|
|
|
Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            11. november 2008 J. nr.          1004-0008 Â
|
|
§ 29 Spørgsmål 1:
â€Ad § 29. Klima- og Energiministeriet generelt
Der ønskes en oversigt over bevillinger pÃ¥ § 29, der vedrører Grønland med angivelse af beløbsstørrelsen pÃ¥ hver bevilling.â€
Svar:
I nedenstående tabel gives en oversigt over de bevillinger på § 29 på Forslag til Finanslov for 2009, der vedrører Grønland, med angivelse af de midler der anvendes på aktiviteter i Grønland.
Â
Klima- og Energiministeriets bevillinger vedrørende Grønland |
|
|
|
|
||
FFL09, mio. kr. |
|
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Energistyrelsen: |
§ 29.21.01. |
Formandskab for Arktisk RÃ¥d* |
0,9 |
2,0 |
2,0 |
0,0 |
|
§ 29.21.01. |
RÃ¥dgivning og myndighedsrelaterede opgaver** |
0,5 |
0,2 |
0,0 |
0,0 |
|
§ 29.27.02. |
Klimastøtte til Arktis m.v. *** |
18,4 |
18,1 |
18,1 |
18,1 |
DMI: |
§ 29.31.01.10. |
Almindelig virksomhed, nettoudgifter**** |
36,9 |
36,9 |
36,9 |
36,9 |
|
§ 29.31.01.90. |
Indtægtsdækket virksomhed, nettoudgifter |
-1,3 |
-1,3 |
-1,3 |
-1,3 |
|
§ 29.31.03.10. |
ICAO-aktiviteter, Udgifter |
22,3 |
16,1 |
22,3 |
16,2 |
|
§ 29.31.03.10. |
ICAO-aktiviteter, Indtægter |
-21,9 |
-15,7 |
-21,9 |
-15,7 |
|
§ 29.31.04.10. |
Specialindtægter |
-4,5 |
-4,5 |
-4,5 |
-4,5 |
|
§ 29.31.06.10. |
ICAO-anlæg, Udgifter |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
1,4 |
|
§ 29.31.06.10. |
ICAO-anlæg, Indtægter |
-1,4 |
-1,4 |
-1,4 |
-1,4 |
GEUS: |
§ 29.41.01. |
GEUS, nettoudgifter***** |
35,7 |
34,7 |
33,9 |
33,3 |
I alt |
|
|
87,0 |
86,5 |
85,5 |
83,0 |
*) Administrative udgifter forbundet med det danske formandskab i Arktisk RÃ¥d 2009-2011.
**) Udgifterne vedrører dels Energistyrelsens rådgivning til Råstofdirektoratet i Nuuk og dels opgaver for den statslige enhed - i henhold til aftale mellem Grønlands Landsstyre og regeringen om forvaltningen vedrørende mineralske råstoffer i Grønland fra 1. juli 1998. Tallene er usikre, da råstofordningen mellem Grønland og Danmark er afhængig af om Grønlands Selvstyre indføres ved lov i juni 2009. I henhold til lovforslaget vil Grønland kunne overtage den lovgivende og administrative kompetence på råstofområdet. De anførte tal bygger på forventning om, at selvstyre indføres, og at Grønland overtager råstofområdet i 2010, hvorefter Energistyrelsens evt. udgifter til rådgivning af Grønland forventes at skulle ske efter aftale.
***) Klimastøtten til Arktis udspringer af Danmarks tilslutning til den arktiske miljøbeskyttelsesstrategi (AEPS: Arctic Envrionmental Protection Strategy) og den i februar 1994 fremlagte "Delstrategi vedr. indsatser til beskyttelse af det arktiske miljø". Indsatsen administreres i henhold til Folketingets beslutning af 4. maj 1999 (V79) og Danmarks deltagelse i Arktisk Råds arbejde. Ordningen fokuserer på at følge og dokumenterer klimaændringer og deres effekter i Arktis, særligt hvad angår Grønland.
****) DMI’s kontoplan er ikke geografisk indrettet. Via instituttets økonomistyringssystem og det deri indbyggede etikettesystem er det dog muligt at uddrage udgifter og indtægter relateret til Grønland for finanslovskontiene § 29.31.01.10. Almindelig virksomhed, § 29.31.01.90. Indtægtsdækket virksomhed og § 29.31.04. Specialindtægter. Det er imidlertid ikke muligt for kontiene § 29.31.01.40. Danmarks Klimacenter, § 29.31.01.95. Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed og § 29.31.02. Tilskud til internationale organisationer. Endvidere dækker anvendelse af etikettesystemet ikke fordeling af alle fællesomkostninger. Af disse vurderes skønsmæssigt anvendt ca. 8 mio. kr. årligt (ekskl. investeringer) til Grønlandsaktiviteterne.
*****) Jf. GEUS’ lov (lov nr. 536 af 6. juni 2007) er GEUS ansvarlig for den videnskabelige udforskning af geologiske forhold i Danmark og Grønland med tilhørende sokkelområder. Til aktiviteter på Grønland anvendes i størrelsesordenen 35-36 mio. kr. af GEUS’ nettobevilling.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard