Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 199
Offentligt
678764_0001.png
678764_0002.png
678764_0003.png
Det talte ord gælder!
Formand for InvesteringsForeningsRådet direktør Hans Jørgen Larsen,Jyske Invest.Uddragaf mundtlig beretning.InvesteringsForeningsRådets årsmøde 27. april 2009.……..I resten af min tale vil jeg komme ind på de rammebetingelser, vi arbejder under og sompåvirker medlemmernes afkast. Investeringsforeningerne har opgaven med at være eteffektivt og gennemreguleret bindeled mellem investorerne og kapitalmarkederne.Dermed er vi en del af det finansielle kredsløb og med til at sikre en optimal ressource-allokering i samfundet.Private kan investere pensionsopsparing og frie midler i investeringsbeviser. Branchenforvalter 4 ud af 10 værdipapirkroner hos private danske investorer. Hertil kommer ind-skud fra blandt andet erhvervsvirksomheder, fonde, legater, almennyttige boligselskaberog kommuner. Landets institutionelle investorer, som blandt andet har opgaven med atpasse danskernes store pensionsopsparinger, benytter investeringsforeningsløsningen istort omfang. Det betyder, at afkastene af investeringsbeviser og investeringsforenin-gernes rammebetingelser har betydning for langt flere danskere, end de 850.000, derejer investeringsbeviser direkte.…….For fem dage siden foreslog regeringen i sit skatteudspil en ændring af beskatningen forselskaber, der også vil afskaffe 3 års reglen for investeringsforeningerne. Det vil betyde,at vi ikke længere skal skelne mellem aktier, vi har ejet i under og over 3 år. Det er enforenkling og dermed en god idé. Men samtidig har regeringen også foreslået, at for-eningerne skal udlodde – altså udbetale - alle realiserede avancer på aktier, hvor detindtil nu kun er avancer på aktier, der har været ejet mindre end 3 år. Det synes vi er enmeget dårlig idé.Vores forslag er, at man skal følge Skattekommissionens anbefaling på dette område.Kommissionen skrev ”Det skal ikke være mindre attraktivt at investere i aktiebaseredeinvesteringsforeninger sammenlignet med at investere i en aktie, hvor den løbende be-skatning kun omfatter udnytter”. Vi ser gerne, at vores udlodning skal bestå af renter ogAmaliegade 31DK 1256 København k,Tlf. +45 3332 2981Fax + 45 3393 9506E-mail:[email protected]www.ifr.dk
udbytter – og at investorerne bliver beskattet af gevinster, når de sælger deres investe-ringsbeviser.Ifølge lovforslaget er det regeringens hensigt - og jeg citerer -”at beskatningen af inve-steringer i udloddende investeringsforeninger skal afspejle beskatningen ved den direk-te investering”.Det er vi enige i, men desværre lever lovforslaget ikke op til regerin-gens hensigt, da investorerne bliver beskattet langt tidligere end ved den direkte investe-ring i aktier.Årsagen til miseren er, at skattelovforslaget ikke tager højde for, at investeringsforenin-ger

ifølge loven

er forpligtet til at sælge aktier for at skaffe penge til investorer, der vilindløse deres investeringer. Derved realiserer foreningen aktieavancer, som ifølge lov-forslaget skal udloddes som udbytte.Den unødvendige udlodningspligt betyder, at den ene investors salg af beviser smitter afpå alle investorer, der ikke har solgt deres investeringsbeviser. Og det sker, selvom desælgende investorer bliver beskattet af gevinsten på deres beviser. Vi må tage klart af-stand fra, at vi skal tvangsudlodde alle gevinster, da det vil være til stor og urimeligskade for vores over ½ mio. små aktieinvestorer. Kort og godt bliver investorerne stilletmarkant ringere, end hvis de selv investerede i aktier, hvor skatten først forfalder, når desælger deres aktier. Jeg vil give jer nogle eksempler herpå:Hvis en investor eksempelvis sælger sine investeringsbeviser, kommer han til atbetale skat af sin gevinst på beviserne. Men er det rimeligt, at alle andre privateinvestorer i foreningen får fremrykket deres beskatning, fordi den førstnævnteinvestor sælger sine beviser?Et andet eksempel: Er det rimeligt, at nye investorer, der endnu ikke har tjentnoget på investeringsbeviserne, kommer til at betale skat af gevinster, der er op-tjent i foreningen, før de har købt beviserne?For det tredje: Er det rimeligt, at fremrykningen af beskatningen på investe-ringsbeviser udhuler og til sidst fjerner den skattefrie aktieavance for investorermed små beholdninger under 100.000 kroners grænsen? De blev lovet skattefri-hed, men avancerne bliver i stedet til skattepligtigt udbytte. Og hvis investorernesenere får tab på beviserne, kan de ikke trækkes fra.For det fjerde betyder den unødvendige udlodningspligt, at foreningen først skalsælge aktier for at få penge til at udbetale udbyttet. Og dernæst skal investorernegeninvestere udbyttet for at vedligeholde deres investering. Begge dele giverekstra omkostninger og skader den langsigtede opsparing.
Så der er mange grunde til, at man med fordel kan følge Skattekommissionens forslag istedet og tillade akkumulering af realiserede avancer, så skatten betales, når investorsælger sit investeringsbevis. Det tager hensyn til investeringsforeningernes egenart, ogdet svarer til reglerne i udlandet.Skatteministeriet forsøger i sit høringsnotat at affeje branchens forslag om akkumule-ring af avancer på følgende måde:”Det forhold, at blivende medlemmer af en investe-2
ringsforening påvirkes økonomisk af udtrædende medlemmer, er et vilkår ved det kon-krete medlemskab og er ikke noget, der skal afhjælpes gennem skattereglerne”.Men hvordan kan det så være, at man kan finde løsninger i andre lande, vi normaltsammenligner os med. Eksempelvis i England, Tyskland, Norge og Sverige tillader manakkumulering af realiserede avancer, så skatten betales, når investor sælger sit investe-ringsbevis. Her tager man hensyn til opsparingsformen.Hvorfor kan Danmark ikke - i modsætning til andre lande - finde en rimelig beskatningaf en opsparingsform, der ifølge loven har indbygget investorbeskyttelse?Derfor må vi klart appellere til politikerne om at ændre dette forslag, som vil være tilstor skade for 500.000 mindre aktieinvestorer, der ikke kan investere på egen hånd, mensom investerer via forening. Og vi skal understrege, at der ikke er tale om, at investorer-ne skal slippe for at betale skat af deres gevinster. Skatteprovenuet for staten er detsamme. Vi mener blot, at skatten skal betales, når man

selv

sælger sit investeringsbevisog ikke fordi

andre

gør det. Vi medvirker gerne konstruktivt til at finde den endeligemodel sammen med Skatteministeriet. Og jeg vil opfordre til, at vi trækker i arbejdstøjetmed det samme.
3