Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 403
Offentligt
727196_0001.png
PRESSEMEDDELELSEKbh. 15.9.09
Elbiler og vindkraft– Energi- og Olieforums rapport går galt i byenOliebranchen – Energi & Olieforum – har netop udgivet en analyse af el-, benzin- og dieselbilersCO2-udslip, udført af EA-Energianalyse1. Konklusionen er, at elbiler udleder mindre CO2, men atforskellen til diesel kun er marginal, mens benzinbiler udleder betydeligt mere. Desudensammenlignes de rene elbiler med de såkaldte plug-in hybrid, dvs. biler, som både har en elmotor,der kan oplades og en benzinmotor, som kan tage over, når batteriet er fladt. Disse ligger iundersøgelsen næsten på linie med de rene elbiler.Disse resultater strider imod hvad en del andre undersøgelser viser. Det skyldes bl.a., at man regnermed at elforbruget er såkaldt marginal elproduktion, og denne antages at være baseret 80% på kulog 20% på naturgas, men 0% vedvarende energi. Betragtningen er, at al den strøm, som i dag erbaseret på vedvarende energi – i alt 28% af elproduktionen – er beslaglagt til andre formål, og hvisman øger elforbruget, vil hele denne forøgelse skulle baseres på fossile brændsler.Denne betragtning kunne til dels være rigtig, hvis vi indførte elbiler på den dummest mulige måde –nemlig ved at alle satte deres elbil til opladning ved 16-17-tiden, når de kom hjem fra arbejde. Herer elforbruget i forvejen højt. Vi skal derimod have intelligente elmålere og en lavere elpris omnatten, så vi motiveres til at lade op om natten. I så fald vil elbilerne være med til at skabeforudsætningerne for at få en større andel vindkraft – vinden blæser jo ligeså meget om natten somom dagen, og el kan ikke lagres, undtagen i batterier.Opgaven er at udfase brugen af fossile brændstoffer – ellers kan vi ikke forebyggeklimaforandringerne. Derfor skal vi stille spørgsmålene: hvordan kan vi udfase brugen afolieprodukter i bilerne, og hvordan kan vi basere elproduktionen på vedvarende energi? Her kanelbilerne indgå i svaret på begge spørgsmål. Set på denne baggrund falder Energi- og Olieforumsangrebsvinkel til jorden.Men rapporten er alligevel interessant ved, at den inddrager klimagasudslip i hele kæden fraudvinding af råstofferne og til bilerne kører på vejene – kaldet well-to-wheels betragtningen.Herved vises, at de samlede udslip fra de forskellige biltyper er noget større end man ellers regnermed, når man kun ser på selve bilens udslip. Rapporten bekræfter således, at indførelse af elbilerkræver øget andel af vedvarende energi i elproduktionen samt intelligente elmålere. Den viser også,at selv om vi får elbiler, er der stadig et betydeligt ressourceforbrug (selv om den overdriver CO2-udslippet). Derfor skal vi stadig begrænse privatbilismen, selv om vi får elbiler. Det skal vi i øvrigtalligevel af hensyn til bymiljø, risikoen for trafikulykker samt behovet for motion.Med venlig hilsenChristian Ege / Formand for Det Økologiske RådYderligere oplysninger: Christian Ege 33 18 19 33 / 28 58 06 98.1
Sehttp://www.oliebranchen.dk/Aktuelt/Nyheder/2009/EA%20Energianalyse%20undersoegelse.aspx.Omtalt iBerlingske samt Ingeniørens netavis d.d.

_____________________________________________________________________________________________________

Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77. Telefax: 33 15 09 71.

http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]

Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi