Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
706486_0001.png
706486_0002.png
706486_0003.png
706486_0004.png
706486_0005.png
NOTAT
24. juni 2009
09/03070-1
/lkl-dep

Talepapir til samråd i ERU den 24. juni 2009 om Roskilde

Bank

Spørgsmål AK

Ministeren bedes redegøre for sin holdning til situationen iRoskilde Bank.
Indledning:I har bedt mig komme og redegøre for situationen i RoskildeBank i kølvandet på en historie om bankens renteforhøjelser.Jeg har inden samrådet besvaret en række spørgsmål, der eroversendt forinden vores møde i dag.
Besvarelse:Jeg vil gerne indlede med at sige, at jeg har stor forståelse forden vanskelige situation, som kunderne i Roskilde Bank befin-der sig i.
Roskilde Bank er som bekendt en bank under afvikling, og detskaber selvfølgelig nogle særlige forhold, men det er klart, atkunderne skal have en rimelig behandling.
Sidste år var det af hensyn til den finansielle stabilitet nødven-digt, at Nationalbanken og Det Private Beredskab overtog den
2/5
kriseramte Roskilde Bank. Det er værd at huske på, at det altandet lige også var til gavn for kunderne.
Det var dengang vurderingen, at størstedelen af banken kunnesælges, og banken derfor kunne aflevere banklicensen for-holdsvis hurtigt og indenfor 6 måneder. Det lå til grund forKommissionens godkendelse af statsstøtten til Roskilde Bank.
Selvom det lykkedes at sælge bankens filialer, så gjorde denfinansielle krise, der for alvor brød løs med konkursen i Leh-mann Brothers den 24. september 2008, at de finansielle mar-keder frøs til. Situationen gjorde, at der blandt pengeinstitut-terne ikke var meget lyst til at overtage kriseramte banker ellerhverve nye kunder.
Det var derfor ikke længere realistisk at afvikle banken hurtigt,når kunderne fortsat skulle betjenes.
Det er baggrunden for, at Roskilde Bank har lavet en merelangsigtet plan for afviklingen af banken. Det førte også til, atRoskilde Bank ansatte flere medarbejdere, så banken har kapa-citet til at tage hånd om de tilbageværende kunder på en or-dentlig måde.
Roskilde Banks plan for afviklingen drøftes i øjeblikket medKommissionen, og her er det vigtigt at holde sig for øje, atKommissionen ud fra statsstøttehensyn lægger stor vægt på, at
3/5
Roskilde Bank ikke må underbyde andre banker og derfor børbankens renter ligge i den høje ende af markedet.
I følge Kommissionens godkendelse skulle Roskilde Bank ha-ve afleveret banklicensen inden udgangen af 2008. Det harsom bekendt ikke været muligt. Banken stiler i stedet efter enafvikling inden 2012, og det er den tidsplan, som vi p.t. drøftermed Kommissionen.
Jeg har i mine skriftlige besvarelser af samrådsspørgsmåleneredegjort for, at Roskilde Banks rentesatser tidligere har liggetunder markedets rentesatser for sammenlignelige kundetyper.Det var ikke en holdbar situation, når banken modtager stats-støtte, og det harmonerer derfor dårligt med Kommissionensgodkendelse af statsstøtten.
Endvidere har banken i lyset af den finansielle krise fortaget enfornyet risikovurdering af de kunder, der er tilbage i RoskildeBank. Det har vist sig, at de resterende engagementer i Roskil-de Bank ikke overraskende har en forholdsvis lav kreditvær-dighed i forhold til andre bankers engagementer.
Det er baggrunden for, at Roskilde Bank har hævet renteni-veauet og ikke længere er blandt de billigste banker.
Det er klart, at det for nogle kunder vil være en økonomisk be-lastning. En ændring af renterne kan dog være med til at forbe-
4/5
rede kunderne på de vilkår, et nyt pengeinstitut vil stille for atovertage kunden.
Roskilde Banks nye rentesatser ligger dog inden for det rente-spænd, man også kan finde i andre banker – blot ikke i den bil-lige ende.
Jeg synes samtidig, at man skal være opmærksom på, at detikke kun er kunder i Roskilde Bank, der har oplevet en æn-dring af renterne. Dette gælder også for kunder i andre penge-institutter, eftersom rentemarginalen i markedet er steget i køl-vandet på den finansielle krise.
For pengeinstitutter helt generelt gælder, at når et institut fast-sætter renten på udlån for sine kunder, indgår forskellige fakto-rer i overvejelserne. Herunder både en kreditvurdering af kun-den ud fra en betragtning af de risici, der er forbundet med atlåne penge til kunden, samt en vurdering af konkurrencesitua-tionen på markedet. For Roskilde Banks vedkommende indgårogså den særlige faktor, at banken er under afvikling.
Den seneste renteændring i Roskilde Bank har fået flere til atstille spørgsmål ved Roskilde Banks håndtering af kunderne.Jeg er sikker på, at banken og dens ejere gør deres bedste for athjælpe kunderne videre til en ny bank inden for de rammer,som nu engang er fastsat for Roskilde Bank. Nationalbankenhar oplyst mig om, at den anser spørgsmål om rentefastsættelsesom en del af den daglige ledelses- og bestyrelseskompetence
5/5
inden for de rammer, der er sat af Kommissionen i forbindelsemed statsstøttesagen.
Roskilde Bank er dog opmærksom på, at renteforhøjelsen vilkunne have konsekvenser for kunderne.
Roskilde Bank har oplyst mig om, at banken vil gennemgåøkonomien sammen med kunderne og se på, hvordan økono-mien kan omlægges og forbedres. Det gælder både for privat-og erhvervskunder.
Til privatkunderne tilbyder Roskilde Bank desuden gældsråd-givning, mens banken til erhvervskunder er ved at udvikle etmanagementkoncept, der skal hjælpe med at gøre virksomhe-derne klar til andre banker.
Samlet set er det min opfattelse at der er styr på situationen iRoskilde Bank. Kunderne bliver fortsat serviceret og afviklin-gen sker nu i et roligere tempo under hensyntagen til den fi-nansielle krise og de i øvrigt fastsatte vilkår for statsstøttegod-kendelsen.
Jeg kan ikke gå nærmere ind i spørgsmål om konkrete kunde-forhold og om kunderne historisk er blevet rådgivet godt nok.Sådanne spørgsmål er et anliggende for Pengeinstitutankenæv-net og domstolene.