Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 217
Offentligt
686856_0001.png
686856_0002.png
686856_0003.png
686856_0004.png
686856_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. maj 2009

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeforma-

liteter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesska-

bets medlemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF –

KOM(2009)11

Resumé

Forslaget har til formål at afskaffe eller forenkle dokument- og varekon-trollen med skibe og gods i trafik mellem havne i Fællesskabet. Dette skerved at skære ned i det antal oplysninger, der leveres flere gange til for-skellige myndigheder, samt ved at stille krav om, at elektronisk indberet-ning af alle foreskrevne oplysninger kan ske til ét sted. Derudover ajour-føres de eksisterende meldeformularer, som opfølgning på revisionen i2005 af FN’s internationale søfartsorganisation, IMO’s, konvention fra1965 om lettelse af international samfærdsel ad søvejen.Forslaget vil formentlig kræve lovændring.

1.

Baggrund og indhold

Kommissionen har den 22. januar 2009 fremlagt forslaget i forbindelsemed Kommissionens meddelelse og handlingsplan om etablering af et eu-ropæisk søtransportområde uden grænser, KOM(2009)10. Forslaget ermodtaget i dansk sprogversion den 20. februar 2009.Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens artikel 80, stk. 2, og kan ved-tages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstageni artikel 251.Kommissionen henviser i dens begrundelse for forslaget til, at en rækkestandardformularer (”FAL-formularer”), som anvendes i forbindelse medet skibs ankomst og afgang til og fra havne indenfor Fællesskabsområdet,og som medlemsstaterne skal godtage, blev ændret i 2005. Standardfor-mularerne hidrører fra FN’s internationale søfartsorganisation, IMO’s,konvention fra 1965 om lettelse af international samfærdsel ad søvejen(”FAL-konventionen”). Det foreslås, at formularerne vedrørende melde-formaliteter i bilaget til det eksisterende direktiv 2002/6/EF bringes ioverensstemmelse med de reviderede FAL-formularer, at selve direktivetophæves og erstattes med det foreslåede direktiv.I forventning om, at IMO’s FAL-komité vil udarbejde en formular, dersikrer ensartede maritime sikringsoplysninger fra skibe, foreslår Kom-missionen endvidere en foreløbig formular, der skal finde anvendelse,
2/5
indtil en harmoniseret formular er vedtaget i IMO-regi. Formularen skalanvendes til afgivelse af de maritime sikringsoplysninger, der kræves ef-ter forordning 725/2004/EF om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter.Oplysningerne i henhold til forordningen afgives til brug for den kompe-tente maritime sikringsmyndigheds sikkerhedsvurdering af skibe, når detmeddeler anløb af en havn i den pågældende medlemsstat.Derudover indebærer forslaget, at oplysninger, der allerede er indberetteti henhold til andre EU-retsakter ved et skibs ind- og/eller afsejling, ikkeogså skal medtages på FAL-formularerne. Der er tale om oplysningernævnt i direktiv 1995/21 om havnestatskontrol, direktiv 2000/59 ommodtagefaciliteter i havne til driftsaffald og lastrester fra skibe, direktiv2002/59 om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssy-stem for skibsfarten i Fællesskabet og forordning 725/2004 om bedre sik-ring af skibe og havnefaciliteter. Hvor der ikke er EU-bestemmelser omindberetning, skal oplysninger fremsendt efter bestemmelserne i FAL-konventionen accepteres af medlemsstaterne.Det foreslås endvidere, at FAL-formularerne skal fremlægges i overens-stemmelse med IMO’s sprogregler. Der findes ingen entydig definition af”IMO’s sprogregler”, men arbejdssprogene i IMO er fransk, engelsk ogspansk.Kommissionen henviser i forslaget til, at telefax stadig er det hyppigstanvendte kommunikationsmiddel mellem skib og havn. Oftest er elektro-nisk kommunikation kun mulig i større havne. Det foreslås derfor, at ski-benes indrapportering af samtlige oplysninger, som er omfattet af direkti-vet, skal kunne ske elektronisk via SafeSeaNet til den kompetente myn-dighed udpeget af medlemsstaten inden den 15. februar 2013. SafeSeaNeter et EU-baseret elektronisk netværk til udveksling af maritimt relateredeinformationer mellem medlemslandene. I Danmark er Søværnets Opera-tive Kommando den kompetente myndighed. Datoen den 15. februar2013 er den dag, Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 70/2008 ompapirløse rammer for told og handel træder i kraft.De oplysninger, der vil skulle indberettes via SafeSeaNet, er oplysningerom passagerer, besætning, lasten, besætningens personlige ejendele, ind-holdet af skibsproviant, farligt gods samt oplysninger, der kræves i med-før af det maritime sundhedsbevis. Indberetningssystemerne, der skal ud-vikles, skal derfor være kompatible med SafeSeaNet.Endelig foreslås det, at skibe i fart mellem havne inden for Fællesskabetstoldområde bør fritages for pligten til at forelægge FAL-formularer, nårde ikke undervejs anløber en havn uden for Fællesskabets område.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
3/5

3.

Nærhedsprincippet

Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den frie trans-port af varer ad søvejen inden for Fællesskabets område nødvendiggør enændring af den eksisterende fællesskabslovgivning.Da der er tale om ændring af eksisterende fællesskabslovgivning, finderregeringen på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-holdt.

4.

Gældende dansk ret

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/6/EF om meldeformaliteterfor skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-lemsstater, er gennemført ved bekendtgørelse nr. 656 af 19. juni 2007 omtoldbehandling og bekendtgørelse nr. 635 af 24. juni 2008 om udlændin-ges adgang her til landet.

5.

Høring

Forslaget har været sendt i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalgetvedrørende skibsfartpolitiske spørgsmål samt Danmarks Skibsmægler For-ening.Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening, DanmarksSkibsmægler Forening og Danske Havne.Danmarks RederiforeningogDanmarks Skibsmægler Foreningstøtter for-slaget. De mener dog, at indførelsen af en ny formular til afgivelse af sik-ringsoplysninger forud for anløb af en EU-havn harmonerer dårligt med øn-sket om rationalisering af meldeformaliteterne. Man så hellere, at der iIMO-regi arbejdes globalt for en harmoniseret formular, før der bliver ind-ført en regional formular i EU.Danske Havne, Danmarks RederiforeningogDanmarks Skibsmægler For-eninger positivt indstillet over for udviklingen af et elektronisk system, derkan forenkle udvekslingen af data mellem skibe og havne. Det er vigtigt, atdette system sikrer, at de relevante oplysninger gnidningsfrit kan udvekslespå tværs af alle systemer, såvel eksisterende som planlagte. Systemet børendvidere tilpasses det reelle informationsbehov - og ikke omvendt, og detbør ikke kun tage højde for de store havne, men også mindre havne medkun få anløb.Danske Havneanfører, at der vil være omkostninger for havnene i forbin-delse med indførelse af et elektronisk indberetningssystem. Den foreslåedenye formular vedrørende maritim sikring vil også betyde ekstraomkostnin-ger for havnene, da det eksisterende elektroniske indberetningssystem vilskulle tilpasses.Danske Havneudtrykker endvidere bekymring for, at alle før-ankomst op-lysninger samles i SafeSeaNet, således at havnespecifikke oplysninger omfx liggeplads, affaldsmodtagelse mv. ikke vil blive sendt direkte til havnen.
4/5
Det kan komme til at betyde, at havnen vil skulle bruge ressourcer på atovervåge systemet, og at oplysninger, der alene vedrører skibe og havne,ikke længere vil kunne ændres nemt og effektivt.

6.

Andre landes holdninger

Rådets forhandlinger om forslaget er endnu ikke indledt.

7.

Foreløbig dansk holdning

Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslag, der letter deadministrative byrder for erhvervslivet i forbindelse med skibes ankomstog afsejling fra havne og således fremmer skibsfartens konkurrenceevne.Man støtter derfor forslagets hovedsigte.Forslagets henvisning til, at FAL-formularerne skal fremlægges i over-ensstemmelse med IMO’s sprogregler, synes problematisk. Efter regerin-gens opfattelse bør direktivet tage endelig stilling til spørgsmålet om ind-beretningssprog, som bør være engelsk, da engelsk er det internationaleskibsfartssprog.På det seneste møde i IMO-FAL komiteen i januar d.å. blev det besluttetikke at udarbejde ny IMO-FAL formular vedrørende sikringsinformation.Det harmonerer herefter ikke med forslagets formål om at forenkle mel-deformaliteterne at indføre en ny formular til sikringsoplysninger, derkun kommer til at skulle bruges ved intern EU-fart.Det vurderes endvidere, at indførelse af den nye midlertidige formular,inden den elektroniske indberetning via SafeSeaNet er på plads, vil bety-de øgede administrative byrder for havnene i form af kontrol af anvendel-se og udfyldelse af formularen samt vidererapportering i SafeSeaNet.Endelig bør reglerne udformes, således at det fortsat er muligt at kontrol-lere, hvad der medbringes af uberigtiget proviant mv. (cigaretter, spiritus,vin mv.) til besætningens eget brug.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget skønnes at ville kræve lovændring, som giver hjemmel til atforskrive en pligt til at foretage indberetning til SafeSeaNet. Der vil even-tuelt også blive behov for at ændre bekendtgørelsen om sikring af havneog havnefaciliteter.Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget indebæ-rer, at SafeSeaNet vil skulle udvikles i forhold til den nuværende version.Direktivforslaget indebærer navnlig, at oplysninger, der vedrører SKAT(oplysninger om lastens og varers art samt besætningens ejendele),Transportministeriet (oplysninger til brug for sikring af havne og havne-faciliteter) samt Justitsministeriet (oplysninger til brug for ind og udrejse-kontrol ved grænsen), som noget nyt skal indberettes til SafeSeaNet.
5/5
Det vurderes, at ændringerne i SafeSeaNet er af et sådan omfang, at detblandt andet vil kunne medføre meromkostninger til personale til system-håndtering, softwareudvikling samt drift af selve systemet. Fordeling afeventuelle statsfinansielle konsekvenser forbundet med implementeringenaf direktivet afholdes efter aftale mellem de relevante ministerier og par-ter inden for eksisterende rammer.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

En fuld elektronisk gennemførelse af SafeSeaNet vurderes at ville begrænsede administrative byrder for erhvervslivet, idet der sker en administrativforenkling samt indføres it-løsninger i forbindelse med skibenes indberet-ning af oplysninger ved anløb og afgang.Med den gradvise gennemførelse, som forslaget lægger op til, er der risikofor, at den opnåede lettelse for indrapportering fra skibene samtidig vil med-føre øgede administrative byrder for havnene.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.