Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del Bilag 196
Offentligt
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
27. april 2009
/Louise Vagner
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om betegnel-
ser for tekstilprodukter og tilknyttet mærkning heraf, KOM(2009) 31
endelig/2
Den nuværende regulering af tekstilmærkning og registre-ring/godkendelse af nye tekstilfibre udgøres i dag af tre direktiver, som erimplementeret i dansk ret.Formålet med Kommissionens udkast til et forordningsforslag er:a) at samle de tre direktiver til én samlet forordning og dermed for-enkle lovgivningsprocessenb) at forenkle proceduren for optagelse og godkendelse af nye fiber-navne i forordningen, hvilket vil resultere i såvel økonomiske somtidsmæssige fordeleRevisionen vil ikke føre til en udvidelse af EU-lovgivningen til at omfatteandre mærkningskrav ud over fibersammensætningen og de harmonisere-de tekstilfiberbetegnelser, som er omfattet af de allerede gældende direk-tiver.Revisionen vil ikke få konsekvenser for forbrugerne. Det bliver nemmereog hurtigere for virksomheder at få registreret nye fibernavneI henhold til direktiv 96/74EF om betegnelser for tekstilprodukter må derved mærkning af tekstilprodukters fibersammensætning kun anvendes deharmoniserede betegnelser nævnt i direktivet. I direktiv 96/73/EF og73/44/EØF specificeres de analysemetoder, der anvendes til kontrol af,om tekstilprodukters sammensætning er i overensstemmelse med oplys-ningerne på etiketten.Direktiverne er ændret adskillige gange, og da der løbende skal foretagesyderligere ændringer, bør direktiverne af klarhedshensyn erstattes af énenkelt tekst, således at fremtidige ændringer kun skal foretages i én enkelttekst.
2/3
Fællesskabslovgivningen om betegnelser for tekstilprodukter og tilknyttetmærkning heraf har et indhold af meget teknisk karakter med detaljeredetekniske bestemmelser, som skal opdateres regelmæssigt.Som en forenkling af de retlige rammer foreslås de tre direktiver erstattetaf en forordning. En forordning vil medføre, at medlemsstaterne ikkefremover løbende skal gennemføre tekniske ændringer i national ret, ogvil samtidig reducere de administrative byrder for de nationale myndig-heder samt muliggøre hurtigere vedtagelse af nye fibernavne, som kan ta-ges i anvendelse samtidigt i hele Fællesskabet.I forslaget anses det derudover for hensigtsmæssigt at fastsætte en mereeffektiv og forenklet procedure for producenter, der indgiver ansøgningom tilføjelse af nye fiberbetegnelser til forordningens tekniske bilag.2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.3.
Nærhedsprincippet
Vedtagelsen af ensartede regler for anvendelsen af betegnelser for tekstil-produkter og tilknyttet mærkning heraf, anses ikke i tilstrækkelig grad atkunne opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af foranstaltnin-gernes omfang bedre gennemføres på fællesskabsplan. Fællesskabet kanderfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet,jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet,jf. nævnte artikel, går forordningen ikke ud over, hvad der er nødvendigt forat nå disse mål.4.
Gældende dansk ret
I Danmark er de tre direktiver implementeret i følgende bekendtgørelser:Direktiv 96/74/EF af 16. december 1996 om betegnelser for teks-tilprodukter er implementeret i dansk ret i bekendtgørelse nr. 516 af3. juli 1998 om betegnelse og mærkning af tekstilvarer.Direktiv 96/73/EF af 16. december 1996 om visse metoder tilkvantitativ analyse af binære tekstilfiberblandinger og direktiv73/44/EØF EØF af 26. februar 1973 om tilnærmelse af medlems-staternes lovgivning om kvantitativ analyse af ternære tekstilfi-berblandinger er implementeret i dansk ret i bekendtgørelse nr. 46af 26. januar 1999 om visse metoder for kvantitativ analyse aftekstilfiberblandinger.
5.
Høring
Et tidligere udkast til forordningsforslaget har været i høring 9. juli 2008.Der var generel opbakning blandt organisationerne til at forenkle lovgivnin-gen til en samlet forordning og til at forenkle proceduren for optagelse oggodkendelse af nye fibernavne i forordningen.
3/3
Der er kommet enkelte mindre væsentlige ændringer til, siden forslaget vari høring, og forslaget vil derfor blive sendt i høring igen ultimo april 2009.6.
Andre landes holdninger
Der er generel opbakning fra de øvrige medlemsstater vedrørende ændrin-gen af de tre direktiver til en forordning. Endvidere er der opbakning til atforenkle proceduren for optagelse og godkendelse af nye fibernavne i for-ordningen.7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan generelt tilslutte sig, at de tre direktiver ændres til en forord-ning, da lovgivningsprocessen på området for tekstilmærkning mv. såledesforenkles væsentligt. Derudover bliver det nemmere og hurtigere for virk-somheder at få registreret nye fibernavne.8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forordningsforslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da direk-tiverne er implementeret i dansk ret i bekendtgørelser. Forslaget vurderesikke at få statsfinansielle konsekvenser.9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forordningsforslaget vurderes ikke at få samfundsøkonomiske konsekven-ser.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europa-udvalg.