Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 277
Offentligt
NOTAT
25. juni 2009Vores reference:Sag 200907356Arkivkode 31.80.06Center for Maritim Regulering/AMO
Ny konvention om søtransport (kontraktretligt ansvar for tab ogskade på gods mv.), ”Rotterdamreglerne”
SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C2100 København Ø
Ved brev af 23. april 2007 modtog Folketingets Erhvervsudvalget en ori-entering om forhandlingerne i FN-regi om en ny søretskonvention.Konventionen blev som planlagt vedtaget af FN’s generalforsamling i de-cember 2008 og vil blive åbnet for undertegnelse ved en ceremoni i Rot-terdam den 23. september 2009, hvor regeringen på Danmarks vegne vilunderskrive konventionen med ratifikationsforbehold.Konventionen indeholder en moderne og udvidet regulering af dekontraktretlige forhold ved søtransport og vil nødvendiggøre en ændringaf sølovens kap. 13, såfremt Danmark skal ratificere konventionen.Danmark skal i så fald tillige opsige sin deltagelse i den hidtidigeregulering, de såkaldte Haag-Visby-regler, der nu erstattes af den nyekonvention. Konventionen regulerer kontraktforholdet mellem transpor-tøren (rederen) og afskiberen (typisk industrivirksomheder), herunder an-svar for skader og forsinkelse, krav til transportdokumenter, udlevering afgods og bilæggelse af tvister.For at opfylde den moderne transports behov regulerer konventionenendvidere visse aspekter af dør-til-dør transporter, hvor en del af trans-porten foretages med andre transportmidler, men hvor der indgår søtrans-port. Herunder gives parterne fleksibilitet til at aftale dør-til-dør transpor-ter, der passer til parternes behov, og der fastsættes ansvarsregler, der ertilpasset transporter, hvor der anvendes flere transportformer. Det bliverogså muligt at anvende elektroniske transportdokumenter, hvorved kon-ventionen medvirker til at smidiggøre den internationale samhandel.Danmark har spillet en aktiv rolle under forhandlingerne og sat væsentli-ge fingeraftryk på den vedtagne konvention.Konventionen har i april 2009 været sendt i offentlig høring, hvor bådereder- og afskiberorganisationer, der repræsenterer begge sider af kon-
Tlf.Fax
39 17 44 0039 17 44 01
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
2/2
traktforholdet, har udtrykt støtte til undertegnelse såvel som ratifikationaf konventionen.Undertegnelsesceremonien vil sende et signal om, at konventionen vil fåopbakning fra væsentlige søfarts- og handelsnationer og dermed fremmeglobal regulering af kontraktforholdene ved søtransport.Konventionen træder i kraft et år efter, at 20 lande har ratificeret den.Folketinget vil efter sædvanlig praksis blive inddraget i forbindelse medden lovgivningsproces, der vil blive igangsat for at muliggøre ratifikation.