25. september 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internatio­nale Arbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis­kerisektoren (konvention 188) - KOM (2008) 320

 

 

Resumé

ILO’s konvention nr. 188 om arbejdsforhold i fiskerisektoren blev vedta­get i juni 2007 med dansk støtte. Forslaget til rådsbeslutning indebærer, at medlemsstaterne bemyndiges til at ratificere konvention 188. Bemyn­digelsen er nødvendig, fordi bestemmelserne om koordinering af sociale sikringsordninger i konvention 188 er underlagt Fællesskabets kompe­tence.

 

Forslaget forpligter ikke Danmark til at ratificere konvention 188, men det følger af forslaget, at medlemsstaterne bør iværksætte ratifika­tions­processen inden den 31. december 2012.

 

Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller sam­fundsøkonomiske konsekvenser, og det har i sig selv ikke lovgivnings­mæssige eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

Ændringer i forhold til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juni 2008 er markeret med fed skrift.

 

1.                Baggrund og indhold

FN’s Internationale Arbejdsorganisation (ILO) vedtog i juni 2007 på den 96. internationale arbejdskonference en konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren (konvention 188). Den er endnu ikke trådt i kraft interna­tionalt.

 

Formålet med konvention 188 er at etablere internationale minimums­standarder for fiskerisektoren. Konventionen er en revision af fire kon­ventioner på fiskeriområdet vedtaget i perioden 1959 – 1966 om mind­ste­­alder, lægeundersøgelser, ansættelsesaftaler, certifikater for officerer og om opholdsrum.

 

Konventionen omfatter alle fiskeskibe men har dog skærpede regler for fiskeskibe på 24 meter og derover.

 

Konvention 188 indeholder bestemmelser om

·        rederens, skibsførerens og fiskerens ansvar,

·        mindstekravene for arbejde om bord i fiskeskibe, herunder mindstealder og lægeundersøgelse,

·        betingelserne for tjenesten, herunder om besætning, hviletid, besæt­ningsliste, ansættelsesaftale, hjemsendelse, formidling og forhyring samt betaling af løn,

·        opholdsrum og kost,

·        sundhedsforhold, sygdomsbehandling og social sikring, herunder ogsÃ¥ om arbejdsmiljø samt forebyggelse mod ulykker, beskyttelse i forbindelse med arbejdsbetinget sygdom, arbejdsskade og død,

·        overholdelse og hÃ¥ndhævelse, herunder om flagstatskontrol, certifi­kat, syn, skibsinspektører og klager fra fiskere i udenland­ske fiskeskibe.

 

Konventionen indeholder en bestemmelse om "ikke gunstigere behand­ling" for at sikre, at skibe fra en stat, der ikke har ratificeret konventio­nen, ikke behandles gunstigere end skibe, som sejler under flag fra en stat, der har ratificeret den. Lignende bestemmelser kendes fra en række af FN’s søfartsorganisation IMO’s konventioner. 

 

Forslaget til rådsbeslutning har hjemmel i TEF artikel 42, der kræver en­stemmighed, og behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.

 

Forslaget indebærer, at Rådet bemyndiger medlemsstaterne til at ratifice­re ILO-konvention 188. En sådan bemyndigelse er nødvendig, da dele af konventionen, fx reglerne om hviletid, skriftlige ansættelsesbeviser og sociale sikringsordninger for personer med EU-bopæl, henhører under Fællesskabets kompetence. Det følger endvidere af forslaget, at med­lemsstaterne opfordres til – og med beslutningen sættes i stand til (på vegne af Fællesskabet) – at tage de nødvendige skridt til ratificering inden januar 2012.

 

2.                Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets udtalelse, jf. TEF artikel 251, foreligger endnu ikke.

 

3.                Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet vurderes ikke at være relevant, da forslaget ligger inden for rammerne af Fællesskabets kompetence.

 

4.                Gældende dansk ret

Konvention 188 vedrører en række love, herunder sømandsloven, lov om sikkerhed til søs og sundhedsloven med tilhørende bekendtgørelser.

 

5.                Høring

Forslaget har været sendt i høring blandt søfarts- og fiskerierhvervets ar­bejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.

 

Fagligt Fælles Forbund (3F) anbefaler, at Danmark støtter forslaget, og opfordrer samtidig til, at Danmark, når godkendelsen foreligger, hurtigst muligt igangsætter arbejdet med henblik på at ratificere konventio­nen. Forbundet henviser endvidere til, at på trods af at konventionen kun i begrænset omfang vil påvirke forholdene for flertallet af de euro­pæiske fiskere, vil en ikrafttræden af konventionen være medvirken­de til at sikre forbedrede forhold for fiskere generelt og på globalt plan. Det er 3F’s op­fattelse, at konventionens bestemmelser om havnestatskon­trol vil kunne være et af flere værdifulde instrumenter i kampen mod ulovligt, ureguleret og urapporteret fiskeri.

 

De øvrige arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, herunder Danmarks Fiskeriforening og Fiskernes Forbund, er ikke fremkom­met med bemærkninger til forslaget.

 

6.                Andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdning.

 

7.                Foreløbig dansk holdning

Danmark stemte i lighed med en række andre lande for vedtagelsen af konvention 188 på arbejdskonferencen i ILO sommeren 2007. Danmark har en positiv holdning til vedtagelsen af rådsbeslutningen.

 

8.                Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til rådsbeslutning indebærer ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Derimod vil en dansk ratifikation af konventionen kræve lovændringer.

 

Dansk ratifikation af konvention 188 indebærer årlige udgifter til certifikater, syn mv. vedrørende store danske fiskeskibe på ca. 100.000 kr. De årlige udgifter til havnestatskontrol af fremmede fiskeskibe vil afhænge af, hvor mange klager der indgives til de danske myndigheder over manglende overholdelse af konventionens regler ved fiskeskibenes anløb af danske havne, samt hvor lang tid der går til behandling af en klage. Der vil endeligt være engangsudgifter ved ordningens etablering.

 

9.                Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse­kvenser.

 

10.            Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli­vet.

 

11.            Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Europaudvalget fik tilsendt grundnotat om sagen den 26. juni 2008.