Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 402
Offentligt
727187_0001.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
15. september 2009
Langt fra top til bund for bilproducenterDer er stor forskel på hvor gode bilproducenterne er til at leve op til de krav som EU stiller tilbilernes CO2udslip.I en status-rapport, fra den europæiske paraplyorganisation Transport and Environment1slås det fast,at målet om at nå ned på 130 g CO2/km i gennemsnit i 2015 - og 95 g i 2020 - stadig er langt væk foren række bilproducenter.Bedst ser det ud for Peugeot-Citroën, Renault og Fiat, som alle har deres mål for CO2udslip i 2015inden for rækkevidde. Dette har dog fungeret som en sovepude for selskaberne, som ikke har formåetat reducere udslippet fra deres nye biler nævneværdigt i 2008. Det skal ses på baggrund af, at målet på130 g kun blev resultatet som følge af en voldsomt pression fra bilindustrien – hvor det oprindeligemål var 120 g – endda i 2012. Så set fra miljøets synspunkt har disse selskaber ingen grund til at hvilepå laurbærrene.I den anden ende af skalaen finder vi BMW og Mazda som har opnået reduktioner på hhv. 10,2% og8,2% i 2008. Begge producenter ligger dog også i den tunge ende, så der er meget at indhente.De helt store syndere er General Motors og Volkswagen, som kun har formået at reducere deres bilersudslip i 2008 med hhv. 2,3 % og 3,3 %, og som samtidig er milevidt fra deres endelige mål omreduktion.”Vi kan se at EU’s regulering får langt de fleste bilproducenter til at agere, hvilket er positivt. Menbilfabrikkerne kunne have rykket langt mere, hvis de havde viljen til det, og hvis EU havde fastholdtde oprindelige og højere mål”, udtaler Christian Ege, formand for Det Økologiske Råd.I rapporten fremgår det også, at Danmark er det land i EU, der har forbedret sine resultater mest – medover 8% fra 2007 til 2008. Dermed har Danmark bevæget sig fra nummer 12 til nummer 4 på listenover de lande der køber de mest miljøvenlige biler. Det viser, hvor vigtigt det er at brugeafgiftsinstrumentet – Danmark ændrede bilernes registreringsafgift i 2007, så den nu afhænger afbilens brændstofforbrug og dermed CO2-udslippet.Mens vi således har set visse fremskridt med personbilerne, er udviklingen gået næsten i stå forvarevogne – som udgør en stadigt stigende andel af bilparken. Derfor er det glædeligt, at der nu også erEU-regulering på vej for varebilerne.Christian Ege, formandDet Økologiske Råd

Yderligere oplysninger

Christian Ege på tlf. 33 18 19 33/28 58 06 98.
Transport & Environment har sekretariat i Bruxelles er paraply for en lang række europæiske organisationer og har DetØkologiske Råd, Danmarks naturfredningsforening og NOAH som danske medlemmer._____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi
1