Oversigt over verserende og

kommende EU-forslag

ERHVERvSUdvalget

Text Box: 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


EU-konsulenten

Status pr. 30. JANuar 2009

 


Denne oversigt over EU-sager søger at give et overblik over:

 

-          de vigtigste forslag til EU-lovgivning pÃ¥ Erhvervsudvalgets omrÃ¥de, som er fremsat og ikke vedtaget i RÃ¥det og/eller i Europa-Parlamentet samt meddelelser, hvorom der endnu ikke er vedtaget rÃ¥dskonklusioner

 

-          forslag til forventede forslag til ny EU-lovgivning, meddelelser og lign, pÃ¥ Erhvervsudvalgets omrÃ¥de jf. Kommissionens arbejdsprogram for 2009, som blev fremlagt den 5. november 2008[1].

 

Oversigten er navnlig udarbejdet på baggrund af EU-Oplysningens såkaldte ”statusblade” over Kommissionens forslag (de såkaldte KOM-dokumenter), som findes på http://www.euo.dk/dokumenter/status. Et statusblad indeholder - foruden selve forslaget - bl.a. links til notater om forslaget, referater af forhandlingerne i Folketingets Europaudvalg og i Rådet samt links til Kommissionens, Europa-Parlamentets og Rådets informationer om det enkelte EU-forslag.

 

Denne oversigt inddrager også information fra regeringens notater om EU-sager for det kommende formandskab (1. halvår 2009), COREPER’s foreløbige dagsordener for kommende rådsmøder (1. halvår 2009), det tjekkiske formandskabs arbejdsprogram for 1. halvår 2009 samt Kommissionens arbejdsprogram for 2009.

 

Der tages generelt forbehold for, at der i oversigten kan mangle omtale af relevante forslag, herunder forslag, som efter EU-konsulenttjenestens vurdering primært falder ind under andre fagudvalgs arbejdsområder, eller som er fremsat for flere år siden og har ligget stille efter en pause i forhandlingerne. EU-konsulenttjenesten modtager meget gerne tilbagemeldinger om fejl og mangler i oversigten.

 

./.      Endvidere vedlægges de foreløbige COREPER-dagsordener for Konkurrenceevnerådet (indre markedsdelen) samt ØKOFIN-rådet (Erhvervspunkter) for 1. halvår af 2009, som angiver, hvilke forslag på Erhvervsudvalgets område, der forventes behandlet i perioden.

 

Oversigten ajourføres efter behov.

 

***

 

1. Verserende forslag til EU-lovgivning på Erhvervsudvalgets område

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE om oprettelse af et fællesskabsprogram til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med finansielle tjenesteydelser, regnskabsaflæggelse og revision – KOM(2009)14

Resumé: For så vidt angår finansielle tjenesteydelser samt regnskabsaflæggelse og lovpligtig revision forventes EU at yde finansiel støtte til aktiviteter, som varetages af visse, både europæiske og internationale, organer, for at sikre effektive EU-politikker på disse områder. Denne afgørelse har derfor til formål at oprette et nyt fællesskabsprogram, som muliggør direkte bidrag til finansieringen af disse organer over EU-budgettet. Disse bidrag vil sikre stabil, diversificeret, sund og passende finansiering, således at sådanne organer kan varetage deres opgaver på en uafhængig og effektiv måde.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 23. januar 2009

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: -

Behandlet i Europaudvalget: -

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje og om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivningen om forbrugerbeskyttelse  - KOM (2008) 816

Resumé: Forslaget har til formål at sikre, at skibspassagerer, herunder handicappede og bevægelseshæmmede, har samme rettigheder overalt i EU. Hensigten er at fastsætte mindstekrav til information af alle skibspassagerer før og under rejsen, tage stilling til håndtering af afbrydelse af en rejse, fastsætte regler, der skal følges ved forsinkelse, og fastsætte regler for behandling af klager og ydelse af assistance til bevægelseshæmmede.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 4. december 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater fra regeringen: Nærhedsnotat og grundnotat af 13. januar 2009.

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes behandlet: Fremskridtsrapport/ Generel indstilling ventes på transportrådsmøde den 11.-12. juni 2009.

Andre berørte fagudvalg: Trafikudvalget

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om kreditvurderingsbureauer – KOM(2008) 704

Resumé: Forslaget lægger op til krav om registrering og tilladelse til at drive kreditvurderingsvirksomhed i EU. Forslaget indeholder regler om registrering af virksomheder samt til virksomhedernes organisering for at sikre vurderingernes uafhængighed.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 12. november 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: grundnotat af 22. december 2008, Samlenotat af 8. januar 2009

Behandlet i Europaudvalget: 14. januar 2009

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING  om grænseoverskridende betalinger i EU – KOM(2008) 640

Resumé: Kommissionen har fremsat et forslag til en ny forordning om grænseoverskridende betalinger. Forslaget ændrer den nuværende forordning ved, at direkte debiteringer omfattes af forordningen, ligesom indberetningsforpligtelsen for udbydere af betalingstjenester angående betalingsbalancestatistikker udfases. Endelige styrkes håndhævelsen af forordningen.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 13. oktober 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 19. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om adgang til at optage og udøve virksomhed som udsteder af elektroniske penge, om tilsyn med en sådan virksomhed og om ændring af direktiv 2005/60/EF og 2006/48/EF og ophævelse af direktiv 2000/46/EF– KOM(2008) 627

Resumé: Kommissionen har fremsat forslaget, fordi den mener, at E-pengedirektivets definition af elektroniske penge er uklar og derfor skaber uklarhed om anvendelsesområdet for direktivet. De retlige rammer omkring tilsynsordning, undtagelsesregler og regler til bekæmpelse af hvidvask af penge er desuden utilstrækkelige.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 9. oktober 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 19. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om forbrugerrettigheder – KOM(2008) 614

Resumé: Formålet med forslaget er at bidrage til at forbedre den måde, det indre marked for virksomheder og forbrugere fungerer på, og at sikre et højt fælles forbrugerbeskyttelsesniveau gennem totalharmonisering.

Forslaget samler desuden følgende direktiver i et direktiv:

-          direktiv 85/877/EØF om aftaler indgÃ¥et uden for fast forretningssted,

-          direktiv 93/13/EF om urimelige kontraktvilkÃ¥r i forbrugeraftaler,

-          direktiv 97/7/EF om aftaler vedrørende fjernsalg og

-          direktiv 99/44/EF om forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 8. oktober 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Nærhedsnotat af 27. oktober 2008

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget:

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF om banker tilsluttet centrale organer, visse komponenter i egenkapitalen, store engagementer, tilsynsordninger og krisestyring – KOM(2008) 602

Resumé: Forslaget justerer dele af kapitalkravsdirektivet som opfølgning af ØKOFIN’s køreplan i relation til den aktuelle finansielle uro.

De vigtigste elementer i forslaget omhandler en forbedret forvaltning af store engagementer, en forbedring af kvaliteten af kreditinstitutters kapital, en forbedret styring af likviditetsrisici, en forbedret risikoforvaltning af securitiserede produkter samt et forbedret tilsyn med grænseoverskridende kreditinstitutkoncerner bl.a. på likviditetsområdet.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 1. oktober 2008

Status: Politisk enighed i RÃ¥det

Notater om sagen: Grundnotat af 19. november 2008, Samlenotat af 21. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: senest 28. november 2008

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af Rådets direktiv 77/91/EØF, 78/855/EØF og 82/891/EØF samt direktiv 2005/56/EF for så vidt angår rapporterings- og dokumentationskrav i forbindelse med fusioner og spaltninger – KOM(2008) 576

Resumé: De foreslåede ændringer vedrører rapporterings- og dokumentationskrav i forbindelse med fusioner eller spaltninger af aktieselskaber. Ændringerne skal bidrage til at forenkle procedurerne for selskaberne i forbindelse med fusioner og spaltninger.

Forslaget skal bl.a. gøre det lettere for selskaberne at offentliggøre fusions- og spaltningsplaner samt evt. medfølgende dokumenter og at informere selskabets aktionærer om indholdet af disse. Derudover skal aktionærerne have øget mulighed for ved enstemmighed at beslutte fravalg af udarbejdelse af nærmere angivne dokumenter, som de ikke anser for nødvendige i forhold til beslutningen om gennemførelse af en fusion eller spaltning. Derudover foretages tilpasninger for så vidt angår bestemmelserne om kreditorernes sikkerhed for fordringer, hvilket ikke medfører lovændringer i Danmark. Bestemmelserne om offentliggørelse af fusionsplaner for grænseoverskridende fusioner ændres i overensstemmelse med ændringen af de nationale regler.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 24. september 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 12. november 2008, Samlenotat af 20. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: 4. december 2008

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder – KOM(2008) 646

Resumé: Forslaget går ud på at forlænge beskyttelsestiden for udøvende kunstnere og fonogramproducenter fra 50 til 95 år ved at foretage en ændring af de relevante bestemmelser i direktiv 2006/116/EF. Forslaget indeholder derudover visse ledsagende foranstaltninger såsom oprettelse af en fond for studiemusikere, indførelse af "use it or lose it"-klausuler i kontrakter mellem udøvende kunstnere og fonogramproducenter og "tavlen visket ren" for kontrakter i den forlængede periode efter de første 50 år.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 16. juli 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 26. august 2008, Samlenotat af 20. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: 28. november 2008 (Forhandlingsmandat vedtaget)

Forventes vedtaget:

Andre berørte fagudvalg: Kulturudvalget

 

 

 

Titel: Forslag til RÅDETS FORORDNING om statutten for det europæiske private selskab – KOM(2008) 396

Resumé: Formålet med forslaget til det europæiske private selskab (europæiske anpartsselskab) er at gøre det indre marked mere tilgængeligt for Små og Mellemstore Virksomheder (SMV’er) ved at gøre det nemmere at udvide forretningsaktiviteter til andre medlemsstater. Dette kan ske ved at tilbyde SMV’er mulighed for at anvende samme, fælles selskabsform overalt i EU. Der er tale om at indføre en ny selvstændig selskabsform som et frivilligt tilbud til europæisk erhvervsliv.

Beslutningsprocedure: Høringsprocedure

Fremsat: 25. juni 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 19. september 2008, Supplerende Grundnotat af 24. oktober 2008, Samlenotat af 20. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: 28. november 2008 (Forhandlingsmandat vedtaget)

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af byggevarer – KOM(2008) 311

Resumé: Forslaget er en revision af byggevaredirektivet fra 1988 og fastsætter betingelser for varer, der indgår i bygge- og anlægsarbejder. Med forslaget indføres bæredygtighed som et nyt væsentligt krav. Standarder kan herefter udarbejdes eller revideres, så krav til bæredygtighed indgår. Med forslaget fastsættes tre mulige metoder at CE-mærke efter. Den ene metode er ny i forhold til de nuværende regler. Formålet med denne er at mindske de administrative byrder i forbindelse med CE-mærkning. Med forslaget strammes reglerne til de notificerede organer, og der indføres krav om markedsovervågning af byggevaremarkedet. Der fastsættes endvidere procedurer for, hvad medlemsstaterne skal gøre, hvis de finder produkter, der ikke lever op til de regler, der er fastlagt med forslaget.

Stramningerne vedrørende de notificerede organer og kravet om markedsovervågning på byggevareområdet er indført for at sikre forbrugerne og styrke tilliden til CE-mærket. Endelig indføres der krav om oprettelse af et produktkontaktpunkt for byggevarer.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 23. maj 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 24. juni 2008, Revideret grundnotat af 15. juli 2008,

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og direktiv 2002/47/EF om aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer – KOM(2008) 213

Resumé: Der foreslås ændring af direktiv 98/26/EF (SFD-direktivet) og af direktiv 2002/47/EF (FCD-direktivet). Til ændring af direktiv 2002/47/EF ønskes, at fordringer, der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med centralbankernes kreditoperationer, skal være omfattet af definitionen på finansielle fordringer i direktivets artikel 2. Forslaget indeholder endvidere en række tilpasninger og præciseringer i de to direktiver.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 17. marts 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 2. juli 2008

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF for så vidt angår visse oplysningskrav til mellemstore selskaber og kravet om udarbejdelse af konsoliderede regnskaber – KOM(2008) 195

Resumé: Kommissionen foreslår ændring af direktiv 78/660/EØF om årsregnskaberne for visse selskabsformer, for så vidt angår bestemmelser om oplysninger i årsregnskaber om etableringsomkostninger og omsætningens fordeling på aktiviteter og geografiske markeder. Desuden foreslår Kommissionen en ændring af direktiv 83/349/EØF om konsoliderede regnskaber, for at tydeliggøre sammenhængen mellem direktivets bestemmelser om koncernregnskaber og de internationale regnskabsstandarder, IFRS

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 17. april 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 4. juni 2008

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af Rådets direktiv 68/151/EØF og 89/666/EØF for så vidt angår krav til visse typer selskaber i Fællesskabet om offentliggørelse og oversættelse – KOM(2008) 194

Resumé: Forslaget til ændring af direktiv 68/151 om offentliggørelse af visse oplysninger i handels- eller selskabsregistre mv. medfører, at der fremover vil være krav om offentliggørelse af selskabsoplysninger i et offentligt tilgængeligt, elektronisk register, hvor elektronisk offentliggørelse tidligere alene var en mulighed.

Forslaget til ændring af direktiv 89/666 om krav om autoriseret oversættelse af selskabsdokumenter i forbindelse med stiftelse og registrering af filialer m.v. vil medføre, at der ved anmeldelse af filialer fremover ikke vil kunne kræves en oversættelse udført af en dansk autoriseret translatør eller tolk, da dokumenter bekræftet af en udenlandsk translatør eller tolk ligestilles hermed.

Beslutningsprocedure: Fælles beslutningsprocedure

Fremsat: 17. april 2008

Status: forslag oversendt til RÃ¥det og Parlamentet

Notater om sagen: Grundnotat af 6. juni 2008

Behandlet i Europaudvalget: senest

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om oprettelse af EF-Patentretten og om appel til Retten i Første Instans – KOM(2003) 828

Resumé: Forslaget, som skal læses i sammenhæng med nedenstående forslag om tildeling af kompetence til Domstolen i EF-patentsager - KOM(2003)827 - vedrører selve oprettelsen af EF-Patentretten og appel til Retten i Første Instans. Kommissionen foreslår, at der oprettes en særlig retsinstans, benævnt "EF-Patentretten", der knyttes til Retten i Første Instans, og som har kompetence til at afgøre tvister om EF-patenter. Forslaget indeholder de overordnede bestemmelser om proceduren ved domstolen. Forslag til procesreglement er endnu ikke fremlagt.

Beslutningsprocedure: Høringsprocedure

Fremsat: 24. december 2003

Status: forslag oversendt til RÃ¥det. Forhandlingerne indstillet - se dog nedenfor under KOM(2007)165 (Patentmeddelelsen)

Notater om sagen: Grundnotat af 19. marts 2004

Behandlet i Europaudvalget: Nej se dog nedenfor under KOM(2007)165 (Patentmeddelelsen)

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til RÅDETS AFGØRELSE om tildeling af kompetence til Domstolen til at afgøre tvister om EF-patenter – KOM(2003) 827

Resumé: Forslaget, som skal læses i sammenhæng med førnævnte forslag om oprettelse af EF-Patentretten - KOM(2003)828 -, vedrører tildeling af kompetence til Domstolen (som institution) til at afgøre tvister om EF-patenter. For at Domstolen kan udøve domstolskompetence med hensyn til EF-patenter, skal den først med artikel 229A som hjemmelsgrundlag, tillægges kompetence hertil. Forslaget fastsætter omfanget af denne kompetence.

Beslutningsprocedure: Høringsprocedure

Fremsat: 24. december 2003

Status: forslag oversendt til RÃ¥det. Forhandlingerne indstillet - se dog nedenfor under KOM(2007)165 (Patentmeddelelsen)

Notater om sagen: Grundnotat af 19. marts 2004

Behandlet i Europaudvalget: Nej se dog nedenfor under KOM(2007)165 (Patentmeddelelsen)

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til Rådets forordning om EF-patenter – KOM(2000) 412

Resumé: Forordningsforslaget fra august 2000 tager sigte på at skabe et effektivt system til beskyttelse af patentrettigheder, som samtidigt er billigt og let tilgængeligt for brugerne af systemet. Det foreslås, at samtlige EU-medlemsstater skal være dækket af én patentansøgning. EF-patentsystemet skal i ansøgningsfasen bygge på det allerede eksisterende system etableret via Den Europæiske Patentkonvention (EPK). Det foreslås, at Den Europæiske Patentorganisation (EPO) skal udstede patenterne med umiddelbar virkning for samtlige EU-medlemsstater. Patenterne skal herefter foreligge i deres helhed på ét af de tre EPO-proceduresprog (fransk, tysk og engelsk), og patentkravene på alle tre EPO-sprog. Anvendelsen af EPK systemet forudsætter en revision af konventionen. Efter patentmeddelelsen skal patentet reguleres efter de regler, der fastsættes i forordningen.

Til blandt andet at afgøre spørgsmål om EF-patenternes gyldighed og krænkelse heraf, foreslår Kommissionen at oprette en ny retsinstans benævnt "EF-retten for intellektuel ejendomsret", som skal bestå af både førsteinstans- og appelafdelinger. Endelig foreslår Kommissionen, at samtlige gebyrer for EF-patenterne skal tilfalde EPO, til forskel fra i dag, hvor gebyrerne fra europæiske patenter deles mellem de nationale patentmyndigheder og EPO.

Beslutningsprocedure: Høringsprocedure

Fremsat: 1. august 2000

Status: forslag oversendt til RÃ¥det

Notater om sagen: Samlenotat af 6. maj 2004

Behandlet i Europaudvalget: senest 14. maj 2004

Forventes vedtaget:

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

***

 

 

Seneste meddelelser m.v. på Erhvervsudvalgets område

 

Titel: KOMMISSIONENS MEDDELELSE om anvendelse af e-signaturer og e-identifikation for at gøre det lettere at levere offentlige tjenesteydelser på tværs af grænserne i det indre marked– KOM(2008) 798

Resumé: Meddelelsen fastlægger en handlingsplan, der opstiller en omfattende og pragmatisk ramme for opnåelse af interoperable e-signatur- og e-identifikationssystemer, med henblik på at forenkle borgernes og virksomhedernes adgang til grænseoverskridende elektroniske offentlige tjenesteydelser. For at nå dette mål fokuserer handlingsplanen på en række praktiske, organisationsmæssige og tekniske spørgsmål, som supplerer den eksisterende retlige ramme.

Fremlagt: 28. november 2008

Behandling i RÃ¥det: Evt. RÃ¥dskonklusioner

Notater om sagen: Nej

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: GRØNBOG om kollektivt søgsmål for forbrugere – KOM(2008) 794

Resumé: Grønbogen omhandler forslag vedrørende kollektivt søgsmål for forbrugere, og hvordan der lettere kan anlægges sag i situationer, hvor et stort antal forbrugere har lidt skade gennem en enkelt erhvervsdrivendes praksis, der er i strid med forbrugerlovgivningen (f.eks. gennem skjulte gebyrer, overfakturering, vildledende reklame på internettet m.v.). Det gøres gældende, at forbrugerne støder på hindringer med hensyn til adgang, effektivitet og økonomisk overkommelighed, når de ønsker at udnytte klagemulighederne, ligesom der i grønbogen angives forskellige muligheder for at fjerne disse huller.

De løsninger, der beskrives i grønbogen, har til formål at sikre, at forbrugere, der er ofre for ulovlig handelspraksis, kan få erstatning for deres tab og samtidig undgå ubegrundede krav. Følgende løsningsmuligheder sættes til debat:

-          ingen umiddelbare tiltag,

-          samarbejde medlemsstaterne imellem om at udvide nationale kollektive søgsmÃ¥lsordninger til at omfatte forbrugere i andre medlemsstater uden kollektive søgsmÃ¥lsordninger,

-          en blanding af politiske instrumenter for at forbedre forbrugernes klagemuligheder (herunder alternative kollektive tvistbilæggelsesordninger for forbrugere, nationale hÃ¥ndhævelsesmyndigheder, som har beføjelse til at kræve af erhvervsdrivende, at de betaler erstatning til forbrugere, samt udvidelse af smÃ¥kravsproceduren til at omfatte massekrav), samt

-          bindende eller ikke-bindende foranstaltninger med henblik pÃ¥ at sikre, at der findes en kollektiv søgsmÃ¥lsordning i alle EU-lande.

Fremlagt: 27. november 2008

Behandling i RÃ¥det: Evt. RÃ¥dskonklusioner

Notater om sagen: Grundnotat af 15. januar 2009, EU-note fra Folketingets EU-Konsulent af 12. januar 2009

Behandlet i Europaudvalget: 14. januar 2009 (henvist til Erhvervsudvalget og Retsudvalget)

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: Retsudvalget

 

 

Titel: MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN Gennemgang af Lamfalussy-processen - Styrkelse af den tilsynsmæssige konvergens – KOM(2007) 727

Resumé: Ifølge Kommissionen har EU's finansielle markeder gennemgået store ændringer i de seneste år, ligesom integrationen af disse markeder har taget fart og de finansielle institutioner i stigende grad gennemfører transaktioner uden for hjemmemarkedet. Derfor er tiden nu inde til en fornyet evaluering af Lamfalussy-processen, i forlængelse af den evaluering, der skete i 2005.

Iværksættelsen af Lamfalussy-processen i 2001 tog sigte på at indføre en effektiv mekanisme, som skulle skabe konvergens i den europæiske tilsynspraksis på det finansielle område og gøre det muligt for EU-lovgivningen vedrørende finansielle tjenesteydelser at reagere hurtigt og fleksibelt på udviklingen på de finansielle markeder. Ifølge denne nye fremgangsmåde vedtages den finansielle lovgivning på to niveauer.

-          pÃ¥ "niveau 1" vedtager RÃ¥det og Parlamentet rammelovgivningen, hvori de centrale principper og gennemførelsesbeføjelserne fastsættes.

-          pÃ¥ "niveau 2" vedtager Kommissionen de tekniske detaljer som gennemførelsesforanstaltninger efter en afstemning i forskriftsudvalget (Værdipapirudvalg),

Dertil kommer et ”niveau 3”, bestående af nogle specialiserede udvalg, der sikrer et mere effektivt samarbejde mellem de nationale tilsynsmyndigheder og bidrager til konvergens i tilsynsmetoderne og et "niveau 4", hvor Kommissionen håndhæver den rettidige og korrekte gennemførelse af EU-lovgivningen i national ret.

Fremlagt: 20. november 2007

Behandling i RÃ¥det: Evt. RÃ¥dskonklusioner

Notater om sagen: Nej

Behandlet i Europaudvalget: Nej

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg:

 

 

Titel: KOMMISSIONENS MEDDELELSE om en fælles europæisk tilgang til statsejede investeringsfonde – KOM(2008) 115

Resumé: Meddelelsen behandler bl.a. spørgsmålene om behovet for øget gennemsigtighed, forudsigelighed og sammenhæng i forbindelse med de statsejede investeringsfonde som en særlig kategori af grænseoverskridende investeringer. Meddelelsen søger at vise, hvordan man ved en fælles EU-tilgang kan finde den rette balance mellem at imødegå bekymringerne for de statsejede investeringsfonde og bevare de gensidige fordele ved et åbent investeringsmiljø.

Beslutningsprocedure: Evt. RÃ¥dskonklusioner

Fremlagt: 27. februar 2008

Notater om sagen: Samlenotat af 21. februar 2008

Behandlet i Europaudvalget:

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel:  KOMMISSIONENS MEDDELELSE om forbedring af patentsystemet i Europa – KOM(2007) 165

Resumé: Kommissionen vedtog den 3. april 2007 sin patentmeddelelse, der indeholder en strategi til forbedring af det europæiske patentsystem gennem oprettelse af et fælles europæisk patent (EF-patentet) og etablering af en fælles europæisk patentdomstol. Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, men har dannet grundlag for sonderinger i Rådets arbejdsgruppe, der har haft til hensigt at fremme henholdsvis EF-patentet og patentdomstolen. Med afsæt i Rådets foreløbige sonderinger udfærdigede det daværende slovenske formandskab i slutningen af maj 2008 et opdateret forslag om et EF-patent og i slutningen af juni 2008 et arbejdsdokument vedr. patentdomstolssystemet. Rådsarbejdsgruppens videre drøftelser sker nu med udgangspunkt i disse dokumenter.  En fremtidig dansk tilslutning til oprettelsen af en fælles europæisk patentdomstol, der tillægges kompetence til at afgøre tvister mellem private, vil kræve anvendelse af proceduren i grundlovens § 20. Der henvises også til forslagene om hhv. oprettelse af en patentdomstol KOM(2003) 827 og KOM(2003) 828 og til forslaget om EF-patent – KOM(2000) 412, som er beskrevet ovenfor.

Fremlagt: 3. april 2007

Behandling i RÃ¥det: Evt. RÃ¥dskonklusioner

Notater om sagen: Grundnotat af 31. maj 2007, Samlenotat af 20. november 2008

Behandlet i Europaudvalget: 28. november 2008

Forventes vedtaget: -

Andre berørte fagudvalg: -

 

 

2. Forventede nye sager på Erhvervsudvalgets område

 

Kommissionen fremlagde den 5. november 2008 sit lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009. Blandt sagerne på Erhvervsudvalgets område skal bl.a. nævnes følgende:

 

Strategiske initiativer

 

Titel: Lissabon-strategien for vækst og jobskabelse

Dokumenttype: Meddelelse

Indhold: Meddelelsen vil redegøre for gennemførelsen af reformerne i medlemsstaterne og i EU som helhed og indeholde forslag til en strategi for perioden efter 2010.

Forventet fremsættelse: december 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: Arbejdsmarkedsudvalget

 

 

Titel: Europæiske rammer for økonomisk genopretning

Dokumenttype: Endnu ikke fastlagt

Indhold: Kommissionen vil gennemføre foranstaltninger, som er fastlagt i Lissabon-strategipakken fra november 2008, i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde. Den vil navnlig fokusere på foranstaltninger, der skal afhjælpe krisens indvirkning på økonomien som helhed.

Forventet fremsættelse: -

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Pakke vedrørende de fremtidige finansielle markeder

Dokumenttype: Endnu ikke fastlagt

Indhold: Denne pakke med finansielle foranstaltninger vil blive til på grundlag af en igangværende omfattende vurdering af reglernes tilstrækkelighed, af tilsynet, gennemsigtigheden for alle finansielle aktører og alle vigtige kapitalmarkedsinvestorer - herunder hedgefonde og privatkapital - som kan gøre det muligt at fastlægge foranstaltninger til afhjælpning af konstaterede mangler. Den vil også omfatte aflønning af ledere og derivatmarkeder. Der vil blive taget behørigt hensyn til Europa-Parlamentets beslutninger på dette område.

Forventet fremsættelse: Maj/juni 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Tilsyn med EU's finansielle markeder

Dokumenttype: Lovgivningsforanstaltninger/ Endnu ikke fastlagt

Indhold: Kommissionen vil tage hensyn til anbefalingerne fra Larosière-gruppen vedrørende tilsyn med EU's finansielle markeder

Forventet fremsættelse: Juli 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Pakken "Bedre lovgivning": a) Kommunikation om måling af administrativ byrde og opstilling af mål for sektorreduktioner b) Tredje rapport om forenklingsstrategi

Dokumenttype: Meddelelse

Indhold: Den tredje strategiske gennemgang af programmet for bedre lovgivning vil omhandle tre kerneelementer på dagsordenen for bedre lovgivning - konsekvensanalyse, forenkling og begrænsning af den administrative byrde. Den tager sigte på at styrke konsekvensanalysesystemet. Strategien for forenkling af lovgivningen vil blive revideret og ajourført på samme måde som kodificeringsprogrammet. Samtidig vil gennemførelsen af handlingsprogrammet til begrænsning af administrative byrder blive revideret og resultaterne i forhold til målet, som er en reduktion på 25 % i 2012, vil blive evalueret.

Kommissionen vil fremsætte yderligere forslag, der skal begrænse de administrative byrder.

Forventet fremsættelse: Januar 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Prioriterede initiativer

 

Titel: Begrænsning af regnskabsbyrder for små virksomheder

Dokumenttype: Direktiv

Indhold: Dette forslag tager sigte på at fjerne administrative byrder for små virksomheder inden for regnskabsføring, og omfatter herunder fritagelse for de mindste virksomheder.

Forventet fremsættelse: Oktober 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Anbefaling vedrørende partnerskaber i forbindelse med gennemførelsen af det indre marked

Dokumenttype: Henstilling

Indhold: Initiativet hidrører fra meddelelsen om evaluering af det indre marked, der blev offentliggjort i november 2007. Hovedformålet er at afgrænse god praksis og anbefale foranstaltninger, der skal gennemføres af medlemsstaterne og Kommissionen på de forskellige områder, som medlemsstaterne har ansvaret for med hensyn til gennemførelse og håndhævelse af regler for det indre marked. De anbefalede foranstaltninger og den gode praksis formuleres under anvendelse af en "bottom-up"-metode, i et tæt samarbejde med medlemsstaterne.

Forventet fremsættelse: Juni 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Håndhævelse af forbrugerlovgivningen

Dokumenttype Meddelelse

Indhold: Ifølge Kommissionens oplysninger er håndhævelsen af forbrugerlovgivningen langt fra ensartet. På grundlag af samarbejde med medlemsstaterne under forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde vil Kommissionen redegøre for måder, hvorpå håndhævelsen kan styrkes til fordel for forbrugerne, navnlig med hensyn til grænseoverskridende spørgsmål.

Forventet fremsættelse: Juni 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Meddelelse om overvågning af detailsektoren

Dokumenttype Meddelelse

Indhold: Der vil i meddelelsen blive gjort rede for markedsovervågningsresultaterne vedrørende detailhandelen i forbindelse med evalueringen af det indre marked. Formålet med overvågningen er at identificere eventuelle markedssvigt i detailhandelssektoren set fra både forbrugernes og virksomhedernes synspunkt. Det betyder, at detailhandelstjenesterne vil blive analyseret som centrale formidlingstjenester i den moderne økonomi, der tjener som mellemled mellem tusinder af producenter og endelige forbrugere. Meddelelsen vil dække både detailhandelen og de markeder, der befinder sig før og efter detailhandelsleddet.

Forventet fremsættelse: November 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Revision af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/35/EF om bekæmpelse af forsinket betaling i handelstransaktioner

Dokumenttype: Direktiv

Indhold: Den eksisterende lovgivning bør revideres for at skabe forretningsvilkår, der kan sikre rettidig betaling af forretningsgæld, for navnlig at forbedre konkurrenceevnen for SMV, med særlig vægt på grænseoverskridende handelstransaktioner.

Det overordnede formål med ændringen er at afskrække skyldnere fra at betale for sent og at sikre kreditorer foranstaltninger, hvormed de kan gøre deres rettigheder gældende ved forsinket betaling. Forenklingen fører f.eks. til afklaringen af, hvordan de skyldige renter skal beregnes, en bedre beskrivelse af” ejendomsforbeholdets” art og omfang, en ny definition af de typer af handelstransaktioner, som er omfattet af direktivet, samt en klarere definition af begrebet ”relevante omkostninger ved inddrivelse”, som også omfatter interne administrative omkostninger i forbindelse med den forsinkede betaling.

Forventet fremsættelse: 25. februar 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Initiativ til opfølgning af KOMMISSIONENS HVIDBOG fra 2008 om erstatningssøgsmål ved overtrædelse af EU’s konkurrenceregler 

Dokumenttype: direktiv/forordning/retningslinier

Indhold: Hvidbogen havde til formål at fremme og yderligere centrere diskussionerne om erstatningssøgsmål ved at formulere konkrete anbefalinger til et effektivt klagesystem for ofre for overtrædelser af EU’s konkurrenceregler. Disse ofre har ifølge EF-traktaten ret til erstatning. Navnlig borgerne og små og mellemstore virksomheder kan lide skade, for hvilken der i øjeblikket ikke ydes erstatning. Der bør ifølge Kommissionen foreslås opfølgningsforanstaltninger.

Kommissionen tager i 2009 stilling til, om det er hensigtsmæssigt at stille forslag til lovgivning. Kommissionen vil under alle omstændigheder – som lovet i hvidbogen – udarbejde ikke-bindende retningslinjer for kvantificering af skadeserstatningen i kartel- og monopolsager.

Forventet fremsættelse: 2. kvartal 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

Andre Initiativer

 

Titel: Omarbejdning af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2003/6/EF af 28. januar 2003 om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug)

Dokumenttype: direktiv

Indhold: Initiativet indgår i Kommissionens tilgang til Bedre Regulering. Udfaldet af gennemgangen af direktivet om markedsmisbrug vil blive offentligt. Rapporten vil fokusere på områder, hvor der kan foretages forbedringer i form af: 1) reduktioner af private virksomheders administrative omkostninger med direktivet; 2) understøttelse og styrkelse af medlemsstaternes tilsyn.

Forventet fremsættelse: juni 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/71/EF af 4. november 2003 om det prospekt, der skal offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til handel, og om ændring af direktiv 2001/34/EF

Dokumenttype: direktiv

Indhold: Revision af visse dele af prospektordningen som f.eks. anvendelsesområdet for fritagelsen for medarbejderaktieordninger, visse definitioner, tærskler i udbud, udbud som falder uden for forpligtelsen til at offentliggøre prospekter, harmonisering af ansvarsordninger, rationalisering af krav til offentliggørelse, m.v.

Forventet fremsættelse: juni 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til reform af det 4. og det 7. regnskabsdirektiv

Dokumenttype: direktiv

Indhold: Forslaget har til formål at tage særlig hensyn til SMV’er ved at gøre det muligt for medlemsstaterne at undtage mikro-virksomheder fra direktivets anvendelsesområde

Forventet fremsættelse: Oktober 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Forslag til direktiv om retssikkerhed i handel med værdipapirer

Dokumenttype: direktiv

Indhold: Hovedformålet med forslaget er at reducere forskellen mellem national lovgivning om sikkerhed i form af dematerialiserede værdipapirer og dermed at sikre en forenkling af transaktioner på de finansielle markeder samt deres retssikkerhed

Forventet fremsættelse: December 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Hvidbog om værktøjer til tidligt indgreb til sikring af bankstabilitet

Dokumenttype: Hvidbog

Indhold: Der mangler p.t. passende regler og værktøjer for banker, der har problemer med at opfylde solvenskravene, med som stadig er funktionsduelige (dvs. ikke-konkursramte). Hvidbogen søger at afdække muligheder og evt.  svar i form af regler, som kan tages op på EU-plan.

Forventet fremsættelse: juni 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

Titel: Hvidbog om behovet for en sammenhængende tilgang til produkttransparens og krav til distribution af investeringsprodukter i detail-ledet

Dokumenttype: Hvidbog

Indhold: Analyse af eksisterende praksis og lovgivningsmæssige rammer og af deres betydning for markeder og investorer.

Forventet fremsættelse: marts 2009

Evt. andre berørte fagudvalg: -

 

 

 

 

 

 

./.   Bilag: Foreløbige COREPER-dagsordener (1. halvår af 2009) for:

-          KonkurrenceevnerÃ¥det (indre markedsdelen)

-          ØkofinrÃ¥det (erhvervspunkter)

 

 


 

 

COMPETITIVENESS (INTERNAL MARKET, INDUSTRY AND RESEARCH) COUNCIL

 

5–6 MARCH 2009

 

 

 

LISBON STRATEGY

 

1.             Lisbon Strategy: Lisbon Policy Exercise 2009 - Key Issues Paper of the Competitiveness Council to the Spring European Council

               Policy debate

               Adoption of Key Issues Paper

 

 

INTERNAL MARKET

 

2.             Follow-up to the Single Market Review

               (poss.) Policy debate

               Adoption of Council conclusions

 

3.             Better regulation - progress report

               (poss.) Policy debate

               Adoption of the report

 

4.             (poss.) New Anti-counterfeiting customs plan for the years 2009-2012

               Adoption of Council conclusions

 

 

TECHNICAL HARMONISATION

 

5.             (poss.) Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on cosmetic products (recast)

Interinstitutional file: 2008/0035 (COD)

               Political agreement

 

 

 

__________

 


COMPETITIVENESS (INTERNAL MARKET, INDUSTRY AND RESEARCH) COUNCIL

 

28–29 MAY 2009

 

 

 

INDUSTRIAL POLICY

 

1.             Integrated Industrial Policy

a)      Horizontal policy items

b)      Mid-term review of the Commission communication on CARS 21;

c)       Chemical industry (outcome and recommendations of the High Level Group on the Competitiveness of the European Chemicals Industry)

d)      Electrical engineering

e)      Access to non-energy raw materials

               Policy debate and adoption of the Council conclusions

 

 

INTERNAL MARKET

 

2.             Better regulation

               Policy debate and adoption of Council conclusions

 

3.             Company law – Proposal on the revision of the 3. and 6. Directive

               Political agreement/Progress report

 

4.             Company law – Proposal for a Council Regulation on the Statute of the European Private Company

Interinstitutional file: 2008/0130C (CNS)

               Political agreement/Progress report

 

5.             Intellectual Property Rights – Amendment to the Directive 2006/116/EC

               Political agreement/Progress report

 

6.             Intellectual Property Rights – Proposal for a Regulation on the Community Patent

               Political agreement/Progress report

 

7.             Intellectual Property Rights – Draft agreement on the European Patent Court

               (poss.) Political agreement/Progress report

 

8.             Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on consumer rights

               (poss.) Policy debate/Progress report

 

 


INNOVATION POLICY

 

9.             European innovation policy

a)      European innovation scoreboard

b)      SEC on design as a tool for user-centred innovation

c)       SEC on SME/innovation policy

d)      SEC on evaluation of public support in innovation

e)      Communication on ICT R&D and innovation in Europe

               Exchange of views

               Progress report

 

 

TECHNICAL HARMONISATION

 

10.         Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the type approval

               Political agreement

 

11.         (poss.) Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised conditions for the marketing of the construction products

Interinstitutional file: 2008/0098 (COD)

               Progress report/Political agreement

 

12.         (poss.) Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the machinery for the pesticide application

               Political agreement/Adoption (possible "A" item)

 

 

 

 

__________


 

 

PROVISIONAL AGENDA

ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS COUNCIL

BRUSSELS â€“ 20 JANUARY 2009

 

 

 

               Presidency work programme

               Presentation

 

               Follow-up to the December European Council: Impact on Council Work

               Exchange of views

 

               Economic and Budgetary Policy Strategy for 2009, including economic and financial situation and implementation of European Economic Recovery Plan

               Orientation debate

 

               Introduction of the Euro in Slovakia

               Exchange of views

 

               Western Balkans Investment Framework

               State of play

 

  

 

PROVISIONAL AGENDA

ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS COUNCIL

BRUSSELS â€“ 10 FEBRUARY 2009

 

 

 

               Implementation of the Stability and Growth Pact (restricted session): Monitoring of national fiscal measures in support of the economic activity

          =       Orientation debate

 

               Preparation of the meeting of the European Council (19 - 20 March 2009)

a)       Outline of Contribution to the Spring European Council conclusions: Key Issues Paper

=       Orientation debate

 

b)      Single Market Review

=       Council Conclusions

 

               Financial Services

               Credit Rating Agencies Regulation (public deliberation)

                   =       General approach

 

  

 

PROVISIONAL AGENDA

ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS COUNCIL

BRUSSELS â€“ 10 MARCH 2009

 

 

 

               Implementation of the Stability and Growth Pact (restricted session)

 

a)             Stability and Convergence programmes

       =          Adoption of Council opinions

 

b)             Excessive deficit procedure

 

               Preparation of the meeting of the European Council (19 - 20 March 2009)

 

a)       Contribution to the Spring European Council conclusions: Key Issues Paper

i)         Implementation of European Economic Recovery Plan, including monitoring of national measures in support of economic activity

 

ii)        Financial Stability Issues: Evaluation of actions stabilizing the financial sector; Further EU policy priorities; Reform of the international financial architecture, including preparation of contribution to G20 Summit

       =     Adoption

 

b)      Country-Specific Integrated Recommendations

=       Adoption of Council report to European Council

 

c)       (poss.) Climate change

=       Council Conclusions

 

d)      Reducing administrative burdens

       =       Council Conclusions

 

               Financial Services

               E-money Directive (public deliberation)

                   =       General approach

 

 

 

PROVISIONAL AGENDA

ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS COUNCIL

BRUSSELS â€“ 5 MAY 2009

 

 

 

               Dialogue with the candidate countries

 

               (poss.) Implementation of the Stability and Growth Pact (restricted session)

 

               Quality and sustainability of Public Finances: Ageing report – new long term projections; Medium-term objectives; Composition of public spending (COFOGII) and (poss.) R&D spending efficiency

          =       Council Conclusions

 

               5 years after EU enlargement

          =       Council Conclusions

 

               Follow-up to the Spring meeting of Bretton Woods institutions: Next steps in the EU on the international financial architecture

          =       Exchange of views

 

               Financial services

               Follow-up to the Informal ECOFIN, including financial markets supervision

                   =       Council Conclusions

 

               (poss.) Dialogue with third countries

          =       Exchange of views

 

AOB

 

               Credit Rating Agencies Regulation

 

               Regulation on Cross-border Payments in Euro

 

               Capital Requirement Directive

 

               E-money Directive

 

               Solvency II Directive

 

 

  

 

PROVISIONAL AGENDA

ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS COUNCIL

LUXEMBOURG â€“ 9 JUNE 2009

 

 

 

               (poss.) Implementation of the Stability and Growth Pact (restricted session)

 

               Preparation of the meeting of the European Council (18 – 19 June 2009)

               Report on Economic and Financial Stability, including next steps on EU Financial Market Policy Issues

=       Adoption of Council report to European Council

 



[1] KOM (2008) 712