Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 244
Offentligt
FinansudvalgetFolketinget1240 København K
9. juni 2009
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
a. Økonomi- og Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgetstilslutning til at igangsætte udviklingen af en ny digital selvbetje-ningsløsning (DIADEM - Digital adgang til oplysninger i f.m.ejendomshandel), så brugere kan hente alle nødvendige offentligeejendomsoplysninger til en ejendomshandel ét sted og i én ogsamme arbejdsgang via internettet.DIADEM finansieres af et nyt gebyr, der over en 8-års balancepe-riode dækker alle omkostninger vedrørende systemets udvikling,implementering og drift, herunder løbende vedligeholdelse. Deranmodes derfor om tilslutning til fravigelse af Budgetvejlednin-gens 4-års balanceperiode for gebyrfinansierede områder.Der anmodes endvidere om tilslutning til, at der oprettes en nyhovedkonto administreret af Erhvervs- og Byggestyrelsen, hvorpåalle indtægter og udgifter vedrørende projektet bogføres, og atnævnte hovedkonto tildeles en låneramme på 20,0 mio. kr. samten lønsumsramme for 2009 på 1,6 mio. kr. Endvidere anmodes omtilslutning til, at Budgetvejledningen fraviges således, at under-skud og overskud på nævnte hovedkonto ikke indgår i Erhvervs-og Byggestyrelsens egenkapital.Endvidere anmodes om tilslutning til, at der gives Danmarks Mil-jøportal hjemmel til udførelse af tilskudsfinansierede aktiviteter.Endelig anmodes om tilslutning til, at lånerammen for By- ogLandskabsstyrelsen forhøjes med 2,1 mio. kr. og for DanmarksMiljøportal med 0,6 mio. kr.b. Ifølge regeringens oplæg ”Bedre og billigere bolighandel” fra 2005skal det være lettere og billigere at handle fast ejendom.I forbindelse med ejendomshandel skal der indhentes en rækkeoplysninger fra kommuner og andre myndigheder om ejendom-men. Oplysninger indsamles typisk på rekvirentens (borgeres og
1216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
2/7
virksomheders) vegne af ejendomsmæglere eller advokater. Ind-hentningen er i dag behæftet med et betydeligt tidsforbrug.Kommunerne har i dag hjemmel til at opkræve gebyr på op til 400kr. for samling og udlevering af ejendomsoplysninger, jf. be-kendtgørelse nr. 234 af 15. april 1988, hvilket i praksis sker viadet ”kommunale ejendomsoplysningsskema”.DIADEM er en løsning, der giver fuld digital og samlet adgang tilde offentlige oplysninger, som ifølge gældende lovgivningog/eller standardaftaler er nødvendige for sælger og/eller køber iforbindelse med en ejendomshandel. Herved opnås tidsbesparelsersom følge af bortfald af manuelt baserede processer hos kommu-ner, ejendomsmæglere og advokater.Nogle af oplysningerne forekommer i dag kun som papirbaseredeoplysninger og skal derfor digitaliseres, hvilket indgår i projektet.Når løsningen er udviklet i 2011, overgår DIADEM til daglig driftmed Erhvervs- og Byggestyrelsen som ansvarlig myndighed. Drif-ten omfatter blandt andet: teknisk drift af DIADEM-løsningen,administration af indbetalinger, løbende fejlretning, teknisk sup-port, slutbrugersupport, tekniske tilpasnings- og udviklingsopga-ver, ekstern kommunikation og generel myndighedsbetjening.I DUT-sammenhæng indplaceres projektet som en såkaldt gruppe2 sag, jf. aftalen om DUT vedr. digitaliseringsprojekter, idetkommunernes aktive medvirken er væsentlig. Der foretages derforikke DUT-regulering.Økonomi
Omkostningerne til DIADEM finansieres af et nyt, ikke fiskaltgebyr, der dækker alle omkostninger til systemets udvikling, im-plementering, drift samt den indledende digitalisering af data, der idag kun foreligger på papir. Hjemmel til opkrævning af gebyretvil blive indarbejdet i BBR-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 767om bygnings- og boligregistrering af 2002 med senere ændringer.Der vil dog i projektets udviklingsfase, der omfatter de første 24mdr. af projektet, være tale om betydelige udviklings- og digitali-seringsomkostninger på i alt ca. 91 mio. kr. Langt den største delaf disse er engangsudgifter knyttet til digitalisering af ejendoms-oplysninger, der i dag kun foreligger på papir, herunder oplysnin-ger om olietanke, spildevandsplaner, adgangsforhold m.v. Om-kostningerne er særligt knyttet til indsamling og digitalisering afoplysninger vedr. olietanke. Disse udgifter kan ikke afskrives overen årrække, men afholdes fuldt i de enkelte år.
3/7
Projektets økonomi er dermed karakteriseret af, at der er en tids-forskydning mellem de indledende omkostninger og gebyrindtæg-terne, der først opnås efter idriftsættelsen af systemet i projektets3. år i 2011.Som følge af dette vurderes det ikke hensigtsmæssigt at tilstræbebudgetbalance over projektets første 4 år, jf. Budgetvejledningenspkt. 2.3.1.2. I stedet vurderes det hensigtsmæssigt med en 8-årsbalanceperiode fra 2009-2016. Dette medfører afvigelse fra pkt.2.3.1.2. i Budgetvejledningen. Efter 2016 følger gebyret den sæd-vanlige balanceperiode, jf. Budgetvejledningen.Da projektet er fuldt gebyrfinansieret, afholdes der ikke bevillin-ger på finansloven til projektets udviklings- og implementerings-omkostningerne, idet disse i stedet vil fremgå som regnskabsmæs-sige underskud på gebyrordningen, indtil projektet idriftsættes oggebyrindtægterne fremkommer. For at adskille projektet fra Er-hvervs- og Byggestyrelsens øvrige virksomhed overføres projek-tets overskud og underskud ikke til egenkapitalen under §08.31.01. Erhvervs- og Byggestyrelsen, hvilket medfører afvigelsefra budgetvejledningens pkt. 2.6.7.2.Mio.kr.GebyrindtægterBruttoomkostningResultat2009-24,9- 24,92010-45,8- 45,8201117,429,3- 11,9201229,815,913,9201329,814,914,9201429,813,716,1201529,812,317,5201629,89,720,1I alt166,4166,40,0
Note til tabel: 2009 omfatter omkostninger fra projektstart og året ud.
De indledende omkostninger og gebyrindtægter balancerer såledesover en otte års periode, mens der i de enkelte år forekommer be-tydelige underskud og overskud. Der er taget udgangspunkt i engennemsnitlig diskonto i perioden på 3,5 %.Under forudsætning af at DIADEM efter idriftsættelse anvendesved 100.000 årlige ejendomshandler, er gebyret beregnet til at ud-gøre 298 kr., hvilket er mindre end de 400 kr., som det ”kommu-nale ejendomsskema” i dag koster. Når der er opnået dækning afde indledende omkostninger til udvikling og digitalisering m.v. iår 2016, justeres gebyret, således at det efter tilbagebetalingenalene dækker de løbende driftsomkostninger, herunder omkost-ninger til løbende, nødvendige tilpasninger og udviklinger.Der oprettes en ny hovedkonto under Erhvervs- og Byggestyrel-sen, hvorpå alle indtægter og udgifter for projektet fremgår, her-under udgifter til fællesfunktioner i Erhvervs- og Byggestyrelsen.Hovedkontoens personaleforbrug er budgetteret som anført neden-for:
4/7
Mio.kr.LønsumÅrsværk
20091,63,0
20103,05,7
20111,73,2
20120,51,0
20130,51,0
20140,51,0
20150,51,0
20160,51,0
I alt9,017,1
Hovedkontoens bevægelser er vist nedenfor:Mio.kr.EgenkapitalLangfristet gæld primoAnskaffelserTilgang fra bygge- og ITkreditAfdrag på langfristet gældLangfristet gæld ultimoBygge- og IT kredit primoIgangværende projekterOverført til langfristet gældBygge- og IT kredit ultimoSamlet gæld2009- 24,9------4,2-4,24,22010-70,6-----4,29,1-13,313,32011- 82,5--17,62,115,513,34,317,6-15,52012-68,615,5--3,512,0----12,02013- 53,712,0--3,58,5----8,52014-37,68,5--3,55,0----5,02015- 20,15,0--3,51,5----1,520160,01,5--1,50,0----0,0
Det forudsættes samtidigt, at By- og Landskabsstyrelsen samtDanmarks Miljøportal kan afholde omkostninger vedrørende ud-vikling og drift af DIADEM, og at de kan modtage midler hertilved overførsel fra Erhvervs- og Byggestyrelsen i den udstrækning,at udgiften ikke allerede indgår i den ordinære drift hos de to par-ter. Danmarks Miljøportal gives hjemmel til udførelse af tilskuds-finansierede aktiviteter på ny underkonto. En sådan hjemmel fin-des allerede hos By- og Landskabsstyrelsen.Risikovurdering
Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at projektet samletset indebærer middel risiko. Vurderingen baserer sig bl.a. på hid-tidige erfaringer med at udvikle it-løsninger på tværs af myndig-heder som eks.www.ois.dksamt projektets udbredte anvendelseaf eksisterende løsninger og teknologi. I vurderingen indgår ogsådet forhold, at en væsentlig del af de samlede projektomkostningervedrører digitalisering af analoge oplysninger.DIADEM-projektet skønnes at have følgende risikoprofil, jf Fi-nansministeriets ”Vejledning om risikovurdering af IT-projekter”,hvor niveau 1 er det laveste og 5 er højest:Risikoområde1Organisatoriske forholdTeknisk løsningRisikoniveau234XX
5
5/7
LeverandørInteressenterSamlet vurdering
XXX
Projektet indebærer en række risici vedr. teknik. Risiciene angårisær den digitale tilgængelighed af de nødvendige ejendomsoplys-ninger og sammenkoblingen af de forskellige webservices til énny fællesservice. Endvidere betyder de mange interessenter og le-verandører i projektet, at den fastlagte tidsplan er følsom, hvorvedsandsynligheden for forsinkelser øges. Konsekvensen af en evt.forsinkelse af DIADEM vil betyde, at de forventede samfunds-økonomiske gevinster ikke vil kunne indhøstes i en periode. Her-udover vil projektbudgettet belastes med øgede udgifter til opret-holdelse af projektsekretariatet indtil færdiggørelsen af projektet.Projektets risikostyring er derfor baseret på en stram styring på tidog ressourcer.Risikostyringen gennemføres ved, at hovedprojektet opdeles i enrække faglige delprojekter, hvor der indgås udviklings- og drifts-aftaler med hver enkelt ”underleverandør” af informationer til ho-vedprojektet, hvori kravspecifikationer, tidsplan og milepæle fast-lægges. Der vil blive fulgt op på tid, økonomi og fremdrift hvermåned i de deltagende organisationer.For en mere uddybende risikovurdering i henhold til Finansmini-steriets ”Vejledning om risikovurdering af IT-projekter” henvisesendvidere til Bilag 1.Specifikation af omkostninger i 2009
Omkostningerne i 2009 kan specificeres således:§ 08.31.01. Erhvervs- og Byggestyrelsen(Driftsbev.)10. Almindelig virksomhed22. Andre ordinære driftsomkostninger ...............33. Interne statslige overførselsindtægter ............§ 08.31.03. Digitalisering af ejendomsoplysninger(Driftsbev.)(Ny hovedkonto)10. DIADEM (ny underkonto)18. Lønninger .......................................................22. Andre ordinære driftsomkostninger ...............26. Renteudgifter ..................................................43. Interne statslige overførselsudgifter ...............§ 23.41.11. Danmarks MiljøportalDriftsbev.)97. Tilskudsfinansierede aktiviteter (ny underkonto)18. Lønninger .......................................................
0,6 mio. kr.0,6 mio. kr.DIADEM
1,6 mio. kr.21,8 mio. kr.0,5 mio. kr.1,0 mio. kr.
0,4 mio. kr.
6/7
33. Interne statslige overførselsindtægter ............
0,4 mio. kr.
Den budgetterede fordeling på henholdsvis lønninger og andre or-dinære driftsomkostninger er behæftet med betydelig usikkerhed.Efter aktstykkets tiltrædelse indbudgetteres DIADEM på finans-lovforslaget for 2010.c. Sagen forelægges, da der er tale om et it-projekt hvis samledebudgetterede udgifter til anskaffelse og udvikling overstiger 50mio. kr. samt under henvisning til ovenstående.e. Under henvisning til ovenstående anmodes om finansudvalgetstilslutning til, at DIADEM-projektet igangsættes som beskrevetovenfor, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for2009 opføres følgende:Udgift Indtægt--- mio. kr. ---§ 08.31.01. Erhvervs- og Byggestyrelsen(Driftsbev.)......................................................... 0,6§ 08.31.03. Digitalisering af ejendomsoplysningerDIADEM(Driftsbev.)(Ny hovedkonto) ............ -§ 23.41.11. Danmarks MiljøportalDriftsbev.)... 0,40,6-0,4
Der nyoprettede hovedkonto § 08.31.03. tildeles en låneramme på20,0 mio. kr., og for 2009 endvidere en lønsumsramme på 1,6mio. kr. Lånerammerne for § 23.41.01. By- og Landskabsstyrelsenog § 23.41.11. Danmarks Miljøportal forhøjes med henholdsvis2,1 og 0,6 mio. kr.Der anmodes endvidere om følgende:Projektets overskud og underskud overføres ikke til egenkapitalenunder § 08.31.01. Erhvervs- og Byggestyrelsen, hvilket medførerafvigelse fra budgetvejledningens pkt. 2.6.7.2.Projektets omkostninger og gebyrindtægter balancerer over otteår, hvilket medfører afvigelse fra pkt. 2.3.1.2. i Budgetvejlednin-gen.Der gives Danmarks Miljøportal hjemmel til udførelse af tilskuds-finansierede aktiviteter vedr. DIADEM.
7/7
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
LENE ESPERSEN/Niels Ammitzbøll