Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 309
Offentligt
Forskerparker og Innovationsmiljøer i Danmarkwww.foin.dkc/o Østjysk Innovation A/S, Åbogade 15, 8200 Århus NTlf: 26723300 og 87345895
Til Erhvervsudvalget,
Århus, 22. august 2009Kære Erhvervsudvalg,Jeg skriver, fordi Folketingets partier om kort tid skal i gang med finanslovsforhandlingerne,som efter FOINs efterretninger både kommer til at omfatte forhandlingerne om regeringenserhvervspakke fra den 7. august 2009 og globaliseringspuljen. FOIN repræsenterer bl.a.Danmarks 6 statsligt godkendte innovationsmiljøer, der er lokaliseret tæt på de vigtigsteforskningsinstitutioner i Danmark. Innovationsmiljøerne investerer risikovillig statslig og privatkapital i de allertidligste stadier af vidensbaserede vækstvirksomhedernes liv.FOIN skal med dette brev samtidig anmode Erhvervsudvalget om foretræde med henblik på atuddybe foreningens holdning til den nuværende kapitalsituation for vækstiværksættere i denhelt tidlige fase.Som det fremgår af de seneste måneders debat i dagspressen, er de innovativevirksomheder, der er i innovationsmiljøernes portefølje, overordentligt pressede i øjeblikket.FOIN mener, at de tre vigtigste årsager er:•For snævre rammer for, hvor store beløb innovationsmiljøerne må investere i detenkelte selskab, kombineret med et behov for at få løftet den årlige bevilling påFinansloven til miljøerne.Manglendekapitaliventurefondenetilopfølgningsinvesteringerpåinnovationsmiljøernes tidlige investeringer.Manglende villighed fra Business Angels til at medfinansiere vækstiværksættere i detidlige faser.
••
For ventureselskabernes vedkommende skyldes den manglende kapital, at fondene er ved atløbe tør for kapital til nyinvesteringer - og at det er umuligt at rejse nye fonde i det nuværendeøkonomiske klima. For Business Angels vedkommende skyldes den manglendemedinvestering i de tidlige faser, at risikovilligheden er dalet markant efterhånden somomfanget af den økonomiske krise er blevet klart for os alle. Business Angels foretrækkersimpelthen at investere i obligationer og andre letomsættelige papirer i øjeblikket. Forinnovationsmiljøernes vedkommende skyldes problemet flere ting herunder, at rammerne forden enkelte investerings størrelse er for snævre, samt at miljøernes bevilling ikke er blevetKonsekvens
Den økonomiske situation gør, at mange ellers sunde innovative vækstvirksomheder iinnovationsmiljøernes portefølje må forventes at lukke i den kommende tid.
Derfor mener FOIN, at der bør gennemføres en række forslag hurtigt, således at degennemførte (statslige) investeringer ikke tabes, og frem for alt, at den næste generation afvækstiværksættere ikke tabes på gulvet og Danmark dermed risikerer faldende velfærd påsigt. De forslag, som FOIN ønsker gennemført er:•••Implementering af nye EU-regler i Danmark, for hvor meget innovationsmiljøerne kaninvestere i det enkelte selskab.Flere penge til innovationsmiljøerne.Mere risikovillig kapital i Danmarks venturefonde.
De tre forslag sigter alle på, at vedligeholde og udbygge et fundament for, at Danmarkkommer styrket gennem og ud af den finansielle krise i kraft af en øget satsning på at skabeog videreudvikle flere af de videnbaserede vækstvirksomheder, som Danmark i meget vidudstrækning skal leve af i et langsigtet perspektiv.Implementering af nye EU-regler i Danmark – behov for en hurtig løsning
I denne for vækstiværksætternes meget kritiske tid vil FOIN opfordre regeringen til at ændrelovgrundlaget for innovationsmiljøernes investeringer. Ændringen kan gennemføresadministrativt.I dag siger bekendtgørelsen om godkendte innovationsmiljøer og medfinansiering afinnovative iværksættere, at den primære statslige medfinansiering i første fase (såkaldtprimær forprojektkapital) højst kan udgøre€200.000 svarende til 1.500.000 kr. (i støtteværdiover 3 år). Bekendtgørelsen slår også fast, at reglen i bekendtgørelsen administreres ihenhold til EU’s de minimis-regler. For nylig har EU ændret støttegrænsen (”de minimis-reglen”), således at den nu efter ansøgning kan hæves€500.000 euro i 2009 og 2010.Reglen er – fordi der endu ikke fra dansk side er sendt en ansøgning til EU - endnuikkeimplementeret i bekendtgørelsen om godkendte innovationsmiljøer og medfinansiering afinnovative iværksættere. I forbindelse med den primære finansieringsrunde, er det vigtigt atpointere, at innovationsmiljøerne sammen med evt. andre private investorer (ofteiværksætteren selv) skal investere et private midler, der svarer til minimum 18 % af denstatslige investering.Landets innovationsmiljøer har indtil nu i et vist omfang kunnet kompensere for den, når vitaler om højteknologiske vækstvirksomheder, lave€200.000-grænse. Det har vi kunnet, fordiaftalen mellem innovationsmiljøerne og staten åbner op for, at innovationsmiljøerne kaninvestere op til 2,5 mio. kr. i såkaldt sekundær kapital under forudsætning af, atinnovationsmiljøernes investerede statslige andel maksimalt udgør 40 % af den investeredekapital. Det skal her nævnes, at den sekundære finansiering, der blev implementeret i 2003,ikke er underlagt ”de minimis”-reglen, idet staten her investerer sammen med privateinvestorer, der således i denne runde skal komme med mindst 60 % af den samledeinvestering.Nu er situationen en anden. Business Angels holder sig tilbage og venturefondenes midler tilnyinvesteringer er væk. Der er derfor behov for initiativer nu og her.FOIN foreslår derfor, at følgende implementeres snarest af regeringen i lovgivningen:•Implementering af€500.000-reglen i bekendtgørelse om godkendte innovationsmiljøerog medfinansiering af innovative iværksættere
2
•
Ændring af aftalen mellem innovationsmiljøerne og staten, således at statens muligemedfinansiering ændres i opadgående retning såvel i den primære som i densekundære runde.
Det er i sammenhæng med ”de minimis” og statsstøtte-grænser væsentligt for FOIN atpointere, at den kapital, som innovationsmiljøerne investerer på statens vegne investeres påsamme måde, som private investorer investerer. Det betyder, at den statslige investeringforrentes (tilbagebetaling af og renter på lån og kursgevinst), hvis investeringen bliver ensucces. Der er derfor ikke tale om statsstøtte i traditionel forstand. Som beskrevet ovenfor erder såvel i den primære som i den sekundære runde tale om simultan investering af privatemidler.Det skal endvidere i sammenhæng med ”de minimis” begrænsningen slås fast, at der er behovfor en meget hurtig løsning. For det første står vi i innovationsmiljøerne med en række megetperspektivrige virksomheder med et helt akut kapitalbehov, som netop kunne løses, hvisinvesteringsrammerne midlertidigt blev lempet. Alternativet er at en række primært statsligeinvesteringer tabes på gulvet. For det andet gælderEU’s mulighed for lempelse af ”deminimis” begrænsningen fra 200.000 Euro til 500.000 Euro kun i 2009 og 2010. Skal Danmarki relation til innovationsmiljøernes porteføljeselskaber benytte denne lempelse, er der medandre ord kun 16 måneder tilbage. Da processen er forholdsvis hurtig i EU omkring dettespørgsmål, vil en tilladelse efter det oplyste kunne gives på ca. 3 uger. Derfor er det uhyrevigtigt, at der meget hurtigt skabes konsensus om, at Videnskabsministeriet, hvorunderinnovationsmiljøerne hører, fremmer sagen.Flere penge til innovationsmiljøerne
Hvis innovationsmiljøerne fortsat skal sikre, at der bliver udviklet et lige så højt antal innovativevækstskabere i Danmark, så er det nødvendigt med en væsentlig kapitalindsprøjtning tilinnovationsmiljøerne.FOIN foreslår derfor, at innovationsmiljøernes økonomi bør styrkes ved at øge de midler, derer afsat til landets seks miljøer fra 140 mio. kr. til 250 mio. kr. om året.Danmarks seks innovationsmiljøer må erkende, at det er meget svært at blive ved med atholde det nuværende investeringsniveau med de samme ressourcer – specielt i dennuværende konjunktursituation. Samtidig er det både blevet sværere for miljøerne at findeeksterne investorer til projekterne på grund af finanskrisen og blevet sværere at ”exitte”investeringerne, dvs. få de investerede midler tilbage, så de kan udnyttes til nye investeringer.Der er desuden en lang række andre faktorer, der gør, at det er nødvendigt og ganske logisk,at der bliver afsat flere midler. For det første betyder den almindelige prisudvikling, at det erblevet dyrere at drive virksomhed.For det andet investerer innovationsmiljøerne flere midler i hver enkelt iværksætter i dag end i1998 bl.a. i kraft af den såkaldte sekundære kapital (fra 2003), hvilket betyder, atinnovationsmiljøerne, for at få midlerne til at slå til, må investere i færre iværksættere. Detstemmer dog dårligt overens med regeringens mål om at øge antallet af vækstvirksomheder iDanmark frem mod 2015. Gennem de seneste år har innovationsmiljøerne investeret i i alt 50-60 nye virksomheder årligt. Det vil ikke give mening at reducere i dette antal, idet der er iforvejen er et stort antal særdeles kvalificerede og perspektivrige projekter, som miljøerneallerede i dag ikke kan investere i på grund af de bevillingsmæssige rammer.Innovationsmiljøerne har i alt investeret lidt under 1 mia. kr. på vegne af staten i perioden 1998– 2008. At der skabes succeser er tilførslen af privat kapital et udtryk for. I perioden er der
3
tilført mere end 3 mia. kr. i privat kapital eller næsten 3,7 kr. for hver tilført statslig krone. Dertilkommer mere end 1.400 nye arbejdspladser.Samtidig kan det konstateres, at der generelt kommer flere interessante forretningsideer tilinnovationsmiljøerne end tidligere.FOIN appellerer derfor til Folketingets partier om at sætte innovationsmiljøernes bevilling pådagsorden i forbindelse med de kommende forhandlinger om regerings forslag til en nyerhvervspakke og om fordelingen af globaliseringsmidlerne.Mere risikovillig kapital i Danmarks venturefonde
Den finansielle krise vil i de kommende år gøre det meget sværere at være vækstiværksætter.Venturefonde vil få mere end svært ved at rejse ny kapital fra private kilder alene af densimple grund, at livscyklus for venture er 10-12 år, før ”trackrecord” kan dokumenteres. Ingendanske venturefonde har eksisteret mere end 7-8 år.I denne situation er det vigtigt, at regering og Folketing puster nyt liv i venturefondene,samtidig med at der pustes mere liv i innovationsmiljøerne. FOIN foreslår derfor, at statenkanaliserer mere risikovillig kapital ud i danske vækstvirksomheder gennem det netværk afventurevirksomheder, som iværksætterpolitikken succesfuldt har bygget op. Konkret vil FOINforslå, at staten afsætter 500 mio. kr. om året i 3 år til investeringer i seed, start up ogekspansion.Andre lande, bl.a. de andre nordiske lande, har for nyligt sikret nye milliardbeløb til deresiværksættere. Norge afsatte den 26. januar 2009 ekstra 2,2 mia. NKK til investeringer ivækstvirksomheder. Og finnerne har for nyligt afsat 1 mia. kr. Svenskerne har afsat ekstra 2mia. kr. midt i december 2008.Vi håber på, at der i udmøntningen af erhvervspakken vil være plads til at få taget megetafgørende skridt til at få løst de problemer, vi fra FOIN’s side har redegjort for ovenfor, ligesomvi naturligvis gerne bidrager med yderligere dokumentation m.v..Med venlig hilsen
4