Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
680184_0001.png
680184_0002.png
680184_0003.png
680184_0004.png
680184_0005.png
680184_0006.png
680184_0007.png
680184_0008.png
680184_0009.png
680184_0010.png
680184_0011.png
680184_0012.png
Lovtidende A200926. marts 2009.
Udgivet den 27. marts 2009
Nr. 228.
Bekendtgørelse om ansøgningskrav, renteberegning samt dækning af statensudgifter til administration m.v. ved statsligt kapitalindskud eller tegningsgarantiI medfør af § 5, stk. 2, § 6, stk. 3, § 8, stk. 5, 6 og 8, i lovnr. 67 af 3. februar 2009 om statsligt kapitalindskud i kredit-institutter fastsættes:Kapitel 1Anvendelsesområde§ 1.Denne bekendtgørelse finder anvendelse på kreditin-stitutter i Danmark, jf. § 1, stk. 1 og 3, i lov nr. 67 af 3. februar2009 om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter, der ansø-ger om statsligt kapitalindskud i form af hybrid kernekapitaleller om statslig tegningsgaranti for kapitalrejsning.Kapitel 2Ansøgning om statsligt kapitalindskud§ 2.Til brug for ansøgning om statsligt kapitalindskud skaldet af Økonomi- og Erhvervsministeriet udarbejdede ansøg-ningsskema og dataark anvendes. Ansøgningsskemaet og da-taarket findes på Økonomi- og Erhvervsministeriets hjemme-side eller kan rekvireres ved henvendelse til ministeriet.Stk. 2.Ansøgningen skal fremsendes behørigt underskrevetenten elektronisk ved brug af krypteret e-mail og elektronisksignatur eller pr. almindelig post til Økonomi- og Erhvervs-ministeriet.Stk. 3.Ansøgningen skal tillige med udfyldt ansøgnings-skema indeholde følgende:1) En revideret årsrapport for 2008 og, såfremt der ansøgesden 1. maj 2009 eller senere, det seneste kvartalsregn-skab fra 2009, som ligeledes skal være revideret.2) En redegørelse fra kreditinstituttet om instituttets øko-nomiske stilling og fremtidsudsigter. Redegørelsen skalvære godkendt af bestyrelsen, og redegørelsen skal in-deholde henvisninger til de steder i årsrapporten ellerkvartalsregnskabet, hvor oplysningerne i henhold tilstk. 3 og stk. 4, fremgår. Kreditinstituttet skal endviderekomme med eventuelle supplerende oplysninger om æn-dringer, der har betydning i forhold til de oplysninger,der fremgår af årsrapporten og kvartalsregnskabet. Op-lysninger i henhold til stk. 3 og stk. 4, der ikke fremgåraf årsrapporten eller kvartalsregnskabet, skal skrives indi redegørelsen. Redegørelsen skal indeholde oplysningerom følgende:a) En beskrivelse af kreditinstituttets økonomiske stil-ling.b) En begrundet angivelse af den forventede økonomi-ske udvikling frem til den 31. december 2010 om-fattende drifts- og balancebudgetter og -fremskriv-ninger med tilhørende beskrivelse af væsentligsteforudsætninger, forklarende noter samt stresstest afvæsentligste forudsætninger.c) En vurdering af kreditinstituttets fremtidsmulighe-der med oplysninger om, hvilke initiativer der for-ventes foretaget under hensyn til den forventede,økonomiske udvikling samt en vurdering af kredit-instituttets likviditetssituation med oplysning omforventet refinansieringsbehov i 2009 og 2010 ogpolitik for refinansiering af behovet.d) En vurdering af konsekvenserne af kapitalindskud-det, herunder i forhold til rentabilitet, effektivitet,solvens- og kernekapitalkrav.e) En oversigt over kreditinstituttets udlån og garantieropdelt på typer af låntagere, herunder private og er-hvervskunder, brancher, erhverv og geografi samt påkredittyper og lånestørrelser.f) En beskrivelse af kreditinstituttets udlånspolitik, her-under ændringer i udlånsbetingelser og vilkår.g) En beskrivelse af kreditinstituttets indtjening, om-kostninger, tabsrisici, nedskrivninger og den gene-relle udvikling i ind- og udlån.h) En beskrivelse af hvorledes tilbagebetaling af denhybride kernekapital forventes at ske.i) En beskrivelse af planlagte eller godkendte transak-tioner eller lignende, der sandsynligvis vil have envæsentlig betydning for kreditinstituttets nuværendeog fremtidige økonomiske situation, herunder fusio-ner, udskillelse eller frasalg af væsentlige aktiver,andre kapitalfremskaffelser eller lignende.j) En oversigt over udstedt hybrid kernekapital og an-svarlig lånekapital, herunder samlet gæld, udstedel-sesdato, rentevilkår og eventuelle step-up klausulerog seneste noterede kurs og effektive rente, hvis ud-stedelsen er noteret på et reguleret marked.k) Oplysninger om potentielle risici, garantier og andreeventualforpligtelser, herunder væsentlige søgsmål,skattemæssige forhold, ikke-realiseret kapitaltab,valuta-, rente- og kursrisici samt andre forpligtelser,der ikke er optaget i kreditinstituttets balance m.v.
AU003593Økonomi- og Erhvervsmin., j.nr. 09/00589
26. marts 2009
2
Nr. 228.
3)
4)5)
6)
l) En oversigt over kreditinstituttets aktiver fordelt påvaluta.m) En opgørelse over forventede tab på udlån og garan-tier i 2009 og 2010.n) En oversigt over kreditinstituttets beholdning af vær-dipapirer opdelt på kreditvurdering fra kreditvurde-ringsbureauerne, udsteder og geografi, herunder ommuligt med angivelse af bogført værdi og markeds-pris.o) En oversigt over kreditinstituttets samlede behold-ning af strukturerede produkter, der er finansielleinstrumenter, der består af to eller flere komponenter,hvoraf mindst et af disse er et finansielt instrument.Hvis beholdningen overstiger 0,5 pct. af kreditinsti-tuttets samlede aktiver, skal der udarbejdes en over-sigt med opdeling efter produkttype, kreditvurderingog geografi, herunder om muligt med angivelse afbogført værdi og markedspris.p) En oversigt over rentebærende aktiver og passiveropdelt på restløbetid; mindre end 1 måned til forfald,1-3 måneder til forfald, 3-12 måneder til forfald, 1-5år til forfald, mere end 5 år til forfald. De ikke-efter-stillede passiver opdeles i sikrede og usikrede poster.q) Kopi af seneste kreditvurderingsrapport fra kredit-vurderingsbureauer som har kreditvurderet kreditin-stituttet, hvis sådanne findes, samt forventningernetil fremtidige kreditvurderinger (ratings) og eventu-elle fremtidsvurderinger (outlooks) fra kreditvurde-ringsbureauerne.r) Organisationsdiagram, koncerndiagram, gældendevedtægter, sammenskrevet resumé fra Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen, samt oplysning om eventuellevedtagne men endnu ikke registrerede ændringerhertil.En opgørelse af kreditinstituttets individuelle solvensbe-hov med den underliggende dokumentation. Opgørelsenskal foretages i henhold til bilag 1 i Finanstilsynets be-kendtgørelse om kapitaldækning, jf. nærmere bilaget tilbekendtgørelsens pkt. 97-99.En udtalelse fra kreditinstituttets godkendte revisor, jf.stk. 5.Kopi af de til Finanstilsynets senest indgivne indberet-ninger eller opgørelser vedrørende store engagementer,opgørelse af likviditet, kapitaldækningsopgørelse og op-gørelse af lån med nedskrivninger.Oplysninger om kapitaldækning, herunder:a) Solvensprocenten før og efter tilførsel af hybrid ker-nekapital.b) Kernekapitalprocenten før og efter tilførsel af hybridkernekapital.c) Størrelsen af instituttets samlede hybride kernekapi-tal opgjort som en procentdel af den samlede kerne-kapital før og efter tilførsel af hybrid kernekapital.d) Kreditinstituttet skal forklare grundlaget for opgø-relsen af kapitaldækningen, herunder hvilken meto-de der er anvendt, om der anvendes en standardme-tode eller mere avancerede metoder (IRB, Value atrisk, AMA mv.), samt i hvilket omfang overgangs-
ordninger som følge af overgangen til nye kapital-dækningsregler begrænser et eventuelt fald i kapi-talkravet. Derudover skal kreditinstituttet bekræfte,at det anvendte grundlag er i overensstemmelse medFinanstilsynets regler. Endvidere skal kreditinstitut-tet fremlægge det anvendte grundlag for beregningenaf kapitaldækning, herunder risikovægtede poster,kernekapital, ansvarlig kapital, fradrag m.v.7) Skønnede oplysninger under nr. 6, litra a-c, med opgø-relsesdato pr. 30. juni 2009 og 31. december 2009 medforklaring af udviklingen.8) En erklæring fra kreditinstituttets bestyrelse om, at der irelation til de historiske oplysninger, der er fremlagt ihenhold til nr. 6, ikke er sket nogen væsentlige ændringeri instituttets kapitalforhold eller i øvrigt i kreditinstitut-tets økonomiske situation, siden datoen for afgivelsen afårsrapporten for 2008, henholdsvis det seneste kvartals-regnskab for 2009, såfremt der søges den 1. maj 2009eller senere. Såfremt der er sket væsentlige ændringer ikreditinstituttets kapitalforhold eller økonomiske situa-tion, skal sådanne ændringer specificeres, herunder medangivelse af ændringens karakter og konsekvenserne foroplysningerne afgivet i henhold til nr. 6.Stk. 4.Redegørelsen, jf. stk. 3, nr. 2, skal endvidere inde-holde de i nr. 1-9 anførte økonomiske nøgletal, i det omfangdet er relevant i forhold til det enkelte kreditinstitut. Oplys-ningerne skal opgøres henholdsvis pr. 31. december 2008 og,såfremt der søges den 1. maj 2009 eller senere, pr. datoen fordet seneste kvartalsregnskab samt indeholde skønnede oplys-ninger for regnskabsårene 2009 og 2010 (både med og udentilførsel af hybrid kernekapital). Kreditinstitutter klassificereti Finanstilsynets gruppe 3 og 4 kan undlade at fremlægge esti-mater for 2010, hvis sådanne estimater ikke er tilgængelige. Imedfør af stk. 8, kan der dog kræves estimater tillige for 2010.Redegørelsen skal indeholde økonomiske nøgletal (før og ef-ter indskuddet af hybrid kernekapital):1) Egenkapitalprocent: Egenkapital i procent af samledeaktiver.2) Udlån plus nedskrivninger herpå i forhold til indlån.3) Forrentning af egenkapitalen.4) Indtjening pr. omkostningskrone.5) Udlån og garantier med nedskrivninger/hensættelser iforhold til samlede udlån og garantier.6) Periodens nedskrivningsprocent.7) Nedskrivninger i procent af udlån med nedskrivninger.8) Summen af store engagementer.9) Vækst i udlån og garantier.Stk. 5.Udtalelsen fra revisor, jf. stk. 3, nr. 4, skal i al væ-sentlighed være affattet i overensstemmelse med erklæringeni bilag 1. Desuden skal revisors erklæring på perioderegnska-bet, jf. stk. 3, nr. 1, i al væsentlighed være affattet i overens-stemmelse med erklæringen i bilag 2.Stk. 6.I det omfang de i § 2, stk. 3, nr. 2, litra b og m, samti stk. 4, nævnte oplysninger forefindes for 2011, skal de lige-ledes oplyses i ansøgningen.Stk. 7.Såfremt der er oplysninger, som kreditinstituttet ikkekan tilvejebringe, eller som tilvejebringes på anden vis endforeskrevet i bekendtgørelsen grundet det enkelte kreditinsti-
26. marts 2009
3
Nr. 228.
tuts individuelle forhold, skal instituttet angive dette i ansøg-ningen med begrundelse af, hvorfor oplysningerne ikke kantilvejebringes eller er tilvejebragt på den pågældende måde.Stk. 8.Økonomi- og Erhvervsministeriet kan i forbindelsemed behandlingen af ansøgningen kræve yderligere oplys-ninger og dokumentation fra kreditinstituttet.§ 3.Et kreditinstitut, som har en eller flere dattervirksom-heder, skal afgive samtlige oplysninger i § 2 for såvel kredit-instituttet selv som på konsolideret basis, det vil sige inklusivinstituttets dattervirksomheder, i det omfang, oplysningerneskal konsolideres i henhold til lov om finansiel virksomhed.Stk. 2.Oplysninger skal afgives om såvel finansielle somikke-finansielle dattervirksomheder.Stk. 3.Et kreditinstitut, der selv er en dattervirksomhed, skali sin ansøgning medsende information om kreditinstituttetsejer- og koncernstruktur samt den seneste konsoliderede års-rapport for instituttets ultimative modervirksomhed. Økono-mi- og Erhvervsministeriet kan i forbindelse med behandlin-gen af ansøgningen kræve yderligere oplysninger afhængigtaf kreditinstituttets koncernforhold.Indgåelse af aftale om statsligt kapitalindskud§ 4.Økonomi- og Erhvervsministeriet udarbejder standard-vilkår og betingelser (Term Sheet), der vil danne grundlag forden konkrete forhandling med det enkelte kreditinstitut. Øko-nomi- og erhvervsministeren kan efter disse forhandlingerindgå endelig aftale med det enkelte kreditinstitut.Stk. 2.Når økonomi- og erhvervsministeren og kreditinsti-tuttet har underskrevet en aftale om kapitalindskud, ansesøkonomi- og erhvervsministeren at have afgivet endeligt til-sagn.Konvertering af kapitalindskud og ophævelse afstemmeretsbegrænsninger og ejerlofter m.v.§ 5.Udgør et kreditinstituts hybride kernekapital på tids-punktet for aftaleindgåelsen mere end 35 pct. af den samledekernekapital, kan Finanstilsynet kræve den del af kapitalen,der udgør mere end 35 pct. af den samlede kernekapital, om-dannet til aktie-, garanti- eller andelskapital, såfremt kredit-instituttet kommer i vanskeligheder, hvor kreditinstituttet ikkelængere opfylder lovens solvenskrav, eller hvor Finanstilsynetvurderer, at der er nærliggende risiko herfor, jf. § 8, stk. 6, ilov nr. 67 af 3. februar 2009 om statsligt kapitalindskud i kre-ditinstitutter.Stk. 2.Udgør et kreditinstituts hybride kernekapital mereend 35 pct. af den samlede kernekapital på tidspunktet for af-taleindgåelsen, skal samtlige stemmeretsbegrænsninger ogejerlofter m.v. ophæves af kreditinstituttets generalforsamlingeller repræsentantskab. 1 pkt. finder anvendelse på alle kre-ditinstitutter, der er omfattet af lov om statsligt kapitalindskud,jf. § 1, stk. 3, i lov nr. 67 af 3. februar 2009 om statsligt kapi-talindskud i kreditinstitutter.Stk. 3.Ophævelse af stemmeretsbegrænsninger og ejerlof-ter m.v. skal være besluttet og registreret i Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen før aftaleindgåelsen og skal senest havevirkning fra konverteringstidspunktet, jf. § 5, stk. 2.Stk. 4.Uanset eventuelle vedtægtsmæssige omsættelig-hedsbegrænsninger, kan hybrid kernekapital, som er tilført et
kreditinstitut frit sælges og disponeres over, jf. § 8, stk. 7 i lovnr. 67 af 3. februar 2009 om statsligt kapitalindskud i kredit-institutter.Stk. 5.På anmodning af et kreditinstitut, hvis aktier er op-taget til omsætning på et reguleret marked, kan økonomi- ogerhvervsministeren indgå aftale om, at det statslige kapita-lindskud kan konverteres til aktiekapital, i tilfælde af at kre-ditinstituttets samlede hybride kernekapital skulle komme tilat udgøre mere end 35 pct. af kreditinstituttets kernekapital.Eventuelle stemmeretsbegrænsninger og ejerlofter skal væreophævet og registreret, jf. stk. 3.Stk. 6.Konvertering efter stk. 5 skal ske på kreditinstituttetsanmodning. Konvertering kan ske med 20 pct. af det oprin-delige statslige kapitalindskud og kan gentages, hvis kredit-instituttets samlede hybride kernekapital på ny udgør mereend 35 pct. af kreditinstituttets kernekapital.Stk. 7.Provision for retten til konvertering efter stk. 5 fast-sættes i forbindelse med indgåelse af aftale herom.Tilsagnsprovision for statsligt kapitalindskud§ 6.Et kreditinstitut, der har indgået aftale om statsligt ka-pitalindskud, skal betale tilsagnsprovision til staten. Tilsagns-provisionen skal betales for en periode, der løber fra 30kalenderdage efter datoen for aftaleindgåelsen, jf. § 4, stk. 2,til og med udstedelsesdatoen eller datoen for kreditinstituttetsmeddelelse om, at kreditinstituttet ikke ønsker at gøre brug afkapitalindskuddet.Stk. 2.Tilsagnsprovision betales månedsvis forud, opgjortpå daglig basis.Stk. 3.Eventuel for meget betalt tilsagnsprovision refunde-res.Stk. 4.Tilsagnsprovisionen beregnes som en rente (pro an-no) af udstedelsens totale beløb på følgende måde: tilsagns-provision = 0,40 x (Fast rente – RFR). Den faste rente er denaftalte rente, jf. § 7. RFR er den risikofri rente, der fastsættessom den 5-årige statslige nulkuponrente.Beregning af rentebetaling til staten§ 7.Kreditinstituttet skal betale individuelt fastsatte rentertil staten, jf. § 8, stk. 2, nr. 10, i lov nr. 67 af 3. februar 2009om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter.Stk. 2.Økonomi- og Erhvervsministeriet fastsætter på dag-en for indgåelsen af aftalen renten individuelt for de enkeltekreditinstitutter ud fra deres kvalitet målt ved bl.a. kapitalo-verdækning og risikoprofil. Der lægges i den forbindelse vægtpå anerkendte kreditvurderingsbureauers kreditvurdering.Kreditinstitutterne indplaceres i følgende kategorier:1) Kategori I: Institutter der vurderes at have en god kre-ditvurdering.2) Kategori II: Institutter der vurderes at have en middelkreditvurdering.3) Kategori III: Institutter der vurderes at have en laverekreditvurdering.Stk. 3.Kreditinstitutter i kategori II, jf. stk. 2, nr. 2, vil bliveopdelt i yderligere tre underkategorier, der afspejler spred-ningen i kvalitet og risiko.Stk. 4.Ikke-kreditvurderede kreditinstitutter vil blive ind-placeret i en af de tre kategorier ved sammenligning med
26. marts 2009
4
Nr. 228.
allerede kreditvurderede institutter ud fra en række parametre,herunder kernekapital, forholdet mellem egen- og fremmed-kapital (gearing), indlånsunderskud, adgang til kapitalmarke-derne, likviditetsrisiko, indtjening, kreditkvalitet, ejerforholdog institutionstype.Stk. 5.Individuelt fastsatte renter, jf. stk. 1, vil blive fastlagtpå baggrund af en referencerente i form af statens 5-årige nul-kuponrente på sidste handelsdag før indgåelsen af aftalen, enfast risikopræmie på 6 pct. point, samt et for hvert kreditin-stitut fastsat yderligere rentetillæg. Institutter i kategori II ogIII, jf. stk. 2, nr. 2 og 3, vil få et rentetillæg på henholdsvis0,75 pct. point og 2,25 pct. point i forhold til institutter i ka-tegori I, jf. stk. 2, nr. 1. Det vil således for eksempel gælde, atmed en referencerente på 3, vil den faste rente for kreditinsti-tutter i kategori 1, jf. stk. 2, nr. 1, udgøre 9 pct., for kreditin-stitutter i kategori II, jf. stk. 2, nr. 2, vil den faste rente udgørehenholdsvis 9,375 pct., 9,75 pct. og 10,5 pct. i de tre under-kategorier, jf. stk. 3, og for kreditinstitutter i kategori III, jf.stk. 2, nr. 3, vil den faste rente udgøre 11,25 pct. Stigning ellerfald i Statens 5-årige nulkuponrente vil frem til dagen for af-taleindgåelsen medføre tilsvarende ændringer i den fastsatterente.Stk. 6.I tilfælde, hvor den hybride kernekapital udgør mereend 35 pct. af den samlede kernekapital på tidspunktet for af-taleindgåelsen og derfor kan konverteres, jf. § 5, vil de indi-viduelle renter blive fastsat således, at der fastsættes en rentefor den del af den hybride kernekapital, der ikke kan konver-teres, og en rente for den del af den hybride kernekapital, derkan konverteres.Kapitel 3Ansøgning om afgivelse af en statslig tegningsgaranti§ 8.Til brug for ansøgning om statslig tegningsgaranti skalØkonomi- og Erhvervsministeriets ansøgningsskema og da-taark anvendes, hvori ansøgeren skal anmode om en tegnings-garanti. Ansøgningsskemaet og dataarket findes på Økonomi-og Erhvervsministeriets hjemmeside eller kan rekvireres vedhenvendelse til ministeriet.Stk. 2.Ansøgningen skal fremsendes behørigt underskrevetenten elektronisk ved brug af krypteret e-mail og elektronisksignatur, eller pr. almindelig post til Økonomi- og Erhvervs-ministeriet.Stk. 3.Ansøgningen skal tillige med udfyldt ansøgnings-skema indeholde følgende:1) En revideret årsrapport for 2008 og, såfremt der ansøgesden 1. maj 2009 eller senere, det seneste kvartalsregn-skab fra 2009, som ligeledes skal være revideret.2) En redegørelse fra kreditinstituttet om instituttets øko-nomiske stilling og fremtidsudsigter. Redegørelsen skalvære godkendt af bestyrelsen, og redegørelsen skal in-deholde henvisninger til de steder i årsrapporten ellerkvartalsregnskabet, hvor oplysningerne i henhold tilstk. 3 og stk. 4, fremgår. Kreditinstituttet skal endviderekomme med eventuelle supplerende oplysninger om æn-dringer, der har betydning i forhold til de oplysninger,der fremgår af årsrapporten og kvartalsregnskabet. Op-lysninger i henhold til stk. 3 og stk. 4, der ikke fremgår
af årsrapporten eller kvartalsregnskabet, skal skrives indi redegørelsen. Redegørelsen skal indeholde oplysningerom følgende:a) En beskrivelse af kreditinstituttets økonomiske stil-ling.b) En begrundet angivelse af den forventede økonomi-ske udvikling frem til den 31. december 2010 om-fattende drifts- og balancebudgetter og -fremskriv-ninger med tilhørende beskrivelse af væsentligsteforudsætninger, forklarende noter samt stresstest afvæsentligste forudsætninger.c) En vurdering af kreditinstituttets fremtidsmulighe-der med oplysninger om, hvilke initiativer der for-ventes foretaget under hensyn til den forventede,økonomiske udvikling samt en vurdering af kredit-instituttets likviditetssituation, herunder likviditets-budget, med oplysning om forventet refinansierings-behov i 2009 og 2010 og politik for refinansiering afbehovet.d) En vurdering af konsekvenserne af kapitalindskud-det, herunder i forhold til rentabilitet, effektivitet,solvens- og kernekapitalkrav.e) En oversigt over kreditinstituttets udlån og garantieropdelt på typer af låntagere, herunder private og er-hvervskunder, brancher, erhverv og geografi samt påkredittyper og lånestørrelser.f) En beskrivelse af kreditinstituttets udlånspolitik, her-under ændringer i udlånsbetingelser og vilkår.g) En beskrivelse af kreditinstituttets indtjening, om-kostninger, tabsrisici, nedskrivninger og den gene-relle udvikling i ind- og udlån.h) En beskrivelse af hvorledes tilbagebetaling af denhybride kernekapital forventes at ske.i) En beskrivelse af planlagte eller godkendte transak-tioner eller lignende, der sandsynligvis vil have envæsentlig betydning for kreditinstituttets nuværendeog fremtidige økonomiske situation, herunder fusio-ner, udskillelse eller frasalg af væsentlige aktivereller aktiviteter, andre kapitalfremskaffelser eller lig-nende.j) En oversigt over udstedt hybrid kernekapital og an-svarlig lånekapital, herunder samlet gæld, udstedel-sesdato, rentevilkår og eventuelle step-up klausulerog seneste noterede kurs og effektive rente, hvis ud-stedelsen er noteret på et reguleret marked.k) Oplysninger om potentielle risici, garantier og andreeventualforpligtelser, herunder væsentlige søgsmål,skattemæssige forhold, ikke-realiseret kapitaltab,valuta-, rente- og kursrisici samt andre forpligtelser,der ikke er optaget i kreditinstituttets balance m.v.l) En oversigt over kreditinstituttets aktiver fordelt påvaluta.m) En opgørelse over forventede tab på udlån og garan-tier i 2009 og 2010.n) En oversigt over kreditinstituttets beholdning af vær-dipapirer opdelt på kreditvurdering fra kreditvurde-ringsbureauerne, udsteder og geografi, herunder om
26. marts 2009
5
Nr. 228.
3)
4)5)
6)
muligt med angivelse af bogført værdi og markeds-pris.o) En oversigt over kreditinstituttets samlede behold-ning af strukturerede produkter, der er finansielleinstrumenter, der består af to eller flere komponenter,hvoraf mindst et af disse er et finansielt instrument.Hvis beholdningen overstiger 0,5 pct. af kreditinsti-tuttets samlede aktiver, skal der udarbejdes en over-sigt med opdeling efter produkttype, kreditvurderingog geografi, herunder om muligt med angivelse afbogført værdi og markedspris.p) En oversigt over rentebærende aktiver og passiveropdelt på restløbetid; mindre end 1 måned til forfald,1-3 måneder til forfald, 3-12 måneder til forfald, 1-5år til forfald, mere end 5 år til forfald. De ikke-efter-stillede passiver opdeles i sikrede og usikrede poster.q) Kopi af seneste kreditvurderingsrapport fra kredit-vurderingsbureauer som har kreditvurderet kreditin-stituttet, hvis sådanne findes, samt forventningernetil fremtidige kreditvurderinger (ratings) og eventu-elle fremtidsvurderinger (outlooks) fra kreditvurde-ringsbureauerne.r) Organisationsdiagram, koncerndiagram, gældendevedtægter, sammenskrevet resumé fra Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen, samt oplysning om eventuellevedtagne men endnu ikke registrerede ændringerhertil.s) Oplysninger om økonomiske, juridiske eller andrerådgivere, som kreditinstituttet anvender i forbindel-se med den foreslåede kapitalfremskaffelse.En opgørelse af kreditinstituttets individuelle solvensbe-hov med den underliggende dokumentation. Opgørelsenskal foretages i henhold til bilag 1 i Finanstilsynets be-kendtgørelse om kapitaldækning, jf. nærmere bilaget tilbekendtgørelsens pkt. 97-99.En udtalelse fra kreditinstituttets godkendte revisor, jf.stk. 6.Kopi af de til Finanstilsynets senest indgivne indberet-ninger eller opgørelser vedrørende store engagementer,opgørelse af likviditet, kapitaldækningsopgørelse og op-gørelse af lån med nedskrivninger.Oplysninger om kapitaldækning, herunder:a) Solvensprocenten før og efter tilførsel af hybrid ker-nekapital.b) Kernekapitalprocenten før og efter tilførsel af hybridkernekapital.c) Størrelsen af instituttets samlede hybride kernekapi-tal opgjort som en procentdel af den samlede kerne-kapital før og efter tilførsel af hybrid kernekapital.d) Kreditinstituttet skal forklare grundlaget for opgø-relsen af kapitaldækningen, herunder hvilken meto-de der er anvendt, om der anvendes en standardme-tode eller mere avancerede metoder (IRB, Value atrisk, AMA mv.), og hvilke overgangsordninger, samti hvilket omfang overgangsordninger som følge afovergangen til nye kapitaldækningsregler begrænseret eventuelt fald i kapitalkravet. Derudover skal kre-ditinstituttet bekræfte, at det anvendte grundlag er i
overensstemmelse med Finanstilsynets regler. End-videre skal kreditinstituttet fremlægge de anvendtenøgletal ved beregningerne af kapitaldækning, her-under risikovægtede poster, kernekapital, ansvarligkapital, fradrag m.v.7) Skønnede oplysninger under nr. 6, litra a-c, med opgø-relsesdato pr. 30. juni 2009 og 31. december 2009 medforklaring af udviklingen.8) En erklæring fra kreditinstituttets bestyrelse om, at der irelation til de historiske oplysninger, der er fremlagt ihenhold til nr. 6, ikke er sket nogen væsentlige ændringeri instituttets kapitalforhold eller i øvrigt i kreditinstitut-tets økonomiske situation, siden datoen for afgivelsen afårsrapporten for 2008 henholdsvis det seneste kvartals-regnskab for 2009, såfremt der søges den 1. maj 2009eller senere. Såfremt der er sket væsentlige ændringer ikreditinstituttets kapitalforhold eller økonomiske situa-tion, skal sådanne ændringer specificeres, herunder medangivelse af ændringens karakter og konsekvenserne foroplysningerne afgivet i henhold til nr. 6.9) Dokumentation for at der kan tiltrækkes andre investorer.Stk. 4.Redegørelsen, jf. stk. 3, nr. 2, skal endvidere inde-holde de i nr. 1-9 anførte økonomiske nøgletal, i det omfangdet er relevant i forhold til det enkelte kreditinstitut. Oplys-ningerne skal opgøres henholdsvis pr. 31. december 2008 og,såfremt der søges den 1. maj 2009 eller senere, pr. datoen fordet seneste kvartalsregnskab samt indeholde skønnede oplys-ninger for regnskabsårene 2009 og 2010 (både med og udentilførsel af hybrid kernekapital). Kreditinstitutter klassificereti Finanstilsynets gruppe 3 og 4 kan undlade at fremlægge esti-mater for 2010, hvis sådanne estimater ikke er tilgængelige. Imedfør af stk. 8 kan der dog kræves estimater tillige for 2010.Redegørelsen skal indeholde økonomiske nøgletal (før og ef-ter indskuddet af hybrid kernekapital):1) Egenkapitalprocent: Egenkapital i procent af samledeaktiver.2) Udlån plus nedskrivninger herpå i forhold til indlån.3) Forrentning af egenkapitalen.4) Indtjening pr. omkostningskrone.5) Udlån og garantier med nedskrivninger/hensættelser iforhold til samlede udlån og garantier.6) Periodens nedskrivningsprocent.7) Nedskrivninger i procent af udlån med nedskrivninger.8) Summen af store engagementer.9) Vækst i udlån og garantier.Stk. 5.Dokumentationen for at der kan tiltrækkes andre in-vestorer, jf. stk. 3, nr. 9, skal bestå af positive tilkendegivelserfra andre investorer om, at de vil være interesserede i at inve-stere i hybrid kernekapital i form af obligationer. De positivetilkendegivelser fra andre investorer behøver ikke bestå i ju-ridisk bindende tilsagn. Derudover skal kreditinstituttet ved-lægge en detaljeret beskrivelse af det foreslåede udbud afobligationer, herunder f.eks. størrelsen af udbuddet, forventettidsplan, forventet kreditvurdering, markedet for obligatio-nerne, forventede investorer og renteindikationer afgivet afsådanne investorer.Stk. 6.Udtalelsen fra revisor, jf. stk. 3, nr. 4, skal i al væ-sentlighed være affattet i overensstemmelse med erklæringen
26. marts 2009
6
Nr. 228.
i bilag 1. Desuden skal revisors erklæring på perioderegnska-bet, jf. stk. 3, nr. 1, i al væsentlighed være affattet i overens-stemmelse med erklæringen i bilag 2.Stk. 7.I det omfang de i § 8, stk. 3, nr. 2, litra b og m, samti stk. 4, nævnte oplysninger forefindes for 2011, skal de lige-ledes oplyses i ansøgningen.Stk. 8.Såfremt der er oplysninger, som kreditinstituttet ikkekan tilvejebringe, eller som tilvejebringes på anden vis endforeskrevet i bekendtgørelsen grundet det enkelte kreditinsti-tuts individuelle forhold, skal instituttet angive dette i ansøg-ningen med begrundelse af, hvorfor oplysningerne ikke kantilvejebringes eller er tilvejebragt på den pågældende måde.Stk. 9.Til brug for behandlingen af en ansøgning kan Øko-nomi- og Erhvervsministeriet indhente enhver yderligere op-lysning, der anses som relevante for vurderingen af kreditin-stituttet og dets ansøgning.§ 9.Et kreditinstitut, som har en eller flere dattervirksom-heder, skal afgive samtlige oplysninger i § 8 for såvel kredit-instituttet selv som på konsolideret basis, det vil sige inklusivinstituttets dattervirksomheder, i det omfang, oplysningerneskal konsolideres i henhold til lov om finansiel virksomhed.Stk. 2.Oplysninger skal afgives om såvel finansielle somikke-finansielle dattervirksomheder.Stk. 3.Et kreditinstitut, der selv er en dattervirksomhed, skali sin ansøgning medsende information om kreditinstituttetsejer- og koncernstruktur samt den seneste konsoliderede års-rapport for instituttets ultimative modervirksomhed. Økono-mi- og Erhvervsministeriet kan i forbindelse med behandlin-gen af ansøgningen kræve yderligere oplysninger afhængigtaf kreditinstituttets koncernforhold.Indgåelse af aftale om statslig tegningsgaranti§ 10.Økonomi- og Erhvervsministeriet udarbejder stan-dardvilkår og betingelser (Term Sheet), der vil danne grundlagfor den konkrete forhandling med det enkelte kreditinstitut.Stk. 2.Når Økonomi- og Erhvervsministeriet og kreditin-stituttet har underskrevet en tegningsgarantiaftale, anses Øko-nomi- og Erhvervsministeriet at have afgivet endeligt tilsagn.Stk. 3.Kreditinstituttet skal snarest muligt indenfor en afØkonomi- og Erhvervsministeriet fastsat frist indsende denforventede tidsplan for udbuddet til Økonomi- og Erhvervs-ministeriet.Stk. 4.Kreditinstituttet skal udbyde obligationerne til andreinvestorer inden for en bestemt periode.Stk. 5.I det omfang samtlige obligationer ikke aftages afandre investorer vil den af økonomi- og erhvervsministerenafgivne tegningsgaranti kunne blive udløst i overensstemmel-se med aftalegrundlaget.Stk. 6.Udstedelsesdagen for obligationerne skal senest væ-re den 31. december 2009. Økonomi- og erhvervsministerenkan fastsætte regler om, at fristen for udstedelse i 1. pkt. for-længes.Stk. 7.Obligationerne skal, medmindre andet er aftalt, til-bydes andre investorer på identiske vilkår med de, der indgåri aftalen mellem kreditinstituttet og Økonomi- og Erhvervs-ministeriet.
§ 11.Økonomi- og Erhvervsministeriet kan efter anmod-ning og efter drøftelse med Danmarks Nationalbank afgive enstatslig tegningsgaranti for obligationsudstedelser i anden va-luta end danske kroner, herunder f.eks. Euro.§ 12.Kreditinstituttet er fuldt og helt ansvarlig for gennem-førelsen af obligationsudbuddet. Staten eller statens rådgiverepåtager sig intet og har intet ansvar overfor kreditinstituttet,investorer eller andre for gennemførelsen af obligationsud-buddet eller resultatet heraf.Tegningsgarantiprovision for statslig tegningsgaranti§ 13.Kreditinstituttet skal i perioden fra 30 dage efter da-toen for aftaleindgåelsen og indtil datoen for udstedelsen afobligationerne, eller datoen for kreditinstituttets meddelelseom, at kreditinstituttet ikke ønsker at benytte tegningsgaran-tien, betale tegningsgarantiprovision efter samme princippersom gælder for tilsagnsprovision, jf. § 6.Kapitel 4Indhold af redegørelse om udlånsudviklingen ikreditinstituttet§ 14.Et kreditinstitut, der modtager statsligt kapitalind-skud, skal hvert halve år offentliggøre en redegørelse omudlånsudviklingen i instituttet, jf. § 8, stk. 2, nr. 2, i lov nr. 67af 3. februar 2009 om statsligt kapitalindskud i kreditinstitut-ter. Redegørelsen skal bestå af følgende:1) En redegørelse for instituttets udlånspolitik og ændringeri udlånspolitikken, herunder priser og vilkår.2) En beskrivelse af udviklingen i virksomhedsudlånene,herunder en opdeling på henholdsvis eksisterende kunderog nye kunder samt en brancheopdeling af virksomheds-kunder, og udlån til private kunder, herunder en opdelingpå henholdsvis eksisterende kunder og nye kunder samten opdeling på henholdsvis boligfinansiering og andenforbrugsfinansiering.3) En beskrivelse af ændringer i praksis med hensyn til kre-ditvurdering af kreditinstituttets kunder.Stk. 2.Danmarks Skibskredit A/S skal efter samme ret-ningslinjer som anført i stk. 1 udfærdige en redegørelse, derbestår af følgende:1) En redegørelse for virksomhedens overordnede udlåns-politik og ændringer i udlånspolitikken.2) En generel beskrivelse af udviklingen i udlånet og opde-ling af udlånsporteføljen på skibstypeniveau.3) En beskrivelse af ændringer i praksis med hensyn til kre-ditvurdering af virksomhedens kunder.Stk. 3.Redegørelsen skal offentliggøres samt indsendes tilØkonomi- og Erhvervsministeriet ved udgangen af hvert halv-år. Første redegørelse skal offentliggøres og indsendes tilØkonomi- og Erhvervsministeriet ved udgangen af førstehalvår efter udbetalingen af det statslige kapitalindskud.Kapitel 5Afholdelse af statens udgifter til ordningen§ 15.Et kreditinstitut, der tilføres hybrid kernekapital elleropnår statslig tegningsgaranti, skal i tillæg til gebyrerne efter§§ 6 og 13 betale en individuel stiftelsesprovision, som skal
26. marts 2009
7
Nr. 228.
dække alle statens omkostninger til udarbejdelse, planlægningog administration af de to ansøgningsordninger, herunderbrug af eksterne rådgivere. Stiftelsesprovisionen dækker ikkeden løbende administration af ordningen i Økonomistyrelsen,da udgifter hertil dækkes af staten. Stiftelsesprovisionen vilbestå af et grundbeløb samt et tillægsbeløb, der afhænger afstørrelsen af det statslige kapitalindskud eller af den statsligetegningsgaranti.Stk. 2.Et kreditinstitut, der planlægger at søge om statsligtkapitalindskud eller statslig tegningsgaranti, kan forinden ind-sendelse af ansøgning indhente en indikativ opgørelse af debudgetterede omkostninger, der skal afholdes overfor staten.
Stk. 3.I tilfælde af at der opkræves for meget i stiftelses-provision, jf. stk. 1, i forhold til de faktiske afholdte udgifter,vil dette blive tilbagebetalt til kreditinstitutterne.Stk. 4.Stiftelsesprovisioner, jf. stk. 1, skal betales til Øko-nomi- og Erhvervsministeriet senest 1 uge efter aftaleindgå-elsen.Kapitel 6Ikrafttræden§ 16.Bekendtgørelsen træder i kraft den 29. marts 2009.
Økonomi- og Erhvervsministeriet, den 26. marts 2009LENEESPERSEN/ Jens Lundager
Bilag 1Uafhængig revisors udtalelse om kreditinstituttets fremtidsudsigter og opgørelse af det individuellesolvensbehov(for IRB-institutter)Til Økonomi- og ErhvervsministerietSom en del af instituttets ansøgning til Økonomi- og Erhvervsministeriet om statsligt kapitalindskud af #har instituttet, jf. bekendtgørelse om ansøgningskrav, renteberegning samt dækning af statens udgifter tiladministration m.v. ved statsligt kapitalindskud eller tegningsgaranti [§ 2, stk. 3, nr. 2, litra b alt § 8, stk. 3,nr. 2, litra b] udarbejdet en redegørelse for instituttets forventede økonomiske udvikling, i form af budgetog fremskrivninger for perioden 1. april 2009 - 31. december 2010 samt en opgørelse af instituttets indivi-duelle solvensbehov.Vi har efter aftale undersøgt de i redegørelsen indeholdte økonomiske fremtidsudsigter omfattende drifts-og balancebudgetter og -fremskrivninger med tilhørende beskrivelse af væsentligste forudsætninger, for-klarende noter samt stresstest af væsentligste forudsætninger. Vi har endvidere undersøgt kreditinstituttetslikviditetssituation med oplysning om forventet refinansieringsbehov i 2009 og 2010.Instituttets ledelse har ansvaret for de i redegørelsen indeholdte oplysninger om fremtidsudsigterne herunderbudget og fremskrivninger samt for de anførte forudsætninger, som redegørelsen er baseret på.Instituttets interne modeller for kreditrisici og markedsrisici er gennemgået og godkendt af Finanstilsynettil brug for opgørelsen af de risikovægtede poster (søjle 1 kapitalkravet) og er endvidere omfattet af løbenestikprøvevis kontrol af instituttets interne revision. Vor gennemgang har omfattet modellernes resultater ogberegningsforudsætningerne i forhold til anvendelsen til opgørelse af solvensbehovet, men ikke modellernesopsætning.Instituttets ledelse har ansvaret for opgørelsen af det individuelle solvensbehov, herunder de forudsætninger,som er grundlag for opgørelsen af det individuelle solvensbehov. Vort ansvar er på grundlag af vore un-dersøgelser at udtrykke en konklusion herom.De udførte undersøgelserVi har udført vores undersøgelser i overensstemmelse med den danske revisionsstandard om undersøgelseaf fremadrettede finansielle oplysninger. Denne standard kræver, at vi tilrettelægger og udfører undersø-gelserne med henblik på at opnåbegrænsetsikkerhed for, at de anvendte forudsætninger, herundervedrørende kreditrisici og markedsrisici, er velbegrundede og ikke indeholder væsentlig fejlinformationsamt enhøjgrad af sikkerhed for, at redegørelsen i form af budget og fremskrivninger og solvensbehovs-opgørelsen er udarbejdet på grundlag af forudsætningerne. Desuden har vi for så vidt angår instituttets udlånog garantier samt beholdning af værdipapirer [pr. 31. december 2008 eller pr. 31 marts 2009 afhængigt af,om der søges før eller efter, der foreligger et revideret perioderegnskab for 2009] tilrettelagt og udført voresundersøgelse med henblik på at opnåhøjgrad af sikkerhed for at solvensbehovsopgørelsen er baseret på[den reviderede årsrapport pr. 31. december 2008 eller det reviderede perioderegnskab pr. 31. marts 2009afhængigt af, om der søges før eller efter, der foreligger et revideret perioderegnskab for 2009].Vores undersøgelser har omfattet en gennemgang af redegørelsen med henblik på at vurdere, om de afledelsen opstillede forudsætninger er dokumenterede og velbegrundede. Vi har endvidere efterprøvet, ombudget, fremskrivninger og solvensbehovsopgørelsen er udarbejdet i overensstemmelse med de opstilledeforudsætninger, ligesom vi har efterprøvet den indre talmæssige sammenhæng i budget og fremskrivningersamt efterprøvet, at der ved opgørelsen af solvensbehovet er taget hensyn til de forhold, der er fastlagt ibekendtgørelse om kapitaldækning § 5, stk.1.Det er vores opfattelse, at de udførte undersøgelser giver et tilstrækkeligt grundlag for vores konklusion.
8
KonklusionVed vores undersøgelse er vi ikke blevet bekendt med forhold, der afkræfter, at forudsætningerne giver etrimeligt grundlag for redegørelsen for den forventede økonomiske udvikling samt for solvensbehovsopgø-relsen. Vi er endvidere ikke bekendt med forhold der afkræfter, at de af ledelsen opstillede forudsætningerer dokumenterede og velbegrundede. Det er vores opfattelse, at budget, fremskrivninger og solvensbehovs-opgørelsen er udarbejdet på grundlag af de opstillede forudsætninger samt, at der ved opgørelsen afsolvensbehovet er taget hensyn til de forhold, der er fastlagt i bekendtgørelse om kapitaldækning § 5, stk. 1.Desuden er det vores opfattelse, at solvensbehovsopgørelsen, for så vidt angår instituttets udlån og garantiersamt beholdning af værdipapirer, er baseret på [den reviderede årsrapport pr. 31. december 2008 eller detreviderede perioderegnskab pr. 31. marts 2009 afhængigt af, om der søges før eller efter, der foreligger etrevideret perioderegnskab for 2009].Vi skal supplerende oplyse, at de faktiske resultater og solvensbehovet for instituttet sandsynligvis vil afvigefra det forventede, idet forudsatte begivenheder sjældent indtræder som forventet, og afvigelserne kan værevæsentlige.#, den [dato]Revisionsvirksomhed XXStatsautoriseret revisionsvirksomhedFor ikke IRB-institutterTil Økonomi- og ErhvervsministerietSom en del af instituttets ansøgning til Økonomi- og Erhvervsministeriet om statsligt kapitalindskud af #har instituttet, jf. bekendtgørelse om ansøgningskrav, renteberegning samt dækning af statens udgifter tiladministration m.v. ved statsligt kapitalindskud eller tegningsgaranti [§ 2, stk. 3, nr. 2, litra b alt § 8, stk. 3,nr. 2, litra b] udarbejdet en redegørelse for instituttets forventede økonomiske udvikling, i form af budgetog fremskrivninger for perioden 1. april 2009 - 31. december 2010 samt en opgørelse af instituttets indivi-duelle solvensbehov.Vi har efter aftale undersøgt de i redegørelsen indeholdte økonomiske fremtidsudsigter omfattende drifts-og balancebudgetter og -fremskrivninger med tilhørende beskrivelse af væsentligste forudsætninger, for-klarende noter samt stresstest af væsentligste forudsætninger. Vi har endvidere undersøgt kreditinstituttetslikviditetssituation med oplysning om forventet refinansieringsbehov i 2009 og 2010.Instituttets ledelse har ansvaret for de i redegørelsen indeholdte oplysninger om fremtidsudsigterne herunderbudget og fremskrivninger samt for de anførte forudsætninger, som redegørelsen er baseret på.Instituttets ledelse har ansvaret for opgørelsen af det individuelle solvensbehov, herunder de forudsætninger,som er grundlag for opgørelsen af det individuelle solvensbehov. Vort ansvar er på grundlag af vore un-dersøgelser at udtrykke en konklusion herom.De udførte undersøgelserVi har udført vores undersøgelser i overensstemmelse med den danske revisionsstandard om undersøgelseaf fremadrettede finansielle oplysninger. Denne standard kræver, at vi tilrettelægger og udfører undersø-gelserne med henblik på at opnåbegrænsetsikkerhed for, at de anvendte forudsætninger, herundervedrørende kreditrisici og markedsrisici, er velbegrundede og ikke indeholder væsentlig fejlinformationsamt enhøjgrad af sikkerhed for, at redegørelsen i form af budget og fremskrivninger og solvensbehovs-opgørelsen er udarbejdet på grundlag af forudsætningerne. Desuden har vi for så vidt angår instituttets udlånog garantier samt beholdning af værdipapirer [pr. 31. december 2008 eller pr. 31 marts 2009 afhængigt af,om der søges før eller efter, der foreligger et revideret perioderegnskab for 2009] tilrettelagt og udført voresundersøgelse med henblik på at opnåhøjgrad af sikkerhed for at solvensbehovsopgørelsen er baseret på
9
[den reviderede årsrapport pr. 31. december 2008 eller det reviderede perioderegnskab pr. 31. marts 2009af-hængigt af, om der søges før eller efter, der foreligger et revideret perioderegnskab for 2009]Vores undersøgelser har omfattet en gennemgang af redegørelsen med henblik på at vurdere, om de afledelsen opstillede forudsætninger er dokumenterede og velbegrundede. Vi har endvidere efterprøvet, ombudget, fremskrivninger og solvensbehovsopgørelsen er udarbejdet i overensstemmelse med de opstilledeforudsætninger, ligesom vi har efterprøvet den indre talmæssige sammenhæng i budget og fremskrivningersamt efterprøvet, at der ved opgørelsen af solvensbehovet er taget hensyn til de forhold, der er fastlagt ibekendtgørelse om kapitaldækning § 5, stk.1.Det er vores opfattelse, at de udførte undersøgelser giver et tilstrækkeligt grundlag for vores konklusion.KonklusionVed vores undersøgelse er vi ikke blevet bekendt med forhold, der afkræfter, at forudsætningerne giver etrimeligt grundlag for redegørelsen for den forventede økonomiske udvikling samt for solvensbehovsopgø-relsen. Vi er endvidere ikke bekendt med forhold der afkræfter, at de af ledelsen opstillede forudsætningerer dokumenterede og velbegrundede. Det er vores opfattelse, at budget, fremskrivninger og solvensbehovs-opgørelsen er udarbejdet på grundlag af de opstillede forudsætninger samt, at der ved opgørelsen afsolvensbehovet er taget hensyn til de forhold, der er fastlagt i bekendtgørelse om kapitaldækning § 5, stk. 1.Desuden er det vores opfattelse, at solvensbehovsopgørelsen, for så vidt angår instituttets udlån og garantiersamt beholdning af værdipapirer, er baseret på [den reviderede årsrapport pr. 31. december 2008 eller detreviderede perioderegnskab pr. 31. marts 2009 afhængigt af, om der søges før eller efter, der foreligger etrevideret perioderegnskab for 2009]Vi skal supplerende oplyse, at de faktiske resultater og solvensbehovet for instituttet sandsynligvis vil afvigefra det forventede, idet forudsatte begivenheder sjældent indtræder som forventet, og afvigelserne kan værevæsentlige.#, den [dato]Revisionsvirksomhed XXStatsautoriseret revisionsvirksomhed
10
Bilag 2Den uafhængige revisors erklæring vedrørende perioderegnskabetTil Økonomi- og ErhvervsministerietVi har revideret perioderegnskabet for <Institut NN> for perioden 1. januar -31. marts 2009 omfattendehoved- og nøgletal, resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse, pengestrømsopgørelse og noter. Pe-rioderegnskabet aflægges i overensstemmelse med [IAS 34 »Præsentation af delårsregnskaber« somgodkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til børsnoterede finansielle virksomheder / lov omfinansiel virksomhed].Vi har endvidere revideret [instituttets/koncernens] indregning og måling af udlån, garantier og værdipapirerpr. 31. marts 2009 i overensstemmelse med [IFRS som godkendt af EU / lov om finansiel virksomhed].Ledelsens ansvar for perioderegnskabetLedelsen har ansvaret for at udarbejde og aflægge perioderegnskabet, herunder at sikre korrekt indregningog måling af udlån, garantier og værdipapirer pr. 31. marts 2009, i overensstemmelse med [IAS 34 »Præ-sentation af delårsregnskaber« som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til børsnoteredefinansielle virksomheder / lov om finansiel virksomhed]. Dette ansvar omfatter udformning, implementeringog opretholdelse af interne kontroller, der er relevante for at udarbejde og aflægge et perioderegnskab udenvæsentlig fejlinformation, uanset om fejlinformationen skyldes besvigelser eller fejl samt valg og anvendelseaf en hensigtsmæssig regnskabspraksis og udøvelse af regnskabsmæssige skøn, som er rimelige efter om-stændighederne.Revisors ansvar og den udførte revisionVores ansvar er at udtrykke en konklusion om perioderegnskabet, herunder indregning og måling af udlån,garantier og værdipapirer pr. 31. marts 2009 på grundlag af vores revision. Vi har udført vores revision ioverensstemmelse med danske revisionsstandarder. Disse standarder kræver, at vi lever op til etiske kravsamt planlægger og udfører revisionen med henblik på at opnå høj grad af sikkerhed for, at perioderegnskabetikke indeholder væsentlig fejlinformation.En revision omfatter handlinger for at opnå revisionsbevis for de beløb og oplysninger, der er anført iperioderegnskabet. De valgte handlinger afhænger af revisors vurdering, herunder vurderingen af risikoenfor væsentlig fejlinformation i perioderegnskabet, uanset om fejlinformationen skyldes besvigelser eller fejl.Ved risikovurderingen overvejer revisor intern kontroller, der er relevante for virksomhedens udarbejdelseog aflæggelse af et perioderegnskab, med henblik på at udforme revisionshandlinger, der er passende efteromstændighederne, men ikke med det formå at udtrykke en konklusion om effektiviteten af virksomhedensinterne kontrol. En revision omfatter endvidere stillingtagen til, om den af ledelsen anvendte regnskabs-praksis er passende, om de af ledelsen udøvede regnskabsmæssige skøn er rimelige og en vurdering af densamlede præsentation af perioderegnskabet.Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for voreskonklusion.Revisionen har ikke givet anledning til forbehold.KonklusionDet er vores opfattelse, at– Perioderegnskabet for perioden 1. januar - 31. marts 2009 er aflagt i overensstemmelse med [IAS 34»Præsentation af delårsregnskaber« som godkendt af EU og yderligere danske oplysningskrav til de-lårsregnskaber for børsnoterede finansielle virksomheder / lov om finansiel virksomhed].– Indregning og måling af udlån, garantier og værdipapirer pr. 31. marts 2009 er i overensstemmelse med[IFRS som godkendt af EU / lov om finansiel virksomhed].
11
Kontorsted, datoRevisionsfirmaet [XX], Statsautoriseret revisionsvirksomhedSTATSAUTORISERET REVISOR
12