Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 318
Offentligt
719282_0001.png
719282_0002.png
719282_0003.png
719282_0004.png
719282_0005.png
NOTAT
1. september 2009
09/00496-72
/mis-dep
FFL10 for Økonomi- og ErhvervsministerietØkonomi- og Erhvervsministeriets samlede rammer på forslag til finans-lov for 2010 er opstillet i tabel 1.Tabel 1. Den samlede drifts- og overførselsramme på FFL2010 (mio. kr. i PL2010)RammeFBO1BO2Mio. kr. (2010-priser)201020112012Driftsrammen1452,81346,51297,8Overførselsrammen358,6527,6584,6I alt1811,41874,11882,4
BO320131249,8265,71515,5
Væsentlige større ændringer fra finansloven for 2009 til finanslovsforsla-get for 2010 er opstillet i tabel 2 og beskrevet nærmere nedenfor.Tabel 2. Større bevillingsændringer ift. finansloven for 2009 (Mio. kr. i 2010-priser)InitiativA. Nye initiativerA1. KreditpakkenA2.A3.A4.A5.B1.B2.It-modernisering i Erhvervs- og SelskabsstyrelsenLandbrugsstatistikAdministration af renoveringspuljenNy statistikÆndret skøn for tilbageførsel fra Danmarks Erhvervsfond*Nominel fastfrysning af visse erhvervsstøtteordningerRammeDriftDriftDriftDriftDriftOverf.Overf.Overf.Overf.DriftOverf.201011,134,410,24,715,8-260,1-4,2-106,035,40,00,076,2-334,9201111,110,810,21,214,7-172,1-3,80,023,50,00,048,0-152,4201211,13,910,20,013,1-118,1-3,80,00,00,00,038,3-121,9201311,10,610,20,014,4-86,1-3,80,00,0-21,3-351,415,0-441,3
B. Tekniske ændringer
B3a. Nedskrivning af hensættelser vedr. Irak- og Afghanistanprogrammet*B3b. Udmøntning af negativ budgetreguleringB4a. Globaliseringsmidler**B4b. Globaliseringsmidler**Driftsrammen i altOverførselsrammen i alt*Indtægter er angivet med negativt fortegn.
** Globaliseringspuljen blev oprindeligt afsat i perioden 2006 til 2012, og der er således ikke indbudgetteret midler fra globaliseringspuljen på ministerom-rådet i det yderste budgetoverslagsår 2013.
Det bemærkes, at udsvinget vedrørende overførselsrammen primært kantilskrives ændret skøn vedrørende Danmarks Erhvervsfond.
2/5
Beskrivelse af større bevillingsændringerA1. KreditpakkenSom følge af de politiske aftaler om sikring af finansiel stabilitet fra ok-tober 2008 og kreditpakken fra januar 2009 samt den finansielle krisegenerelt er Finanstilsynets bevilling forøget med 15,0 mio. kr. årligt tilgennemgang af kreditinstitutters solvensbehov, jf. L 67 af 3. februar2009. Da Finanstilsynets bevilling finansieres via gebyrer fra den finan-sielle branche, belaster denne bevillingsforøgelse ikke statsbudgettet.Derudover er der tilført 3,1 mio. kr. årligt til forbrugerombudsmandensindsats overfor markedsføring af finansielle produkter og endelig er fi-nansiel regulering og tilsyn i Økonomi- og Erhvervsministeriets departe-ment styrket med en permanent årlig tilførsel på 8,0 mio. kr.Tabel 3. KreditpakkenMio. kr.Finanstilsynet..Gebyrindtægt*ForbrugerombudsmandenDepartementetI alt*Indtægter er angivet med negativt fortegn
201015,0-15,03,18,011,1
2011 2012 201315,015,015,0-15,0 -15,0 -15,03,13,13,18,08,08,011,111,111,1
A2. It-modernisering i Erhvervs- og SelskabsstyrelsenSom led i en effektiv og moderne selskabsregulering, samt for at få af-hjulpet problemstillinger vedrørende forældede it-systemer planlægges enmodernisering af 14 af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens forskelligartederegistre, således at alle disse registre fremover er samlet i én datamodelog drives i styrelsens nye it-arkitektur. Gennemførelsen af it-moderniseringen vil sikre nemmere adgang til data, en bedre datakvalitetsamt en højere digitaliseringsgrad til gavn for både offentlige myndighe-der og virksomheder i Danmark. Investeringen forventes at tjene sig selvind over årene som følge af de effektiviseringer, der følger af modernise-ringen. Projektets iværksættelse forudsætter Finansudvalgets tilslutning.Der vil blive forelagt et aktstykke indeholdende bl.a. projektbeskrivelse,totaløkonomi og risikovurdering mv. i efteråret 2009.Tabel 4. It-moderniseringMio. kr.Erhvervs- og SelskabsstyrelsenI alt
2010 2011 2012 201334,4 10,83,90,634,4 10,83,90,6
A3. LandsbrugsstatistikRegeringen vil i højere grad samle den officielle statistikproduktion iDanmarks Statistik. Formålet vil blandt andet være forbedret statistikkva-litet, bedre tilgængelighed og administrative besparelser. Som led heri er
3/5
landbrugsstatistikken overført fra Københavns Universitet til DanmarksStatistik med 10,2 mio. kr. årligt, jf. akt 84 af 26. januar 2009.Tabel 5. LandbrugsstatistikMio. kr.Danmarks StatistikI alt
201010,210,2
201110,210,2
201210,210,2
201310,210,2
A4. Administration af renoveringspuljenJævnfør L 275 af 7. april 2009 er der afsat samlet 5,9 mio. kr. til admini-stration og opfølgning i forhold til renoveringspuljen i årene efter 2009.På finanslovsforslaget er der således afsat 4,7 mio. kr. i 2010 og 1,2 mio.kr. i 2011 til udbetaling af tilskud og afvikling af ordningen på finans-lovsforslaget.Tabel 6. RenoveringspuljenMio. kr.Administration af renoveringspuljenI alt
2010 2011 2012 20134,71,20,00,04,71,20,00,0
A5. Ny statistikSom følge af nye EU-forordninger afsættes der midler til nye statistikkervedrørende arbejdskraftundersøgelse, landbrugsstrukturtælling, afgrøde-statistik, nationalregnskab, lønomkostninger og regional statistik. Derud-over afsættes der midler til videreførsel af statistikker finansieret af denstatistikpulje, der blev afsat i 2006-2009 på finansloven for 2006. Endeligstyrkes sekretariatsbetjeningen vedrørende Danmark Statistiks makro-økonomiske model ADAM.Tabel 7. Danmarks StatistikMio. kr.EU-statistikNational statistikADAMI alt
20105,98,61,315,8
20114,88,61,314,7
20123,28,61,313,1
20135,88,60,014,4
4/5
B. Tekniske ændringerB1. Ændret skøn for tilbageførsel fra Danmarks ErhvervsfondSkønnet for indtægter til Danmarks Erhvervsfond er justeret blandt andetsom følge af, at der i 2008 blev indgået aftaler med Angola og Libyen ombetaling af morarenter og gæld. Budgetteringen på finanslovsforslaget erændret i overensstemmelse hermed.Tabel 8. Danmarks ErhvervsfondMio. kr.Rebudgettering af indtægter*I alt*Indtægter er angivet med negativt fortegn
2010 2011 2012 2013-260,1 -172,1 -118,1 -86,1-260,1 -172,1 -118,1 -86,1
B2. Nominel fastfrysning af visse erhvervsstøtteordningerI Forårspakken 2.0 er der som led i skattereformen aftalt en nominel fast-frysning af visse erhvervsstøtteordninger. Bevillingerne til de pågældendeerhvervsstøtteordninger opregnes dermed ikke med pris- og lønudviklin-gen i perioden 2010-2015.Tabel 9. Nominel fastfrysning af visse erhvervsstøtteordningerMio. kr.2010 2011 2012 2013Nedjustering sfa. fastfrysning-4,2 -3,8 -3,8 -3,8I alt-4,2 -3,8 -3,8 -3,8
B3. Nedskrivning af hensættelse vedrørende Irak- og Afghanistan-programmetUnder det særlige eksportfinansieringsprogram for Irak og Afghanistanhar der hidtil været afsat en garantiramme på 1 mia. kr. Den aktuelle ud-nyttelse af garantirammen udgør 113 mio. kr., og den maksimale udnyt-telse i programmets levetid har været 130 mio. kr. Da der ikke er konsta-teret en stigende interesse for programmet, er det vurderet, at det vil væreuden reelle konsekvenser for programmet, hvis garantirammen nedskri-ves fra 1 mia. kr. til 500 mio. kr. Tilsvarende nedskrives reserven til dæk-ning af tab under ordningen fra 206 mio. kr. til 100 mio. kr.I lyset af denne indtægt er en negativ budgetregulering vedrørende er-hvervsstøtteordninger på Økonomi- og Erhvervsministeriets område del-vist udmøntet på finanslovsforslaget.Tabel 10. Irak- og AfghanistanprogrammetMio. kr.20102011Rebudgettering*-106,00,0I alt-106,00,0*Indtægter er angivet med negativt fortegn
20120,00,0
20130,00,0
5/5
B4. GlobaliseringsmidlerPå baggrund af beskæftigelsesfremmende reformer i velfærdsstaten blevder tilvejebragt en globaliseringspulje til investering i fremtiden, jf. Afta-le om udmøntning af globaliseringspuljen af 2. november 2006. Puljenblev oprindeligt afsat i perioden 2006 til 2012, og der er således ikke ind-budgetteret midler fra globaliseringspuljen på ministerområdet i det yder-ste budgetoverslagsår 2013.Tabel 11. Teknisk skrænt af globaliseringsmidlerMio. kr.2010 2011 2012Skrænt på driftsrammen0,00,00,0Skrænt på overførselsrammen0,00,00,0I alt0,00,00,0
2013-351,4-21,3-372,7