Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 243
Offentligt
698181_0001.png
698181_0002.png
Ændringsforslag til visumpraksisPå baggrund af de barrierer, som DRF oplever visumpolitikken og administrationen af dennemedfører i forhold til at skabe vækst i dansk turisme, vil vi foreslå følgende konkreteændringsforslag til visumpraksisen:En afvikling af landegruppeinddelingen,der i dag er grundlæggende for tildeling afvisum til turisme og privatbesøg. I stedet foreslås det, at udgangspunktet for, hvorvidt envisumansøger kan meddeles turistvisum til Danmark eller ej kommer til at ske påindividuelle kriterier. En individuel bedømmelse kunne fx tage udgangspunkt i et eller flereaf følgende kriterier:UddannelsesbaggrundCiviltilstandAnsættelsesforholdFinansiel situationTilhørsforhold – ”Bindinger” til hjemlandetFamilie i hjemlandetEjerskab af fast ejendomAndre forholdImmigrationsrisikoAsyl risikoPå baggrund af en samlet vurdering af de ovennævnte kriterier kan der enten meddelesvisum eller afslag på samme til visumansøgeren. Udfaldet på en visumansøgning skersåledesudenhensyntagentillandegruppeinddelingen,dvs.visumansøgerensstatsborgerskab er ikke afgørende for, om der kan meddeles visum. Det er voresvurdering, at skønsprincippet ikke vil sætte de bærende hensyn bag visumpolitikken overstyr, da hverken de sikkerheds- og udenrigspolitiske hensyn vil bringes i fare eller øgeimmigrationsrisikoen, da de nødvendige foranstaltninger allerede findes.En individuel bedømmelse af de enkelte visumansøgninger vil således ikke resultere i enøget omgåelse af lovgivningens regler om opholdstilladelse, da behandlingen afturistvisum skal ske på grundlag af nogle af Integrationsministeriets fastsatte kriterier, derkan give et reelt billede af, hvem visumansøgeren er og hvilke hensigter vedkommendehar med opnåelsen af et turistvisum – udfaldet af en visumansøgning vil derfor ikkebetyde, at meddelelse om visum kommer til at ske på mere eller mindre tilfældigtgrundlag. Desuden vil visumudstedelsesmyndighederne fortsat være underlagt den retsligeramme – Udlændingebekendtgørelsen og Forvaltningsloven samt det overliggende principom lighed i forvaltningens skøn og afgørelser – som omgiver behandlingen afvisumansøgninger. Det vil således være muligt at gennemføre den foreslåede åbning ivisumadministrationen uden at det vil medføre en stærkt øget illegal indvandring. Det ermuligt for alle andre Schengenlande, som ikke benytter sig af landegruppeinddelingen, såer det også for Danmark. Og set i forhold til de økonomiske gevinster, der er ved at lempereglerne for turistvisum, kan en fastholdelse af nulfejlspolitikken ikke legitimeres. Desudenvil en endelig indførsel af det biometriske pas (fingeraftryk/irisscan) medvirke til atopretholde de sikkerheds- og udenrigspolitiske hensyn bag visumpolitikken.At der indføres såkaldte”turistsluser” på de danske ambassaderi lighed med demsom er etableret med stor succes på mange andre landes ambassader. Turistsluser, hvorrejsebureauer et givent x antal timer hver uge kan aflevere deres visumansøgninger tilambassaden, uden at skulle stå i kø og gerne til en bestemt person, som de har opbyggetet tillidsforhold til. Dette vil ikke alene kunne løfte Danmarks serviceniveau op på samme
1
niveau som de øvrige lande, som vi normalt sammenligner os med, det vil også kunnebidrage til arbejdet med at forbedre Danmarks image som et imødekommende og åbentland, som de udenlandske agenter/rejsebureauer gerne vil gøre en indsats for at sælge.Atansøgningsprocedurerne,herunder ”Private/Family Visa Checklist”, ændres såledesder ikke stilles uacceptable dokumentationskrav til visumansøgningen.At de danske repræsentationer – i lighed med mange af de øvrige Schengenlande - ogsåbemyndiges til at give afslag på visum. Ved atafgive afslagskompetencen til dedanske repræsentationervil – alt andet lige – medføre en smidigere sagsbehandling,der vil medvirke til at nedbringe sagsbehandlingstiden på visumansøgningerne væsentligt– til fordel for både visumansøgerne som myndighederne.At ambassaderne løbende afholderseminarermed branchen, således at alle er enige omregler, mål og midler. Og gerne sammen med de andre nordiske ambassader, så dersikres ensartede regler og ikke mindst sikres klare og stringente retningslinier. Herved kanuklarheder og misforståelser undgås.At der indgås flererepræsentationsaftalermed andre EU-lande, som er til stede i landeeller områder af lande, hvor Danmark ikke er repræsenteret. Det vil sikre en bedredækning af visumudstedelse globalt, hvilket vil gøre det lettere at opnå visum til Danmark.En bedre organisering af dansk repræsentation i udlandet vil uden tvivl medføre et øgetantal ansøgninger om turistvisum, som i sidste ende vil afspejle sig i en øget vækst afturister til Danmark.AtdergivesvisumudstedelsesmulighedtilEksportråd,konsulatoggeneralkonsulat.Fx er Eksportrådet (som jo er UM´s forlængede arm) repræsenteret iBangalore, Mumbai, Chennai, Yekatarinburg og Almaty, men der er kun mulighed forvisumansøgning i New Delhi og Moskva. Når der fx åbnes i Yekatarinburg, fordi der er storvækst for forbrugerprodukter, så må det alt andet lige betyde, at befolkningen harpotentiale til at dobbeltkøbe i Danmark – så hvorfor ikke gøre visumudstedelse mulighedvia Eksportrådet?! Det vil være nærliggende!At der tildelesudlændingeattachéerog gerne turistattachéer på de enkelte ambassader,som kan varetage rådgivnings- og markedsføringsopgaver for turistindustrien.Atambassaderne bliver mere opsøgende overfor rejsebureauerne.Dvs. kommer ogbesøger rejsebureauerne, så de kan lære hinanden at kende hinanden og derved opbyggeet tillidsforhold, der kan fremme interessen for turisme til Danmark. Denne strategianvendes i høj grad af de norske ambassadører, som med stor succes ofte stiller op ogtaler varmt for turisme til Norge. Fx har den norske ambassade i Ukraine permanent 1-2personer på den norske stand på udvalgte rejsemesser, ligesom de altid på eget initiativholder reception for rejsebranchen i forbindelse med rejsemesserne, hvilket kun kan ladesig gøre på de danske, hvis rejsebranchen selv betaler for det. De norske ambassadører erganske enkelte mere proaktive og imødekommende over for den lokale turistbranche endde danske ambassadører som oftest har en stor mistro til turistbranchen. Der er behov for,at de danske ambassader begynder at forstå og agere efter, at turismeereteksporterhverv, som kan være med til at skabe ny dynamik i Danmark.De foreslåede ændringer til visumpraksis for så vidt angår turisme og privatbesøg vil delssmidiggøre og effektivisere processerne, dels nedbringe sagsbehandlingstiden og ikke mindsthøjne serviceniveauet på repræsentationerne. Dette vil utvivlsomt have positive effekter påsåvel dansk turisme, i form af flere turismeindtægter, som på samfundsøkonomien. Ligesomen mere åben og tilgængelig visumpraksis for turister også have en positiv afsmittende effektpå andre dele af det danske erhvervsliv.
2