Notat

 

 

Kontor: EU klima og int. energi

 

Dato: 27. november 2008

 

J. nr. 1004-0017  

 

 

Basisår for fordeling mellem landene af ETS kvoter til auktionering

Som et væsentligt element i EU Kommissionens klima- og energipakke foreslÃ¥s det eksisterende kvotedirektiv revideret gældende for perioden efter 2012. Ifølge Kommissionens forslag skal kvotemængden fremover fastlægges pÃ¥ EU-niveau og en stigende andel af kvoterne auktioneres frem mod 2020. Kvoterne til auktionering skal fordeles mellem medlemsstaterne, som fÃ¥r provenuet fra auktionerne. Ifølge Kommissionens forslag skal 10 % af kvoterne omfordeles til lande med lavt BNP, samt lande som af Kommissionen vurderes at fÃ¥ store udgifter til klima- og energipakken. De resterende 90 % skal fordeles mellem de 27 medlemsstater ift. landenes andel af de samlede kvoteomfattede udledninger i EU i 2005.

 

Valget af 2005 som fordelingsnøgle er uheldigt for særligt Danmark og Finland, idet finske og danske kvotebelagte anlæg i 2005 havde lavere udledninger end i et gennemsnitligt år. Hovedårsagen er, at 2005 var et regnfuldt år i Norden, hvorfor der var relativt stor elproduktion på norske og svenske vandkraftværker. Danmark var derfor nettoimportør af strøm i 2005. I 2006 havde Danmark derimod eksport af strøm, da dette var et mindre regnfuldt år, hvorfor de kvotebelagte emissioner i 2006 var 29% højere end i 2005, mens emissionen i 2007 var 11% højere end i 2005. Regeringen mener derfor ikke at det er rimeligt at anvende 2005 som basisår frem til 2020, idet en længere basisårsperiode bedre sikrer, at medlemsstater ikke rammes særlig hårdt, hvis emissionerne skulle være særligt lave i et bestemt år pga. tilfældige klimatisk betingede udsving. Man kunne eksempelvis anvende enten 2005-06 eller 2005-07 som basisårsperiode, idet der ikke forefindes verificerede ETS data fra før kvotesystemet startede op i 2005.

 

Europaparlamentet ønsker, at der skal tages udgangspunkt i den gennemsnitlige Ã¥rlige udledning i perioden 2005-07. Hvis dette blev tilfældet ville Danmark fÃ¥ et ekstra auktioneringsprovenu pÃ¥ ca. en halv mia. kr. Ã¥rligt i en situation med 100% auktionering og en kvotepris pÃ¥ 30 EURO. Desuden kan det dog nævnes, at i tilfælde af at EU ifm. en international aftale beslutter sig for at reducere drivhusgasudledningen med mere end 20 % vil der skulle tildeles færre kvoter og kvoteprisen mÃ¥ forventes øget. Det er ikke p.t. muligt at beregne konsekvenserne heraf for Danmarks andel i provenuet fra auktionering af ETS kvoter.

 

Valget af basisår, eller evt. en basisårsperiode, for fordeling af ETS kvoter mellem medlemslandene har ingen betydning for hverken Danmarks eller EU's CO2 emissioner, men er udelukkende et økonomisk spørgsmål om fordeling af auktioneringsrettigheder. Den samlede mængde af kvoter ligger fast og det er denne mængde som afgør, hvor meget CO2 der tillades udledt.