Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 279
Offentligt
706496_0001.png
706496_0002.png
Høringsparterne
1-7-2009J.nr. 644-31-00004LHI-SIK

Høring over udkast til forslag til lov om produktsikkerhed

Hermed udsendes udkast til forslag til lov om produktsikkerhed i høring.Sidste

frist

for bemærkninger til forslaget er

mandag d. 17. august 2009,

kl. 8.00.

Forslaget tager udgangspunkt i de anbefalinger, produktsikkerheds-udvalget er kommet med. Udvalget er nedsat af økonomi- ogerhvervsministeren. Forslaget er udtryk for et ønske om, at forbrugernefortsat skal kunne have tillid til de produkter, de køber, selv omsamhandlen øges.Overordnet set, er der tale om en opdatering af den gældende lov. Lovenhar fået et mere nutidigt sprog, og der er foretaget en rækkeindholdsmæssige ændringer. For at gøre loven mere brugervenlig, erstrukturen ændret.De væsentligste indholdsmæssige ændringer,sammenholdes med den gældende lov, er som følger:nårlovforslagetSIKKERHEDSSTYRELSEN
Nørregade 636700 Esbjerg
TlfFax
33 73 20 0033 73 20 99
[email protected]www.sik.dkCVR-nr. 27 40 31 23
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET

1. Formål og anvendelsesområde

Det foreslås som noget nyt, at der indsættes en formålsbestemmelse.Dermed øges fokus på lovens centrale formål.Lovens anvendelsesområde foreslås begrænset til forbrugerprodukter påsamme måde som i produktsikkerhedsdirektivet. Det betyder, attjenesteydelser, produkter henvendt til industrien, råvarer og fast ejendomikke omfattes af loven. Brugte produkter og antikviteter kan fortsatundtages fra loven, hvis der sker underretning herom.Derudover foreslås det, at ejendom, herunder dyr ikke omfattes af lovensbeskyttelsesobjekt. Ejendom, herunder dyr beskyttes i et vist omfang isektorlovgivning.

2. Myndighedernes beføjelser

De foreslåede indgrebsbeføjelser rækker videre end de gældende. Detforeslås således at det præciseres, at myndighederne skal have mulighedfor at udføre kontrollen som dokumentkontrol og at myndighederne skalkunne kræve dokumentation for, at der er foretaget afhjælpendeforanstaltninger, og konsekvenserne heraf. Det foreslås endvidere, at
2/2J.nr.
myndighederne selv skal kunne destruere farlige produkter og i denforbindelse kræve omkostningsdækning i de tilfælde, hvor det er relevant.For at produktsikkerhedsmyndighederne skal kunne leve op til demarkedsovervågningsforpligtelser, der ligger i forordningen omakkreditering og markedsovervågning, forordning 2008/765, foreslås det,at bestemmelsen om adgang uden retskendelse ændres. Adgang til ikkeoffentligt tilgængelige lokaler bliver dermed mulig, hvis det skønnes atvære nødvendigt for at gennemføre en effektiv kontrol.

3. Gennemførelse af EU-retsakter

Hjemlen til at gennemføre nye EU-regler gøres mere generel inden forproduktområdet. Dermed skabes en øget smidighed i forhold tilfremtidige EU-regler, der omhandler produkter i almindelighed.

4. Administrative bestemmelser

Derudover skabes nogle bedre rammer for den koordinering, der skermellem de forskellige produktsikkerhedsmyndigheder. Dette skal sikre, atet farligt produkt bliver vurderet af den myndighed, der er fagligt mestkompetent.

5. Frist for domstolsprøvelse

For at forhindre, at en sag trækkes i langdrag, foreslås det som noget nyt,at der indsættes en frist på tre måneder for at bede myndighederne om atindbringe et påbud eller et forbud for domstolene.

6. Præventive sanktioner

Endelig er det foreslået, at det præciseres, at bøder bør have en reelpræventiv effekt og fx tage højde for produktets farlighed ogvirksomhedens omsætning.Bemærkninger bedes sendt til[email protected]cc.[email protected].I emnefeltetbedes anført: j. nr. 644-31-00004, produktsikkerhedslov.Spørgsmål kan rettes til Line Himmelstrup på tlf. 33 73 20 44 eller GroFunder Sommerlund på tlf. 33 73 20 64.
Venlig hilsenLine Himmelstrup