Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 334
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af Økonomi- og erhvervsministeren
Forslagtil
Lov om ændring af lov om erhvervsfremme og lov om administrati-on af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den EuropæiskeSocialfond(Ændring af sammensætningen af Danmarks Vækstråd samt ændring af administrationenaf de regionalfonds- og socialfondsmidler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfora)
§1I lov om erhvervsfremme, jf. lov nr. 602 af 24. juni 2005, som ændret ved § 3 i lov nr. 375 af 27.maj 2008, § 157 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 8 i lov nr. 364 af 13. maj 2009, foretagesfølgende ændringer:1.§ 7, stk. 2, nr. 1,affattes således:»Formanden og 4 medlemmer udpeges personligt af økonomi- og erhvervsministeren.«2.I§ 7, stk. 2, nr. 4,ændres »7 medlemmer« til »6 medlemmer«.3.I§ 7indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:»Stk. 3.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke arbejdsgiver- ogerhvervsorganisationer samt lønmodtagerorganisationer, der er indstillingsberettigede til DanmarksVækstråd.«Stk. 3 - 5 bliver herefter stk. 4 - 6.4.§ 10, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Vækstfora afgiver efter reglerne i lov om administration af tilskud fra Den EuropæiskeRegionalfond og Den Europæiske Socialfond samt anden lovgivning indstilling til staten om anven-delse af regional- og socialfondsmidler samt til regionen om anvendelse af regionale udviklingsmid-ler til erhvervsformål, jf. § 9.«5.I§ 11indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Medlemmerne udpeges for 4 år ad gangen.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.§2I lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond, jf. lov nr. 1599 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:
1.§ 12, stk. 1, 1. pkt.affattes således:»Efter høring af Danmarks Vækstråd træffer økonomi- og erhvervsministeren afgørelse om an-vendelse af de regionalfonds- og socialfondsmidler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfora.«§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Baggrund og formålDet overordnede formål med lovforslaget er dels at ændre i sammensætningen af Danmarks Vækstråd iforlængelse af, at HTS er fusioneret med DI, og Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er blevet med-lem af DI, dels at forenkle processen omkring ansøgninger til den konkurrenceudsatte pulje af struktur-fondsmidler på baggrund af de hidtidige erfaringer.Efter lov om erhvervsfremme består Danmarks Vækstråd af 20 medlemmer, der er repræsentanter for virk-somheder, erhvervsorganisationer, videninstitutioner, kommuner, regionale vækstfora og arbejdsmarkedetsparter. Rådet rådgiver økonomi- og erhvervsministeren om tilrettelæggelsen og udviklingen af den erhvervs-politiske indsats i Danmark.For at sikre at Danmarks Vækstråd har bred indsigt i erhvervsforhold, udpeges syv repræsentanter efterindstilling fra arbejdsgiver- /erhvervsorganisationer. I forbindelse med nedsættelsen af det nuværende råd vardet fem repræsentanter efter indstilling fra DI, HTS, Dansk Handel og Service, Håndværksrådet, og Land-brugsrådet, en repræsentant efter fælles indstilling fra Dansk Byggeri, Tekniq, Praktiserende Arkitekters Råd– PAR og Foreningen af Rådgivende Ingeniører – FRI, samt en repræsentant efter fælles indstilling fra Fi-nansrådet, Forsikring & Pension samt Realkreditrådet.I forlængelse af, at HTS er fusioneret med DI, og Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er blevetmedlem af DI, er der behov for en ændring af sammensætningen af Danmarks Vækstråd.I forbindelse med vedtagelsen af lov om erhvervsfremme i 2005 (lov nr. 602 af 24. juni 2005 med senereændringer) fik regionerne tillagt ansvaret for den regionale erhvervspolitik samt blandt andet ansvaret forinden for de organisatoriske rammer, som anden lovgivning og strukturfinansierede programmer fastlægger,at indstille til staten (Erhvervs- og Byggestyrelsen) om anvendelsen af strukturfondsmidlerne. Disse rammerer senere blevet udformet i lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Euro-pæiske Socialfond (lov nr. 1599 af 20. december 2006) og tilhørende bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 358af 18. april 2007 om ansvar og kompetencefordeling m.v. i forbindelse med administration af tilskud fra DenEuropæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond med senere ændringer, jf. bekendtgørelse nr. 1137af 26. november 2008).Ved den regionale fordeling af strukturfondsmidlerne for perioden 2007-2013 blev det besluttet, at 10 pct.af midlerne skal fordeles til de mest perspektivrige projekter efter konkurrence. Det svarer til et beløb på ca.49 mio. kr. årligt (2007-priser). I henhold lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfondog Den Europæiske Socialfond har vækstfora indstillingsret til den del af regionalfonds- og socialfondsmid-lerne, der ikke er fordelt til regionerne (den konkurrenceudsatte pulje). Afgørelse af hvem der skal have an-del i midlerne, har økonomi- og erhvervsministeren tillagt Erhvervs- og Byggestyrelsen efter høring af Dan-marks Vækstråd, jf. bekendtgørelse nr. 358 af 18. april 2007 om ansvar og kompetencefordeling m.v. i for-bindelse med administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfondmed senere ændringer.Der er nu gennemført to ansøgningsrunder under den konkurrenceudsatte pulje. Ansøgningsprocessen harvist sig for lang og omstændelig. Der er bred enighed blandt de regionale aktører, Danmarks Vækstråd ogØkonomi- og Erhvervsministeriet herom.Der er derfor behov for en videreudvikling af den nuværende model for udmøntningen af de konkurrence-udsatte midler. I den nye model samles sagsbehandlingen i Erhvervs- og Byggestyrelsen.2. Lovforslagets indholdLovforslaget omfatter ændring af både lov om erhvervsfremme og lov om administration af tilskud fra DenEuropæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond.
a. Sammensætningen af Danmarks VækstrådMed lovforslaget justeres sammensætningen af Danmarks Vækstråd. Ændringerne indebærer, at ministerenudpeger et medlem mere end efter gældende regler, dvs. at ministeren personligt udpeger formanden og 4medlemmer til Danmarks Vækstråd.Endvidere indebærer ændringerne, at ministeren udpeger 6 medlemmer til Danmarks Vækstråd efter ind-stilling fra arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer, dvs. et medlem mindre end efter gældende regler. Deresterende medlemmer udpeges efter indstilling på samme måde som hidtil, således at det samlede medlems-tal fortsat er 20 personer.Ændringen får også betydning for indstillingerne til de regionale vækstfora, idet de enkelte regionsråd ideres udpegning af indstillingsberettigede erhvervsorganisationer skal finde fem af deres seks erhvervsre-præsentanter i kredsen af indstillingsberettigede erhvervsorganisationer til Danmarks Vækstråd.Med lovforslaget gøres loven mere robust over for fremtidige ændringer, da det ikke specificeres i loven,hvilke organisationer der skal have indstillingsret til Danmarks Vækstråd. Fastlæggelsen af hvilke organisa-tioner, der er indstillingsberettigede, vil ske i en bekendtgørelse, som forslaget tilvejebringer hjemmel til.b. Forenkling af administrationen af de konkurrenceudsatte regionalfonds- og socialfondsmidlerDen nuværende procedure for den konkurrenceudsatte pulje foregår således: Danmarks Vækstråd fastlæg-ger temaer for puljen, ansøgninger indsendes til de regionale vækstfora, vækstforumsekretariaterne varetagersagsbehandlingen, og vækstfora indstiller til tilsagn/afslag til Erhvervs- og Byggestyrelsen. Såfremt et pro-jekt er tværregionalt foretager det ansøgte vækstforum en høring hos de involverede vækstfora. Erhvervs- ogByggestyrelsen foretager en faglig vurdering og legalitetskontrol, prioriterer projekterne, hører DanmarksVækstråd, hvorefter Erhvervs- og Byggestyrelsen træffer endelig afgørelse i sagerne.Lovforslaget indeholder en forenkling af administrationen af de konkurrenceudsatte midler, hvor den del afindstillingen og administrationen, der hidtil har været varetaget af de regionale vækstfora, fremover vareta-ges af Erhvervs- og Byggestyrelsen.Forslaget betyder, at Danmarks Vækstråd fastlægger konkrete temaer for puljen, som Erhvervs- og Bygge-styrelsen udbyder. Ansøgninger til puljen indsendes til Erhvervs- og Byggestyrelsen, der varetager den sam-lede sagsbehandlingen og legalitetskontrollen, prioriterer projekterne, hører Danmarks Vækstråd samt træfferafgørelse i sagerne.Der lægges ikke op til en ændring af, hvad midlerne skal anvendes til. Da den konkurrenceudsatte pulje be-står af strukturfondsmidler, skal midlerne fortsat anvendes inden for rammerne af strukturfondsprogrammer-ne og til at understøtte den samlede regionale vækst, erhvervsudvikling og beskæftigelse.Den hidtidige ansøgningsproces har været tilrettelagt så den sikrede så stor regional indflydelse på anven-delsen af midlerne til den konkurrenceudsatte pulje som muligt. Der er imidlertid blandt de regionale aktører,Danmarks Vækstråd og Økonomi- og Erhvervsministeriet enighed om, at processen har vist sig for lang ogomstændelig. For at sikre en mere smidig og hurtig sagsbehandling foreslås der derfor, at ansøgningerneindsendes direkte til Erhvervs- og Byggestyrelsen, så hele sagsbehandlingen samles ét sted.Den regionale indflydelse vil fortsat være sikret, idet 5 af formændene for de regionale vækstfora er repræ-senteret i Danmarks Vækstråd, som høres i forbindelse med fordelingen af midlerne under den konkurrence-udsatte pulje.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeMed lovforslaget tænkes hele administrationen af de konkurrenceudsatte midler flyttet til Erhvervs- ogByggestyrelsen. Det medfører, at en arbejdsbyrde på skønsmæssigt netto 2 årsværk flyttes fra de regionalevækstfora til staten. Merudgifterne for Erhvervs- og Byggestyrelsen dækkes inden for de eksisterende ram-mer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have selvstændige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Da lovforsla-get bl.a. har til formål at forenkle proceduren omkring ansøgninger til den konkurrenceudsatte pulje, vurde-res det, at lovforslaget ikke pålægger erhvervslivet hverken omstillingsbyrder eller løbende byrder. Lovfors-laget forventes derimod at have en positiv effekt, idet ansøgere til de konkurrenceudsatte midler alene skalhenvende sig ét sted.Lovforslaget vil blive sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringmed henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksom-hedspanel.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne. Ansøgningerne indsendes al-lerede i dag elektronisk, så der vil ikke ske nogen ændring i ansøgningsproceduren.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget vil ikke påvirke bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordninger om Struktur-fondene.8. Hørte myndigheder3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), Akademiker-nes Centralorganisation (AC), A-kassen for Selvstændige (ASE), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Be-skæftigelsesministeriet, Bornholms Regionskommune, Civiløkonomerne, CO-industri, DANAK, Den Dan-ske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat, Danmarks Eksportråd, Danmarks Forsk-ningsråd, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening(DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme (DEF), Dansk Industri, Dansk IværksætterForening, Dansk Management Råd (DMR), Dansk Metal, Dansk Opfinderforening (DaFFO), Danske Advo-kater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Regioner,Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, DS Håndværk & Industri, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervsanke-nævnet, Eurolab Danmark, Europakommissionen, Fagligt Internationalt Center (FIC), Finansministeriet,Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen af danske turistchefer, Foreningen af erhvervsser-viceleverandører, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Forsikring og Pension, Forskerparkforeningen i Danmark, For-svarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), GTS –Godkendt Teknologisk Service, HK, HORESTA, Håndværksrådet, Indenrigs- og Socialministeriet, Inden-rigs- og Socialministeriet – Ligestillingsafdelingen, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Brancheforeningen,Justitsministeriet, KL, Klima- og Energiministeriet, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriet, KøbenhavnsKommune, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af landsbysamfund,Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge,Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Fo-rebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Patent- og Varemærkestyrelsen, Realkre-ditrådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddan-mark, Rektorkollegiet, Revisionsaktieselskabet af 1. december 1962, Revisionsdirektoratet for KøbenhavnsKommune, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammenslutningenaf Danmarks Godkendte Serviceinstitutter (GTS), Sammenslutningen af danske småøer, Sekretariatet forNordsøprogrammet, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Statsministeri-et, Søfartsstyrelsen, Tekniq, Installatørernes organisation, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Under-visningsministeriet, VisitDenmark, VækstFonden, Vækstforum, Region Bornholm, Vækstforum, Region
Hovedstaden, Vækstforum, Region Midtjylland, Vækstforum, Region Nordjylland, Vækstforum, RegionSjælland, Vækstforum, Region Syddanmark og Øresundskomiteen.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenMed lovforslaget flyttes den delaf administrationen vedrørendede konkurrenceudsatte midler,der i dag varetages af de regiona-le vækstfora, til Erhvervs- ogByggestyrelsen. Det medfører, aten arbejdsbyrde på skønsmæssigtnetto 2 årsværk flyttes fra deregionale vækstfora til staten.IngenDa lovforslaget bl.a. har til for-mål at forenkle proceduren om-kring ansøgninger til den konkur-renceudsatte pulje, vurderes det,at lovforslaget ikke pålæggererhvervslivet hverken omstil-lingsbyrder eller løbende byrder.Lovforslaget forventes derimodat have en positiv effekt, idetansøgere til de konkurrenceud-satte midler alene skal henvendesig ét sted.Negative konsekven-ser/merudgifterIngenMerudgifterne dækkes inden forde eksisterende rammer.
Økonomiske konsekvenser fordet offentligeAdministrative konsekvenser fordet offentlige
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivet
IngenIngen
Administrative konsekvenser forborgerne
Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen. Ansøgningerne indsendesIngenallerede i dag elektronisk, så dervil ikke ske nogen ændring iansøgningsproceduren.IngenIngenLovforslaget vil ikke påvirke bestemmelserne i Europa-Parlamentetsog Rådets forordninger om Strukturfondene.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Hidtil har både DI og HTS haft hver deres repræsentant i Danmarks Vækstråd. Da DI og HTS imidlertid erfusioneret og da Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), der hidtil har været indstillingsberettiget tilrådet sammen med Dansk Byggeri, Tekniq og Praktiserende Arkitekters Råd (nuværende Danske ARK), erblevet medlem af DI er der behov for en ændring af sammensætningen af Danmarks Vækstråd.
Det foreslås derfor, at økonomi- og erhvervsministerens adgang til personligt at udpege medlemmer til rå-det udvides fra 3 til 4. Det er fortsat ministeren, der personligt udpeger formanden.Til nr. 2Med hensyn til den foreslåede ændring af§ 7, stk. 2, nr. 4,henvises til bemærkningerne ovenfor under nr.1. Med udpegning af 6 medlemmer fra arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer vil Danmarks Vækstråd fort-sat være sikret en bred indsigt i erhvervsforhold.Til nr. 3Med§ 7, stk. 3,foreslås det, at ministeren får adgang til at fastsætte nærmere regler om, hvilke arbejdsgi-ver- og erhvervsorganisationer samt lønmodtagerorganisationer, der skal være indstillingsberettigede til rå-det. Med bestemmelsen vil fx fremtidige navneændringer og fusioner blandt organisationerne ikke krævelovændringer. Med forslaget lægges der op til en mindre justering for så vidt angår indstillingsberettigedearbejdsgiver- og erhvervsorganisationer til Danmarks Vækstråd.Til nr. 4Der er alene tale om en præcisering af den eksisterende retstilstand. På tidspunktet for Folketingets vedta-gelse af lov om erhvervsfremme var det ikke muligt præcist at angive lovgrundlaget for administrationen afregionalfonds- og socialfondsmidlerne, idet lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regional-fond og Den Europæiske Socialfond blev vedtaget af Folketinget senere end lov om erhvervsfremme.Til nr. 5Der er alene tale om en præcisering af den eksisterende retstilstand. Regionsrådene udpeger medlemmernetil de regionale vækstfora. Da valgperioden til regionsrådene er 4 år, foretages der af praktiske grunde allere-de i dag en udpegning af medlemmerne til de regionale vækstfora for en tilsvarende 4-årig periode. Tilsva-rende udpeges medlemmerne til Danmarks Vækstråd, hvor 5 af formændene for de regionale vækstfora ermedlem, også for op til 4 år ad gangen, jf. § 7, stk. 3 i lov om erhvervsfremme.Til § 2Til nr. 1Den hidtidige ansøgningsproces har været tilrettelagt så den sikrede så stor regional indflydelse på anven-delsen af midlerne til den konkurrenceudsatte pulje som muligt. Der er imidlertid blandt de regionale aktører,Danmarks Vækstråd og Økonomi- og Erhvervsministeriet enighed om, at processen har vist sig for lang ogomstændelig. For at sikre en mere smidig og hurtig sagsbehandling foreslås, at ansøgningerne indsendesdirekte til Erhvervs- og Byggestyrelsen, så hele sagsbehandlingen samles ét sted.Den regionale indflydelse vil fortsat være sikret, idet 5 af formændene for de regionale vækstfora er repræ-senteret i Danmarks Vækstråd, som høres i forbindelse med fordelingen af midlerne under den konkurrence-udsatte pulje.Til § 3Da Danmarks Vækstråd har udmeldt temaer for den konkurrenceudsatte pulje for 2009, vil den nye model,først kunne være gældende fra 2010. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovgivningGældende formuleringLovforslaget§1Lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremmeI lov om erhvervsfremme, jf. lov nr. 602 af 24. junimed senere ændringer.2005, som ændret ved § 3 i lov nr. 375 af 27. maj2008, § 157 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og§ 8 i lov nr. 364 af 13. maj 2009, foretages følgendeændringer:§ 7.Danmarks Vækstråd består af en formand og 19medlemmer, som udpeges af økonomi- og er-hvervsministeren. Der udpeges tillige suppleanter.Stk. 2.Formanden og medlemmerne til DanmarksVækstråd udpeges således:1.§ 7, stk. 2, nr. 1,affattes således:»Formanden og 4 medlemmer udpeges personligt af1) Formanden og 3 medlemmer udpeges personligtøkonomi- og erhvervsministeren.«af økonomi- og erhvervsministeren,2) 5 medlemmer, som skal være formænd for regio-nale vækstfora, én fra hver region, udpeges efterindstilling fra de regionale vækstfora,3) 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra dekommunale parter,2.I§ 7, stk. 2, nr. 4,ændres »7 medlemmer« til »64) 7 medlemmer udpeges efter indstilling fra ar-medlemmer«.bejdsgiver- og erhvervsorganisationer, og5) 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra løn-3.I§ 7indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:modtagerorganisationer.Stk. 3.Formanden, medlemmerne og suppleanterne»Stk. 3.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætterudpeges for op til 4 år ad gangen.nærmere regler om, hvilke arbejdsgiver- og er-Stk. 4.Danmarks Vækstråd fastlægger selv sin for-hvervsorganisationer samt lønmodtagerorganisatio-retningsorden, som skal godkendes af økonomi- ogner, der er indstillingsberettigede til Danmarkserhvervsministeren. Afgørelser træffes ved simpeltVækstråd.«flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandensStk. 3 - 5 bliver herefter stk. 4 - 6.stemme afgørende.Stk. 5.Danmarks Vækstråds afgørelser, jf. § 6, nr. 3,kan ikke indbringes for anden administrativ myn-dighed.§ 10.De regionale vækstfora har til opgave1) inden for de nationale rammer at udarbejde enregional erhvervsudviklingsstrategi for regioneneller den del heraf, som det enkelte vækstforumdækker, med udgangspunkt i områdets rammevilkårog erhvervsspecialisering og med fokus på yderom-råderne,2) at overvåge de regionale og lokale vækstvilkår og3) inden for den fastlagte erhvervsudviklingsstrategiat udvikle og afgive indstilling om medfinansieringaf regionale erhvervsudviklingsaktiviteter, jf. stk. 3.Stk. 2.De i stk. 1, nr. 1, omhandlede erhvervsudvik-lingsstrategier udgør en del af grundlaget for regio-nernes udviklingsplaner.Stk. 3.Vækstfora afgiver indstilling, inden for de
4.§ 10, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Vækstfora afgiver efter reglerne i lov om
organisatoriske rammer som anden lovgivning ogstrukturfondsfinansierede programmer fastlægger,til staten om anvendelse af social- og regional-fondsmidler og til regionen om anvendelse af regio-nale udviklingsmidler til erhvervsformål, jf. § 9.Stk. 4.Myndighederne, til hvem vækstfora afgiverindstilling om anvendelsen af midler, påser, at ind-stillingerne er i overensstemmelse med gældendelovgivning.§ 11.De regionale vækstfora består af 20 medlem-mer, der udpeges af regionsrådet. Et vækstforumsammensættes således:1) 3 medlemmer udpeges på regionsrådets eget ini-tiativ,2) 6 medlemmer udpeges efter indstilling af kom-munalbestyrelserne i regionen, hvoraf mindst 1medlem skal repræsentere yderområderne,3) 6 medlemmer fra erhvervslivet udpeges efterindstilling fra erhvervsorganisationer udvalgt afregionsrådet,4) 3 medlemmer fra viden- og uddannelsesinstituti-oner udpeges på regionsrådets initiativ, og5) 2 medlemmer, som repræsenterer henholdsvisarbejdsgivere og lønmodtagere, udpeges efter ind-stilling fra henholdsvis arbejdsgiver- og lønmodta-gerorganisationer.Stk. 2.Det enkelte regionale vækstforum fastlæggerselv sin forretningsorden. Afgørelser træffes vedsimpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er for-mandens stemme afgørende.Stk. 3.Økonomi- og erhvervsministeren kan fast-sætte bestemmelser om udpegning af yderligeremedlemmer til et vækstforum.Lov nr.1599 af 20. december 2006 om administrati-on af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond ogDen Europæiske Socialfond
administration af tilskud fra Den Europæiske Regi-onalfond og Den Europæiske Socialfond samt an-den lovgivning indstilling til staten om anvendelseaf regional- og socialfondsmidler samt til regionenom anvendelse af regionale udviklingsmidler tilerhvervsformål, jf. § 9.«
5.I§ 11indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Medlemmerne udpeges for 4 år ad gangen.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§2I lov om administration af tilskud fra Den Europæi-ske Regionalfond og Den Europæiske Social fond,jf. lov nr. 1599 af 20. december 2006, foretagesfølgende ændringer:1.§ 12, stk. 1, 1. pkt.affattes således:»Efter høring af Danmarks Vækstråd træffer øko-nomi- og erhvervsministeren afgørelse om anven-delse af de regionalfonds- og socialfondsmidler, derikke er fordelt til de regionale vækstfora.«
§ 12.Efter indstilling fra de regionale vækstfora oghøring af Danmarks Vækstråd træffer økonomi- ogerhvervsministeren afgørelse om anvendelse af deregionalfonds- og socialfondsmidler, der ikke erfordelt til de regionale vækstfora. Ministeren træfferendvidere afgørelse om anvendelse af de statsligemidler, der afsættes til medfinansiering af de i førstepunktum nævnte regionalfonds- og socialfondsmid-ler.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren kan ned-sætte et bevillingsudvalg til behandling af ansøg-ninger om de i stk. 1 nævnte midler.Stk. 3.Bevillingsudvalget kan træffe afgørelse om,
hvilke projekter der meddeles tilsagn om tilskud frade i stk. 1 nævnte midler.Stk. 4.Bevillingsudvalgets afgørelser er endelige ogkan ikke påklages til nogen administrativ myndig-hed.Stk. 5.Økonomi- og erhvervsministeren kan fast-sætte nærmere regler for bevillingsudvalget, herun-der om udvalgets virke, sammensætning og forret-ningsorden.§3Loven træder i kraft den 1. januar 2010.