Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 281
Offentligt
Økonomi- og Erhvervsministeriet, den 8. juli 2009
UDKASTFremsat den [FREMSAT] af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
tilLov om ændring af lov om Danmarks Statistik og forskellige andre love(Obligatorisk digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige)
Økonomi- og Erhvervsministeriet§1
I lov om Danmarks Statistik, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, som ændret ved §81 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 og § 155 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgen-de ændringer:1.
I§ 3, stk. 2,indsættes som3.-6. pkt.:»Økonomi- og erhvervsministeren kan efter forhandling med styrelsen fastsætte regler om, atnærmere angivne oplysninger skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem DanmarksStatistik og virksomhederne i forbindelse hermed skal foregå digitalt. Ministeren kan herunderfastsætte regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af bestemte it-systemer,særlige digitale formater og digital signatur. Ministeren kan endvidere efter forhandling medstyrelsen fastsætte regler om, at Danmarks Statistik kan undtage virksomheden fra digital ind-beretning og digital kommunikation, når ganske særlige omstændigheder taler for det. Ministe-ren kan herunder fastsætte regler om, at Danmarks Statistiks afslag på ansøgninger om fritagel-se for digital indberetning ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.«2.
I§ 3indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk.4.Økonomi- og erhvervsministeren kan efter forhandling med styrelsen fastsætte reglerom, at Danmarks Statistik kan udstede visse typer af dokumenter i forbindelse med oplysnin-ger, som indberettes digitalt, jf. stk. 2, uden underskrift eller med maskinelt gengivet under-skrift eller på tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestillesmed et dokument med personlig underskrift.«Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.Beskæftigelsesministeriet§2
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005, som ændret ved lovnr. 300 af 19. april 2006, lov nr. 175 af 27. februar 2007, § 29 i lov nr. 512 af 6. juni 2007, § 391
i lov nr. 106 af 26. februar 2008, lov nr. 559 af 17. juni 2008, lov nr. 1395 af 27. december2008 og § 7 i lov nr. 482 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.
I§ 75indsættes somstk. 5og6:»Stk.5.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at anmeldelse efter stk. 1 og under-retning efter stk. 4 skal ske digitalt, og at kommunikation mellem Arbejdstilsynet og arbejdsgi-veren, lægen eller tandlægen i forbindelse hermed skal foregå digitalt. Ministeren kan herunderfastsætte regler om overgang til digital anmeldelse og underretning og om anvendelse af be-stemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur. Ministeren kan endvidere fast-sætte regler om, at der i ganske særlige situationer kan dispenseres fra kravet om digital anmel-delse af arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser og efterfølgende digital kommunikationherom. Arbejdstilsynet træffer afgørelse om dispensation ved anmeldelse af arbejdsulykker,som alene er sendt til Arbejdstilsynet. Afgørelse om dispensation ved anmeldelse af arbejds-ulykker, som både er sendt til Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet, træffes af Arbejdsska-destyrelsen, som endvidere træffer afgørelse om dispensation ved anmeldelser af arbejdsbetin-gede lidelser, uanset om de er sendt til Arbejdsskadestyrelsen eller til Arbejdstilsynet.Stk. 6.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet kan udstede vis-se typer af dokumenter i forbindelse med den pågældende anmeldelse, jf. stk. 5, uden under-skrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde, således at sådannedokumenter i retlig henseende sidestilles med et dokument med personlig underskrift.«§3
I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, som ændret bl.a.ved § 1 i lov nr. 496 af 6. juni 2007 og senest ved § 10 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretagesfølgende ændringer:1.
I§ 34indsættes efter stk. 1 som nye stykker:»Stk.2.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at oplysninger efter stk. 1 skal ind-berettes digitalt, og at kommunikation mellem Arbejdsskadestyrelsen og lægen eller tandlægeni forbindelse hermed skal foregå digitalt. Ministeren kan herunder fastsætte regler om anven-delse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur. Der kan endviderefastsættes regler om, at Arbejdsskadestyrelsen efter ansøgning i ganske særlige situationer kandispensere fra pligten til at anmelde digitalt. Arbejdsskadestyrelsen træffer afgørelse om di-spensation ved anmeldelser af erhvervssygdomme, uanset om de er sendt til Arbejdsskadesty-relsen eller til Arbejdstilsynet.Stk. 3.Arbejdsskadestyrelsen behandler anmeldelser om erhvervssygdomme, uanset om kra-vet i stk. 2 om digital anmeldelse er opfyldt.«Stk. 2 bliver herefter stk. 4.2.
I§ 35, stk. 2,udgår2. pkt.3.
I§ 35indsættes efter stk. 3 som nye stykker:»Stk.4.Direktøren for Arbejdsskadestyrelsen kan fastsætte regler om, at oplysninger efterstk. 2 og 3 skal indberettes digitalt, og at kommunikationen mellem Arbejdsskadestyrelsen,forsikringsselskabet og arbejdsgiveren i forbindelse hermed skal foregå digitalt. Direktøren kanherunder fastsætte regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater ogdigital signatur. Der kan endvidere fastsættes regler om, at Arbejdsskadestyrelsen efter ansøg-ning i ganske særlige situationer kan dispensere fra pligten til at anmelde digitalt. Arbejdsska-2
destyrelsen træffer afgørelse om dispensation om anmeldelser, som både er sendt til Arbejds-skadestyrelsen og Arbejdstilsynet.Stk. 5.Arbejdsskadestyrelsen behandler anmeldelser om ulykker, uanset om kravet i stk. 4om digital anmeldelse er opfyldt.«Stk. 4 bliver herefter stk. 6.4.
I§ 44, stk. 1, nr. 4,indsættes efter »arbejdsskader«: »og afgørelser efter § 35, stk. 4«.§4
I lov nr. 423 af 10. juni 2003 om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl., som ændretved § 2 i lov nr. 186 af 18. marts 2009, foretages følgende ændring:1.
I§ 3indsættes somstk. 2:»Stk.2.Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med forsvarsministeren og indenrigs-og socialministeren fastsætte regler om, at oplysninger efter stk. 1 skal indberettes digitalt, ogat kommunikationen mellem Arbejdsskadestyrelsen og den anmeldelsespligtige i forbindelsehermed skal foregå digitalt. Der kan herunder stilles krav om anvendelse af bestemte it-syste-mer, særlige digitale formater og digital signatur. Ministeren kan endvidere efter forhandlingmed forsvarsministeren og indenrigs- og socialministeren fastsætte regler om, at Arbejdsskade-styrelsen kan undtage den anmeldelsespligtige fra digital indberetning og digital kommunikati-on, når ganske særlige omstændigheder taler for det.«Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri§5
I lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 757af 29. juni 2006, foretages følgende ændringer:1.
I§ 23, stk. 1,udgår: »og udarbejdelse af gødningsregnskabet«.2.
§ 26 aaffattes således:»§ 26 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om pligt til at an-vende digital kommunikation i forbindelse med indberetning af § 22, stk. 2-4, og § 24 omhand-lede oplysninger samt ved jordbrugsvirksomheders ansøgning om at få tildelt en kvælstofkvotetil brødhvede i medfør af denne lov. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, at virksom-heder kan undtages fra pligten til at anvende digital kommunikation, når ganske særlige om-stændigheder taler for det.Stk. 2.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnte oplysninger fastsætte regler om, at ministeren, el-ler den som er bemyndiget til at varetage opgaver i henhold til loven, ved henvendelse til jord-brugsvirksomheder alene anvender digital kommunikation.Stk. 3.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnte ansøgninger og indberetninger fastsætte regler omvilkår og formater for anvendelse af digital kommunikation, herunder om brugen af digital sig-natur. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at ministeren eller den, ministeren bemyn-diger dertil, kan udstede visse typer af dokumenter i forbindelse med den pågældende indberet-ning, jf. stk. 1, uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarendemåde, således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestilles med et dokument med per-sonlig underskrift.«3
§6
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, som ændret ved § 12 i lov nr. 404 af 1. juni 2005,§ 30 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, lov nr. 105 af 20. februar 2006 og § 53 i lov nr. 1336 af 19.december 2008, foretages følgende ændring:1.
I§ 6indsættes somstk. 3og4:»Stk.3.Ministeren kan fastsætte regler om, at oplysninger om flytninger af svin samt oplys-ninger om husdyrbrug efter stk. 1, skal indberettes digitalt, og at kommunikation mellem mini-steren og virksomheden eller borgeren i forbindelse hermed skal foregå digitalt. Ministeren kanherunder fastsætte regler om overgang til digital indberetning og om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende. Ministeren kan endviderefastsætte regler om at undtage virksomheder eller borgere fra digital indberetning og digitalkommunikation, når ganske særlige omstændigheder taler for det.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler om, at ministeren eller den, ministeren bemyndigerdertil, kan udstede visse typer af dokumenter i forbindelse med den pågældende indberetning,jf. stk. 3, uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde,således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestilles med et dokument med personligunderskrift.«
§7
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2010.§8
Stk. 1.§ 1 gælder ikke for Færøerne.Stk. 2.§§ 2 og 5 gælder ikke for Færøerne og Grønland.Stk. 3.§§ 3 og 6 gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordningsættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold til-siger.
4
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
IndledningBaggrund2.1. Udbredelse af digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige2.2. Datasikkerhed3. Lovforslagets udformning og indhold3.1. Udformning3.2. Indhold3.2.1. De udvalgte områder3.2.2. Obligatorisk digital kommunikation3.2.3. Overgangen fra papirbaseret til digital kommunikation3.2.4. Udstedelse af visse standardbreve uden personlig underskrift4. Kommunikationsplaner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema
1.2.
1. IndledningSom det fremgår af regeringsgrundlaget ”Mulighedernes Samfund” fra november 2007, erdet regeringens målsætning, at digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentli-ge skal udbredes således, at al relevant skriftlig kommunikation mellem virksomhederne og detoffentlige foregår digitalt, senest i 2012.Baggrunden for dette er blandt andet et ønske om at sikre en hurtigere og mere effektivkommunikation mellem virksomhederne og det offentlige, samtidig med at sagsgangene opti-meres både hos virksomhederne og det offentlige. Dette er en forudsætning for at sikre vækstog fremgang for dansk erhvervsliv i en stadig mere global og digital verden.Obligatorisk digital indberetning er senest vedtaget på sygedagpengeområdet ved lov nr. 283af 15. april 2009 om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.I dette lovforslag foreslås det, at der på en række yderligere udvalgte områder skabes hjem-mel til at indføre obligatorisk digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentligeallerede i 2010 og 2011. Det drejer sig om 11 indberetninger m.v. fordelt på forskellige mini-sterområder: Økonomi- og Erhvervsministeriet (visse indberetninger til Danmarks Statistik),Beskæftigelsesministeriet (arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser) og Ministeriet for Fø-devarer, Landbrug og Fiskeri (gødningsregnskaber, indberetninger fra gødningsleverandører,husdyrhold og flytning af svin). Hertil kommer 6 indberetninger på Skatteministeriets område,hvor hjemmel til obligatorisk digital indberetning af oplysninger fra virksomhederne til skatte-forvaltningen foreslås tilvejebragt i forslaget til lov om ændring af skatteforvaltningsloven. På5
søfartsområdet vil der senere i denne samling blive fremsat et lovforslag om ændringer af enrække maritime love. Det vil indeholde forslag om tilsvarende hjemler til at fastsætte krav omelektronisk kommunikation, herunder digital indberetning af blandt andet hyrekontrakter.På baggrund af grundige analyser er disse indberetninger blevet vurderet til at være modne tilat overgå til obligatorisk digital indberetning. De digitale indberetningsløsninger på disse om-råder vurderes således at være tilstrækkeligt velfungerende allerede nu eller på tidspunktet forovergangen til obligatorisk digital indberetning, så virksomhederne med rimelighed kan på-lægges at anvende dem. Ved en gradvis indføring af obligatorisk digitalisering gives der yder-mere mulighed for at håndtere eventuelle uhensigtsmæssigheder for myndigheder og virksom-heder, inden fuld obligatorisk digital kommunikation indføres i 2012.Lovforslaget er udformet som en samlelov, der ændrer de berørte love således, at de pågæl-dende ministre m.fl. bemyndiges til at fastsætte regler om digital kommunikation vedrørendede pågældende indberetninger og ansøgninger.
2. Baggrund2.1. Udbredelse af digital kommunikation mellem virksomhederne og det offentligeDet er regeringens målsætning, at Danmark skal være førende som informations- og kommu-nikationssamfund. Digital kommunikation mellem det offentlige og virksomhederne skal ud-bredes til alle relevante områder. Senest i 2012 skal al relevant skriftlig kommunikation mel-lem virksomhederne og den offentlige sektor foregå digitalt. I forhold til erhvervslivet er detmålet, at alle relevante breve, indberetninger og ansøgninger m.v. sendes via digitale kanalersenest i 2012. Dette fremgår af regeringsgrundlaget ”Mulighedernes Samfund” fra november2007 og globaliseringsstrategien ”Fremgang, fornyelse og tryghed” fra 2006.Baggrunden for, at det ikke skal være frivilligt, men obligatorisk at foretage indberetningerm.v. digitalt, er blandt andet et ønske om at sikre hurtigere kommunikation mellem virksomhe-derne og myndighederne, hurtig og effektiv service fra myndighederne og en optimering afarbejdsgangene hos både virksomhederne og myndighederne. Ved at fjerne manuelle rutiner ogpapirhåndtering kan der frigives tid og ressourcer hos virksomhederne og det offentlige, ogkommunikationen mellem parterne smidiggøres. For virksomhederne kan overgangen til obli-gatorisk digital indberetning yderligere få den effekt, at virksomhederne i videre omfang benyt-ter andre digitale løsninger, der blandt andet stilles til rådighed for dem på virksomhedsporta-len Virk.dk. Denne portal er virksomhedernes digitale indgang til det offentlige, hvor der i daggives adgang til 1.300 indberetninger og til søgning i erhvervsrettet information fra offentligemyndigheder.I en overgangsfase må der forventes at være visse omstillingsomkostninger, hvorefter virk-somhederne kan drage fordel af nemmere indberetning og samspil med det offentlige i øvrigt.Obligatorisk digital indberetning er senest vedtaget på sygedagpengeområdet ved lov nr. 283af 15. april 2009 om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samtanmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven. Loven indebærerblandt andet, at arbejdsgiveren og den selvstændige erhvervsdrivende skal foretage de omhand-lede anmeldelser m.v. til kommunen via den såkaldte SDPI-løsning, som er en digital indberet-ningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedag-penge og dagpenge efter barselloven. Det forventes, at SDPI-løsningen sættes i kraft som enfrivillig ordning medio 2010 og som en obligatorisk ordning i begyndelsen af 2011. Loven blevvedtaget af et bredt flertal i Folketinget den 26. marts 2009. Der henvises i den forbindelse tillovforslag nr. L 95, fremsat den 17. december 2008 af beskæftigelsesministeren.6
Finansministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet har, med inddragelse af relevante mi-nisterier, forestået en analyse af blandt andet mulighederne for at gøre det obligatorisk for virk-somheder på en række yderligere områder at foretage nærmere udvalgte indberetninger m.v.digitalt allerede inden 2012. Derved gives der mulighed for at håndtere eventuelle uhensigts-mæssigheder for myndigheder og virksomheder, inden obligatorisk digitalisering indføres fuldtud i 2012.I analysen vurderes det, at de indberetninger m.v., som er omfattet af dette lovforslag, ermodne til at overgå til obligatorisk digital indberetning.Erhvervsorganisationerne er løbende blevet hørt om arbejdet med obligatorisk digitaliseringinden 2012. Organisationerne vurderer, at obligatorisk digitalisering giver effektiviseringer ivirksomhederne såvel som i det offentlige, og at det er med til at styrke de digitale kompeten-cer hos de mindre it-erfarne virksomheder. Organisationerne stiller sig derfor positivt over forobligatorisk digitalisering, forudsat at der er tilstrækkelig kvalitet af de digitale løsninger, til-strækkelig adgang til support i en overgangsperiode samt tilstrækkelig og rettidig kommunika-tion til virksomhederne.I analysen vurderes det, at de digitale indberetningsløsninger for de indberetninger, der eromfattet af dette lovforslag, er tilstrækkeligt velfungerende, eller de kan nå at blive det, så virk-somhederne med rimelighed kan pålægges at anvende dem.Danske virksomheder er i vidt omfang parate til digital indberetning til det offentlige. Enundersøgelse fra Danmarks Statistik (Statistiske Efterretninger Serviceerhverv November2007) viser, at 99 pct. af alle virksomheder med mindst 10 ansatte anvender computere, og 97pct. har adgang til internettet. Det kan dog ikke udelukkes, at overgangen til digital indberet-ning kan være forbundet med særlige udfordringer for grupper af virksomheder i en over-gangsperiode. På længere sigt forventes lovforslaget at bidrage til at styrke disse virksomhe-ders digitale kompetencer, og virksomhederne vil som nævnt kunne drage fordel af nemmereindberetning og samspil med det offentlige i øvrigt.For at lette virksomhedernes overgang til digital indberetning vil ministerierne sørge for, atvirksomhederne får målrettet information og adgang til support i forbindelse med digital indbe-retning. Desuden vil der efter lovforslaget være hjemmel til at fastsætte overgangsordninger forovergangen fra papirbaseret til digital indberetning. Endvidere vil der være hjemmel til at und-tage en virksomhed fra digital indberetning m.v., når ganske særlige omstændigheder taler fordette. Undtagelsesmuligheden tænkes navnlig anvendt for den mindre gruppe af erhvervsdri-vende, for eksempel visse ældre erhvervsdrivende, som ikke er i besiddelse af digitale kompe-tencer, idet de ikke tidligere har anvendt it, hverken i virksomheden eller privat. Dette er nær-mere omtalt i afsnit 3.2.2.På de udvalgte områder, der med lovforslaget gøres obligatorisk digitale, findes der somnævnt allerede digitale indberetningsløsninger, som virksomhederne kan anvende frivilligt idag.2.2. DatasikkerhedOplysninger om identificerbare fysiske personer behandles i overensstemmelse med de be-handlingskrav og sikkerhedskrav, der fremgår af persondataloven og bekendtgørelsen om sik-kerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentligeforvaltning (sikkerhedsbekendtgørelsen).Der er ikke fastsat nærmere regler om behandlingssikkerheden i den private sektor. For denprivate sektor vil det derfor være rammebestemmelsen i persondatalovens § 41, stk. 3, der gæl-7
der, indtil der eventuelt måtte blive udstedt en bekendtgørelse, der nærmere fastlægger kravenetil datasikkerheden. Derudover har Datatilsynet i 2008 på sin hjemmeside offentliggjort Data-tilsynets krav og anbefalinger i forbindelse med overførsel af personoplysninger via internetteti den private sektor. De omhandlede krav og anbefalinger bliver lagt til grund ved tilsynetsadministration af persondatalovens sikkerhedskrav i forhold til den private sektor. Datatilsynetsondrer mellem kommunikation via hjemmesider og kommunikation via e-mail. Datatilsynetstiller kun udtrykkeligt krav om kryptering ved overførsel af følsomme oplysninger via hjem-mesider, overførsel af personnumre via hjemmesider, samt tilfælde, hvor behandlingen af per-sonoplysninger i den private sektor sker efter tilladelse med vilkår om konkrete sikkerhedsfor-anstaltninger ved transmission over internet. I en række andre situationer anbefaler Datatilsy-net, at personoplysninger beskyttes, når de overføres via internet.Økonomi- og Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri vil forud for ikrafttrædelsen af de foreslåede regler om obligatorisk digitalkommunikation mellem virksomhederne og det offentlige i samarbejde med Datatilsynet drøftede omhandlede nødvendige sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,som vil skulle behandles af virksomhederne som led i de foreslåede regler om obligatorisk di-gital kommunikation. På baggrund af drøftelserne vil der blive taget stilling til de fornødnesikkerhedsforanstaltninger.3. Lovforslagets udformning og indhold3.1. UdformningFor at kunne pålægge virksomheder pligter i forhold til det offentlige, skal dette være hjemleti lov. Dette gælder således også for at kunne pålægge virksomhederne krav om, at en givenindberetning eller ansøgning til det offentlige og kommunikationen i forbindelse hermed skalske digitalt og ved brug af specifikke løsninger og formater.Lovforslaget er udformet som forslag til en samlelov, der i ét lovforslag indsætter hjemmel ihver enkelt af de pågældende love til at gøre digital kommunikation obligatorisk på de udvalgteområder.Det foreslås, at hjemlen i de pågældende love udformes som en bemyndigelse til den pågæl-dende minister til at fastsætte nærmere regler om anvendelse af obligatorisk digital kommuni-kation på de udvalgte områder ved bekendtgørelse.I bekendtgørelserne kan der fastsættes krav om anvendelse af bestemte it-systemer, særligedigitale formater og overgangsbestemmelser m.v. I takt med at disse forhold ændres, vil detvære enklere at ændre bekendtgørelserne end at skulle fremsætte ændringsforslag til de pågæl-dende indberetningslove. Endvidere kan der i bekendtgørelserne fastsættes regler om, at myn-digheden kan undtage en virksomhed fra digital indberetning m.v., når ganske særlige omstæn-digheder taler for dette. Derved sikres det, at ingen forhindres i at opnå de muligheder og indfride pligter, som med lovforslaget kræves gennemført ved anvendelse af digitale løsninger. Detteer nærmere omtalt i afsnit 3.2.2.3.2. Indhold3.2.1. De udvalgte områderFølgende områder er efter forslaget udvalgt til at overgå til obligatorisk digital indberetningm.v. i 2010 og 2011:•Visse indberetninger til Danmarks Statistik overgår til obligatorisk digital kommunikation i2011. Det drejer sig om indberetninger vedrørende udenrigshandel mellem EU-lande til In-8
trastat, industriens salg af varer, industriens produktion og ordreindgang, detailomsætnings-indekset og svinebestanden (forslagets § 1).•••••Indberetninger af arbejdsulykker m.v. overgår til obligatorisk digital kommunikation i 2010(forslagets §§ 2, 3 og 4).Anmeldelser vedrørende arbejdsbetingede lidelser overgår til obligatorisk digital kommu-nikation i 2010 (forslagets §§ 2 og 3).Anmeldelser vedrørende erstatninger til værnepligtige m.fl. overgår til obligatorisk digitalkommunikation i 2010 (forslagets § 4).Indberetninger af gødningsregnskaber og indberetning af gødningsleverancer overgår tilobligatorisk digital kommunikation i 2011 (forslagets § 5).Indberetninger af oplysninger om flytninger af svin og indberetninger om oplysninger omhusdyrbrug overgår til obligatorisk digital kommunikation i 2011 (forslagets § 6).
3.2.2. Obligatorisk digital kommunikationMed lovforslaget skabes der hjemmel til, at ministeren for det pågældende område kan fast-sætte regler om, at indberetning af oplysninger m.v. skal foregå digitalt, således at de omfattedeoplysninger m.v. ikke længere kan indberettes på papir. Forslaget indebærer, at oplysningernem.v. herefter ikke kan anses for modtaget hos myndigheden, hvis de indberettes på anden mådeend på den digitale måde, som foreskrives i bekendtgørelsen.De sanktioner, der i dag er knyttet til manglende opfyldelse af indberetningspligten m.v., vilogså finde anvendelse ved manglende digital indberetning.Hvis myndigheden, når reglerne om obligatorisk digitalisering er trådt i kraft, modtager enindberetning på papir, vil myndigheden vejlede om, hvordan indberetningen skal foretagesefter de nye regler.Efter lovforslaget vil der desuden være hjemmel til at undtage en virksomhed fra digital ind-beretning m.v., når ganske særlige omstændigheder taler for dette. Undtagelsesmulighedentænkes navnlig anvendt for den mindre gruppe af erhvervsdrivende, for eksempel visse ældreerhvervsdrivende, som ikke er i besiddelse af digitale kompetencer, idet de ikke tidligere haranvendt it, hverken i virksomheden eller privat, og som ikke har mulighed for at lade andrevaretage den digitale indberetning. Undtagelsesmuligheden skal således sikre, at ingen forhin-dres i at opnå de muligheder og indfri de pligter, som med lovforslaget kræves gennemført vedanvendelse af digitale medier.Særligt for så vidt angår arbejdsskadeområdet bemærkes, at Arbejdsskadestyrelsen får hjem-mel til at behandle anmeldelser om ulykker og erhvervssygdomme, der ikke anmeldes digitalt.Dette skyldes hensynet til de tilskadekomne og efterladte, der ikke har anmeldelsespligt. Desanktioner, der er knyttet til manglende opfyldelse af anmeldelsespligten efter arbejdsskadesik-ringsloven, vil således alene finde anvendelse i forhold til de anmeldelsespligtige.I bekendtgørelser, der udstedes i medfør af lovforslaget, kan der stilles krav om, at virksom-heden indsender en skriftlig ansøgning, som godtgør, at der foreligger sådanne særlige om-stændigheder, som kan berettige til dispensation fra kravet om digital indberetning m.v.På nogle områder kan gruppen af erhvervsdrivende, som vil være berettiget til dispensation,imidlertid klart defineres på baggrund af tidligere undersøgelser af it-paratheden hos virksom-hederne i forbindelse med den pågældende indberetning. Her kan ministeren, for at undgå unø-9
digt bureaukrati, udforme en undtagelsesbestemmelse i bekendtgørelsen således, at en nærmeredefineret gruppe af erhvervsdrivende undtages fra kravet om digital indberetning uden at skulleindsende dispensationsansøgning herom. Det gælder således på Fødevareministeriets område,hvor det er hensigten at undtage grupper af virksomheder, hvor virksomhedens størrelse målt ihektar eller dyr taler for at undtage sådanne virksomheder fra kravet om digital indberetning.F.eks. påtænkes virksomheder omfattet af § 2, stk. 2, i lov om jordbrugets anvendelse af gød-ning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 757 af 29. juni 2006, med et matrikulærtareal på under 25 ha indtil 2014 at blive undtaget fra kravet om digital indberetning af gød-ningsregnskaber.For at myndigheden kan håndtere de modtagne indberetninger, kan myndigheden stille kravom, at virksomheden skal anvende bestemte it-systemer og særlige digitale formater. Af sik-kerhedsmæssige grunde kan myndigheden desuden stille krav om anvendelse af digital signa-tur, så myndigheden har sikkerhed for, at afsenderen er den, han eller hun giver sig ud for.Indberetningen eller meddelelsen m.v. anses for modtaget på det tidspunkt, hvor meddelelsenregistreres automatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem hos myndigheden. Skalindberetningen m.v. være modtaget hos myndigheden inden udløbet af en bestemt frist, skalindberetningen m.v. være modtaget på den foreskrevne digitale måde senest ved fristdagensudløb, det vil sige senest kl. 24.00 på fristdagen. Kan modtagelsestidspunktet for en digitalmeddelelse ikke fastlægges som følge af problemer med myndighedens it-systemer eller andrelignende problemer, må meddelelsen anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvormeddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes pålidelige oplysninger om afsendelsestids-punktet. Det vil således ikke komme virksomheden til skade, at indberetningen m.v. modtagesefter fristens udløb, hvis dette skyldes systemnedbrud hos myndigheden.Med lovforslaget skabes der desuden hjemmel til, at ministeren for det pågældende områdekan bestemme, at kommunikation mellem myndigheden og virksomheden i forbindelse medden pågældende indberetning skal foregå digitalt, eksempelvis via elektronisk post.Reglerne om obligatorisk digital indberetning m.v. og dispensationsordningerne i forbindelsehermed planlægges evalueret i 2015. Der vil herefter blive fremsat forslag til ændring af reg-lerne, hvis de indhøstede erfaringer tilsiger dette.
3.2.3. Overgang fra papirbaseret til digital kommunikationDet foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010. Det er hensigten at udstede bekendt-gørelserne snarest herefter, dog således, at kravet om digital indberetning først får virkning, nårder er gennemført en informationskampagne over for de berørte virksomheder som omtalt iafsnit 4.Kravet om digital indberetning vil således formentlig først få virkning i 2. halvår af 2010 forde indberetninger, som skal overgå til obligatorisk digital indberetning i 2010, og i 2011 for deindberetninger, som skal overgå til obligatorisk digital indberetning i 2011. Indtil da vil detvære frivilligt for virksomhederne, om de vil anvende digital indberetning. Det fremgår af af-snit 3.2.1., hvilke indberetninger som skal overgå til obligatorisk digital indberetning i hen-holdsvis 2010 og 2011. På Skatteministeriets område vil der være tale om at gøre visse indbe-retninger obligatorisk digitale fra 1. januar 2010.3.2.4. Udstedelse af visse standardbreve uden personlig underskriftFolketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 12. marts 2008 blandt andet givet udtryk for,at der efter hans opfattelse gælder et krav om, at statslige forvaltningsmyndigheders udgåendebreve skal være forsynet med en personlig underskrift. Ombudsmanden har i den forbindelseblandt andet henvist til, at en række hensyn taler herfor.10
Kravet om personlig underskrift gælder efter ombudsmandens opfattelse med lovskraft, hvil-ket indebærer, at det kræver hjemmel at fravige det. I den gældende lovgivning er der blandtandet indsat hjemmel til at fravige kravet om personlig underskrift i § 39 a i lov nr. 186 af 18.marts 2009 om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstatning til tilskadekomneværnepligtige m.fl. Efter den nævnte bestemmelse kan beskæftigelsesministeren fastsætte reg-ler om, at myndighederne kan udstede visse dokumenter uden underskrift eller med maskineltgengivet underskrift eller på tilsvarende måde, således at et sådant dokument i retlig henseendesidestilles med et dokument med personlig underskrift. Det drejer sig eksempelvis om alminde-lige rykkerbreve, kvitteringsbreve samt en række spørgebreve, der sendes til tilskadekomne,hospitaler og andre, der kan bidrage med oplysninger til brug for sagens behandling.Det foreslås, at der i de love, som er omfattet af dette lovforslag, og hvor der ikke allerede erhjemmel hertil, indsættes hjemmel til, at den pågældende minister kan fastsætte tilsvarenderegler om, at visse typer af dokumenter i forbindelse med den pågældende indberetning m.v.kan udstedes uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarendemåde, således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestilles med et dokument med per-sonlig underskrift. De omhandlede dokumenter vil ligeledes være standardbreve i form af al-mindelige kvitteringer, rykkerbreve, spørgebreve og lignende vedrørende de pågældende ind-beretninger m.v. Der ses ikke at være retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved, at sådannestandardbreve, som ikke har karakter af afgørelser, kan sendes uden personlig underskrift. Her-til kommer, at det i lyset af den teknologiske udvikling vil være uhensigtsmæssigt at skullepåføre hvert af disse breve en personlig underskrift.4. KommunikationsplanerDer vil blive iværksat målrettede informationskampagner over for de berørte virksomheder.Der iværksættes en samlet og koordineret kommunikationsindsats, der dækker flere kanalerfra både centralt og decentralt niveau. Erhvervsorganisationerne vil blive inddraget i gennem-førelsen heraf.Domænebestyrelsen for erhvervsområdet vil forestå kommunikationen fra centralt niveau.Domænebestyrelsen er en af flere bestyrelser, der er oprettet i forlængelse af den fællesoffent-lige strategi for digitalisering af den offentlige sektor 2007-2010. Domænebestyrelsen på er-hvervsområdet varetager koordineringen af digitaliseringen på erhvervsområdet.Det enkelte ministerium vil forestå kommunikationen fra decentralt niveau, således at kom-munikationen målrettes den berørte gruppe af virksomheder og på den måde, som efter denenkelte myndigheds vurdering er mest hensigtsmæssig.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for det offent-lige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har været forelagt Økonomi- og Erhvervsministeriets Center for Kvalitet i Er-hvervsreguleringen (CKR), som har afgivet en udtalelse om forslaget. CKR vurderer, at for-slaget ikke medfører erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser. Dette skyldes,at man fra og med AMVAB-opdateringen 2007 / 2008 antager 100 procents udnyttelse af dedigitale løsninger, som er omfattet af lovforslaget med en enkelt undtagelse, som omtalesnedenfor. Baggrunden for dette er, at der i de kommende år vil ske en forholdsvis hurtig ned-11
lukning af de papirbaserede kanaler for erhvervslivet, som gør det overflødigt at skelne mel-lem forskellige grader af udnyttelse af digitale muligheder. Obligatorisk digitalisering medfø-rer derfor ikke yderligere administrative lettelser, da de udvalgte digitale løsninger alleredeer sat til 100 procent i AMVAB. Gødnings- og Husdyrindberetning (GHI), som hører underMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, vil dog først blive opskrevet til 100 procentdigital brug i AMVAB-opdateringen for folketingsåret 2009-10. De erhvervsøkonomiskekonsekvenser heraf er endnu ikke opgjort.
7. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring hos [høringsliste indsættes efter høringen].11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske og administra-tive konsekvenser for detoffentligeØkonomiske og administra-tive konsekvenser for er-hvervslivetKonsekvenser for miljøetAdministrative konsekven-ser for borgerneForholdet til EU-rettenNegative konsekvenser/merudgifter
Ikke væsentlige konsekven- Ikke væsentlige konsekven-serserIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, som er tilhinder for lovforslaget.
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2Danmarks Statistik er en selvstændig institution, som har en udstrakt uafhængighed vedrø-rende de arbejdsopgaver, der hører under Danmarks Statistik. Danmarks Statistik ledes af enuafhængig styrelse på 7 medlemmer. Rigsstatistikeren er formand for styrelsen.Styrelsen for Danmarks Statistik træffer i henhold til § 3, stk. 2, i lov om Danmarks Statistikbeslutning om på hvilken måde, specificerede oplysninger skal indhentes.Med forslagets§ 1, nr. 1,skabes der i § 3, stk. 2, i lov om Danmarks Statistik hjemmel til, atøkonomi- og erhvervsministeren efter forhandling med styrelsen for Danmarks Statistik kanfastsætte regler om, at indberetning af visse oplysninger til Danmarks Statistik skal foregå digi-talt.Der er tale om følgende indberetninger:1. Intrastat (oplysninger om udenrigshandel mellem EU-lande).2. Industriens salg af varer.3. Industriens produktion og ordreindgang.4. Detailomsætningsindekset.5. Svinebestanden.For de nævnte tællinger kan virksomhederne i dag indberette oplysningerne via. virk.dk medanvendelse af digital signatur.For Intrastat findes derudover en system-til-system indberetningsløsning.For Detailomsætningsindekset er det desuden muligt at indberette oplysningerne med tele-fonindtastning.Indberetninger til Intrastat og Industriens salg af varer er pligtige for alle virksomheder overen given størrelse. Industriens produktion og ordreindgang samt Detailomsætningsindekset erstikprøvebaserede tællinger, hvor Danmarks Statistik én gang om året udvælger, hvilke virk-somheder der skal indberette.Svinebestanden er en kvartalstælling, hvor der op til tællingsdagen udtrækkes bedrifter fradet mest aktuelle register. Omkring halvdelen af bedrifterne er nyudvalgte hver gang. Udbre-delsen af digital signatur i landbruget er i dag begrænset, og under 10 pct. benytter den digitaleindberetningsløsning for svinebestanden på virk.dk eller en system-til-system løsning.Indberetningerne til Danmarks Statistik er lovpligtige.Med forslaget skabes der som nævnt hjemmel til at fastsætte regler om, at indberetning afovennævnte oplysninger skal foregå digitalt, således at oplysningerne ikke længere kan indbe-rettes på papir. Forslaget indebærer, at oplysningerne herefter ikke kan anses for modtaget iDanmarks Statistik, hvis de indsendes på anden måde end den foreskrevne digitale måde,13
medmindre Danmarks Statistik undtager virksomheden fra kravet om digital indberetning somomtalt nedenfor.Med den foreslåede bestemmelse skabes der desuden hjemmel til at fastsætte regler om, atkommunikation i forbindelse med den pågældende indberetning mellem Danmarks Statistik ogvirksomheden ligeledes skal foregå digitalt.I bekendtgørelsen, der udmønter bemyndigelsen, kan der fastsættes krav om anvendelse afbestemte it-systemer, digitale formater og digital signatur. Der kan desuden fastsættes reglerom overgang fra papirbaseret til digital indberetning. Der kan herunder fastsættes overgangs-ordninger, der kan lette overgangen til digital indberetning for visse grupper, hvis der på detenkelte område vurderes at være et særligt behov herfor i en overgangsperiode.Endvidere kan der fastsættes regler om undtagelse fra kravet om digital indberetning, nårsærlige omstændigheder taler for dette, som anført i afsnit 3.2.2. i almindelige bemærkninger.Der kan udformes en undtagelsesbestemmelse, som undtager en på forhånd konkret afgrænsetgruppe, der har svært ved at foretage en digital indberetning inden indberetningsfristen, fx ny-udvalgte virksomheder eller virksomheder i visse brancher eller med lille omsætning, der i be-grænset omfang har adgang til Internettet. Der kan også gives dispensation efter ansøgning fraden enkelte virksomhed, som kan begrundes i, at man ikke har mulighed for adgang til Inter-nettet, ikke tidligere har anvendt it, hverken i virksomheden eller privat, eller kan få andre til atvaretage denne opgave.I bekendtgørelsen kan der desuden fastsættes regler om, at Danmarks Statistiks afslag på an-søgninger om fritagelse for digital indberetning ikke kan indbringes for anden administrativmyndighed.Efter forslagets§ 1, nr. 2,kan der fastsættes regler om, at Danmarks Statistik kan udstedevisse typer af standarddokumenter i forbindelse med indberetning af de pågældende oplysnin-ger, uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift, som anført i afsnit 3.2.4. underde almindelige bemærkninger.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Efter arbejdsmiljøloven skal arbejdsgivere anmelde arbejdsulykker og læger samt tandlægeranmelde arbejdsbetingede lidelser til Arbejdstilsynet. Efter den gældende § 75, stk. 1, kan be-skæftigelsesministeren fastsætte regler om pligt til anmeldelse af arbejdsulykker, forgiftnings-tilfælde, erhvervssygdomme og andre forhold af arbejdsmiljømæssig betydning. Efter § 75, stk.4, kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om, at en læge, der konstaterer ellerfår mistanke om, at en person har været udsat for skadelige påvirkninger på sin arbejdsplads,skal underrette Arbejdstilsynet herom. De nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr.33 af 20. januar 2003 og i bekendtgørelse nr. 950 af 26. november 2003.Anmeldelse af arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser til Arbejdstilsynet har betydningfor det statistiske grundlag for arbejdsmiljøarbejdet og indgår desuden i Arbejdstilsynets priori-tering af tilsynsarbejdet.Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen har siden 2003 haft et fælles elektronisk anmelde-system - EASY - som arbejdsgivere, læger og tandlæger kan benytte til at foretage digital an-meldelse af arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser.14
Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen modtager i dag anmeldelser og underretning på for-skellige måder:1) Ved modtagelse af en anmeldeblanket, som indtastes manuelt i Arbejdstilsynet og/eller Ar-bejdsskadestyrelsen.2) Via en internet-løsning, hvor arbejdsgivere, læger og tandlæger bestiller en pin-kode og der-efter anmelder via EASY3) Via en ”system til system-løsning”, som sikrer at arbejdsgivere kan overføre data fra egnesystemer til EASY.Indberetning kan bl.a. foregå via virksomhedsportalen,www.virk.dk.EASY er indrettet således, at der er fuld sikkerhed for de oplysninger, som arbejdsgivere,læger og tandlæger indberetter via EASY.Forslagets § 2 indebærer, at beskæftigelsesministeren i arbejdsmiljølovens § 75, stk. 5, fårbemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om, at arbejdsgivere, læger og tandlæger skal an-melde arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser digitalt. Forslaget skal ses i sammenhængmed § 3. Dermed etableres de fornødne lovhjemler til at gøre digital anmeldelse af arbejds-ulykker og erhvervssygdomme (arbejdsbetingede lidelser) obligatorisk.Forslaget er møntet på anmeldelser fra den personkreds, som efter arbejdsmiljøloven er på-lagt pligt til at anmelde arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser, dvs. arbejdsgivere, lægerog tandlæger.Med de foreslåede bestemmelser skabes der desuden hjemmel til at fastsætte regler om, atkommunikation i forbindelse med anmeldelse af arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelsermellem Arbejdstilsynet og arbejdsgiveren, lægen eller tandlægen ligeledes skal foregå digitalt.I det nuværende system sker der ingen kommunikation mellem Arbejdstilsynet og anmelderen.Det er fundet ønskeligt at åbne mulighed for, at en sådan kommunikation skal være digital,hvis det bliver aktuelt.I de administrative regler forventes fastsat en dispensationsmulighed, hvorefter en arbejdsgi-ver, læge eller tandlæge efter ansøgning kan undtages fra kravet om, at en ulykke eller en ar-bejdsbetinget lidelse skal anmeldes digitalt, hvis der er særlige konkrete og tekniske omstæn-digheder, der gør, at den pågældende ikke har mulighed herfor. Dispensationsmuligheden på-tænkes alene benyttet i helt ekstraordinære tilfælde hvor den anmeldepligtige reelt er afskåretfra at anmelde en ulykke digitalt.Dispensationsadgangen tænkes navnlig anvendt for den mindre gruppe af erhvervsdrivende,som ikke er i besiddelse af digitale kompetencer, idet de ikke tidligere har anvendt IT, hverkeni virksomheden eller privat, og som ikke har mulighed for at lade andre varetage den digitaleindberetning. I praksis vil det ikke være muligt at opnå dispensation, hvis man har adgang tilbåde computer og internet. Dermed vil eksempelvis læger, der har adgang til computer og in-ternet ikke vil kunne opnå dispensation. Dispensationsadgangen skal således sikre, at ingenforhindres i at opnå de muligheder og indfri de pligter, der følger af lovforslagetDet foreslås, at Arbejdstilsynet træffer afgørelse om dispensation vedrørende anmeldelse afen arbejdsulykke, som alene er sendt til Arbejdstilsynet, mens Arbejdsskadestyrelsen træfferafgørelse om dispensation i de tilfælde, hvor ansøgning om dispensation vedrører en anmeldel-se af en arbejdsulykke, som både er sendt til Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet. End-videre foreslås det, at Arbejdsskadestyrelsen træffer afgørelse om dispensation i alle tilfælde,15
hvor ansøgning om dispensation vedrører en arbejdsbetinget lidelse. Der henvises til bemærk-ningerne til § 3.I bekendtgørelserne kan fastsættes krav om anvendelse af bestemte it-systemer, dvs. brug afden fælles anmeldeplatform EASY, som løbende vedligeholdes og udvikles i et samarbejdemellem Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet. Der kan også fastsættes krav om digitaleformater, som indeholder oplysninger om arbejdsulykker, som har medført fravær fra arbejds-pladsen, og konstaterede eller formodede arbejdsbetingede lidelser, samt om brug af digitalsignatur, som tjener som en sikring af, at anmeldelsen kommer fra rette afsender.Efter den foreslåede bestemmelse i § 75, stk. 6, kan beskæftigelsesministeren endvidere fast-sætte regler om, at Arbejdstilsynet kan udstede visse typer af standarddokumenter, som Ar-bejdstilsynet eventuelt får behov for at sende digitalt til arbejdsgiveren, lægen eller tandlægen ianledning af anmeldelsen, uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift som an-ført i afsnit 3.2.4. under de almindelige bemærkninger.Hvis myndigheden, når reglerne om obligatorisk digitalisering er trådt i kraft, modtager enindberetning på papir, vil Arbejdstilsynet i en overgangsperiode vejlede om, hvordan indberet-ningen skal foretages efter de nye regler.En arbejdsgiver, læge eller tandlæge, som ikke anmelder en arbejdsskade, vil kunne få etpåbud fra Arbejdstilsynet om at anmelde ulykken eller den arbejdsbetingede lidelse og kan iden sidste ende principielt få en bødestraf, hvis påbud herom ikke efterkommes. Dette vil ogsåvære tilfældet efter indførelsen af en obligatorisk pligt til at indberette skader digitalt.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3Arbejdsgiverne
har efter arbejdsskadesikringsloven pligt til at anmelde de arbejdsulykker,der indtræder på virksomheden til det forsikringsselskab, hvor der er tegnet arbejdsulykkesfor-sikring. Forsikringsselskabet skal sende anmeldelsen videre til Arbejdsskadestyrelsen, når1) Skaden har medført eller må antages at ville medføre tilskadekomnes død2) Skaden har medført, at tilskadekomne endnu 5 uger efter skadens indtræden ikke har gen-optaget sit sædvanlige arbejde i fuldt omfang, eller3) Skadens følger kan begrunde erstatning ud over udgifter til sygebehandling og hjælpemid-lerHertil kommer, at forsikringsselskabet skal sende anmeldelsen videre til Arbejdsskadestyrel-sen, når betingelserne for anerkendelse af tilfældet som en arbejdsulykke efter forsikringssel-skabets vurdering ikke er opfyldt, herunder at tilskadekomne ikke er sikret efter loven, at deerstatningsberettigende følger eller tilskadekomnes død ikke skyldes en arbejdsulykke, at ulyk-ken er sket undervejs mellem hjem og arbejde samt når arbejdsgiverens forsikring ikke er ikraft.Arbejdsulykkerne anses for anmeldt, når de er modtaget i forsikringsselskabet. Anmelderarbejdsgiveren (fejlagtigt) arbejdsulykken direkte til Arbejdsskadestyrelsen anses de for an-meldt, når de er modtaget i Arbejdsskadestyrelsen. Dette har betydning for at vurdere, om enarbejdsulykke er rettidigt anmeldt.
16
Lægerne og tandlægerne
har efter arbejdsskadesikringsloven pligt til at anmelde de er-hvervssygdomme, som de pågældende gennem deres arbejde får kendskab til. Anmeldelses-pligten omfatter både de sygdomme, som de konstaterer, har sammenhæng med arbejdet og desygdomme, som de formoder, kan have sammenhæng med arbejdet.Lægerne og tandlægerne modtager et honorar for at anmelde erhvervssygdommene. Honora-ret fastsættes af direktøren for Arbejdsskadestyrelsen.Der er etableret et digitalt anmeldelsessystem EASY for alle arbejdsskader. Det digitale an-meldelsessystem er primært rettet mod de anmeldelsespligtige. EASY er indrettet således, atder er fuld sikkerhed med hensyn til oplysninger, som arbejdsgivere, læger og tandlæger indbe-retter via EASY.Hertil kommer, at alle, herunder tilskadekomne selv, har ret til at anmelde en arbejdsskade.Der stilles ikke krav om digital anmeldelse fra de anmeldelsesberettigede. Det indebærer, atArbejdsskadestyrelsen fortsat skal kunne håndtere anmeldelser, der ikke modtages digitalt.Reglerne om anmeldelse af arbejdsskader findes i §§ 31 – 36 i arbejdsskadesikringsloven.Reglerne er udmøntet i bekendtgørelse nr. 997 af 20. oktober 2005 (ulykker) og bekendtgørelsenr. 950 af 26. november 2003 (sygdomme). Heraf fremgår blandt andet, at en læges (tandlæ-ges) anmeldelsespligt bortfalder, når den pågældende har sikret sig, at sygdommen allerede eranmeldt. De nævnte bekendtgørelser skal justeres på baggrund af den digitale indberetnings-pligt.Med forslaget til§ 3, nr. 1,skabes der i arbejdsskadesikringslovens § 34 hjemmel til, at be-skæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at læger og tandlæger skal anmelde erhvervs-sygdomme digitalt via EASY.Med forslaget til§ 3, nr. 2,ophæves den nugældende § 35, stk. 2. 2. pkt., som giver direktø-ren for Arbejdsskadestyrelsen bemyndigelse til at bestemme, at anmeldelse skal ske elektro-nisk. Denne bestemmelse bliver overflødig med lovforslaget, og ophævelsen er derfor en kon-sekvensændring.Med forslaget til§ 3, nr. 3,skabes der i arbejdsskadesikringslovens § 35 hjemmel til, at di-rektøren for Arbejdsskadestyrelsen kan fastsætte regler om, at arbejdsgiverne skal anmeldearbejdsulykker digitalt via EASY. Det bemærkes, at reglerne om anmeldelse af arbejdsulykkeri dag fastsættes af direktøren for Arbejdsskadestyrelsen. Dette foreslås opretholdt.Som det fremgår, påhviler anmeldelsespligten henholdsvis læger, tandlæger og arbejdsgiver-ne. Hertil kommer, at andre, herunder tilskadekomne selv, kan anmelde en arbejdsskade, nården anmeldelsespligtige ikke anmelder skaden.De berettigede efter arbejdsskadesikringsloven er tilskadekomne eller tilskadekomnes efter-ladte. Det betyder, at Arbejdsskadestyrelsen er forpligtet til at behandle en anmeldelse, uansetom anmeldelsen modtages digitalt eller på anden måde. Dette fremgår nu direkte af forslaget.Det indebærer blandt andet, at forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdoms-sikring skal betale for sagens behandling i Arbejdsskadestyrelsen efter lovens § 59.Lovforslaget indebærer, at læger og tandlæger, der ikke anmelder en erhvervssygdom digi-talt, ikke vil modtage honorar for anmeldelsen. Arbejdsskadestyrelsen vil som anført af hensyntil tilskadekomne eller de efterladte behandle sagen på baggrund af en manuel papirbaseretanmeldelse fra lægen eller tandlægen.17
Undlader lægen eller tandlægen at anmelde erhvervssygdommen, kan pågældende straffesmed bøde. Det forudsætter, at Arbejdstilsynet eller Arbejdsskadestyrelsen får kendskab til denanmeldelsespligtige erhvervssygdom fra anden side. Det bemærkes i den forbindelse, at der ifagforbundene m.fl. er stor fokus på arbejdsskader, hvilke medvirker til at sikre, at de anmel-delsespligtige erhvervssygdomme anmeldes. Hjemlen til at straffe lægen eller tandlægen, derundlader at anmelde en erhvervssygdom findes i arbejdsmiljøloven.På samme måde er det i lovforslaget anført, at Arbejdsskadestyrelsen af hensyn til tilskade-komne eller de efterladte behandler anmeldelser om ulykker fra arbejdsgivere, der ikke skerdigitalt. Det bemærkes i den forbindelse, at arbejdsgiverne skal sende anmeldelserne til detforsikringsselskab, hvor der er tegnet arbejdsulykkesforsikring. Arbejdsskadestyrelsen modta-ger derfor normalt anmeldelserne fra forsikringsselskaberne.Hvis Arbejdsskadestyrelsen, efter reglerne er trådt i kraft, modtager en anmeldelse på papirfra læge, tandlæge eller arbejdsgiverne via forsikringsselskaberne, vil Arbejdsskadestyrelsen ien indkøringsfase vejlede om reglerne for digital anmeldelse.Efter indkøringsfasen vil Arbejdsskadestyrelsen tage spørgsmålet op konkret i forhold til delæger, tandlæger og forsikringsselskaber, der ikke videresender anmeldelserne digitalt, samt tilde arbejdsgivere, der efter indkøringsfasen ikke anmelder digitalt via EASY.Det foreslås at indføre en adgang til efter ansøgning at dispensere fra pligten til at anmeldedigitalt i ganske særlige situationer. Dispensationsadgangen tænkes navnlig anvendt for denmindre gruppe af erhvervsdrivende, som ikke er i besiddelse af digitale kompetencer, idet deikke tidligere har anvendt IT, hverken i virksomheden eller privat, og som ikke har mulighedfor at lade andre varetage den digitale indberetning. I praksis vil det ikke være muligt at opnådispensation, hvis man har adgang til både computer og internet. Dermed vil eksempelvis læ-ger, der har adgang til computer og internet, ikke kunne opnå dispensati-on. Dispensationsadgangen skal således sikre, at ingen forhindres i at opnå de muligheder ogindfri de pligter, der følger af lovforslaget.Konsekvensen af at der gives dispensation er, at virksomheden ikke kan straffes efter lovens§ 82 for manglende opfyldelse af kravet om digital anmeldelse.Det foreslås, at Arbejdsskadestyrelsens afgørelse om dispensation tillige indebærer en di-spensation for kravet om digital anmeldelse efter § 75, stk. 5, i arbejdsmiljøloven. Herved op-nås, at 2 myndigheder ikke skal vurdere samme ansøgning om dispensation for så vidt angår deanmeldelser, der skal sendes både til Arbejdstilsynet og til Arbejdsskadestyrelsen. Imidlertid erder fortsat behov for, at Arbejdstilsynet kan dispensere fra kravet om obligatorisk digital an-meldelse for så vidt angår de anmeldelser om arbejdsulykker, der alene skal anmeldes til Ar-bejdstilsynet. Der henvises til bemærkningerne til § 2.Endelig foreslås det af retssikkerhedsmæssige grunde i forslaget til§ 3, nr. 4,at arbejdsgive-ren kan indbringe Arbejdsskadestyrelsens afgørelse om dispensation for Ankestyrelsen efterlovens almindelige principper.Det bemærkes, at arbejdsgiverne efter § 82 i arbejdsskadesikringsloven kan pålægges en bø-de for at undlade anmeldelse.Hvis en arbejdsgiver undlader at anmelde en arbejdsskade indenfor den fastsatte frist, kanarbejdsgiveren straffes med en bøde. I sådanne sager vil Arbejdsskadestyrelsen fremover fore-18
tage en proportionalitetsvurdering, hvori indgår en konkret vurdering af, om arbejdsgiveren harmulighed for at anmelde digitalt. Herunder vil der også indgå en vurdering af virksomhedensart, størrelse og geografiske beliggenhed, herunder for eksempel, hvis der er tale om et område,hvor der ikke er internetforbindelse.Til § 4Efter lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl. skal skader, der med rimeligsandsynlighed kan henføres til de pligter, der er forbundet med tjenesten eller de forhold, hvor-under tjenesten foregår anmeldes.Anmeldelsespligten påhviler den afdeling eller det tjenestested, hvor den tilskadekomne for-rettede tjeneste, da skaden skete eller blev konstateret. Det følger af bekendtgørelse nr. 952 af26. november 2003 om anmeldelse af ulykker og sygdomme, der rammer værnepligtige m.fl.Denne bekendtgørelse skal justeres på baggrund af den digitale anmeldelsespligt. Bekendtgø-relsen skal udarbejdes af beskæftigelsesministeren i samarbejde med forsvarsministeren ogindenrigs- og socialministeren.Med forslaget til § 4 skabes der i § 3 i lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at pågældende afdeling ellertjenestested skal anmelde skader digitalt via EASY.Det foreslås at indføre en adgang til efter ansøgning at dispensere fra pligten til at anmeldedigitalt i ganske særlige situationer. Det foreslås, at reglerne i lighed med de gældende anmel-delsesregler udarbejdes i samarbejde med forsvarsministeren og indenrigs- og socialministeren.I øvrigt henvises til bemærkningerne til forslaget til § 3.Til § 5Til nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ændring af § 26 a som ænd-ret ved denne lovs § 5, nr. 2.Til nr. 2Bestemmelsen i den nuværende § 26 a indeholder allerede hjemmel til at fastsætte regler ompligt til at anvende digital kommunikation ved ansøgninger om tildeling af kvælstofkvote tilbrødhvede.Forslagetsstk. 1udvider bestemmelsen i lovens § 26 a, stk. 1, således, at der også skabeshjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at indberetning af gødningsregnskaber samtgødningsleverandørers indberetning af oplysninger om, hvortil der er afsat gødning, skal foregådigitalt.Forslaget indebærer, at oplysningerne ikke anses for modtaget i ministeriet, hvis de indsendespå anden måde end den foreskrevne digitale måde. Undladelse af at indsende digitalt, vil i før-ste omgang ikke blive sanktioneret. Fødevareministeriet vil i en overgangsperiode kontakte depågældende virksomheder og vejlede dem om, hvorledes indberetningen skal foretages.Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er det muligt på bekendtgørelsesniveau atfastsætte regler om, at visse grupper af jordbrugsvirksomheder ikke skal være omfattet af kra-vet om pligtmæssig digital indberetning. En analyse, som Fødevareministeriet, Plantedirektora-19
tet fik udarbejdet i foråret 2008 vedrørende de ca. 1.800 jordbrugere, der ikke indberettedegødningsregnskabet for planperioden 2004/2005 digitalt, viste, at populationen bl.a. omfattedevirksomheder med et matrikulært areal på under 25 ha.Det er på den baggrund hensigten, at virksomheder omfattet af lovens § 2, stk. 2, som har etmatrikulært areal på under 25 ha indtil 2014 vil blive undtaget fra kravet om digital indberet-ning. Der henvises i øvrigt til almindelige bemærkninger 3.2.2.De oplysninger, der skal indberettes i gødningsregnskabet, fremgår af lovens § 22, og omfat-ter oplysninger om virksomhedens samlede kvote for kvælstof og det samlede forbrug heraf,oplysninger om husdyrbesætning, og det samlede areal med gødningsbehov, virksomhedenssamlede areal, hvorpå der er etableret plantedække og oplysninger om virksomhedens aftaleom forpagtning til brug for udbringning af husdyrgødning og om virksomhedens husdyrgød-ningsaftaler.Det er allerede i dag muligt at indberette gødningsregnskabet digitalt, og ca. 90 pct. af de ca.50.000 jordbrugsvirksomheder, der er tilmeldt Register for Gødningsregnskab, benytter sig afdenne mulighed.Indberetning af oplysningerne i gødningsregnskabet kan i dag finde sted via en elektroniskinternetløsning. Indberetningen kan foregå viawww.landbrugsindberetning.dksamt via virk-somhedsportalen,www.virk.dk.Disse indberetningsmuligheder vil blive videreført. Herudoverer det i dag endvidere muligt at indsende regnskabet i papirformat med efterfølgende data-fangst.For så vidt angår oplysninger nævnt i lovens § 24 om gødningsleverancer sker indberetnin-gen i dag allerede i vidt omfang elektronisk via Plantedirektoratets hjemmesidewww.pdir.fvm.dk. De indberetninger, gødningsleverandører skal afgive, omfatter oplysningerom, hvortil der er afsat gødning, gødningstypen og -mængden samt kvælstofindholdet i denafsatte mængde. Indberetningerne skal omfatte al gødning, der er solgt eller afsat henholdsvismed og uden afgift. Oplysningerne fra gødningsleverandørerne udgør en væsentlig del af gød-ningsregnskabet. Ved at stille krav om, at disse indberettes elektronisk, bliver det muligt atgøre oplysninger om leverancer m.v. tilgængelige for jordbrugsvirksomhederne, når de i deresindberetninger opgør deres forbrug af kvælstof. Da der kun er et kortere tidsrum imellem fri-sten for indberetning af gødningsleverancer og start på indberetningsperioden for jordbrugs-virksomheder, forbedres datakvalitet og evt. opdateringshastighed ved krav om elektroniskindberetning fra gødningsleverandørerne.Det er umiddelbart hensigten at udnytte bemyndigelsen i forbindelse med fastsættelse af reg-lerne for planperioden 2010/2011. Regnskabet for denne periode vil skulle indberettes primo2012 og dermed være omfattet af krav om obligatorisk digital indberetning. Indberetningssy-stemet vil blive tilgængeligt for jordbrugsvirksomhedernes indberetninger allerede i løbet afefteråret 2011. Dermed vil der i lighed med den eksisterende praksis være en længere periodeforud for fristen for afleveringen af regnskabet, hvor jordbruger kan foretage sine indberetnin-ger.For så vidt angår gødningsleverandørers digitale indberetning, er det hensigten, at det ligele-des vil blive obligatorisk for planperioden 2010/2011. Denne indberetning finder sted umiddel-bart efter planperiodens udløb.Forslagetsstk. 2og3svarer i hovedtræk til de nuværende bestemmelser i lovens § 26 a,stk. 2 og 3. Det betyder, at hjemlen til at fastsætte regler om, at kommunikation mellem mini-steriet og virksomheden ligeledes skal foregå digitalt, herunder eksempelvis via elektroniskpost, videreføres.Med forslaget til stk. 3 bemyndiges ministeren endvidere til at fastsætte regler om vilkår ogformater for anvendelse af digital kommunikation, herunder om brugen af digital signatur.Det foreslås endvidere, at der kan fastsættes regler om, at myndighederne kan udstede vissedokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift.20
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 6Til nr. 1Efter § 6 i lov om hold af dyr kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte reg-ler om pligten til at afgive oplysninger om husdyrbrug til Centralt HusdyrbrugsRegister (CHR).Ifølge bekendtgørelse nr. 815 af 14. juli 2006 om registrering af husdyrbrug i CHR skal derske registrering i CHR af oplysninger om bl.a. besætningsstørrelse, besætningsejer, besæt-ningsbruger og hvilken dyrlæge, der er tilknyttet besætningen (husdyrindberetningen). Via Fø-devareministeriets hjemmeside kan besætningsejere foretage husdyrindberetningen. Der skalindtastes et CVR- eller CPR-nr. samt en adgangskode for at logge sig på. Der er mulighed for,at besætningsejere kan få tilsendt et papirskema ved at bestille det på hjemmesiden. Den digita-le indberetningsprocent for husdyrindberetningen er over 90 pct. I skemaet for Gødnings- ogHusdyrindberetningen kan husdyrindberetningen indberettes i en fælles løsning med indberet-ningen af gødningsregnskabet.Af bekendtgørelse nr. 1066 af 10. november 2005 om mærkning, registrering og flytning afkvæg, svin, får og geder fremgår det, at ejeren af en svinebesætning skal sikre, at flytning afsvin registreres i CHR senest 7 dage efter flytningen. Undtaget herfra er svin, der føres til slag-teri eller destruktion, hvor registreringen er slagteriets eller destruktionsanstaltens ansvar.På hjemmesidenwww.glr-chr.dkkan ejere af svinebesætninger indberette flytninger af svin.Der skal anvendes et personligt brugernavn og adgangskode for at logge sig på. Der er ogsåmulighed for at foretage en upload af filer til CHR. Besætningsejeren kan derudover indtelefo-nere oplysninger eller indsende en udfyldt seddel med oplysninger om flytningen til indtastningindenfor 7 dage efter flytningen til den lokale CHR-afdeling. Den digitale indberetningsprocentfor flytning af svin ligger på ca. 98,9 pct.Med forslagets§ 6, nr. 1,skabes hjemmel til, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskerikan fastsætte regler om, at indberetning af oplysninger om flytninger af svin samt oplysningerom husdyrbrug til Ministeriet for fødevarer, Landbrug og Fiskeri skal foregå digitalt. Forslagetgælder både indberetning fra virksomheder og fra borgere, men vil i første omgang alene bliveanvendt i forhold til indberetninger fra virksomheder.Forslaget indebærer, at oplysningerne ikke anses for modtaget i ministeriet, hvis de indsendespå anden måde end den foreskrevne digitale måde.Med den foreslåede bestemmelse skabes der desuden hjemmel til at fastsætte regler om, atkommunikation i forbindelse med dem pågældende indberetning mellem ministeriet og virk-somheden og borgeren ligeledes skal foregå digitalt.I bekendtgørelsen kan der specificeres krav om anvendelse af bestemte it-systemer, digitaleformater og digital signatur.Med forslaget bemyndiges ministeren blandt andet til at kunne fastsætte regler om, at mini-steriet kan undtage virksomheder fra digital indberetning og digital kommunikation, når ganskesærlige omstændigheder taler for det. Dette gælder fx for grupper af landbrug (CHR), hvorlandbrugets størrelse målt i antal hektar eller dyr generelt taler for at undtage sådanne virksom-heder for kravet om digital indberetning. Undtagelsen beror på en vurdering af, at særligt ældre21
landmænd med en mindre bedrift eller et mindre husdyrhold generelt er mindre it-parate endflertallet af landbrugene, og hvor virksomhedens beskedne økonomiske størrelse ikke gør demi stand til at lade andre varetage den digitale indberetning.Efter den foreslåede bestemmelse bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeritil at fastsætte regler om, at de dokumenter og meddelelser m.v., som ministeriet sender digitalttil virksomheden eller borgerne i forbindelse med den pågældende indberetning, skal være medeller uden underskrift, med maskinelt gengivet underskrift, digital signatur eller tilsvarende udfra en vurdering af, hvad der vil være forsvarligt og hensigtsmæssigt i den pågældende situati-on.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 7Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. januar 2010.Som nævnt i afsnit 3.2.3. under de almindelige bemærkninger er det hensigten at udstede be-kendtgørelserne snarest herefter, dog således, at kravet om digital indberetning først får virk-ning, når der er gennemført en informationskampagne over for de berørte virksomheder somomtalt i afsnit 4 under de almindelige bemærkninger.Kravet om digital indberetning vil således formentlig først få virkning i 2. halvår af 2010 forde virksomheder, som skal overgå til obligatorisk digital indberetning i 2010, og i 2011 for devirksomheder, som skal overgå til obligatorisk digital indberetning i 2011. Indtil da vil det væ-re frivilligt for de omfattede virksomheder, om de vil anvende digital indberetning.Af afsnit 3.2.1. under de almindelige bemærkninger fremgår det, hvilke indberetninger somskal overgå til obligatorisk digital indberetning i henholdsvis 2010 og 2011.Til § 8Den foreslåede§ 8angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde.Afgrænsningen af de foreslåede ændringers territoriale gyldighed svarer til de pågældendeloves territoriale gyldighed.
22
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
Økonomi- og Erhvervsministeriet§1
I lov om Danmarks Statistik, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, somændret ved § 81 i lov nr. 431 af 6. juni 2005og § 155 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,foretages følgende ændringer:§ 3.
Styrelsen træffer beslutning om Dan-marks Statistiks arbejdsplan i overensstem-melse med bestemmelserne i § 1, stk. 1, ogfastsætter retningslinier for behandlingen afde i § 1, stk. 3, nævnte samordningsspørgsmålsamt spørgsmål om samordning af offentligog ikke-offentlig statistik.Stk. 2.Styrelsen træffer beslutning om, ihvilket omfang og på hvilken måde de i § 3 aog §§ 8-12 nævnte oplysninger skal indhen-tes. Økonomiministeren kan dog fastsættebegrænsninger med hensyn til tilvejebringel-sen af oplysninger efter §§ 8-12, som det sta-tistiske departement ikke i de ved lovensikrafttræden gældende love eller administrati-ve bestemmelser havde hjemmel til at kræveafgivet.1.
I§ 3, stk. 2,indsættes som3.-6. pkt.:»Økonomi- og erhvervsministeren kan efterforhandling med styrelsen fastsætte reglerom, at nærmere angivne oplysninger skal ind-berettes digitalt, og at kommunikation mellemDanmarks Statistik og virksomhederne i for-bindelse hermed skal foregå digitalt. Ministe-ren kan herunder fastsætte regler om over-gang til digital indberetning og om anvendel-se af bestemte it-systemer, særlige digitaleformater og digital signatur. Ministeren kanendvidere efter forhandling med styrelsenfastsætte regler om, at Danmarks Statistik kanundtage virksomheden fra digital indberet-ning og digital kommunikation, når ganske23
særlige omstændigheder taler for det. Mini-steren kan herunder fastsætte regler om, atDanmarks Statistiks afslag på ansøgninger omfritagelse for digital indberetning ikke kanindbringes for anden administrativ myndig-hed.«Stk. 3.Styrelsen kan efter aftale med Dan-marks Nationalbank i nærmere bestemt om-fang overlade til Danmarks Nationalbank atindsamle, bearbejde og offentliggøre statisti-ske oplysninger inden for det finansielle om-råde. Ligeledes kan styrelsen pålægge de fi-nansielle virksomheder at afgive de i § 8, stk.1, nr. 3 anførte oplysninger til Danmarks Na-tionalbank efter dennes anmodning.2.
I§ 3indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk.4.Økonomi- og erhvervsministerenkan efter forhandling med styrelsen fastsætteregler om, at Danmarks Statistik kan udstedevisse typer af dokumenter i forbindelse medoplysninger, som indberettes digitalt, jf. stk.2, uden underskrift eller med maskinelt gen-givet underskrift eller på tilsvarende måde,således at sådanne dokumenter i retlig hen-seende sidestilles med et dokument med per-sonlig underskrift.«Stk. 4.Forslag til Danmarks Statistiks bud-get afgives til økonomiministeren efter god-kendelse af styrelsen. Styrelsen træffer i øv-rigt beslutning i spørgsmål af større økono-misk betydning, herunder fastsættelsen afretningslinier for vederlag for de i § 1, stk. 1,punkt 2, nævnte opgaver for kommuner, or-ganisationer, private virksomheder m.v.Stk. 5.Styrelsen kan nedsætte rådgivendeudvalg.Stk. 6.Styrelsen tager i øvrigt stilling tilspørgsmål, som forelægges af rigsstatistike-ren.Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
Beskæftigelsesministeriet§2
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørel-se nr. 268 af 18. marts 2005, som ændret vedlov nr. 300 af 19. april 2006, lov nr. 175 af27. februar 2007, § 29 i lov nr. 512 af 6. juni2007, § 39 i lov nr. 106 af 26. februar 2008,lov nr. 559 af 17. juni 2008, lov nr. 1395 af27. december 2008 og § 7 i lov nr. 482 af 12.24
juni 2009, foretages følgende ændringer:§ 75.
Beskæftigelsesministeren kan fastsæt-te regler om pligt til anmeldelse af arbejds-ulykker, forgiftningstilfælde, erhvervssyg-domme og andre forhold af arbejdsmiljømæs-sig betydning.Stk. 2.Den, som under udøvelse af offentligtjeneste eller hverv får kendskab til forhold,der strider mod denne lov eller regler udstedti henhold til loven, skal underrette Arbejdstil-synet herom.Stk. 3.Inspektionsorganer, der er akkredite-ret til kontrol, periodiske undersøgelser,prøvninger el.lign., skal underrette Arbejdstil-synet, hvis de vurderer, at et teknisk hjælpe-middel eller dele af et teknisk hjælpemiddeler til fare, hvis der ikke gribes ind. Beskæfti-gelsesministeren kan fastsætte nærmere reglerherom.Stk. 4.En læge, der konstaterer eller fårmistanke om, at en person har været udsat forskadelige påvirkninger på sin arbejdsplads,skal underrette Arbejdstilsynet. Beskæftigel-sesministeren kan fastsætte nærmere reglerherom.1.
I§ 75indsættes somstk. 5og6:»Stk.5.Beskæftigelsesministeren kan fast-sætte regler om, at anmeldelse efter stk. 1 ogunderretning efter stk. 4 skal ske digitalt, ogat kommunikation mellem Arbejdstilsynet ogarbejdsgiveren, lægen eller tandlægen i for-bindelse hermed skal foregå digitalt. Ministe-ren kan herunder fastsætte regler om over-gang til digital anmeldelse og underretning ogom anvendelse af bestemte it-systemer, særli-ge digitale formater og digital signatur. Mini-steren kan endvidere fastsætte regler om, atder i ganske særlige situationer kan dispense-res fra kravet om digital anmeldelse af ar-bejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser ogefterfølgende digital kommunikation herom.Arbejdstilsynet træffer afgørelse om dispen-sation ved anmeldelse af arbejdsulykker, somalene er sendt til Arbejdstilsynet. Afgørelseom dispensation ved anmeldelse af arbejds-ulykker, som både er sendt til Arbejdsskade-styrelsen og Arbejdstilsynet, træffes af Ar-bejdsskadestyrelsen, som endvidere træfferafgørelse om dispensation ved anmeldelser afarbejdsbetingede lidelser, uanset om de er25
sendt til Arbejdsskadestyrelsen eller til Ar-bejdstilsynet.Stk. 6.Beskæftigelsesministeren kan fast-sætte regler om, at Arbejdstilsynet kan udste-de visse typer af dokumenter i forbindelsemed den pågældende anmeldelse, jf. stk. 5,uden underskrift eller med maskinelt gengivetunderskrift eller på tilsvarende måde, såledesat sådanne dokumenter i retlig henseendesidestilles med et dokument med personligunderskrift.«§3
I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, somændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 496 af 6. juni2007 og senest ved § 10 i lov nr. 483 af 12.juni 2009, foretages følgende ændringer:§ 34.
Beskæftigelsesministeren fastsætterregler om, at læger og tandlæger skal anmeldesåvel klare som formodede tilfælde af er-hvervssygdomme, som de pågældende gen-nem deres erhverv bliver bekendt med, tilArbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet.1.
I§ 34indsættes efter stk. 1 som nye styk-ker:»Stk.2.Beskæftigelsesministeren kan fast-sætte regler om, at oplysninger efter stk. 1skal indberettes digitalt, og at kommunikationmellem Arbejdsskadestyrelsen og lægen ellertandlægen i forbindelse hermed skal foregådigitalt. Ministeren kan herunder fastsætteregler om anvendelse af bestemte it-systemer,særlige digitale formater og digital signatur.Der kan endvidere fastsættes regler om, atArbejdsskadestyrelsen efter ansøgning i gan-ske særlige situationer kan dispensere frapligten til at anmelde digitalt. Arbejdsskade-styrelsen træffer afgørelse om dispensationved anmeldelser af erhvervssygdomme, uan-set om de er sendt til Arbejdsskadestyrelseneller til Arbejdstilsynet.Stk. 3.Arbejdsskadestyrelsen behandleranmeldelser om erhvervssygdomme, uansetom kravet i stk. 2 om digital anmeldelse eropfyldt.«Stk. 2.Arbejdsskadestyrelsen skal underret-tes af Sundhedsstyrelsen om anmeldelser afsærlige kræftdiagnoser, hvor sygdommen måformodes at være erhvervsbetinget kræft. Di-Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
26
rektøren for Arbejdsskadestyrelsen fastsætterregler om underretningen, herunder hvilkediagnoser der er omfattet af underretningen.Det kan ved disse bestemmelser fastsættes, atunderretningen kan ske elektronisk og udensamtykke fra den, som underretningen vedrø-rer.§ 35.
Beskæftigelsesministeren fastsætterretningslinjer for samarbejdet mellem Ar-bejdsskadestyrelsen, Ankestyrelsen, forsik-ringsselskaber, Arbejdsmarkedets Erhvervs-sygdomssikring, regioner og kommuner m.fl.med henblik på koordinering af hjælpeforan-staltningerne for tilskadekomne.Stk. 2.Arbejdsskadestyrelsens direktør fast-2.
I§ 35, stk. 2,udgår2. pkt.sætter regler for, hvilke oplysninger anmel-delsen skal indeholde, og hvorledes anmel-delse skal ske. Det kan af reglerne fremgå, atarbejdsskader kan anmeldes elektronisk. Detskal af reglerne fremgå, hvilke anmeldelserforsikringsselskabet og ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring skal sende til Ar-bejdsskadestyrelsen, hvilke anmeldelser Ar-bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring skalsende til forsikringsselskabet, og hvilke an-meldelser forsikringsselskabet skal sende tilArbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.Stk. 3.Arbejdsskadestyrelsens direktør fast-sætter regler for anmeldelse af arbejdsskaderog for afgivelse af lægeerklæringer, der ernødvendige til sagens behandling. Arbejds-skadestyrelsens direktør fastsætter endvidereregler for, i hvilket omfang lægeerklæringerog lægeattester, jf. stk. 4, skal honoreres medfast takst, samt størrelsen af denne takst.3.
I§ 35indsættes efter stk. 3 som nye styk-ker:»Stk.4.Direktøren for Arbejdsskadestyrel-sen kan fastsætte regler om, at oplysningerefter stk. 2 og 3 skal indberettes digitalt, og atkommunikationen mellem Arbejdsskadesty-relsen, forsikringsselskabet og arbejdsgivereni forbindelse hermed skal foregå digitalt. Di-rektøren kan herunder fastsætte regler omanvendelse af bestemte it-systemer, særligedigitale formater og digital signatur. Der kanendvidere fastsættes regler om, at Arbejds-skadestyrelsen efter ansøgning i ganske særli-ge situationer kan dispensere fra pligten til atanmelde digitalt. Arbejdsskadestyrelsen træf-27
fer afgørelse om dispensation om anmeldel-ser, som både er sendt til Arbejdsskadestyrel-sen og Arbejdstilsynet.Stk. 5.Arbejdsskadestyrelsen behandleranmeldelser om ulykker, uanset om kravet istk. 4 om digital anmeldelse er opfyldt.«Stk. 4.Forsikringsselskabet og Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdomssikring betaler alleudgifter til sagsoplysning i konkrete sager.§ 44, stk. 1.
Arbejdsskadestyrelsens afgørelser efter § 40kan indbringes for Ankestyrelsen af1) tilskadekomne eller dennes efterladte,2) forsikringsselskabet i sager om ulykker,3) Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssik-ring i sager om erhvervssygdomme og4) arbejdsgiveren, for så vidt angår afgørelserom anerkendelse af arbejdsskader.Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
4.
I§ 44, stk. 1, nr. 4,indsættes efter »ar-bejdsskader«: »og afgørelser efter § 35, stk.4«.
§4
I lov nr. 423 af 10. juni 2003 om erstatningtil tilskadekomne værnepligtige m.fl., somændret ved § 2 i lov nr. 186 af 18. marts2009, foretages følgende ændring:§ 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætterefter forhandling med forsvarsministeren ogindenrigs- og sundhedsministeren regler for,hvorledes anmeldelse skal ske, og hvilke op-lysninger anmeldelsen skal indeholde.1.
I§ 3indsættes somstk. 2:»Stk.2.Beskæftigelsesministeren kan efterforhandling med forsvarsministeren og inden-rigs- og socialministeren fastsætte regler om,at oplysninger efter stk. 1 skal indberettesdigitalt, og at kommunikationen mellem Ar-bejdsskadestyrelsen og den anmeldelsesplig-tige i forbindelse hermed skal foregå digitalt.Der kan herunder stilles krav om anvendelseaf bestemte it-systemer, særlige digitale for-mater og digital signatur. Ministeren kan end-videre efter forhandling med forsvarsministe-ren og indenrigs- og socialministeren fastsæt-te regler om, at Arbejdsskadestyrelsen kanundtage den anmeldelsespligtige fra digitalindberetning og digital kommunikation, nårganske særlige omstændigheder taler for det.«
28
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiske-ri§5
I lov om jordbrugets anvendelse af gødningog om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr.757 af 29. juni 2006, foretages følgende æn-dringer:
1.
I§ 23, stk. 1,udgår: »og udarbejdelse af§ 23, stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiske- gødningsregnskabet«.ri udarbejder skemaer, der skal anvendes tilvirksomhedens gødningsplanlægning ogudarbejdelse af gødningsregnskabet.2.
§ 26 aaffattes således:»§ 26 a.
Ministeren for fødevarer, landbrugog fiskeri kan fastsætte regler om pligt til atanvende digital kommunikation i forbindelsemed indberetning af § 22, stk. 2-4, og § 24omhandlede oplysninger samt ved jordbrugs-virksomheders ansøgning om at få tildelt enkvælstofkvote til brødhvede i medfør af den-ne lov. Ministeren kan herunder fastsætteregler om, at virksomheder kan undtages frapligten til at anvende digital kommunikation,når ganske særlige omstændigheder taler fordet.Stk. 2.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnteoplysninger fastsætte regler om, at ministeren,eller den som er bemyndiget til at varetageopgaver i henhold til loven, ved henvendelsetil jordbrugsvirksomheder alene anvenderdigital kommunikation.Stk. 3.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnteansøgninger og indberetninger fastsætte reg-ler om vilkår og formater for anvendelse afdigital kommunikation, herunder om brugenaf digital signatur. Ministeren kan endviderefastsætte regler om, at ministeren eller den,ministeren bemyndiger dertil, kan udstedevisse typer af dokumenter i forbindelse medden pågældende indberetning, jf. stk. 1, udenunderskrift eller med maskinelt gengivet un-derskrift eller på tilsvarende måde, således atsådanne dokumenter i retlig henseende side-stilles med et dokument med personlig under-skrift.«
§ 26 a.
Ministeren for fødevarer, landbrugog fiskeri kan fastsætte regler om pligt til atanvende digital kommunikation ved jord-brugsvirksomheders ansøgning om at få til-delt en kvælstofkvote til brødhvede i medføraf denne lov.
Stk. 2.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnteansøgninger fastsætte regler om, at ministereneller den, som er blevet bemyndiget til at va-retage opgaver i henhold til denne bestem-melse, ved henvendelse til jordbrugsvirksom-heder alene anvender digital kommunikation.Stk. 3.Ministeren kan for de i stk. 1 nævnteansøgninger fastsætte nærmere regler om vil-kår og formater for anvendelse af digitalkommunikation, herunder om brugen af digi-tal signatur.
29
§6
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr,som ændret ved § 12 i lov nr. 404 af 1. juni2005, § 30 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, lovnr. 105 af 20. februar 2006 og § 53 i lov nr.1336 af 19. december 2008, foretages følgen-de ændring:§ 6.
Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri kan fastsætte regler om pligten til atafgive oplysninger om husdyrbrug til DetCentrale Husdyrbrugsregister (CHR). Enhverhar adgang til at få meddelt oplysninger fraregisteret. Adgangen omfatter såvel enkeltstå-ende oplysninger som masseoplysninger. Mi-nisteren kan på ethvert tidspunkt, herunderperiodisk, videregive såvel enkeltstående op-lysninger som masseoplysninger til en ube-stemt kreds af modtagere.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler omregisterets drift, vedligeholdelse og begræns-ninger i adgangen til at få oplysninger fraregisteret samt om opkrævning af betaling iforbindelse med træk af oplysninger fra regi-steret. Reglerne kan indeholde bestemmelserom udsendelse af erindringsskrivelser, nårindberetning til registeret ikke er sket indenudløbet af en fastsat frist. For udsendelse aferindringsskrivelsen kan opkræves et beløb,der reguleres med tilpasningsprocenten i lovom en satsreguleringsprocent. Beløbet afrun-des til nærmeste med 10 delelige kronebeløb.1.
I§ 6indsættes somstk. 3og4:»Stk.3.Ministeren kan fastsætte regler om,at oplysninger om flytninger af svin samt op-lysninger om husdyrbrug efter stk. 1, skalindberettes digitalt, og at kommunikationmellem ministeren og virksomheden ellerborgeren i forbindelse hermed skal foregådigitalt. Ministeren kan herunder fastsætteregler om overgang til digital indberetning ogom anvendelse af bestemte it-systemer, særli-ge digitale formater og digital signatur ellerlignende. Ministeren kan endvidere fastsætteregler om at undtage virksomheder eller bor-gere fra digital indberetning og digital kom-munikation, når ganske særlige omstændig-heder taler for det.Stk. 4.Ministeren kan fastsætte regler om,at ministeren eller den, ministeren bemyndi-ger dertil, kan udstede visse typer af doku-30
menter i forbindelse med den pågældendeindberetning, jf. stk. 3, uden underskrift ellermed maskinelt gengivet underskrift eller påtilsvarende måde, således at sådanne doku-menter i retlig henseende sidestilles med etdokument med personlig underskrift.«§7
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2010.
§8
Stk. 1.§ 1 gælder ikke for Færøerne.Stk. 2.§§ 2 og 5 gælder ikke for FærøerneogGrønland.Stk. 3.§§ 3 og 6 gælder ikke for Færøerneog Grønland, men kan ved kongelig anord-ning sættes helt eller delvis i kraft for Grøn-land med de ændringer, som de grønlandskeforhold tilsiger.
31