Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09, Erhvervsudvalget 2008-09
UVT Alm.del Bilag 189, ERU Alm.del Bilag 283
Offentligt
Europaudvalget, Erhvervsudvalget ogUdvalget for videnskab og teknologiEU-Konsulenten
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere8. juli 2009
Hvidbog om modernisering af ikt-standardiseringen i EU
Europa-Kommissionen fremlagde den 3. juli 2009Hvidbog om moderniseringaf ikt-standardiseringen i EU.Hvidbogen rummer en række forslag til at for-bedre arbejdet med standarder inden for informations- og kommunikations-teknologi (også kaldet ikt) i EU. Forslagene omfatter enoplistning af egen-skaber, der kan kvalificere standarder og standardiseringsprocessertilat kunne indgå i fremtidig EU lovgivning og offentlige indkøb. I dag har manikke mulighed for at henvise til de førende standarder inden for blandt andetinternetbrug, da disse udvikles af globale fora og konsortier, der ikke er god-kendt som europæiske standarder. Hertil lister hvidbogen blandt andet forslagtilbedre inddragelse af de berørte parterog struktureret synergi med dennyeste forskning og udvikling.Hvidbogen rummerprimært ikke-lovgivningsmæssige forslagog vil der-udover kunne gennemføres ved ændring af Rådets beslutning 87/95/EF omstandardisering inden for informationsteknologi og telekommunikation.Kommissionen fremhæver, atde vigtigste formål meden modernisering afden nuværende standardiseringspolitik er, at:Imødekomme ikt-sektorens dynamik og varierende kravSikre en mere integreret tilgang og anvendelse af standardiseringFremme konkurrenceevne og loyal konkurrence ved at fremmegennemførelsen af standarderStyrke det Europæiske og globale samarbejde om udviklingen afikt-standarder
1/5
Baggrund om standarder og standardiseringspolitik”En standard er hvad man bliver enig om.”Dansk Standards officielle definition lyder:”Dokument til fælles og gentagen anvendelse, der giver regler,retningslinjer eller karakteristiske træk ved aktiviteter eller vedresultaterne af disse. Dokumentet er fastlagt ved konsensus ogvedtaget af et anerkendt organ. Hensigten er at opnå optimal or-2den i en given sammenhæng.”Som udgangspunkt er det frivilligt at anvende standarder, men det kan gøresobligatorisk gennem lovgivning.Selve arbejdet med standarder er præget af høj teknisk specialviden. Menstandarder har stor betydning for væksten inden for ikt-sektoren, der samlettegner sig for en årlig omsætning på ca. € 670 milliarder og ca. 5 pct. af be-skæftigelsen. Standarder skaber værdi ved at muliggøre indbyrdes anvende-lighed, et minimumsniveau for kvalitet, mindre variation og nemmere adgangtil information. Den økonomiske gevinst af standarder er alment kendt. Blandt3andet har det tyske Institut for Standardisering fundet, atstandarder bidra-ger med ca. 1 % af Tysklands BNP.Udover de økonomiske gevinster, er standarder desuden afgørende for atsikreudviklingen og den indbyrdes anvendelighed af offentlige IT-systemerinden for blandt andet e-sundhed, sags- og dokumenthåndtering,tilgængelighed og sikkerhed.1
Hvidbogens indholdHvidbogen skitserer først behovet for en modernisering af ikt-standardiseringen i EU. Dernæst fremlægges en række konkrete forslag in-den for de vigtigste aspekter af denne modernisering. I det følgende er devæsentligste tiltag beskrevet.
1
Videnskabsministeriet forstudie:Obligatorisk anvendelse af åbne standarder,december 2005.Bilag 3, B 103, 2005 1. samling:http://www.folketinget.dk/samling/20051/Beslutningsforslag/B103/Bilag/3/282012.pdf2http://www.ds.dk/da-DK/Omraader/MaskinerOgMekanik/Maskinportalen/Om_standardisering/DS/Sider/default.aspx3Deutsches Institut für Normung e. V. (2005):Gesamtwirtschaftlicher Nutzen der Normung:http://www.din.de/sixcms_upload/media/2896/gesamtwirtschaftlicher_nutzen_der_normung.pdf(undersøger alle standarder, herunder også ikt-standarder)2/5
Krav til egenskaber for standardiseringsprocessen og standarderneFor at gøre det lettere at anvende standarder i europæisk lovgivning, foreslårKommissionenen række krav til egenskaberi standarder og den proces deer udviklet i. Kraveneer i overensstemmelse med WTO’s anbefalingerogvil udgøre grundlaget for at vurdere om en standard kan anvendes i lovgivningog offentlige indkøb i EU.Standardiseringsprocessenskal være karakteriseret af følgende egenska-ber:Åbenhedi en ikke-kommerciel organisation tilgængelig for alle be-rørte parterKonsensusblandt de berørte parterBalancemellem de berørte parters deltagelseGennemsigtighedi beslutningsprocessen og god kommunikation
Selve standarderneskal have følgende egenskaber:Vedligeholdelseskal være sikret gennem en længere periodeStandarderne skalstilles offentligt til rådighedIntellektuelle ejendomsrettighederskal gives i licens på rimeligevilkårStandarderne skal værerelevante og opfylde lovkravNeutralitet og stabilitetskal sikres ved at undgå markedsforvrid-ning og benytte nyeste viden og teknologiKvalitetenskal sikre muligheden for at der kan udvikles flere kon-kurrerende anvendelser af standarden
Anvendelse af ikt-standarder i offentlige indkøbBrugen af de bedste og nyeste standarder er yderst vigtig i offentlige indkøbaf IKT for både atsikre effektiv konkurrencemellem leverandører ogind-byrdes anvendelighedmed eksisterende, fremtidige og andre organisatio-ners systemer og grænseflader. Kommissionen ønsker dermed en ajourføringaf Rådets beslutning 87/95/EF, så de nyeste standarder kan medtages i of-fentlige indkøb. Hertil foreslår Kommissionen, at detkan gøres til et krav atbenytte standardiserede grænseflader i offentlige indkøb.
3/5
Fremme af synergi med ikt-forskning og -innovationStandarder kan medvirke til at omdanne forskningsresultater til praktiske ap-plikationer. Dette kræver en tættere forbindelse mellem standardiseringspro-cessen og forskningen, hvor standardiseringen indarbejdes tidligt i forsknings-fasen og hvor standardiseringsorganerne sikrer sig input fra forskningen.Håndtering af intellektuelle ophavsrettighederKommissionen foreslår, at organer, der udvikler ikt-standarder, gennemførergennemsigtige og afbalancerede politikker for intellektuelle ophavsrettigheder.Inddragelse af andre standardiseringsfora og -konsortierMed ikt-sektorens hastige udvikling er behovet for hurtig opdatering af stan-darder stort. I dag skerflere og flere standardiseringer i uformelle fora og4konsortier(eksempelvis IETF, W3C og OASIS ), hvor de berørte parter sam-ler deres bedste tekniske ekspertise for at kunne træffe hurtigere beslutningerend det er muligt i de europæiske standardiseringsorganer (ESO). Standar-derne anvendes og anerkendes bredt af de berørte parter, men kan i dag ikkebenyttes af offentlige myndigheder i politik eller udbud.Kommissionen foreslårderfor, at det skal væremuligt at anvende stan-darder fra fora og konsortieri EU-lovgivning og -politikker,hvis de opfyl-der kravene til egenskaberne ovenfor.Forbedring af inddragelsen af berørte parterKommissionen ønsker at styrke inddragelsen af alle berørte parter i ikt-standardiseringsprocessen. I dag eksisterer der et rådgivende udvalg (SO-5GITS ) bestående af repræsentanter fra medlemsstaterne. Kommissionenønsker en brederesammensætning af en ny permanent platform, hvoralle berørte parter deltageri ekspertrådgivningen af Kommissionen. Plat-formen tiltænkes blandt andet at kortlægge standardiseringsbehov og rele-vante fora og konsortier, undersøge anvendelsen af egenskabslisterne oven-for, drøfte mandater til ESO samt rådgive om den generelle ikt-standardiseringspolitik.
Den videre procesKommissionen har udsendt hvidbogen til høring medfrist for kommentarerden 15. september 2009.Forslagene i hvidbogen kan gennemføres ved
4
5
IETF: The Internet Engineering Task ForceW3C: World Wide Web ConsortiumOASIS: Organization for the Advancement of Structured Information StandardsSOGITS: Senior Officials' Group for Information Technology Standardization4/5
ikke-lovgivningsmæssige tiltagog ændring af Rådets beslutning 87/95/EFom standardisering inden for informationsteknologi og telekommunikation.Parallelt med arbejdet med hvidbogen og moderniseringen af ikt-standardiseringen, er der iværksat engenerel gennemgang af det nuvæ-rende europæiske standardiseringssystem.Et uafhængigt ekspertpanel ernedsat og forventes at præsentere sine anbefalinger inden udgangen af 2009.Hvidbogens forslag vil indgå i panelets arbejde.Kommissionen forventer at fremsætte eventuelle politik- og lovgivningsforslagi 2010.
Med venlig hilsenAnders Nymark (3638)
5/5