Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 213
Offentligt
685896_0001.png
685896_0002.png
685896_0003.png
685896_0004.png
NOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG14. maj 2009

Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)

den 8. – 9. juni 2009

Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i

Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internationale

Arbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis-

kerisektoren (konvention 188) - KOM (2008) 320.

Revideret notat – ændringer i forhold til grundnotat af 26. juni 2008 og

revideret grundnotat af 3. oktober 2008 er fremhævet med kursiv.

Resumé

ILO’s konvention nr. 188 om arbejdsforhold i fiskerisektoren blev vedtaget ijuni 2007 med dansk støtte. Forslaget til rådsbeslutning indebærer, at med-lemsstaterne bemyndiges til at ratificere konvention 188. Bemyndigelsen ernødvendig, bl.a. fordi bestemmelserne om koordinering af sociale sikrings-ordninger i konvention 188 er underlagt Fællesskabets kompetence.Forslaget forpligter ikke Danmark til at ratificere konvention 188, men detfølger af forslaget, at medlemsstaterne bør iværksætte ratifikations-processen inden den 31. december 2012.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, og det har i sig selv ikke lovgivnings-mæssige eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, soci-alpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 8.-9. juni 2009 med henblik påpolitisk enighed.

1.

Baggrund og indhold

FN’s Internationale Arbejdsorganisation (ILO) vedtog i juni 2007 på den 96.internationale arbejdskonference en konvention om arbejdsforhold i fiskeri-sektoren (konvention 188). Den er endnu ikke trådt i kraft internationalt.
2/4
Formålet med konvention 188 er at etablere internationale minimums-standarder for fiskerisektoren. Konventionen er en revision af fire kon-ventioner på fiskeriområdet vedtaget i perioden 1959 – 1966 om mindste-alder, lægeundersøgelser, ansættelsesaftaler, certifikater for officerer og omopholdsrum.Konventionen omfatter alle fiskeskibe, men har dog skærpede regler for fi-skeskibe på 24 meter og derover.Konvention 188 indeholder bestemmelser omrederens, skibsførerens og fiskerens ansvar,mindstekravene for arbejde om bord i fiskeskibe, herundermindstealder og lægeundersøgelse,betingelserne for tjenesten, herunder om besætning, hviletid, besæt-ningsliste, ansættelsesaftale, hjemsendelse, formidling og forhyringsamt betaling af løn,opholdsrum og kost,sundhedsforhold, sygdomsbehandling og social sikring, herunderogså om arbejdsmiljø samt forebyggelse mod ulykker, beskyttelse iforbindelse med arbejdsbetinget sygdom, arbejdsskade og død,overholdelse og håndhævelse, herunder om flagstatskontrol, certifi-kat, syn, skibsinspektører og klager fra fiskere i udenlandske fiske-skibe.Konventionen indeholder en bestemmelse om "ikke gunstigere behandling"af 3. lands skibefor at sikre, at skibe fra en stat, der ikke har ratificeret kon-ventionen, ikke behandles gunstigere end skibe, som sejler under flag fra enstat, der har ratificeret den. Lignende bestemmelser kendes fra en række afFN’s søfartsorganisation, IMO’s, konventioner.Forslaget til rådsbeslutning har hjemmel i TEF artikel 42, stk. 2, der kræverenstemmighed, og behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen iartikel 251.Forslaget indebærer, at Rådet bemyndiger medlemsstaterne til at ratificereILO-konvention 188. En sådan bemyndigelse er nødvendig, da dele af kon-ventionen, fx reglerne om hviletid, skriftlige ansættelsesbeviser og socialesikringsordninger for personer med EU-bopæl, henhører under Fællesska-bets kompetence. Det følger endvidere af forslaget, at medlemsstaterne op-fordres til – og med beslutningen sættes i stand til (på vegne af Fællesska-bet) – at tage de nødvendige skridt til ratificering inden januar 2013.Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, soci-alpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 8.-9. juni 2009 med henblik påpolitisk enighed.
3/4

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet har i udtalelse af 14. januar 2009, jf. TEF artikel 251,støttet forslagets vedtagelse.

3.

Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet vurderes ikke at være relevant, da for-slaget ligger inden for rammerne af Fællesskabets kompetence.

4.

Gældende dansk ret

Konvention 188 vedrører en række love, herunder sømandsloven, lov omsikkerhed til søs og sundhedsloven med tilhørende bekendtgørelser.

5.

Høring

Forslaget har været sendt i høring blandt søfarts- og fiskerierhvervets ar-bejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.Forslaget har endvidere væretforelagt Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål den 6.november 2008.Fagligt Fælles Forbund (3F) anbefaler, at Danmark støtter forslaget, og op-fordrer samtidig til, at Danmark, når godkendelsen foreligger, hurtigst mu-ligt igangsætter arbejdet med henblik på at ratificere konventionen. Forbun-det henviser endvidere til, at på trods af at konventionen kun i begrænsetomfang vil påvirke forholdene for flertallet af de europæiske fiskere, vil enikrafttræden af konventionen være medvirkende til at sikre forbedrede for-hold for fiskere generelt og på globalt plan. Det er 3F’s opfattelse, at kon-ventionens bestemmelser om havnestatskontrol vil kunne være et af flereværdifulde instrumenter i kampen mod ulovligt, ureguleret og urapporteretfiskeri.De øvrige arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, herunder DanmarksFiskeriforening og Fiskernes Forbund, er ikke fremkommet med bemærk-ninger til forslaget.

6.

Andre landes holdninger

Der er generelt bred opbakning til forslaget fra medlemsstaterne. Flere landehar dog udtrykt bekymring vedrørende opfordringen til at ratificere konventi-onen inden 2013. Et par lande har ønsket nærmere oplysninger om det valgteretsgrundlag. Sagen har været drøftet på arbejdsgruppeniveau. Forslaget harendnu ikke været behandlet i Coreper.
4/4

7.

Foreløbig dansk holdning

Danmark stemte i lighed med en række andre lande for vedtagelsen af konven-tion 188 på arbejdskonferencen i ILO i 2007. Danmark har en positiv holdningtil vedtagelsen af rådsbeslutningen.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til rådsbeslutning indebærer ikke i sig selv lovgivningsmæssigekonsekvenser. Derimod vil en dansk ratifikation af konventionen krævelovændringer.Dansk ratifikation af konvention 188 indebærer årlige udgifter til certifika-ter, syn mv. vedrørende store danske fiskeskibe på ca. 100.000 kr. De årligeudgifter til havnestatskontrol af fremmede fiskeskibe vil afhænge af, hvormange klager der indgives til de danske myndigheder over manglende over-holdelse af konventionens regler ved fiskeskibenes anløb af danske havne,samt hvor lang tid der går til behandling af en klage. Der vil endeligt væreengangsudgifter ved ordningens etablering.

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-kvenser.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.Grundnotat blev fremsendt den 26. juni 2008, og revideret grundnotat blevfremsendt den 3. oktober 2008.