Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 216
Offentligt
687103_0001.png
687103_0002.png
687103_0003.png
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Nærhedsnotat om forslaget til direktiv om forvaltere af alternative in-

vesteringsfonde – KOM(2009)207

13. maj 2009

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om forvaltere af alternativeinvesteringsfonde og om ændring af direktiverne 2004/39/EF og2009/…/EF (Det nye UCITS-direktiv). Forslaget indeholder en regule-ring af de forvaltere (administrationsselskaber), der markedsfører og ad-ministrerer alternative investeringsfonde.Formålet med forslaget er at etablere en fælles regulering for administratio-nen af alternative investeringsenheder. Dette skal sikre ens vilkår for admi-nistratorerne i Europa og give dem mulighed for at operere i hele det indremarked. Det skal samtidig beskytte deres interessenter, som investorer ogandre markedsdeltagere. Reguleringen skal også medvirke til at sikre denfinansielle stabilitet.Ved alternative investeringsfonde forstås i forslaget enhver form for inve-steringsenhed eller investeringsfællesskab uanset den benyttede juridiskesamarbejdsform. Begrebet alternative investeringsfonde omfatter alle inve-steringsfællesskaber, der ikke er omfattet af UCITS-direktivet (investerings-foreninger), hvad enten de er åbne eller lukkede for indskud. Alternativeinvesteringsfonde omfatter blandt andet kapitalfonde og hedgefonde, menogså alle andre former for fællesskaber, hvor flere foretager investeringeri fællesskab.Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelse og au-torisation af administrationsselskaber. Et administrationsselskab foretageralle forretningsmæssige dispositioner i en investeringsenhed og optræderdermed som ”direktion” i enheden. Bestemmelserne om godkendelse ogautorisation indebærer, at der stilles krav om godkendelse af og tilsyn medalle administrationsselskaber i medlemslandene, som markedsfører og ad-ministrerer alternative investeringsenheder til professionelle investorer i Eu-ropa. Dette gælder uanset, hvor de alternative investeringsenheder er belig-gende. Det afgørende er, at de markedsføres og administreres i Europa.Administratorer kan markedsføre deres alternative investeringsenheder tilprofessionelle investorer i hele EU, men ikke til private investorer. De en-kelte lande kan tillade, at produkterne også sælges til private.Endvidere indeholder direktivforslaget bestemmelser om åbenhed i for-hold til såvel de professionelle investorer som i forhold til myndigheder-ne om centrale økonomiske forhold i de alternative investeringsenheder.Heri ligger f.eks., at administrationsselskabet såvel før investeringen somefterfølgende løbende skal give oplysninger til de professionelle investorer
2/3
om eksempelvis den anlagte investeringspolitik, herunder optagelse af låntil investering (gearing) samt en beskrivelse af de aktiver, der investeres i.I relation til myndighederne skal administrationsselskabet for hver investe-ringsenhed oplyse om:oenhedens primære risici og risikospredning,oom andelen af fondens aktiver, som er sat til side på speciellebetingelser, fordi de er illikvide,oændringer i enhedens likviditetsstyring ogoenhedens risikoprofil og det risikostyringssystem som admi-nistrationsselskabet anvender til at styre deres risici,oenhed primære aktivkategorier, ogoom enheden anvender short selling.Forslaget indeholder også regler om et fælles-europæisk samarbejde omtilsyn med administrationsselskaber.De administrationsselskaber, som omfattes af direktivet, er ikke i forvejenunderkastet EU regulering. Det er således tale om en udvidelse af EU re-guleringen. Nogle typer af administrationsselskaber er dog allerede i dagunderkastet en særlig national regulering.De alternative investeringsenheder, som administrationsselskabet admini-strerer, kan have hjemsted i såvel medlemslande som tredjelande. Der stillesikke krav til investeringsenhedens indretning eller om tilsyn med disse.Det foreslås endvidere, at to direktiver ændres som følge af det nye direk-tiv. Direktiv 2004/39/EF (MiFID-direktivet) foreslås ændret, således at enværdipapirhandler ikke kan udføre tjenesteydelser med andele i alternati-ve investeringsenheder som ren ekspedition uden samtidig at rådgivekunderne. Direktiv 2009/../EF (Det nye UCITS-direktiv) foreslås ændret,således at Kommissionen skal kunne udstede gennemførelsesbestemmel-ser, der afgrænser hvilke værdipapirer, der er udstedt på grundlag af lån,som UCITS-institutter kan investere i.

1.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at de aktiviteter, som udføres af administrations-selskaber for alternative investeringsinstitutter, påvirker investorerne,modparter og finansielle markeder i andre medlemsstater, og derfor er derisici, som er forbundet med administrationsselskaber for alternative in-vesteringsinstitutters aktiviteter ofte af grænseoverskridende karakter.Den effektive overvågning af makroøkonomiske risici og tilsyn med ad-ministrationsselskaber for alternative investeringsinstitutters aktiviteternødvendiggør derfor et fælles minimumsniveau af krav til informationerog regulering i hele EU. Direktivet udgør også et harmoniseret regelsætfor en sikker og effektiv markedsføring af alternative investeringsinstitut-ter over grænserne, som ikke kan skabes nært så effektivt ved medlems-staternes ukoordinerede initiativer.
3/3
På baggrund heraf mener Kommissionen, at direktivforslagene er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i denne vurde-ring.