Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 244
Offentligt
Bilag 1 Risikovurdering
Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at projektet samletset indebærer middel risiko. Vurderingen baserer sig bl.a. påhidtidige erfaringer med at udvikle it-løsninger på tværs afmyndigheder som eks.www.ois.dksamt projektets udbredteanvendelse af eksisterende løsninger og teknologi. I vurderingenindgår også det forhold, at en væsentlig del af de samledeprojektomkostninger vedrører digitalisering af analogeoplysninger.DIADEM-projektet skønnes at have følgende risikoprofil, jfFinansministeriets ”Vejledning om risikovurdering af IT-projekter”, hvor niveau 1 er det laveste og 5 er højest:Risikoområde1Organisatoriske forholdTeknisk løsningLeverandørInteressenterSamlet vurderingRisikoniveau234XXXXX
5
Projektet indebærer en række risici vedr. teknik. Risiciene angårisær den digitale tilgængelighed af de nødvendigeejendomsoplysninger og sammenkoblingen af de forskelligewebservices til én ny fællesservice. Endvidere betyder de mangeinteressenter og leverandører i projektet, at den fastlagte tidsplaner følsom, hvorved sandsynligheden for forsinkelser øges.Konsekvensen af en evt. forsinkelse af DIADEM vil betyde, at deforventede samfundsøkonomiske gevinster ikke vil kunneindhøstes i en periode. Herudover vil projektbudgettet belastesmed øgede udgifter til opretholdelse af projektsekretariatet indtilfærdiggørelsen af projektet. Projektets risikostyring er derforbaseret på en stram styring på tid og ressourcer.Risikostyringen gennemføres ved, at hovedprojektet opdeles i enrække faglige delprojekter, hvor der indgås udviklings- ogdriftsaftaler med hver enkelt ”underleverandør” af informationertil hovedprojektet, hvori kravspecifikationer, tidsplan og milepælefastlægges. Der vil blive fulgt op på tid, økonomi og fremdrifthver måned i de deltagende organisationer.En væsentlig del af DIADEMs mål vil være nået, når der er sikretadgang til de oplysninger, der i dag indhentes gennem detkommunale ejendomsoplysningsskema. Projektledelsen vil somen del af risikostyringen arbejde for at muliggøre en delvis
implementering, såfremt der opstår problemer med fremdriften idet samlede projekt.Hvis projektet ikke gennemføres, vil de samfundsøkonomiskegevinster, som projektet medfører, ikke blive høstet. Lokaleudviklingsinitiativer hos de enkelte kommuner vil forekomme,men vil afhænge af, at der i den enkelte kommune kan afsesressourcer til udvikling af egne løsninger og efterfølgende drift afdisse. Hvis der ikke nationalt etableres fælles datamodeller ogdigitale løsninger for de omfattede data, vil den individuelleudvikling i kommunerne gøre målet om digital kommunikationmellem virksomheder og myndigheder i 2012 betydeligvanskeligere at opfylde for en grundlæggende del afejendomsdataområdet.Organisatoriske forhold, risikoniveau 2Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at der samlet seter få risici knyttet til de organisatoriske forhold.Projektet kræver en række tilpasninger i eksisterende lovgivningfor at sikre, at de data, der indgår i projektet, også på lang sigtbliver ajourført. Alle berørte myndigheder er hørt og er positiveoverfor projektet.De organisatoriske konsekvenser af projektet bliver ændredearbejdsgange i kommunerne, der på sigt ikke skal varetageopgavenmedatudfyldedetkommunaleejendomsoplysningsskema, men i stedet kommer til at stå forajourføringerne af flere digitale data. Implementeringen af nyearbejdsgange tager erfaringsmæssigt lang tid. Projektet imødegårdette ved en tæt dialog med kommunerne.Teknisk løsning, risikoniveau 3Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at der er enmiddel risiko i forhold til projektets tekniske løsning, da projektetbaserer sig på kendte teknologier.En teknisk udfordring er at skabe adgang til informationer spredt iflere eksisterende systemer, idet der skal etableres en rækkesnitflader mellem de involverede IT-systemer. Denne risikominimeres ved at basere arbejdet på de hidtidige erfaringer fraDen OffentligeInformationsServer (OIS) og DanmarksMiljøportal, der begge indgår som væsentlige dele af projektet.Den tekniske udvikling af Plansystem.dk er også vigtig forprojektets succes og håndteres i et særligt delprojekt. Eventuelleøgede IT udgifter i forbindelse med de mange systemtilpasningerog snitflader forventes håndteret indenfor det samledeprojektbudget.
En anden og væsentlig udfordring er digitaliseringen af deoplysninger, som i dag foreligger analogt. Denne opgave tegnersig for ca. 60% af de samlede budgetterede omkostninger.Digitaliseringsopgaven forventes udbudt til en ekstern leverandør.Gennemførelsen af digitaliseringsdelen forudsætter, at udvidelseaf datamodeller og registre er gennemført forinden den manuelleindsamling af data kan iværksættes. Koordinering og styring afdelprojekterne sker som ovenfor anført.Overførsel af Københavns og Frederiksbergs matrikler til Kort- ogMatrikelstyrelsens systemer er en forudsætning for en fuldlandsdækkende implementering af DIADEM, der skal gøre brugaf matrikeldata til såvel søgning som visning. Sammeproblemstilling gør sig gældende i forbindelse med idriftsættelsenaf den elektroniske Tingbog i efteråret 2009. Der arbejdes i denneforbindelse på at etablere en teknisk løsning, der også forventes atkunne være grundlag for DIADEM. Projektledelsen følgerprocessen i forbindelse med styregruppens møder.Derudover kan enkelte risici få konsekvens for projektet i form af,at visse informationer ikke bliver tilgængelige i første version.Leverandører, risikoniveau 4Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at der ervæsentlige risici i forhold til leverandørerne, idet tidsplanen fordet samlede projekt er meget stram og afhængig af, at samtligedelprojekter leverer til tiden.Forsinkelse i udviklingsplanerne hos de forskellige myndighederfor de involverede systemer betyder, at DIADEM-projektetforsinkes. Der kan dog ske parallel påbegyndelse af de forskelligedelprojekter, hvilket minimerer den samlede udviklingsperiode.De kendte leverandører, der forventes at byde ind på de tekniskedele af projektet, har allerede mange store opgaver i gang, og derkan derfor være et kapacitetsmæssigt problem, som eventuelt kanmedføre øgede omkostninger. Dette forventes dog at kunnehåndteres indenfor det samlede projektbudget. En række nyeleverandører har på forhånd vist interesse for projektet, således atudfordringen kommer til at ligge i udarbejdelsen af præciseopgavebeskrivelser samt i kontraktstyringen af de leverandører,der vælges.Hovedprojektet håndterer leverandørstyringen ved, at hvert enkeltdelprojekt selv forestår den faglige del af projektstyringen,herunder styring af egne underleverandører. Således baseres
styringen på øvrige myndigheders lokalkendskab og erfaringermed fagområder og leverandører. Erhvervs- og Byggestyrelsenforetager en tæt opfølgning på de enkelte delprojekter, jf. ovenfor.Interessenter, risikoniveau 2Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at der samlet seter få risici i forhold til interessenterne.De primære interessenter er kommunerne, ejendomsmæglere ogadvokater, men den grundlæggende adgang til nye data vil blivenyttiggjort i mange andre brancher og forvaltningsområder udover ejendomshandelen, fx ved udstykningssager og ibyggesagsbehandlingen. Samtlige interessenter, der har deltaget,har vist sig positive overfor projektet.Det er væsentligt for projektets implementering, at interessenterneholdes løbende informeret om projektet. Det primæreindsatsområde vil være dialogen med kommunerne.