Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 321
Offentligt
NOTAT
1. september 2009
Talepapir til åbent samråd i ERU alm. del den 3. september2009 – samrådsspørgsmål AL af 21. august 2009 om indsats iområder ramme af massefyringer af Frank Aaen (EL).Samrådsspørgsmål AL:Hvad vil ministeren tage af konkrete industripolitiske initiativer i forholdtil de områder, der rammes af massefyringer, og for at sikre nyearbejdspladser inden for industrien?Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om ”hvad jeg vil ta-ge af konkrete industripolitiske initiativer i forhold til deområder, der rammes af massefyringer, og for at sikrenye arbejdspladser inden for industrien”.
Der er ingen tvivl om, at når store virksomheder lukker,så fylder det meget. Både for dem, der afskediges og forlokalsamfundet. Og det bliver selvfølgelig mere mærk-bart, når økonomien er præget af tilbagegang.
Den generelle økonomiske politik
Derfor har regeringen også allerede taget en lang rækkeinitiativer for at styre Danmark nænsomt gennem den in-ternationale økonomiske krise.
2/9
Danmark er et af de lande, hvor der er gjort mest for atunderstøtte aktiviteten og beskæftigelsen. Vi har bl.a.gennemført en bank- og kreditpakke, en forårspakke, ud-betalt SP og senest foreslået en erhvervspakke, som bl.a.skal styrke eksport og finansieringsmuligheder for småog mellemstore virksomheder.Endvidere har regeringen præsenteret et finanslovsfor-slag, der understøtter vækst og beskæftigelse markant.Med finanslovforslaget for 2010 ventes de offentlige in-vesteringer at stige med omkring 5,5 mia. kr. i forhold til2009 svarende til en stigning på godt 15 pct.Udfordringen
Alligevel oplever vi i disse måneder store afskedigelses-runder flere steder i landet – bl.a. på Lindø, i Frederiks-havn, i Sønderborg og andre steder.Det er en situation, som regeringen ser på med stor al-vor. Derfor er vi også i tæt dialog med de lokale og regi-onale aktører om, hvordan vi bedst muligt imødekom-mer de udfordringer, der følger heraf.Den regionale vækstpolitik
Her er det vigtigt for mig, at vi bygger på det set-up,som vi etablerede med kommunalreformen, hvor vækst-foraene, er hovedaktøren for den regionale indsats forvækst og erhvervsudvikling.
3/9
En af vækstforaenes store styrker er, at parterne - kom-munerne, regionen, arbejdsmarkedets parter, erhvervsli-vet samt viden- og uddannelsesinstitutionerne - kenderde særlige udfordringer og muligheder, der er regionaltog lokalt.Vækstforaene har hver især vedtaget en strategi for denregionale erhvervsudvikling, og har afsat ca. 585 mio.kr. årligt af deres regionale udviklingsmidler til er-hvervsudviklingsindsatsen. Beløbet suppleres med ca.500 mio. kr. årligt i perioden 2007-2013 fra EU’s struk-turfonde.Tilsammen råder de seks vækstfora således over godt 1mia. kr. årligt til at igangsætte initiativer.Vækstforaene fokuserer først og fremmest på initiativer,der forbedrer de langsigtede regionale rammevilkår, somfx initiativer i de regionale væksthuse til gavn for min-dre virksomheder og iværksættere med vækstpotentiale.Kompetenceudvikling og innovation står også højt påden regionale dagsorden. Vækstforaene har siden 2007anvendt mere end 300 mio. kr. til at igangsætte innova-tionsprojekter.
4/9
Samtidig er der fokus på nye vækstmuligheder, fx indenfor energi- og klimaområdet, oplevelsesøkonomi og tu-risme og velfærdsteknologi.Som jeg tidligere har orienteret udvalget om, mødtes be-skæftigelsesministeren og jeg i juni måned med for-mandskaberne for hvert af de seks regionale vækstforaog formandskaberne fra beskæftigelsesrådene. På mø-derne drøftede vi blandt andet den aktuelle økonomiskeog beskæftigelsesmæssige situation i de enkelte regio-ner.Disse drøftelser viste, at der er betydelige forskelle på deudfordringer, som de enkelte regioner står over for, menogså, at der er forskellige behov og ønsker til samarbej-det med staten i den aktuelle situation.Det afspejles også i de tillæg til de regionale partner-skabsaftaler om vækst og erhvervsudvikling, som viindgik på møderne og som udvalget netop har fået over-sendt.Drøftelserne viste også, at de regionale vækstfora, ermeget opmærksomme på de udfordringer, de regionaltstår over for, og at de er godt i gang med at håndtere dis-se.
5/9
Den specifikke erhvervspolitiske indsats overfor områder med fyringer
Ud over den generelle regionale indsats for vækst og er-hvervsudvikling som vækstforaene står for, har man så-ledes både på Nordfyn og i Frederikshavn gennem læn-gere tid været opmærksomme på de udfordringer, somfx værftsindustrien har stået over for, og begge steder serman på, hvordan man kan skabe nye arbejdspladser iområderne og vende de udfordringer, man står overfor,til nye erhvervsmæssige muligheder.Lokalt og regionalt er der en fælles forståelse af, at ar-bejdspladserne på fx værfterne ikke kan erstattes medidentiske jobs, men at der er behov for at tænke i nyebaner fx ved at se på vækstmulighederne i nye eller rela-terede erhverv.Det er naturligvis en indsats, jeg gerne vil bakke om iden samarbejdsånd, som vi har etableret med de regiona-le partnerskabsaftaler.Derfor har jeg tilbudt, at - hvad jeg kalder et statsligt ud-rykningshold – der kan stille sig til rådighed for samar-bejde med de lokale og regionale aktører i de områder,der er særligt ramt af store afskedigelser.Det siger sig selv, at det gælder både Lindø og Frede-rikshavn, og andre områder berørt af større afskedigel-ser, hvis de finder det relevant.
6/9
Det statslige bidrag vil afhænge af det konkrete behov iområdet, men kan bl.a. fungere som én adgang til statenog bistå med information og rådgivning om statslige ogEU ordninger, der kan medfinansiere konkrete regionaleog lokale vækstinitiativer.En af de muligheder, vi kan være med til at udforskefra national side er, hvordan vi kan bruge EU’s Globali-seringsfond, der har til formål at hjælpe ledige, som erblevet afskediget som følge af væsentlige ændringer iverdens handelsmønstre. EU har som led i den internati-onale økonomiske krise udvidet anvendelsesområdet forfonden i juli måned i år.I den regionale partnerskabsaftale med VækstforumSyddanmark har vi bl.a. aftalt, at vi i fællesskab vil af-dække mulighederne for at bruge EU's Globaliserings-fond til at gennemføre en ekstraordinær indsats for ledi-ge i særlig hårdt ramte områder. Fonden kan bl.a. med-finansiere bistand til jobsøgning, erhvervsvejledning, ef-teruddannelse og omskoling. Indsatsen skal naturligvisligge ud over den indsats, der allerede ydes.Vi er i dialog med Vækstforum Syddanmark om denkonkrete udformning af ansøgningen. Og jeg forstår, atogså andre dele af landet har overvejelser om at anvendeGlobaliseringsfonden til en ekstraordinær indsats.
7/9
Her stiller staten sig gerne til rådighed, men det er vig-tigt, at vi holder fast i, at løsningerne skal findes og dri-ves lokalt.Jeg kan også nævne, at jeg under mit besøg på Lindøblev præsenteret for en række ideer til, hvad områdetkan bruges til fremadrettet. Herunder en idé om at etab-lere et center for vedvarende energi, bl.a. med fokus påhav-vindområdet, hvor der skal ske en betydelig kapaci-tetsudbygning de kommende år. Jeg kan oplyse udvalgetom, at vi er i dialog med de lokale og regionale parter,interesserede erhvervsfolk og andre ministerier om mu-lighederne for, at Lindø kan anvendes hertil.Konkret indgår mine og beskæftigelsesministeriet em-bedsmænd i en styregruppe, som man lokalt har etable-ret med henblik på både den beskæftigelses- og er-hvervsrettede indsats.
Den beskæftigelsesmæssige indsats
Med hensyn til de ansatte, der berøres af større virksom-hedslukninger eller fyringsrunder, er regeringen natur-ligvis optaget af, hvordan de afskedigede medarbejderebedst muligt bringes videre i ny varig beskæftigelse.Det nationale varslingsberedskab er forankret i de enkel-te beskæftigelsesregioner og omfatter blandt andet en
8/9
hurtig og fleksibel indsats, koordinering på tværs af job-centre og optimal brug af varslingspuljen.I varslingspuljen kan virksomheden i samarbejde meddet lokale jobcenter søge om støtte til de beskæftigede iopsigelsesperioden fx med jobsøgningskurser i op til 2uger og opkvalificering, herunder efter- og videreuddan-nelse i op til 8 uger.
Varslingsberedskabet dækker alle egne af Danmark ogder er for eksempel etableret et samarbejde både i Frede-rikshavn og på Lindø.Afslutning
Lad mig afslutte med at sige, at vi kommer ikke udenom, at den økonomiske krise betyder, at en del af de tra-ditionelle industriarbejdspladser nedlægges. Og dekommer ikke igen. Heller ikke når den globale økonomikommer tilbage på vækstsporet.Derfor skal vi se på nye vækstmuligheder, der kan skabefremtidens arbejdspladser.
Hvis vi skal lykkes med det, er det vigtigt, at vi sætterind både regionalt og nationalt, og at den danske vækst-politik spiller sammen.
9/9
Som jeg allerede har gennemgået, er der stort fokus re-gionalt på at understøtte den regionale vækst. Og vi haren god proces og en god organisering af indsatsen.Nationalt har regeringen med globaliseringsstrategien li-geledes sat en lang række initiativer i gang, der skal ru-ste Danmark til fremtiden. Vi har investeret massivt i etstærkt uddannelsessystem, forskning og udvikling, inno-vation og iværksætteri.Regeringen vil bygge videre på denne indsats i denkommende tid, så det danske samfund er klar til fornyetvækst, når der igen kommer gang i den internationaleøkonomi. Som et led i dette vil regeringen inden for dennærmeste fremtid nedsætte et nationalt Vækstforum, derskal bidrage med input til, hvordan vi skaber fremtidensarbejdspladser og sikrer, at Danmark fortsat er et af ver-dens rigeste samfund med et veludbygget velfærdssy-stem.Tak