10. februar 2009 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk  |
Folketinget 1240 København K |
a.  Økonomi- og Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der, jf. Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter, afholdes udgifter til eksterne rådgivere, nedsættelse af task-force mv. i tilknytning til udarbejdelse, planlægning og gennemførsel af ansøgningsprocessen vedrørende statsligt kapitalindskud i kreditinstitutioner. Udgifterne finansieres af indtægter fra kreditinstitutioner.
Herudover anmodes der om tilslutning til at optage udgifter på 4,3 mio. kr. til en permanent styrkelse af opgavevaretagelsen i forbindelse med finansiel regulering og tilsyn i Økonomi- og Erhvervsministeriet samt til udgifter i forbindelse med Økonomistyrelsens håndtering af de løbende betalinger på de indskudte kapitalindskud mv. Disse udgifter foreslås finansieret af ekstraordinære indtægter i 2009 fra Danmarks Erhvervsfond.
b.   § 1 i Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutioner fastslår, at der etableres en ordning, som indebærer, at staten efter ansøgning kan tilføre kreditinstitutioner i Danmark hybrid kernekapital (kapitalindskud) enten direkte eller ved at udstede tegningsgaranti i forbindelse med kapitalrejsning i en størrelsesorden på ca. 100 mia. kr.
Til behandling af ansøgningerne nedsættes i den forbindelse en såkaldt midlertidig task-force under Økonomi- og Erhvervsministeriet med deltagelse af medarbejdere fra blandt andet Nationalbanken, Finansministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Der vil derudover være udgifter til ekstern juridisk bistand i forbindelse med kontraktindgåelse med de enkelte kreditinstitutioner samt udgifter til eksterne finansielle og revisionsmæssige rådgivere i forbindelse med kreditvurderingerne under ansøgningsprocessen.
De midlertidige udgifter i 2009 kan ikke på nuværende tidspunkt estimeres konkret, da udgifterne afhænger af antal ansøgere samt den modtagne dokumentation. Det foreslås på den baggrund, at disse udgifter optages direkte på tillægsbevillingsloven for 2009.
Det fremgår af § 8, stk. 8, i Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutioner, at udgifterne forbundet hermed finansieres af de kreditinstitutioner, der modtager kapitalindskud. Udgifterne vil blive fordelt efter en nøgle, der er baseret på indskud af hybrid kernekapital i kreditinstitutionerne.
Som udgangspunkt vil kreditinstitutioner dermed dække samtlige af statens udgifter til ansøgningsprocessen. De fuldkommen variable udgifter, der er direkte knyttet op pÃ¥ den enkelte ansøgning, vil blive dækket direkte ved ansøgningen. For sÃ¥ vidt angÃ¥r semi-variable omkostninger vil der imidlertid kunne opnÃ¥s enten over- eller underdækning afhængig af ordningens udbredelse. I tilfælde af underdækning kan Økonomi- og Erhvervsministeriet optage forskellen mellem udgifter og indtægter direkte pÃ¥ tillægsbevillingsloven 2009. Hvis der derimod er tale om overdækning, vil dette blive modreguleret og tilbagebetalt til kreditinstitutterne.   Â
Som følge af de politiske aftaler om sikring af finansiel stabilitet fra oktober 2008 og kreditpakken fra januar 2009, herunder Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter, samt den finansielle krise generelt vil Økonomi- og Erhvervsministeriet derudover skulle styrke den finansielle regulering og det finansielle tilsyn. Det drejer sig bl.a. om en styrkelse af det lovforberedende arbejde i departementet i forbindelse med finansiel regulering samt efterfølgende lovfortolkning og notificering over for Europa-Kommissionen, en styrket kommunikation mellem rating-bureauerne og Økonomi- og Erhvervsministeriet, en styrket opfølgning på regulering på EU-niveau, international regulering samt national regulering, en løbende opfølgning på de halvårlige redegørelser omkring udviklingen i udlån fra de enkelte kreditinstitutter samt endelig en styrkelse af det generelle arbejde med finansiel regulering og stabilitet i departementet.
Økonomi- og Erhvervsministeriets styrkede regulering og tilsyn vurderes samlet at indebære udgifter på 4,3 mio. kr. i 2009, fordelt med 4,0 mio. kr. til styrket regulering og tilsyn samt 0,3 mio. kr. til, at Økonomi- og Erhvervsministeriet kan afholde udgifter i forbindelse med Økonomistyrelsens håndtering af de løbende betalinger på de indskudte kapitalindskud mv. Der vil blive indgået en administrationsaftale med Økonomistyrelsen herom.
De permanente udgifter i 2010 og fremefter som følge af styrket regulering og tilsyn i Økonomi- og Erhvervsministeriet samt Økonomistyrelsens håndtering af de løbende betalinger på de indskudte kapitalindskud mv. vil blive indbudgetteret på forslag til finanslov 2010.
Udgifterne forbundet med task-forcen, rådgivere mv. finansieres af de kreditinstitutioner, der modtager kapitalindskud, mens udgifterne i 2009 til styrkelsen af regulering og tilsyn i Økonomi- og Erhvervsministeriet samt til betaling for tilskudsadministration foreslås finansieret af merindtægter fra Danmarks Erhvervsfond. Merindtægterne skyldes blandt andet ekstraordinære gældsafdrag fra Angola og Libyen. Danmarks Erhvervsfond udsteder ikke nye garantier, og har siden udgangen af 2004 ikke længere noget garantiansvar og består således alene af en række fordringer, der vedrører statslige erstatningsudbetalinger på ældre eksportkreditter.
Forslaget kan konteringsmæssigt specificeres på følgende måde:
§ 07.12.01. Økonomistyrelsen
                     10. Almindelig virksomhed
                           21. Andre driftsindtægter........................      0,3 mio. kr.
                          22. Andre ordinære driftsomkostninger..      0,3 mio. kr.
                          Â
§ 08.11.01. Departementet
                     10. Almindelig virksomhed
                           18. Lønninger..........................................      3,3 mio. kr.
                          22. Andre ordinære driftsomkostninger..      1,0 mio. kr.
                     50. Midlertidig task-force
                           18. Lønninger...........................................        - mio. kr.
                           21. Andre driftsindtægter........................         -  mio. kr.
                          22. Andre ordinære driftsomkostninger....       -  mio. kr.
§ 08.32.30. Eksportfinansiering
                     30. Tilbageførsel fra Danmarks Erhvervsfond
                           28. Ekstraordinære indtægter..................      4,3 mio. kr.
Udgifter og indtægter til den midlertidige task-force vil blive budgetteret pÃ¥ en ny underkonto § 08.11.01.50. Som nævnt vil der herudover være betydelige udgifter og indtægter i 2009 vedrørende ekstern juridisk bistand i forbindelse med kontraktindgÃ¥else med de enkelte kreditinstitutioner samt udgifter og indtægter vedrørende eksterne finansielle og revisionsmæssige rÃ¥dgivere i forbindelse med kreditvurderingerne under ansøgningsprocessen. Udgifterne og indtægterne vil blive optaget pÃ¥ tillægsbevillingsloven for 2009. Beløbene kan ikke pÃ¥ nuværende tidspunkt estimeres konkret, da de afhænger af antal ansøgere samt den modtagne dokumentation.                        Â
                                          Â
c.    Det fremgår af lovbemærkningerne til Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutioner, at omkostningerne forbundet med eksterne rådgivere, nedsættelse af task-force mv. samt til den nødvendige styrkelse af finansiel regulering og tilsyn i Økonomi- og Erhvervsministeriet vil blive forelagt som særskilt aktstykke for Finansudvalget. Det er i den forbindelse vigtigt, at der hurtigst muligt sikres hjemmel til at oppebære udgifter og indtægter til task-forcen mv., så tidsplanen for ansøgningsprocessen overholdes.
e.    Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der, jf. Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutioner, afholdes udgifter til eksterne rådgivere, nedsættelse af task-force mv. i tilknytning til udarbejdelse, planlægning og gennemførsel af ansøgningsprocessen vedrørende statsligt kapitalindskud i kreditinstitutioner. Udgifterne finansieres af indtægter fra kreditinstitutioner.
Herudover anmodes der om tilslutning til at optage udgifter på 4,3 mio. kr. til en permanent styrkelse af opgavevaretagelsen i forbindelse med finansiel regulering og tilsyn i Økonomi- og Erhvervsministeriet samt til udgifter i forbindelse med Økonomistyrelsens håndtering af de løbende betalinger på de indskudte kapitalindskud mv. Disse udgifter foreslås finansieret af ekstraordinære indtægter i 2009 fra Danmarks Erhvervsfond.
På den baggrund opføres på forslag til lov om tillægsbevilling for 2009 følgende:
                                                                                      Udgift      Indtægt
                                                                                             - mio. kr. -
§ 07.12.01. Økonomistyrelsen (Statsvirksomhed)....          0,3             0,3
§ 08.11.01. Departementet (driftsbevilling)................        4,3            0,0
§ 08.32.03. Eksportfinansiering (anden bevilling)....                              4,3Â
Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2009 optages følgende tekstanmærkning under § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, materielle bestemmelser:
"Nr. 108. ad 08.11.01.50.
         Økonomi- og Erhvervsministeriet kan direkte pÃ¥ lov om tillægsbevilling for 2009 optage udgifter til eksterne rÃ¥dgivere samt anden administration i forbindelse med løbende kreditvurderinger af samt kontraktindgÃ¥else med de enkelte kreditinstitutioner. Udgifterne finansieres af indtægter fra kreditinstitutioner, hvilket ligeledes kan optages direkte pÃ¥ lov om tillægsbevilling for 2009. Â
         Stk. 2. Økonomi- og Erhvervsministeriet kan i tilfælde af, at de opkrævede indtægter under § 08.11.01.50 ikke dækker udgifterne på kontoen, optage forskellen mellem udgifterne og indtægterne direkte på lov om tillægsbevilling for 2009 som en statslig merudgift.
         Stk. 3. I tilfælde af, at kreditinstitutterne er blevet opkrævet for mange udgifter i forhold til det faktisk afholdte, vil denne overdækning blive tilbagebetalt til kreditinstitutterne. Økonomi- og Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilbagebetalingen."Â
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.
PER STIG MØLLER
                                                                                      /Niels Ammitzbøll