret spiller for søtransport, atmarkedet er meget bredt, idet det består af meget små, mellemstore ogstore operatører, og at transporterne tidsmæssigt strækker sig fra korteoverfarter på få minutter til lange overfarter med overnatning.Disse med-lemsstater foreslår derfor, at forordningen alene skal finde anvendelse påskibe over en vis størrelse. Formandskabet forventes inden rådsmødet at
7/14
fremlægge et revideret forslag, der i et eller andet omfang søger at imø-dekomme medlemsstaterne.Enkelte lande har endvidere anført, at forordningen ikke bør omfatte deskibe, der primært transporterer gods, og hvor passagertransporten er se-kundær. Dette bør gælde selvom disse skibe definitionsmæssigt er passa-gerskibe (dvs. medtager mere end 12 passagerer).Formandskabet harfremlagt et forslag, der imødekommer disse medlemsstater.Mangemedlemsstater har anført behovet for at gøre forslaget mere afba-lanceret i forhold tiltransportørens forpligtelser.På den baggrund harformandskabet foreslået, at tidsgrænserne for, hvornår forsinkelser med-fører pligt til forplejning, overnatning og kompensation gøres længere,ligesom den maksimale kompensation foreslås til 50 % af billetprisen ogikke 100 %.Formandskabet har endvidere, på anmodning fra medlemsstaterne, fore-slået tilpasninger af forslaget med henblik på at begrænse nogle af deadministrative konsekvenser for både erhverv og myndigheder.

7. Foreløbig dansk holdning

Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslag, der forbedrer for-brugernes rettigheder, og som kanforbedre det indre markeds funktion.Man er enig i princippet om, athandicappede og bevægelseshæmmedesom udgangspunkt bør have samme mulighed som alle andre for at rejsemed skib.For at sikre ensartede konkurrencevilkår bør forslagets anvendelsesom-råde efter danskopfattelseomfatte skibe, der afgår fra eller ankommer tilEU-havne, uanset hvilket flag de sejler under.De centrale bestemmelser om handicappedes og bevægelseshæmmedesrettigheder i forslaget vurderes at være velbalancerede. Visse af de sup-plerende bestemmelser synes dog at medføre administrative byrder, udenat der reelt tilføres nogen merværdi.Regeringen arbejder for en afbalanceret model i relation til transportørensforpligtelser ved afbrydelse af en rejse. Således som forslaget er udfor-met, omfatter det alle passagerfarter, uanset skibets størrelse (antallet afpassagerer), fartsområde, overfartstid mv. og uanset at variationer i rejse-tid bl.a. pga. vejrforhold er almindeligt forekommende ved søtransport.Det er efter regeringens opfattelse ikke rimeligt at stille de samme krav tilalle ruter, f.eks. ruter til småøer.En tilpasning af forslagets anvendelses-område, f.eks. gennem en minimumsstørrelse på skibet eller minimums sejl-tid, vil kunnevære en løsning.De foreslåede grænser for hvor store forsinkelser der må være, før regler-ne om assistance og kompensation træder i kraft, bør også øges.
8/14
Endeligt bør bestemmelserne om klageorganet og rapporteringer udfor-mes på en sådan måde, at de administrative byrder begrænses mest mu-ligt.

8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til forordning vil være umiddelbart gældende i dansk ret, hvisdet vedtages. Der vil være behov for lovændringer bl.a. for at fastsættebestemmelser om sanktioner for overtrædelse af forordningens bestem-melser samt for klageprocessen.Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser vedrørende det fore-slåede nye håndhævelsesorgan, herunder håndhævelse af forordningen, be-handling af klager, udarbejdelse af statistik og den årlige rapport. Dissestatsfinansielle konsekvenser anslås foreløbigt til ikke at ville andrageover 700.000 kr. om året og vil skulle afholdes inden for Økonomi- ogErhvervsministeriets ramme, i det omfang ordningen ikke kan brugerfi-nansieres.Det må endvidere forventes, at tilskudsbehovet til de samfundsbegrunde-de færgeruter vil stige som følge af forslaget. I forbindelse med fremtidi-ge offentlige udbud af disse ruter forventes operatørerne således at villeindregne deres ekstra udgifter i størrelsen af det offentlige tilskud, somangives i deres tilbud. Det er dog ikke på nuværende tidspunkt muligt atvurdere størrelsen af disse økonomiske konsekvenser.Slutteligt må det forventes, at kommuner med færgesejlads vil søge atopnå DUT-kompensation for øgede udgifter i forbindelse med forslagetsbestemmelser om passagerkompensation ved forsinkelser/aflysninger, as-sistance til handicappede og udgifter til informationsmateriale og admini-stration af klager. Det er dog svært at vurdere, hvor store disse udgiftervil være. Hjælpen til handicappede ydes i stor udstrækning allerede i dag,og der er i forordningsforslaget hjemmel til, at der kan opkræveset gebyraf alle passagerer til at dække udgifter hertil. Udgifterne ved forsinkelserindtræder kun, hvis der er tale om en forsinkelse/aflysning af en vislængde, hvortil kommer en undtagelsesbestemmelse i forslaget vedr. for-ce majeure.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes at ville kunne få begrænsede samfundsøkonomiskekonsekvenser i relation til billetprisen, såfremt udgiften til assistance tilhandicappede og bevægelseshæmmede i havne finansieres gennem en af-gift på alle billetter.Forslaget vurderes at kunne få visse erhvervsøkonomiske konsekvenser iforbindelse med, at der indføres regler om kompensation som følge afforsinkelser. Det er dog vanskeligt at forudsige omfanget af disse. Hertilkommer udgifter til assistance i havne, såfremt dette ikke finansieresgennemet gebyrpå alle billetter. Informationspligten og etablering ogdrift af en klageordning kan ligeledes medføre visse erhvervsøkonomiske
9/14
udgifter. Omkostningerne vil påvirke såvel privat som offentligt drevnepassagerskibe, herunder færger.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Behandling af anmodninger om kompensation og etablering af en klage-ordning må forventes at have mindre administrative konsekvenser for er-hvervslivet. Endvidere må kravet om fastsættelse af regler for adgang tilbefordring og af kvalitetsstandarder for assistancen til handicappede ogbevægelseshæmmede forventes at få administrative konsekvenser, særligtfor mindre rederier.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget blev den 27. marts 2009 forelagt Folketingets Europaudvalg tilforhandlingsoplæg. Der er oversendt foreløbigt grundnotat den 13. januar2009, opdateret grundnotat 19. februar 2009 og samlenotat den 17. marts2009.
10/14

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeforma-

liteter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesska-

bets medlemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF –

KOM(2009)11

Revideret notat – ændringer i forhold til grundnotat af 15. maj 2009 erfremhævet medkursiv.

Resumé

Forslaget har til formål at afskaffe eller forenkle dokument- og varekon-trollen med skibe og gods i trafik mellem havne i Fællesskabet. Dette skerved at skære ned i det antal oplysninger, der leveres flere gange til for-skellige myndigheder, samt ved at stille krav om, at elektronisk indberet-ning af alle foreskrevne oplysninger kan ske til ét sted. Derudover ajour-føres de eksisterende meldeformularer som opfølgning på revisionen i2005 af FN’s internationale søfartsorganisation, IMO’s, konvention omlettelse af international samfærdsel ad søvejen.Forslaget skønnes at ville kræve lovændring.

1. Baggrund og indhold

Kommissionen har den 22. januar 2009 fremlagt forslaget i forbindelsemed Kommissionens meddelelse og handlingsplan om etablering af et eu-ropæisk søtransportområde uden grænser, KOM(2009)10. Forslaget ermodtaget i dansk sprogversion den 20. februar 2009.Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens artikel 80, stk. 2, og kan ved-tages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstageni artikel 251.Med direktivforslaget ophæves det eksisterende direktiv 2002/6/EF og er-stattes med det fremlagte forslag. Dette sker til dels, fordi en række stan-dardformularer (”FAL-formularer”), som anvendes i forbindelse med etskibs ankomst til og afgang fra havne inden for Fællesskabsområdet, blevændret i 2005.Standardformularerne hidrører fra FN’s internationale sø-fartsorganisation, IMO’s, konvention om lettelse af international sam-færdsel ad søvejen (”FAL-konventionen”),og er optrykt som bilag til deteksisterende direktiv. Kommissionenforeslår derfor, at formularerne ved-rørende meldeformaliteter i bilaget bringes i overensstemmelse med dereviderede FAL-formularer.Endvidere foreslår Kommissionen en ny foreløbig formular, der skal fin-de anvendelse, indtil en harmoniseret formular er vedtaget i IMO-regi.Formularen skal anvendes til afgivelse af de maritime sikringsoplysnin-ger, der kræves efter forordning 725/2004/EF om bedre sikring af skibeog havnefaciliteter.Oplysningerne afgives til brug for sikkerhedsvurde-ringen af et skib, når det meddeler anløb af en havn i en medlemsstat.
11/14
Med forslaget forsøges en harmonisering af indberetningsfristerne i for-skellige EU-retsakter, således at skibenes indberetninger inden havnean-løb i EU-havn skal ske 24 timer før ankomst.Derudover indebærer forslaget, at oplysninger, der allerede er indberetteti henhold til andre EU-retsakter ved et skibs anløb eller afsejling, ikkeogså skal medtages på FAL-formularerne. Der er tale om oplysninger tilbrug for havnestatskontrol, trafikovervågning og sikring af skibe og hav-nefaciliteter samt oplysninger om driftsaffald og lastrester fra skibe. Hvorder ikke er EU-bestemmelser om indberetning, skal oplysninger frem-sendt efter bestemmelserne i FAL-konventionen ifølge forslaget accepte-res af medlemsstaterne.Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne accepterer FAL-formularer,der indgives på et af de officielle EU-sprog.For at lette kommunikationen mellem havn og skibe foreslås det,at ski-benes indrapportering af de oplysninger, som er omfattet af direktivet,skal kunne ske elektronisk via SafeSeaNet til den kompetente myndig-hed, udpeget af medlemsstaten, på samme tidspunkt som Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 70/2008 om papirløse rammer for toldog handelforventes at blive implementeret. Dog allersenest den 31. de-cember 2016.SafeSeaNet er et EU-baseret elektronisk netværk til ud-veksling af maritimt relaterede informationer mellem medlemslandene.De oplysninger, der vil skulle indberettes via SafeSeaNet, er oplysningerom passagerer, besætning, lasten, besætningens personlige ejendele, ind-holdet af skibsproviant, farligt gods samt oplysninger, der kræves i med-før af det maritime sundhedsbevis. Indberetningssystemerne, der skal ud-vikles, skal derfor være kompatible med SafeSeaNet.Endelig foreslås det, at skibe i fart mellem havne inden for Fællesskabetstoldområde bør fritages for pligten til at forelægge FAL-formularer, nårde ikke undervejs anløber en havn uden for Fællesskabets område.

2. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.

3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet

Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den frie trans-port af varer ad søvejen inden for Fællesskabets område nødvendiggør enændring af den eksisterende fællesskabslovgivning.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt.

4. Gældende dansk ret

12/14
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/6/EF om meldeformaliteterfor skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-lemsstater, er gennemført ved bekendtgørelse nr. 656 af 19. juni 2007 omtoldbehandling og bekendtgørelse nr. 635 af 24. juni 2008 om udlændin-ges adgang her til landet.

5. Høring

Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget ved-rørende skibsfartpolitiske spørgsmål samt Danmarks Skibsmæglerforening.Danmarks RederiforeningogDanmarks Skibsmæglerforeningstøtter for-slaget. De mener dog, at indførelsen af en ny formular til afgivelse af sik-ringsoplysninger forud for anløb af en EU-havn harmonerer dårligt med øn-sket om rationalisering af meldeformaliteterne. Man så hellere, at der iIMO-regi arbejdes globalt for en harmoniseret formular.Danmarks Rederiforeningpåpeger vigtigheden af, at der med direktivfor-slaget sker en reel administrativ lettelse, og at de undtagelser fra pligten tilat afgive oplysninger, der allerede findes i eksisterende EU-regler, fortsatvil gælde.Danske Havne, Danmarks RederiforeningogDanmarks Skibsmæglerfor-eninger positivt indstillet over for udviklingen af et elektronisk system, derkan forenkle udvekslingen af data mellem skibe og havne. Det er vigtigt, atdette system sikrer, at de relevante oplysninger gnidningsfrit kan udvekslespå tværs af alle systemer, såvel eksisterende som planlagte. Systemet børendvidere tilpasses det reelle informationsbehov - og ikke omvendt, og derbør ikke kun tages højde for de store havne, men også mindre havne medkun få anløb.Danske Havneanfører, at der vil være omkostninger for havnene i forbin-delse med indførelse af et elektronisk indberetningssystem. Den foreslåedenye formular vedrørende maritim sikring vil også betyde ekstraomkostnin-ger for havnene, da det eksisterende elektroniske indberetningssystem vilskulle tilpasses.Danske Havneudtrykker endvidere bekymring for, at alle før-ankomst op-lysninger samles i SafeSeaNet, således at havnespecifikke oplysninger omfx liggeplads, affaldsmodtagelse mv. ikke vil blive sendt direkte til havnen.Det kan komme til at betyde, at havnen vil skulle bruge ressourcer på atovervåge systemet, og at oplysninger, der alene vedrører skibe og havne,ikke længere vil kunne ændres nemt og effektivt.

6. Andre landes holdninger

Medlemsstaterne har generelt udtrykt støtte til forslaget og dets formål.Et flertal af medlemslandene finder, at forslagets definition af et ”skib” erfor bred. De så gerne, at krigsskibe, fritidsfartøjer og fiskefartøjer udtrykke-
13/14
ligt bliver undtaget fra definitionen i lighed med definitionen af et ”skib” iFAL-konventionen. Formandskabet har fremlagt et forslag, der imøde-kommer disse medlemsstater.Flere lande har endvidere anført, at der er behov for, at det udtrykkeligtfremgår af forslaget, hvilke EU-retsakters indberetningsfrist, der vil bliveændret som følge af forslaget. Formandskabet har fremlagt et forslag,der søger at imødekomme disse medlemsstater.En del medlemslande finder implementeringsfristen på 12 måneder for kort.

7. Foreløbig dansk holdning

Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslag, der letter deadministrative byrder for erhvervslivet i forbindelse med skibes ankomstog afsejling fra havn og således fremmer skibsfartens konkurrenceevne.Man støtter derfor forslagets hovedsigte.Regeringen finder, at regelsættet bør udarbejdes så administrativt let sommuligt for havne såvel som skibe.Forslaget om, at FAL-formularerne indgivet på et af det officielle EU-sprog skal accepteres, synes problematisk. Efter regeringens opfattelsebør indberetningssproget være engelsk,da engelsk er det internationaleskibsfartssprog.Det synes ikkeat harmonere med forslagets formål om at forenkle melde-formaliteterne at indføre enmidlertidig papirformulartil sikringsoplys-ninger, der kun kommer til at skulle bruges ved intern EU-farti en kortperiode.Det vurderes, at indførelse af den nye midlertidigepapirformu-lar, inden den elektroniske indberetning via SafeSeaNet er på plads, vilbetyde øgede administrative byrder for havnene i form af kontrol af for-mularen samt vidererapportering i SafeSeaNet.Det skal bemærkes, at deteksisterende krav i EU-lovgivningen til hvilke sikringsoplysninger, derskal indberettes, ikke berøres. Det er alene indførelsen af et formkrav tilafgivelsen af oplysninger, der vurderes uhensigtsmæssig.Danmark mener ikke, at man helt kan afskaffe FAL-formularerne for EU-sejlads, da formularerne indeholder information, der ikke skal indberettesvia andre EU-retsakter, og som SKAT således ikke længere vil have adgangtil. Derforbør reglerne udformes, således at det fortsat være muligt atkontrollere, hvad der medbringes af uberigtiget proviant (cigaretter, spiri-tus, vin mv.) til besætningens eget brug.
14/14

8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget skønnes at ville kræve lovændring, som giver hjemmel til at fo-reskrive en pligt til at foretage indberetning til SafeSeaNet.Direktivforslaget indebærer navnlig, at oplysninger, der vedrører SKAT(oplysninger om lastens og varers art samt besætningens ejendele),Transportministeriet (oplysninger til brug for sikring af havne og havne-faciliteter) samt Justitsministeriet (oplysninger til brug for ind og udrejse-kontrol ved grænsen), som noget nyt skal indberettes til SafeSeaNet.Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget indebæ-rer, at SafeSeaNet vil skulle udvikles i forhold til den nuværende version.Det vurderes, at ændringerne i SafeSeaNet er af et sådant omfang, at detblandt andet vil kunne medføre meromkostninger til personale til system-håndtering, softwareudvikling samt drift af selve systemet. Fordeling afeventuelle statsfinansielle konsekvenser forbundet med implementeringenaf direktivet afholdes efter aftale mellem de relevante ministerier og par-ter inden for eksisterende rammer.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

En fuld elektronisk gennemførelse af SafeSeaNet vurderes at ville begrænsede administrative byrder for erhvervslivet, idet der sker en administrativforenkling og indføres it-løsninger i forbindelse med skibenes indberetningaf oplysninger ved anløb og afgang.Med indførelse af en midlertidig sikringsformularer der risiko for, at denopnåede lettelse for indrapportering fra skibene samtidig vil medføre øgedeadministrative byrder for havnene.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Der er oversendt grundnotat den 15. maj 2009.