Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 269
Offentligt
703660_0001.png
703660_0002.png
703660_0003.png
703660_0004.png
703660_0005.png
703660_0006.png
703660_0007.png
703660_0008.png
703660_0009.png
703660_0010.png
703660_0011.png
NOTAT
26. juni 2009Vores reference:Sag 200803176Arkivkode 30.40.01Center for søfarendeog fiskere (SOF)/kan/lbo/
Bjærgning af omkomne efter skibsforlisIndledningDette notat indeholder en gennemgang af, hvordan bjærgning er blevethåndteret ved skibsforlis med omkomne i danske farvande samt ved forlisaf danske skibe med omkomne uden for dansk territorialfarvand.Herudover indeholder notatet en gennemgang af myndighedernes opga-ver i relation til eftersøgning og redning af overlevende samt bjærgning afskibsvrag og eventuelle omkomne efter skibsforlis. Endelig gennemgåshvilke ordninger, der findes i en række andre sammenlignelige lande.Notatet er udarbejdet i samarbejde mellem Søfartsstyrelsen, Forsvarsmi-nisteriet og Justitsministeriet og med bidrag fra Udenrigsministeriet.Såfremt et skib forliser, vil der i første omgang blive iværksat en efter-søgnings- og redningsoperation (en såkaldt SAR-operation) med henblikpå at finde og redde eventuelle overlevende. SAR-operationen forløber,indtil det vurderes, at chancen for at redde overlevende ikke længere er tilstede.Herefter kan Farvandsvæsenet meddele påbud til ejeren om at uskadelig-gøre et skibsvrag (dette kan eksempelvis ske ved bjærgning), hvis vrageter til fare eller væsentlig ulempe for skibsfart eller fiskeri. Herudover kanejeren af egen drift bjærge skibsvraget og/eller eventuelle omkomne.Dette notat vedrører primært bjærgning af omkomne. I det omfangbjærgning omtales, er det derfor – medmindre andet er anført – møntet påbjærgning af omkomne.
SØFARTSSTYRELSEN
Vermundsgade 38 C2100 København Ø
Tlf.Fax
39 17 44 0039 17 44 01
CVR-nr. 29 83 16 10EAN-nr. 5798000023000[email protected]www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Skibsforlis med omkomne fra 1998-2008En gennemgang1af skibsforlis (af danske og udenlandske skibe) medomkomne i dansk territorialfarvand samt forlis af danske skibe med om-komne uden for dansk territorialfarvand fra 1998 til 2008 viser, at det eret forholdsvist begrænset antal skibe, der er forlist med omkomne i denpågældende periode. I dansk territorialfarvand er det overvejende mindredanske fiskefartøjer, der er forlist. Ser man på danske handelsskibe, erhovedparten forlist uden for dansk territorialfarvand, jf. bilag 1 og 2.Skibsforlis med omkomne inden for dansk territorialfarvandNedenstående oplysninger om antallet af skibsforlis, bjærgede og om-komne er baseret på tilgængelige oplysninger fra Søfartsstyrelsens Opkla-ringsenhed samt i enkelte tilfælde fra Forsvarsministeri-et/Farvandsvæsenet. Der tages forbehold for, at der ikke i alle tilfælde harværet en fuldt ud dækkende beskrivelse af forløbet, idet beskrivelsen ikkeer udarbejdet med henblik på at belyse de forhold, som dette notat om-handler.I perioden 1998-2008 er der forlist 3 handelsskibe med i alt 16 omkomnei dansk territorialfarvand. Ud af de 16 omkomne er 11 bjærget eller fun-det efterfølgende.I det seneste tilfælde, OMER N, som forliste i 2007 med otte omkomne,blev fire omkomne bjærget i forbindelse med den umiddelbare eftersøg-nings- og redningsaktion. Efterfølgende er yderligere to omkomne fundet,således er seks ud af de otte omkomne blevet fundet. Vraget er blevetbjærget ved rederens foranstaltning efter påbud fra Farvandsvæsenet.Ved forliset af SKANSUND i 2000 blev begge omkomne bjærget i for-bindelse med den umiddelbare eftersøgnings- og redningsaktion.Så vidt det vides, blev 3 ud af 6 omkomne bjærget i forbindelse med denumiddelbare eftersøgnings- og redningsaktionen ved forliset af det ukra-inske handelsskib ASTER i 1998.Fra 1998 til 2008 er der forlist 19 fiskeskibe med i alt 32 omkomne idansk territorialfarvand. Ud af de 32 omkomne er i alt 15 fundet ellerbjærget efterfølgende.Ser man på de fiskeskibe, hvor forlisene har medført omkomne, er detovervejende mindre fiskeskibe2med få omkomne pr. forlis. Ved 5 af defiskeskibsforlis, hvor der har været omkomne, er der sket bjærgning ellerbjærgningsforsøg med henblik på at finde de omkomne.Gennemgangen er foretaget på baggrund af rapporter fra Søfartsstyrelsens opklarings-enhed. Der har ikke i alle tilfældene været tilgængelige oplysninger om alle relevanteforhold, hvorfor gennemgangen er behæftet med en vis usikkerhed.2Et mindre fiskeskib er under 15m og med en bruttotonnage under 20.1
2
I tidsrummet 2000-2008 er i alt 165 fritidssejlere omkommet3. Der findesikke tilsvarende oplysninger om bjærgning af disse. Søsportens Sikker-hedsråd har oplyst, at det er relativt sjældent, at fritidsskibe forliser, og atfritidssejlere typisk omkommer, fordi de falder over bord. Bliver de på-gældende ikke fundet ved en redningsaktion, er de ofte meget vanskeligeat finde efterfølgende.Forlis af danske skibe med omkomne uden for dansk territorialfarvandI perioden 1998-2008 er 7 danske handelsskibe med i alt 30 omkomneforlist uden for dansk territorialfarvand. Ifølge tilgængelige oplysningerfraSøfartsstyrelsensOpklaringsenhedogForsvarsministeri-et/Farvandsvæsenet, er de omkomne kun blevet bjærget i ét af disse til-fælde (forliset af UNO i tysk territorialfarvand i 2002, hvor én personomkom).Danske myndigheder har ikke været involveret i bjærgningsaktioner udenfor dansk territorialfarvand i perioden mellem 1998 og 2008.Regler om bjærgning af omkomne efter skibsforlisDer er hverken internationalt eller nationalt fastsat regler for bjærgning afpersoner, der med sikkerhed er omkommet. Danske myndigheder er der-for ikke forpligtet til at bjærge omkomne efter skibsforlis. I nogle tilfældevil der alligevel kunne ske bjærgning. Det vil imidlertid bero på de kon-krete omstændigheder.Forsvarsministeriets opgaver i forbindelse med eftersøgning og red-ning ved skibsforlis og bjærgning af skibEftersøgnings- og Redningstjenesten (SAR)Danmark har tiltrådt den internationale konvention om maritim eftersøg-ning og redning (SAR Konventionen) og har herigennem forpligtet sig tilat have et maritimt redningsberedskab.Eftersøgnings- og redningsoperationer i forbindelse med nødstedte skibeog havanlæg ledes og koordineres fra Joint Rescue Coordination Centre(JRCC), der er operativt styret fra og placeret ved Søværnets OperativeKommando (SOK) i Århus. Nødmeldinger vil tilgå JRCC fra LyngbyRadio, Alarmcentralen, politiet eller andre. Baseret på informationernefra en konkret nødmelding iværksætter JRCC en eftersøgnings- og/ellerredningsoperation.En eftersøgnings- og redningsoperation vil involvere alle tilgængeligeressourcer, herunder bl.a. redningshelikoptere, statsskibe og civile skibe,der er til stede i det pågældende område. Dykkeroperationer er ikke en in-tegreret del af søredningstjenesten, og ingen af Forsvarsministeriets myn-Heri indgå ikke kun personer om bord på fritidsfartøjer, men også fritidsdykkere, bræt-sejlere og lignende.3
3
digheder er pålagt at opretholde et dykkerberedskab i forbindelse med sø-redningstjenesten. I sjældne tilfælde kan der i forbindelse med en red-ningsoperation være behov for at indsætte dykkere. Det kan være nød-vendigt f.eks. med henblik på at konstatere, om der skulle være overle-vende i luftlommer i vraget. I sådanne tilfælde kan Søværnets OperativeKommando enten anvende dykkere fra Søværnets Minørtjeneste, Søvær-nets Frømandskorps, Falck eller andre enheder, som deltager i rednings-operationen. Findes der omkomne under redningsaktionen, herunder ogsåen eventuel dykkeroperation, vil disse blive bjærget, og politiet vil blivekontaktet med henblik på identifikation, underretning af pårørende m.v.Det er JRCC, der tager beslutningen om at indstille en redningsoperation.JRCC vil fortsætte eftersøgningen, indtil det vurderes, at muligheden forat redde overlevende ikke længere er til stede. I beslutningen om at ind-stille en redningsoperation indgår bl.a. overvejelser om de savnedes over-levelsestid i relation til påklædning og havvandstemperaturer, søgeområ-dets størrelse, sigtbarhed samt vind- og strømforhold i relation til antalletog typen af indsatte skibe samt sikkerheden for det deltagende personel iredningsoperationen.Bjærgning af skibI henhold til lovbekendtgørelse nr. 625 af 15. september 1986 om tillægtil strandingsloven kan Farvandsvæsenet meddele ejeren af et skibsvragpåbud om at uskadeliggøre vraget, hvis det er til fare eller væsentligulempe for skibsfart eller fiskeri. Påbuddet indeholder en frist for, hvor-når vraget skal være uskadeliggjort samt oplysning om den minimums-dybde, der skal være over vraget. Uskadeliggørelsen sker på ejerens for-anledning og ansvar samt for dennes risiko og regning, og ejeren vælgersom udgangspunkt selv, hvorledes uskadeliggørelsen skal ske, f.eks. vedbjærgning, bortsprængning el.lign. Farvandsvæsenet har ikke hjemmel tilat lade påbuddet indeholde betingelser, såsom fremsendelse og godken-delse af bjærgningsplan mv.Medfører vejrliget, at tidsfristen ikke kan overholdes, kan Farvandsvæse-net forlænge denne.Har ejeren ikke inden udløb af den meddelte frist sørget for vragets uska-deliggørelse, mister ejeren sin ret til selv at stå for uskadeliggørelse, ogFarvandsvæsenet kan lade vraget uskadeliggøre for ejerens regning. Idenne situation kan Farvandsvæsenet give en tredjemand (herunder enanden offentlig myndighed) tilladelse til for ejerens regning og risiko atuskadeliggøre vraget.Ejeren kan af egen drift vælge at foranstalte en bjærgningsaktion i situati-oner, hvor skibet ikke er til fare eller væsentlig ulempe for skibsfart ellerfiskeri. Skibets ejer eller den til skibet berettigede kan – som de eneste –bjærge vraget uden at være forpligtet til at underrette eller indhente tilla-4
delse fra Farvandsvæsenet. Underretning skal ske, hvis det følger af an-den lovgivning, eksempelvis miljølovgivningen.Alle andre end skibets ejer eller den til skibet berettigede skal have Far-vandsvæsenets tilladelse til at foretage bjærgning. Herudover skal de op-fylde betingelser fastsat i bjærgningstilladelsen, og Farvandsvæsenet kankræve, at der stilles en sådan sikkerhed, som anses nødvendig for over-holdelse af de stillede betingelser.Danmarks Rederiforening oplyser, at forsikringsmæssigt er bjærgning afomkomne, hvor det ikke sker i forbindelse med en bjærgning af skibet,ikke i sig selv dækket i P&I klubberne4, men disse vil efter omstændighe-derne på baggrund af en konkret vurdering kunne dække eventuelle om-kostninger.Politiets opgaver i forbindelse med eventuel bjærgning af omkomneefter skibsforlisEfter retsplejelovens regler iværksætter politiet efter anmeldelse eller afegen drift efterforskning, når der er rimelig formodning for, at et strafbartforhold, som forfølges af det offentlige, er begået. Det gør sig også gæl-dende, hvis der er en rimelig formodning om strafbart forhold i forbindel-se med et skibsforlis. Hvis efterforskningen tilsiger det – og det i øvrigt ermuligt ud fra vejr-, vind- og strømforhold, vragets placering m.v. – vilpolitiet kunne foranledige, at eventuelle omkomne bjærges, herunder iforbindelse med en eventuel bjærgning af skibsvraget.I tilfælde, hvor der ikke er rimelig formodning for, at et strafbart forholder begået, vil politimæssige forhold almindeligvis ikke tilsige, at der skalske bjærgning af omkomne.Hvis der sker bjærgning af omkomne i forbindelse med et skibsforlis,f.eks. hvor omkomne bjærges i forbindelse med en redningsaktion (SAR-operation), eller hvor skibets ejer mv. foretager bjærgning af skibsvraget,vil politiet almindeligvis medvirke ved identifikation af de omkomne.Rigspolitiet har etableret et identifikationsberedskab, som kan bistå poli-tikredsene og andre myndigheder med henblik på identifikation af om-komne ved fly-, tog- og skibsulykker, brandkatastrofer og lignende iDanmark og i udlandet. Identifikationsberedskabet vil ofte deltage vedselve bjærgningen for at kunne sikre spor og oplysninger til brug foridentifikationen.Politiet forestår underretning af pårørende og ved udenlandske omkomneunderretning af myndighederne i hjemlandet.
P&I-klubber (protection and indemnity) er gensidige forsikringsselskaber, som kon-trollerer ca. 90% af verdensmarkedet for maritim ansvarsforsikring.
4
5
Søfartsstyrelsens Opklaringsenheds opgaver i forbindelse med ulyk-kesopklaringSøfartsstyrelsens Opklaringsenhed undersøger årsagen til ulykker ogdødsfald til søs samt forureningsuheld med henblik på, at Søfartsstyrelseneller andre kan træffe foranstaltninger for at reducere risikoen for genta-gelser.Opklaringsenheden undersøger også dykkerulykker og ulykker på danskehavanlæg, som ikke er omfattet af lov om visse havanlæg, ulykker til søspå udenlandske skibe, såfremt der er knyttet danske interesser til ulykken.Opklaringsenheden kontakter nærmeste pårørende til en person, der harværet udsat for en alvorlig ulykke, og informerer om Opklaringsenhedensrolle og arbejde. Når undersøgelserne er afsluttet, sendes ulykkesrappor-ten til den nærmeste familie, før rapporten bliver offentliggjort.Opklaringsenheden skal straks underrettes, når et dansk handels- eller fi-skeskib er involveret i kollision, påsejling, grundstødning, brand, eksplo-sion, lækage, slagside, kæntring eller andre hændelser med væsentlig ma-teriel skade til følge.Opklaringsenheden skal også kontaktes i tilfælde af dødsfald, alvorligepersonulykker, dykkerulykker og ulykker på danske havanlæg, som ikkeer omfattet af lov om visse havanlæg.Forlis af danske skibe uden for dansk territorialfarvandUdenrigsministeriet oplyser, at hvis et dansk skib forliser i en fremmedstats territorialfarvand, befinder det sig på en fremmed stats område.Bjærgning skal derfor finde sted i overensstemmelse med den pågælden-de kyststats lovgivning, ligesom det er den pågældende stat, der har an-svaret for en redningsindsats. Den pågældende kyststat kan også som etled i udøvelsen af sin jurisdiktion stille krav om en eventuel bjærgning afomkomne.Ordninger i andre landeSøfartsstyrelsen har med bistand fra Udenrigsministeriet indhentet oplys-ninger om, hvordan en række andre lande håndterer spørgsmålet ombjærgning af omkomne i forbindelse med skibsforlis. Det drejer sig omNorge, Sverige, Finland, Tyskland, Holland og England, der alle har til-trådt SAR-konventionen. Søfartsstyrelsen har ikke for alle landes ved-kommende modtaget fuldt ud dækkende besvarelser, hvorfor nedenståen-de oplysninger bør læses med et vist forbehold.Af de adspurgte lande har kun Norge retningslinjer for eftersøgning afformodede omkomne. I Norge har politiet det overordnede ansvar for ef-tersøgning af formodede omkomne både på landjorden, i søer, og til havs
6
m.v. Det norske politidirektorat har derfor udstedt retningslinjer5for ef-tersøgning af personer, som antages at være omkommet. Ordningen om-fatter personer, som er savnet – uanset årsagen – inden for det norske ter-ritorialfarvand og de norske internationale havområder, som er erklæretansvarsområde for den norske redningstjeneste. Ordningen gælder ikkeuden for det norske SAR-område.Det fremgår af retningslinjerne, at sikkerheden for eftersøgningsmand-skabet altid skal have højeste prioritet under alle operationer. Herudovertræffes der beslutning om gennemførelse og afslutning af eftersøgning afformodede omkomne under hensyn til følgende forhold: ligebehandling(situation, nationalitet etc.), de pårørendes indstilling og opfattelse, en re-alistisk vurdering af alle ydre forhold ved eftersøgningen, en realistiskmulighed for at finde de savnede, realistiske økonomiske rammer og rea-listisk tidsmæssige rammer. Den norske stat har som udgangspunkt afsaten ramme på ca. 7 mio. NOK til eftersøgning af formodede omkomne i2008.For de øvrige landes vedkommende er der ikke fastsat regler eller lovgiv-ning om bjærgning af omkomne. De modtagne oplysninger tyder på, atlandene vil foretage en konkret vurdering af behovet for bjærgning afformodede omkomne. Ved vurderingen vil der eksempelvis blive lagtvægt på mulighederne for at gennemføre en bjærgningsaktion, hensynettil redningsmandskabets sikkerhed og behovet for at gennemføre en poli-timæssig efterforskning.For så vidt angår bjærgning af de adspurgte landes egne statsborgere, somer omkommet uden for hjemlandets territorialfarvand, viser de modtagneoplysninger, at de pågældende lande ikke systematisk arbejder for at fådisse bjærget.Afsluttende bemærkningerGennemgangen af skibsforlisene med omkomne fra 1998-2008 har vist,at søfarende, der er omkommet efter skibsforlis, ikke i alle tilfælde bjær-ges efter afslutning af rednings- og eftersøgningsaktionen.Det er vurderingen, at der også fremadrettet kan være konkrete grunde,der tilsiger, at de omkomne bjærges, herunder politimæssig efterforsk-ning eller lignende. Endvidere kan private – eksempelvis ejeren af skibeteller den til skibet berettigede - foranledige en bjærgningsaktion.Henset til de forholdsvis begrænsede tilfælde, og at det ikke i alle tilfældevil være muligt og formålstjenligt at bjærge de omkomne, synes der ikkefor indeværende at være grundlag for at indføre en regulær bjærgnings-pligt. En sådan vil være uforholdsmæssigt omkostningsfuld og ikke altidRundskriv 2006/007 fra det norske politidirektorat: Retningslinjer for søk etter perso-ner som antas å være omkommet.5
7
kunne tjene formålet om at bjærge de omkomne af hensyn til de efterlad-te.Såfremt konkrete tilfælde tilsiger det – hvis eksempelvis et skibsforlismedfører et større antal omkomne, og det vurderes, at disse med en for-holdsmæssig indsats kan og bør bjærges – vil Søfartsstyrelsen indkaldede berørte parter med henblik på at afdække mulighederne for at iværk-sætte en bjærgningsaktion i det konkrete tilfælde. Finansieringen heraf vili givet fald skulle findes via en tillægsbevilling på finansloven.
8
Bilag 1: Oversigt over forlis af fiskeskibe med omkomne inden for dansk territorialfarvand fra 1998-2008(Oplysningerne i bilag 1 og 2 er baseret på tilgængelige oplysninger fra Opklaringsenheden samt i enkelte tilfælde fra Forsvarsministeri-et/Farvandsvæsenet. Der tages forbehold for, at der ikke i alle tilfælde har været en fuldt ud dækkende beskrivelse af forløbet.)NOTATFiskeskibetsBrutto- Ulykkes-Om-FlagstatFar- SAR-Bemærkningernavntonna- datokomnevand opera-getion61ANETTEBRØGGERIDASENTAMARY-LISCHRISTINAINGE BIRTHE3,0 BT714. februar200801. dec. 0728. jul. 0701. feb.0611. sep. 0427. aug. 041DKDK+Den omkomne fiskeskipper blev fundet af dykkere i styrehuset i forbindelsemed SAR ca. 6 timer efter forliset. Dykkere fra Falck var hyret af SOK tilopgaven.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Privat eftersøgning af fisker, men hverken vrag el. omkomne fundet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Båd fundet sunket dagen efter. Omkomne fundet en uge senere.Omkomne fundet i forbindelse med SAR.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne faldet i vandet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Søværnet gennemført bjærgningsforsøg efter anmodning fra politiet på grundaf eksplosion. Omkomne ej fundet.Omkomne fundet i forbindelse med SAR.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne bjærget ved Farvandsvæsenet og private.2 af de omkomne fundet i forbindelse med SAR, sidste omkomne ej fundet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne faldet i vandet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne bjærget af Falck-dykkere.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne faldet i vandet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.
23456
3,6 BT1,7 BT29,4 BT227 BT23,4 BT
11112
DKDKDKDKDK
DKDKDKDKDK
+++++
7891011121367
HANSIGNARAKMELISSAPREMOCOWINNIEKLAZINA VERAGRATIAMARTHA
4,8 BT28,9 BT10 BT19,88BRT8100 BT19,96BRT5,7 BT
15. maj 0404. dec. 0323. okt. 0303. nov. 0206. dec. 0101. aug. 0103. feb. 01
1231111
DKDKDKDKDKDKDK
DKDKDKDKDKDKDK
+++++++
I dette afsnit fremgår, hvorvidt der er gennemført en eftersøgnings- og redningsaktion.BT=Bruttotonnage.8BRT=Bruttoregistertonnage.
14
PERNILLE FROM
27 BT
14. dec. 99
1
DK
DK
+
1516
BACARDISANNE
5 BT19,9 BT
11. aug. 9931. mar. 99
13
DKDK
DKDK
++
171819
KATTEGATHAVBOENSJOBORGIN
2,5 BT17,7 BT39,2 BT
11. nov. 9813. sep. 9802. apr. 98
235
DKDKDK
DKDKDK
+++
Omkomne bjærget ved private.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Vrag undersøgt for at finde årsag til ulykke af Søfartsstyrelsens Opklarings-enhed. Omkomne ej fundet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne faldet i vandet.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Britisk flådefartøj undersøgt vrag i forbindelse med øvelse.1 af 3 omkomne efterfølgende fundet.1 af de omkomne fundet i forbindelse med SAR.Alle omkomne fundet i forbindelse med SAR.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.
Bilag 2: Oversigt over forlis af handelsskibe med omkomne inden for dansk territorialfarvand fra 1998 – 2008
Handelsskibetsnavn1OMER N
Brutto-tonnage1510 BT
Ulykkes-dato28. okt. 07
Om-komne8
Flag-statSlova-kiet
Farvand
SAR-operati-on+
Bemærkninger
DK
23
SKANSUNDASTER
36,7 BT1821 BT
07. sep. 0016. okt. 98
26
DKUkrai-ne
DKDK
++
4 omkomne fundet i forbindelse med SAR.1 af de omkomne fundet på strand.1 af de omkomne fundet i forbindelse med bjærgning af vrag, som blevforetaget af privat dykkerfirma.Alle omkomne fundet i forbindelse med SAR.3 omkomne fundet i forbindelse med SAR
10
Bilag 3: Oversigt over forlis af handelsskibe med omkomne udenfor dansk territorialfarvand fra 1998 – 2008Handelsskibetsnavn123456STEVNS POWERUNOGERT HANSENTHOR EMILIEARKTIS QUEENPETIT FOLMER
Brutto-tonnage766 BT1937 BT299,11BRT1655 BT1829 BT415 BT
Ulykkes-dato19. okt. 0311. jul. 0208. apr. 0117. feb. 0009. jul. 9905. feb. 99
Om-komne1112644
Flag-statDKDKDKDKDKDK
Farvand
SAR-operati-on++++++
Bemærkninger
UdenlandskUdenlandskUdenlandskUdenlandskUdenlandskUdenlandsk
7
SEA STAR
1223 BT
03. jun. 98
2
DK
Udenlandsk
+
Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne bjærget af de tyske myndigheder.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.1 af de omkomne bjærget af norske myndigheder.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.Omkomne ej fundet i forbindelse med SAR.3 af de omkomne faldet i vandet. Formodning for at styrmanden be-fandt sig i vraget.Vrag undersøgt for at finde årsag til ulykke af Søfartsstyrelsens Opkla-ringsenhed. Ikke muligt at komme ind i vrag. Omkomne ej fundet.Ej oplyst om de omkomne er fundet i forbindelse med SAR eller efter-følgende.
11